Каква е ситуацията според Вас в момента, г-н Костов? Какво се случва?
Единият вариант е, че се водят сложни преговори, при които не се постига съгласие и НДСВ показва на мандатоносителя г-н Сергей Станишев каква висока цена има неговото участие в това правителство. Това може да продължи цялата следваща седмица, докато продължи срокът на г-н Сергей Станишев да внесе правителството в Народното събрание – най-вероятно така ще продължи.
Така ще продължи ако БСП обаче продължава да държи вратата отворена за участие на НДСВ в правителството. Смятате ли, че при начина, по който вчера се развиха събитията социалистическата партия ще очаква все пак да се договори с НДСВ?
Няма много варианти, защото ако БСП затвори тази врата, ще трябва да прави правителство на малцинството, подкрепено от народни представители, които са изменили на вота на избирателя в директен смисъл, защото са напуснали своите парламентарни групи и са подкрепили тяхното правителство. Това е единият вариант. Другият е да търсят за партньор БНС, където обаче вероятно същото ще се случи с групата, но няма да има подкрепа в единство. В този смисъл единият риск е правителство на малцинството и вторият риск е за президента Георги Първанов, който много настоява да се направи мнозинство, което да може да го преизбере за президент. Всъщност много от действията на БСП са продиктувани от неговото желание.
Факт е, че той беше първият бивш държавник, който обяви тройната коалиция. Смятате ли, че президентът има толкова сериозна роля в начина, по който се развиха преговорите?
Да, президентът играе много голяма роля за съставянето на това правителство. Това се вижда отвсякъде.
Вече сме в ситуация, когато имаме връчен мандат – г-н Сергей Станишев вчера отиде в президентството в 16:30, а неофициално беше предвидено това да се случи сутринта в 09:30, поне каквито информации имахме в медиите предишния ден. Първо се отложи с няколко часа връчването на мандата, после се очакваше г-н Станишев да отиде с г-н Доган или с г-н Сакскобургготски, накрая той отиде фактически сам.
Той е в трудно положение най-вече заради това, че БСП и ДСП не могат да съставят сами правителство. Това е основният проблем. Ако избирателите бяха послушали лидерите на СДС и ОДС и не бяха гласували за ДСБ и ние не бяхме в Народното събрание, щеше да има мнозинство БСП самостоятелно с ДПС и щяха да съставят правителство. В този смисъл затруднението, което се получава за БСП произтича от вота на избирателите. Вотът изисква да има тристранна коалиция, ако можем така да кажем.
Вие сигурен ли сте в това, защото така се чете вотът масово, че изисква тристранна коалиция…
Ами, трябва да ги има народните представители.
Но от друга страна БСП можеше да постигне споразумение само с НДСВ, щяха да имат достатъчен брой народни представители.
Защо не може да стане това? Отново заради желанието на президента Георги Първанов да има гласовете на турския етнически вот за своята кампания за президентските избори. Той иска да бъде сигурен в тия гласове, защото ако ДПС излезе от формулите за съставяне на правителството, той няма да може да разчита на тези гласове. Става нещо такова – купува се вотът на ДПС с част от изпълнителната власт, защото ако има коалиция на БСП с НДСВ, ДПС играе ролята на пето колело в каруцата. Реално няма нужда от нейните гласове за управлението на страната. Обяснението може да бъде само желанието на президента да разчита на техния вот. В този смисъл обаче трябва да кажем, че ако тази тристранна коалиция се работи сериозно, в арогантността на ДПС в управлението по времето на мандата на Сакскобургготски Доган достигна изключителни висоти, а това стана само с две министерски кресла. Разбира се, и двете, преразпределящи огромни финансови средства. Ако се увеличи участието на ДПС в управлението на страната в следствие на тези пазарлъци, които се водят в момента, разпадането на българския етнически модел ще придобие още по-големи размери и силата на радикалния протестен вот, на недемократичния вот ще бъде много голяма, защото ще започнат да нарастват процесите на противодействие на това арогантно участие на ДПС. Ето защо ДПС трябва да бъде наистина смалено до малката роля, която ще има в тази тристранна коалиция. Противното е абсолютно нелогично. Освен това, ако ДПС е национално отговорна партия, каквато иска да бъде, ще трябва да поеме някое тежко министерство, където да прави реформи. Например в здравеопазването трябва да се направят реформи, те имат много добре подготвени хора, особено един народен представител, който вече години се занимава с тези въпроси. Нека поемат тази отговорност и да завършат здравната реформа.
Не съм чул да има спорове за здравното министерство между ДСП и БСП…
Защото е горещ въглен, който се прехвърля и никой не го желае. Същото е с образованието и реформата на администрацията.
