Иван Костов: Бюджетът ощетява висококвалифицираните хора

Водещ: Продължаваме икономическия дуел кой как чете финансовата Библия на България- Бюджет 2007, първия европейски Бюджет. Важно е да се чете и като християнин, и като мюсюлманин, но по-важното – е като вярващ в пазарната икономика. Дали е така, г-н Костов? Иван Костов, ексфинансовият министър. Аз се радвам, че успявате да се включите в нашия разговор. Идеята ми е да разлистим Бюджета от гледна точка на позицията Ви като финансов министър, а не като премиер, експремиер. Добър ден!
Иван Костов: Добър ден!
Водещ: Кажете ми как четете финансовата Библия? Как гласувахте този Бюджет вчера?
Иван Костов: Гласувах отрицателно, защото Бюджетът е изграден на базата на неистинска информация.
Водещ: А така!
Иван Костов: Той укрива възможността да се съберат определени бюджетни приходи, подценява размера на брутния вътрешен продукт, който ще се получи тази година. На тази база подценява приходите, които ще бъдат получени тази година, а те ще бъдат с над 2 милиарда лева повече, отколкото са по закон. Значи, примерно, ако са 18 милиарда и 200 млн., ще се съберат 20 милиарда и 300 млн., нещо такова ще се получи. По този начин той почива на неистинска основа. Причината да бъде поставен на неистинска основа, е да се получи преизпълнение на приходите в следващата година, защото те са заложени на нивото на 21 милиард и нещо и като не се държи сметка на това изпълнение, високо изпълнение, което ще има през тази година, се създава една фалшива основа, върху която се бюджетира.
Водещ: Добре…
Иван Костов: От тая гледна точка той е като игра, понеже ме питате като пазарна икономика, наистина, като вярващ в пазарната икономика, но като игра със скрити карти с обществеността и с институциите, българския данъкоплатец най-вече.
Водещ: Аз Ви разбирам, но все пак това преизпълнение от 1997 година, от 1998 мисля, че се въведе тази практика с едни излишъци…
Иван Костов: За първи път преизпълненията станаха в края на 90-те, началото на 2000 година и мерките, които бяха взети да не се допуска преизпълнение, бяха драстични намалявания на данъците. Тогава съществуваше друг начин да се възприема изобщо финансовата политика и независима, че нивото на извличане на доходи от данъкоплатците от страна на държавния бюджет беше значително по-ниско, отколкото в последните години, не се виждаше, че се предприемат мерки да не се допуска преизпълнение в следващата година и освен това се предприемаха много силни средства, за да бъдат похарчени преизпълненията като се върнат обратно в икономиката под формата на големи инвестиционни програми. Такава допълнителна инвестиционна програма завари НДСВ, която беше въведена в действие, защото се виждаше примерно, че бюджетът в 2001 година ще бъде преизпълнен и я нарекоха „скелети в гардероба“. Разбира се, никакви скелети нямаше, имаше сериозно преизпълнение, програмата донякъде даде ефект, въпреки че беше спряна частично, но това беше начинът да се реагира на бюджетния излишък. Сега бюджетният излишък, в последните 5-6 години, отива директно за увеличаване на фискалния резерви, отива за съмнителни операции, отиде на времето за съмнителни операции с външния дълг, съвсем излишни, съвсем ненужни, и по този начин едни пари, които са изстрадани и изгладувани в буквалния смисъл на думата от много българи, отиват за цели, които настина нямат никакво отношение към тяхното добруване.
Водещ: Добре, тогава да Ви попитам, този скандал, който се разрази с предсрочното изплащане на акциза, не би ли могъл вариант за решаването за парите, необходими за армията, да бъдат именно това преизпълнение, тези пари от преизпълнението? Защото хората си задават въпроса: „Една година преизпълнение, втора година, трета, къде са тези пари, какво става с тях?“ А пък данъците се увеличават.
Иван Костов: Това, което се случи със скандала около неизпълнението, защото трябва така да го кажа, по закон има задължение, България е приела и с национален консенсус да се харчат определени пари за отбраната, за българската армия, като част от колективната система за сигурност на НАТО. Защото нашата отбрана, нашата армия е точно такова нещо. Като не се изпълнява този ангажимент, на практика се нарушава национално съгласие, което е много широко. За да не се допусне това неизпълнение, по неизвестно каква процедура, но във всички случаи извън процедурата на съставянето на Бюджета, тримата лидери на тристранната коалиция се събраха и решиха това неизпълнение да бъде компенсирано чрез въвеждане на допълнителен акциз, който да отидел за НАТО. По този начин у хората се създава, за натовската готовност на българската армия, по този начин се създава една напълно погрешна представа и се получава даже едва ли не един упрек по отношение на натовското членство един вид, вижте, искахте НАТО, хайде сега плащайте акциз за въглищата.
Водещ: Добре, г-н Костов, ако бяхте сега финансов министър, какъв бюджет щяхте да предложите?
Иван Костов: Съвсем друг. Съвсем друг.
Водещ: В три изречения. Много е трудно, макро икономика, но кажете.
Иван Костов: Първо, трябва да е реалистичен. После, трябва задължително да извлича по-малко от 38-39% от брутния вътрешен продукт, за да не тежи…
Водещ: През цялото време?
Иван Костов: …на българските данъкоплатци и да гарантира висок растеж през допълнителното търсене. Защото, вижте, ако извличате 43% от брутния вътрешен продукт…
Водещ: 41 в момента.
