Иван Костов: Бюджет 2007 е социалистически – нисък план, високо преизпълнение

След 10 часа дебати на 16 ноември парламентът прие бюджет 2007 на първо четене. Споровете между управляващи и опозиция се концентрираха около въпроса кое му е европейското на първия бюджет на България като страна член на ЕС. Управляващите го определиха като бюджет на по-голямата заетост и на по-високия жизнен стандарт за гражданите. Според опозицията обаче и с този бюджет доходите на българите ще останат най-ниските в Европа.

– Казахте, че не сте подкрепили бюджет 2007, защото той е основан на неистинска информация. Какво имате предвид?
– Прогнозата за приходите за 2007 г. не отчита актуалната информация – не стъпва върху реалния размер на брутния вътрешен продукт за 2006 г., не е съобразена със значителното преизпълнение на приходите към септември т.г. Макроикономическите анализи показват, че относителният дял на бюджетните приходи спрямо брутния вътрешен продукт за 2006 г. ще достигне около 43%, както през миналата година. Тоест цялата прогноза за 2007 г. e изготвена на базата на занижена оценка. През тази година приходите ще бъдат по-високи с 2.1 млрд. лв., отколкото предвидените по закон, което отсега гарантира около 1 млрд. лв. преизпълнение през следващата година.
Много шум се вдигна, че влизането в Европейския съюз ще бъде много силен трус заради проблеми със събираемостта на ДДС, заради вноската в бюджета на общността и пр. Но не се държи сметка за останалите фактори. На тази база e и нашата оценка, че се прави бюджет по социалистически: нисък план – високо преизпълнение.
– Практиката с преизпълнението на приходите обаче започна още през 1998 г., когато вие бяхте премиер?
– Тогава не е било практика, а невъзможност да се направят точни планове. Причината са трусовете над 1000% инфлация и 13% дефицит, които вече са забравени от повечето хора, но които не позволяваха да се правят верни прогнози. Този опит за сравнение не отчита съвършено различния контекст от втората половина на 90-те години в сравнение със сегашния. Вече имаме зад гърба си девет години финансова стабилност и да се държим, като че ли сме в началото на финансовата стабилизация, е неуместно. Това може да го направи само екип, който не си дава сметка за възможностите, които финансите на страната дават през 2007 г. Те създават предпоставки за много по-силна политика по отношение на растежа, на усвояването на европейските фондове и т.н.
– Реално ли са оценени в бюджета евентуалните еврорискове, има ли достатъчно буфери срещу тях?
– Рисковете са силно надценени и са алиби за администрацията да направи същия бюджет, какъвто прави през последните години. Системното преизпълнение на приходите трябва да доведе до два вида решения. Едното е да се намаляват рязко и значително данъците, а другото е да се правят допълнителни инвестиции в инфраструктурни обекти. И двете решения гарантират ускорен икономически растеж. Но не се прави нито едното, нито другото. Вярно е, че корпоративният данък се намали от 15 на 10% и това се посрещна с възторг от бизнеса, но не това е решението, за което говоря. Тази мярка оставя на фирмите много скромна сума. Става въпрос действително да се намали данъчното бреме значително под 40%, както в съседна Румъния, а не да се преразпределят 43% от БВП.
– Как оценявате заложената данъчна политика за догодина?
– Данъчната политика разчита на чудо силното намаляване на корпоративния данък, съчетано с безпрецедентно ниско облагане на дивидента, да създаде условия за приток на капитали от чужбина и да извади наяве скритата икономика. Вероятно това ще подейства на големите инвеститори, но няма да е така за многото дребни. Повечето от тях се намират в процес на технологическа и продуктова адаптация към бързо променящата се и силно конкурентна среда. Разчита се на чудо в България, но чудо няма да има.
От друга страна, тази данъчна политика води до неравновесие в облагането на производствените фактори. България не губи капитал, губи квалифицираната работна сила обучени, добре подготвени млади хора остават в други страни. Проблемът е, че техните доходи в България се облагат много по-тежко, отколкото в държавите от ЕС, и това ги стимулира да напускат родината си. В момента висококвалифицираните, способните да добавят най-много стойност се облагат най-тежко. Скоро у нас ще има много капитал, но няма да има кой да действа с него. Това се вижда и сега в бързо развиващите се общини и области.