Същото е и с правосъдието.
Да, например правосъдието също.
Разбра се, че НДСВ например не иска правосъдието като министерство.
В това правителство всички иска министерствата, които разпределят бюджетни средства, които харчат средства. Никой не иска министерствата, където трябва да се завършат тежки реформи. Всички се стремят към парите, никой не се стреми към отговорността за реформите.
Какво е решението на тази властова ситуация от ваша гледна точка?
От гледна точка на програмата, която като че ли е договорена – аз не мога да разбера договорена ли е или не е, но по това, което излезе във вестниците, се вижда, че БСП е направила сериозни отстъпления от предизборните си обещания. Тя например желаеше да извърши много преразпределения на данъчните тежести вътре в едно отнемане на приходите в размер около 40% от брутния вътрешен продукт. Тя искаше вътре да преразпредели. Очевидно се е отказала и по този начин се е отказала от всички маневрени възможности да реализира някакъв друг вид финансова политика. Освен това почти навсякъде е приела позициите на НДСВ. Не го казвам, за да сея раздор, но всеки прочит на това, което те са договорили, показва, че те са направили това. Това показва, че от една страна БСП не е достатъчно компетентна да наложи друго виждане, примерно да каже, че не е необходимо повече да се поддържат отношения с Международния валутен фонд при положение, че ще има такова огромно мнозинство от 169 народни представители. За какво е необходим Международният валутен фонд, при положение че в програмата е записано, че ще се запази валутният борд или паричният съвет до влизането в еврозоната. Това е достатъчно за финансовата стабилност на страната и една по-внимателна фискална политика и един по-засилен контрол върху банките – това общо взето реализира една макроикономическа стабилност. Не е необходимо България да стои в реанимацията на международния валутен фонд, просто напълно излишно е. Но те се отказват и от това, очевидно боейки се от отговорността от управлението. И заради това са се съгласили на всичко, което НДСВ е настоявало да бъде записано в тази програма. Това е от гледна точка на икономическата част.
От гледна точка на политиката обаче – преговорите до един момент можехме да допуснем, че става въпрос за политика именно, докато не се прие общата програма. След това обаче аз не виждам много политика в начина, по който се водят преговорите.
О, има много политика. Много политика има в странната роля на г-н Симеон Сакскобургготски като настойник над председателя на БСП – г-н Сергей Станишев. Г-н Сергей Станишев ще бъде премиер, а г-н Симеон Сакскобургготски ще бъде някакъв вид глава на коалицията, която ще управлява. Това няма отношение към въпроса дали г-н Сергей Станишев има нужда от настойник или не, това е работа, която те ще решават. Въпросът е, че ще се размива отговорността за управлението. Българската конституция дава сериозна изпълнителна власт точно в ръцете на министър председателя и сериозен контрол в лицето на парламента, а не в лицето, което ще бъде извън парламента. Тази странна конфигурация, на която настоява НДСВ, очевидно е продиктувана от стремежа те да се гарантират срещу ревизии, срещу проверки на сделки и решения на правителството, които БСП и всички други, които опонираха на НДСВ и ДПС, обещаваха да извършат след изборите. Те няма да позволят такава ревизия на тези сделки и решения.
Когато вчера излъчиха НДСВ странното съобщение, всички колеги се обаждахме на кой, каквито познати в НДСВ има, за да разберем какво всъщност искат да кажат. Едната от версиите, които аз чух, е, че това съобщение било всъщност покана за начало на преговори за дясноцентристка коалиция. Вие виждате ли такава възможност?
Аз и моите колеги разчетохме в това съобщение вдигане на цената на НДСВ в процеса на преговорите – настояване за съответни икономически министерства, които преразпределят или харчат бюджетни разходи. Виждам засега само стремеж да увеличат тежестта си в преговорите. Но вижте, самият факт, че НДСВ започна преговори за подкрепа на правителство с мандат на БСП, вече означава изтегляне на националното движение от претенциите му да бъде първо национално движение. То се създаде като такова и в името му пише национално движение, т.е. на всички – и на хора бивши комунисти и на техни противници. Сега се вижда, че в момента, в който тръгна с БСП, НДСВ освобождава една широка територия в центъра и дясното поле.
Не може да се върне обратно?
Не може да се върне, просто защото е започнало тези преговори, а е обещало малко преди изборите, че няма да води такива преговори. То взе гласовете на избиратели, които никога не са гласували за БСП, за да ги занесе в тази коалиция.
Вие и в началото на предизборната кампания, а и в едно интервю преди 2-3 дни дадохте знак, че сте готов да преговаряте с НДСВ за някакъв тип дясноцентристка коалиция или коалиция извън социалистическата партия.
