Иван Костов: България има нужда от ново правителство

– Господин Костов, традиционно българските политически сили разчитат на изборите на твърдо установилия се електорат. По какъв начин ДСБ ще привлече хората, които все още не са определили партийните си пристрастия?
– Обстановката в страната е кризисна. Предвид това, че сме санкционирани от ЕС, че жизненият стандарт на хората ежедневно се влошава, ние считаме за важно да припомним, че ние в далеч по-критичната ситуация през 1997 г. успяхме да преодолеем проблемите, които стояха пред страната ни. Тогава ние поехме отговорността да разрешим най-тежките задачи и съумяхме да ги разрешим. Вярно е, че в момента трудностите в България са от друг характер и ние трябва да намерим ключови послания за това как ще преодолеем новите дефицити и новите страхове. Също така трябва да дефинираме новите нужди и надежди на българските граждани. Две неща обаче са напълно ясни, а именно, че България е заплашена с изолация и ако ние не променим начина си на действие спрямо европейската общност, ще отпаднем от голямото европейско състезание или по някакъв начин ще бъдем изпратени в изолатора. Това се дължи на факта, че не спазват правилата в България, а това е нещото, което безспорно е важно за институциите на ЕС. Трето послание е, че ситуацията, в която се намира България, се дължи на правителството. В момента страната ни е пример за назидание заради тристранната коалиция. Инфлацията подрони доходите на хората. Дори гражданите, които работят на две или повече места, не съумяват да поддържат добро жизнено равнище. Трябва да има ново управление – това е нашето основно послание.
– Каква е вашата визия за дясното пространство на предстоящите избори?
– Ние сме отворени за взаимодействие, готови сме за формиране на ново управление, но ние не можем да бъдем отговорни за действията на другите десни политически сили. Отговорност носим единствено за себе си и поради това отстояваме идеята за собствена подготовка за предизборната кампания.
– В условията на световна икономическа криза, как ще се справи бъдещото правителство и ще бъде ли България сериозно засегната?
– България не бива да бъде много повече засягана. Според нас обяснението за ръста на инфлацията и цените на горивата не бива да бъдат оправдавани със световната криза. Тя засегна доста страни, но единствено в България хранителните стоки поскъпнаха шампионски. Причините за това не се дължат на общата ситуация, а се коренят в проинфлационната политика на правителството, както и на злоупотребите с държавния резерв, който можеше да неутрализира тези тежки условия на живот. От друга страна проинфлационна политика се води и по отношение на горивата. Още миналата есен ние предупредихме за рисковете от този начин на провеждане на политика, защото никой не очакваше да се разрази кризата с горивата и акцизите. Тогава трябваше да залегнат в държавния бюджет коректните цени и актуални прогнози за цените на суровия петрол и на тази база да се предприемат действия като намаляването на акцизите и на ДДС. По този начин можеше да бъде неутрализиран натискът. Това не беше направено, въпреки съветите на Централната европейска банка към правителствата да се води антиинфлационна политика. Механизмите за регулиране на акцизите и цените на горивата вече не могат да бъдат приложени. Управляващите изпуснаха момента да използват тези механизми. Ако започнат в момента да работят в тази насока, те ще изглеждат глупави и лишени от прозорливост. Също така това означава правителството да признае краха на всичките си бюджетни прогнози и че е взело неправилни решения.
– В българската политика въпросът за приемствеността във властта е винаги актуален. Ако евентуално ДСБ поеме управлението, кои политически линии на сегашното правителство бихте продължили?
– Има политики, които трябва да бъдат продължени, но има и такива, които трябва просто да бъдат елиминирани. В момента за мен е по-лесно да изредя дългия списък от действия на настоящото правителство, които не трябва да имат своето продължение. Приемственост не трябва да има в сферата на здравеопазването. Там няма никаква политика години наред. Там всичко е спряло, няма стратегия за това какво да се прави. Има само епизодични подхвърляния. Също така трябва да се елиминира срастването на структурите на вътрешното министерство с организираната престъпност. Абсолютно неприемливо е запазването на която и да било мафиотска структура в самата тъкан на властта. Не може присъствието на престъпността да бъде оправдавано в името на властта. Политиката спрямо ЕС и усвояването на структурните фондове също не може да бъде продължена, ако продължи да я има, то всичко е обречено. Като цяло ми е трудно да посоча линия, провеждана от сегашното управление, която бихме следвали. Критиката може да продължи и спрямо НАТУРА 2000, МВР и заменките на военни имоти.