Иван Костов: …както ще стане. 43 ще бъде.
Водещ: Това прогнозирате Вие.
Иван Костов: Ама не, то е очевидно, тъй като отчетите за края на септември показват, че ще има този излишък и ще бъдат 43% приходите спрямо брутния вътрешен продукт. Ще се повтори 2005 година почти буквално. Когато вземете тези 2% от доходите на хората, защото това е брутният вътрешен продукт, вие намалявате темпото на икономическия растеж с повече от 2%. Защото тези хора иначе биха похарчили тези пари, биха генерирали търсене, би се произвела продукция срещу това търсене и икономическият растеж би нараснал, доходите биха нараснали в рамките на самата тази година. Т.е. първото нещо, което трябва да се направи, е рязко да се увеличи отнемането на доходи от данъкоплатците в полза на държавата. Защото се получава бедни и мизерстващи домакинства и трупаща съкровища българска държава. Защо й е на българската държава това съкровище? Това е едното, което бих направил. Второто нещо, което бих направил, бих погледнал много внимателно къде да бъдат акцизите, какво да бъде увеличено като консумация, защото акцизът увеличава консумацията, и какво да бъде насърчено като консумация. Въвеждането на акциз в горивата минира цените отдолу и тези цени, тази инфлация, която се предвижда от 4.4% средно годишно, следващата година във всички случаи ще бъде надвишена именно благодарение на тези допълнително въведени акцизи на горивата.
Водещ: Ако се вдигне ДДС-то с 2-3%?
Иван Костов: …и бих сложил…Не бива да се вдига ДДС, трябва да се намали Данък добавена стойност, защото по този начин се отпушва пазарът на реалните стоки и услуги, като във физическо изражение те могат да се произведат и продадат повече при по-ниско ДДС. Това трябва да се направи и, разбира се, да се възстанови акцизът върху хазарта, защото хазартът трябва да бъде възпиран, включително чрез драстични финансови мерки. Хората не трябва да бъдат насърчавани да трупат дългове за хазарт и след това да обират банки, както се случи на тоя полицай от Смолян.
Водещ: Добре, сега…
Иван Костов: И последното нещо, което трябва задължително трябва да се направи през… Не, две неща ще ми позволите да кажа, две.
Водещ: Добре, две.
Иван Костов: Значи…
Водещ: Времето ни притиска.
Иван Костов: Другото е да се възстанови балансът между прякото облагане, защото в момента рязкото освобождаване на облагането за бизнеса контрастира силно на високото облагане на хората с висока квалификация и способност да добавят голяма стойност към българския продукт и към българските услуги. В момента това е много силно неравновесие в ущърб на висококвалифицираните хора. И последното нещо, което обаче е най-важно, трябва да се постави акцентът върху харченето на парите, върху ефективността и върху ефикасността от всеки български лев, нещо, което този бюджет не прави, той разхищава пари за не реформирани сектори като МВР, като здравеопазването, като образованието…
Водещ: Остра критика към преразпределението от Ваша страна.
Иван Костов: Изключително остра, защото…
Водещ: Това е Вашето мнение.
Иван Костов: …защото там се издържат структури, издържат се хора, които на практика не изпълняват никаква обществена роля. Ако се сложат на всеки 10 км на магистралата съответни, устройства, които да записват движението на автомобилите, може да се махне цялата пътна полиция и цялата корупция, която върви заедно с нея…
Водещ: Жалко…
Иван Костов: …и това трябва да бъде направено, защото такава е практиката във високоразвитите страни.
Водещ: Жалко, че това не стана малко по-рано, имаше възможност, когато Вие бяхте премиер. Последно изречение. Каква Ви е…
Иван Костов:Това въобще не е вярно, извинявайте, ама това наистина не е вярно. Първо, защото техническите средства през 2000 година ги нямаше за такова решение.
Водещ: Каква Ви е оценката, с едно изречение, на бюджета по десето- балната система?
Иван Костов: Това е много лош бюджет, който пречи на икономическия растеж и който няма да усвои европейските специални и структурни фондове, ще ги усвои по-малко от 15%, аз съм готов да запишете това интервю и да ми го пуснете след една година, когато ще отчитаме…
Водещ: Добре, непременно ще го направя. Съжалявам, че вчера, когато Вие се изказвахте в Парламента, аз наистина очаквах подобни критики, каквито днес по „Дарик“ Вие отправихте към Бюджета, а останахме с впечатление журналистическата гилдия, че опозицията е съгласна и оценява, няма кой знае какви възражения към Бюджета.
Иван Костов: Е, това, прощавайте, ама това не е добре да го говорите, защото означава, че не сте проследили изказванията на депутатите от Демократи за силна България. Същите неща, които Ви ги казах, ги казах и от трибуната, но завърших с едно доста сложно нещо, което, изглежда, разсея всички ви. А сложното нещо е съвършено просто. Увеличили са се наличните пари в обръщение 3 пъти от средата на 2000-2001 година досега. Увеличили са се три пъти, при положение, че приходите в бюджета са се увеличили с 30%. А трите пъти казах, че увеличение на паричната маса, която е звън банките, означава, че в България се е разраснал нощно сив и черен сектор на икономиката. Няма друго обяснение за това.
Водещ: Добре, обещаваме си това интервю да го чуем след една година, благодаря Ви за участието. Иван Костов в качеството си на ексфинансов министър.