Да, но при положение, че действително се ревизират всички сделки, включително магистрала “Тракия”, включително сделките за въоръжение на българската армия, като се върнат незаконно придобитите имоти от Симеон Сакскобургготски, като се извадят политиците от изпълнителната власт и тя се даде на експерти, които ще бъдат контролирани с една програма и един контрол от страна на политическите сили, които ще ги подкрепят в парламента. Ние няма да подкрепим правителство, в което става тази срамна делба на властови позиции за разпределяне на пари. Както казва Ахмед Доган, за обръча от фирми около ДПС. Не може да бъде захранван никакъв обръч около никакви партии. Никакви обръчи не бива да участват в разпределението на изпълнителната власт. Тези преговори, които сега се водят, гледат на българската държава като на плячка, която трябва да бъде преразпределяна. Това, което чуваме за броя на комисиите в Народното събрание – трябва да се увеличи и това става чрез разбиване на комисии на две, на три.
Това защо? За да може хора, които не влязат в изпълнителната власт да се чувстват пълноценни като председатели на комисии.
Да, за да имат позиции. Колкото се може повече министерства – 19, ако не и повече, колкото се може повече комисии в Народното събрание. Това означава навсякъде коли, това означава технически сътрудници, обслужващ персонал, това са все държавни разходи, които се правят излишно, тъй като България не е голяма държава и няма нужда от това. Нека да напомним, че имаше време, когато министерствата бяха много малко. Това беше времето 1997-2001г. Тогава имаше съвсем малко министерства.
Към днешна дата, при всички събития, които вчера се случиха около преговорите за коалиция, вие виждате ли вариант за реализиране на правителство извън социалистическата партия?
БСП имаше шансове да реализира правителство, те са много по-големи, отколкото публиката може да прецени. Първо, знаците, които даде на БСП Народното събрание показват, че част от депутатите от “Атака” и значителна част от депутатите от БНС гласуваха за кандидата на БСП за председател на Народното събрание. Това означава, че всичките тези гласове могат да бъдат привлечени и да подкрепят правителство. Това ще бъде обаче правителство на малцинството, подкрепено от хора, които изменят на вота на своите избиратели в първите седмици на дейността на Народното събрание. Но такъв вариант Сергей Станишев има, той е наистина нестабилен, много рисков и изисква изключителна подготовка и умения от негова страна да се справи с такава ситуация. Но той има тази ситуация. Освен това те могат да привлекат една значителна част да кажем от БНС, който даде знаци, че е готов да влезе в управлението. Доколкото разбирам, там единствената пречка е г-жа Анастасия Мозер.
Има ли вариант, при който ДСБ ще гласуват с мнозинство, доминирано от БСП по някакви стратегически за България въпроси – съдебна реформа, мерки за борба срещу корупцията?
Намаляване на ДДС от 20 на 18% ще гласуваме със сигурност, защото сме го записали в своята програма.
Правителство на малцинството на БСП може ли да разчита на гласове от ДСБ по европейските приоритети?
По всичко, което сме се ангажирали в договора за силна България и в предизборната си програма, ние ще подкрепяме мерките независимо кой ще бъде управляващ. Радикална, много дълбока и сериозна съдебна реформа е необходима на страната и ние със сигурност ще я подкрепим. Заявили сме, че сме готови да подкрепим дори промени в конституцията, даже искаме такива промени, за да тръгне съдебната система така, както трябва да е, така, както искаме да я видим.
Да Ви питам още веднъж, разговори с останалите парламентарни групи извън БСП могат ли да доведат до втори мандат – съставяне на правителство вдясно.
Има реална възможност да се състави правителство на програмна и експертна основа, изобщо експертно правителство, което да се доминира от десния център. Но затова трябва да се откажат всички от амбициите си да разпределят пари, изобщо да участват директно в управлението на страната чрез политически лица. Просто правителството може да бъде правителство на експерти. Това правителство ще ревизира действията на предишното. Това го иска българският избирател. БСП според мен неправилно чете вота на избирателите. Хората искат промяна, в смисъл, че искат да се проверят действията на това правителство. Трябва да се проверят, никой не казва, че тези действия са изцяло противозаконни, изцяло престъпни и т.н., но тези действия могат да се окажат безполезни и вредни за България нанесени щети, както примерно сделката за външния дълг. Това трябва да бъде проверено, трябва да бъде казано. Има кой да го направи, може да бъде направено от независими институции. Сега има много такива възможности, така че едно такова правителство не може да се откаже да чете страницата на тези 4 години. Това просто би било абсурдно. То няма да има никаква основа под себе си. Няма да има и подкрепата на избирателя.