– Вашата парламентарна група инициира операция „Чисти ръце“. Според вас възможно ли е да бъде реализирана тя докрай, имайки предвид действащата законова база и функциониращите по този начин държавни институции?
– Законовата база е абсолютно достатъчна, за да се проведе операция „Чисти ръце“, само със средствата на изпълнителната власт без да се стига до прокуратурата. Чак на финала може да се потърси съдебната система там, където се води
процес и се отнема незаконно придобитото имущество. Има всички законови предпоставки и това, което ние искаме да докажем пред обществото е, че органите, чиято обществена функция, е да проследяват сигналите за политическа корупция не си вършат работата. Ние от седмици наред се опитваме да разберем подал ли е Ахмед Доган базисна декларация пред Сметната палата. Но дори и до такава информация не можем да получим достъп. Не сме виждали неговата базисна декларация, защото там можем да видим дали е деклариран прословутият замък, в с. Дръндар. Вероятността коалицията да премахне протекциите спрямо Доган е малка, което означава, че нашата инициатива ще бъде доведена докрай от новото управление. Ние сме категорични, че спрямо нарушенията на лидера на ДПС не трябва да има никакъв компромис. Ясно е, че мнозина дори и сред членовете на опозицията, гледат скептично на този процес, но въпреки това той трябва да бъде реализиран.
– Според вас ще продължат ли разкритията на злоупотребите с военни имоти или отново ще бъдат разобличени само нарушителите по ниските етажи на властта?
– За съжаление аз смятам, че нещата ще бъдат отново замазани. От прокуратурата като че ли дават знаци, че няма да положат особени усилия да разкрият големите измами. Отговорът на правителството на всички отправени към тях обвинения, включително и на тези, идващи от ЕС за политическа корупция, е „да, тук намерихме административна корупция и сега я наказваме“. Това означава, че единствените потърпевши са и ще бъдат служителите на администрацията на най-ниско ниво.
– Каква е позицията на ДСБ за бъдещия закон за конфликта на интереси?
– Законът е много лош. Той е написан така, че в него могат да бъдат намерени многобройни вратички, благодарение на които могат да се извършват редица злоупотреби. Проектът позволява на абсолютно формално основание да докажеш, че няма конфликт на интереси. Примерът, който ще дам, е показателен. Ако няма фактическо съжителство между двама души, се препятства установяването на конфликт на интереси. Да се докаже фактическо съжителство на практика е почти невъзможно. Двама съпрузи могат да обявят, че не съжителстват заедно и въпреки, че са сключили брак според закона, няма конфликт на интереси. За щастие законът не среща одобрение сред почти всички парламентарни групи. Лошото е, че няма кой да го напише този закон, единственият вариант е опозицията да го състави. Европейската практика се ползва в тази насока, но тя е толкова побългарена, че не е ефективна.
Каква е визията на партията ви за измененията в изборния закон?
– Ние искахме да бъде създаден нов избирателен закон, защото българската политическа система има много тежки недъзи. Тя е загнила и изпада в политическа корупция. Реформите трябва да започнат от самите избори, за да се спаси доверието на хората и да бъде предотвратено повторното масово купуване на гласове. В това отношение ние имахме цялостна концепция, но управляващите не намериха политическата воля да я приведат на практика. Поради това стигнахме до компромисно решение за изменение и допълнение на закона. В каква степен тези реформи ще разрешат проблемите засега е трудно да се каже, защото очевидно управляващите се дебнат помежду си, както се дебнат така и не успяват да формират една обща позиция за формата и функциите на избирателната система.
– Има ли Ахмед Доган, според вас, бъдеще в политиката?
– Ако следващото управление разкрие черната каса на Доган, хората, които работят с него и ако започне наистина операция „Чисти ръце“ и то не само срещу него, а срещу всички политици, нарушили закона, тогава ще стане ясна съдбата на лидера на ДПС. И ако стане ясно, че тези хора притежават нелегално имущество, то те не трябва да имат място в политиката.
– Какво следва след доклада на Европейската комисия?
– Аз искам да мисля, че този доклад няма да е толкова негативен, колкото се очаква от медиите. От друга страна нямам илюзиите, че ЕС не може да реши проблемите на България или да принуди управляващите да спазват правилата и законите и най-вероятно ще бъдат приложени крути мерки. Надявам се да имаме шансове да излезем от тази ситуация, защото веднъж изгонени от ЕС, трудно ще бъдем приети отново.