– Доколко може да се намали ставката на данък общ доход?
– Много съществено може да се намали почти като плосък данък. Толкова е добра ситуацията. Но категорично твърдя, че облагането
на труда и на капитала е силно небалансирано в полза на капитала.
– Къде виждате резервите в бюджет 2007, които ще гарантират преизпълнението на приходите?
– Освен силно подценените приходи в бюджета има още две резерви за преизпълнението му. Единият е в средствата, които са отделени като съфинансиране към еврофондовете. Те ще бъдат усвоени около 10-15% и съответно и съфинансирането ще остане в този размер. Оттам ще дойде резерв, за да се получи 2% бюджетен излишък догодина, за който управляващите са поели ангажимент пред МВФ. Другият резерв, който гарантира преизпълнението и излишъка, е икономията чрез неизплащане на 10% от месечните бюджети на ведомствата. Подобни механизми бяха вградени и в бюджет 2006 г. Когато се приемаше, аз твърдях, че тези механизми са абсолютно излишни, и ще се окаже, че съм прав.
– Но финансовият министър каза, че този буфер ще се задейства?
– Ще видим накрая, когато се отчете бюджетът. Сигурно е, че ще има сериозно преизпълнение на приходите.
– Каква според вас е логиката на подобно бюджетиране със залагане на голямо преизпълнение?
– Разчита се намаляването на публичното търсене да доведе до намаляване на дефицита по текущата сметка. Това е логиката на МВФ, която според мен може да бъде оспорена успешно. Тя не почива на здрава основа в условията на валутен борд и голям излишък в платежния баланс на страната. Нарастването на общото потребление не се възпира по този начин все едно да спираш трамвай, като стържеш с пръчка по земята. Защото заради излишъка на платежния баланс резервите на управление „Емисионно“ на БНБ се увеличават много бързо. То пуска в обращение левове срещу резервите си, те стимулират кредита, той от своя страна създава търсене, което пък стимулира вноса – ето го порочният кръг.
Много по-ефикасно е тези ограничения на потреблението да не ги прави държавата, а да ги остави на домакинствата и на фирмите. Гражданите ще преценят много по-добре какво да направят с парите си. Затова трябва да им се оставят много повече от доходите, а не да се прибират от държавата. Хората ще решат тази задача по-добре, отколкото я решава държавата. В това е убеден всеки десен политик.
– Каква политика залагат управляващите с този бюджет? Какъв според вас трябваше да е подходът към нереформираните сфери като образование и здравеопазване?
– Тук опираме до проблема за нецелевото и неефективно изразходване на пари. Просто се прахосват средства в нереформираните публични сфери, и особено в МВР, здравеопазването, образованието, цялата администрация. Това са и най-болезнено усещаните от хората сектори.
Какво се получи на практика бързата възможност за драстично увеличаване на бюджетните разходи завари тези сфери нереформирани и започна да ги поддържа като такива. В сравнение с 2001 г. разходите за заплати и възнаграждения на персонала са се утроили и натискът за съкращения е обезсилен. Същото сравнение само на бюджетите на министерствата на здравеопазването, на образованието и на вътрешните работи показва, че те са се удвоили. Това ги консервира в сегашния им нереформиран и тежко корумпиран вид.
– В бюджета обаче се говори за реформа в образованието?
– Това е злоупотреба с думи. Не може заложеното в бюджета да се нарича „парите следват ученика“. Това означава веднага да се извърши радикална оптимизация на цялата училищна мрежа. А такава, разбира се, няма. Ще я има, когато там, където отиват учениците, отива и издръжката. МОН просто отказва да извърши реформата. Така е и в здравеопазването.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Атанас Атанасов “затвори с ритник отворената от ГЕРБ...
Лидерът на ДСБ генерал Атанас Атанасов отговори на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви,...
Позиция на коалиция „Демократична България“
“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на...
Атанас Атанасов: Трябва да намалим емоциите и да...
Коалицията ни е стабилна. Имаме еднакви цели, но по различен начин виждаме тяхната реализация....
Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...
Любен Иванов: ГЕРБ дължат отговор на въпроса защо...
ГЕРБ-СДС трябва да спрат да менят мнението си на всеки половин час. Първо бяха...