Водещ: Съгласна ли е обаче опозицията? Имаме няколко минути да чуем и Иван Иванов от ДСБ. Здравейте.
Иван Иванов: Добър ден.
Водещ: Добър ден, господин Иванов.
Иван Иванов: Слушам ви.
Водещ: Кажете, ако се случа тези промени днес и бъдат приети в Министерския съвет за това пътния фонд да стане самостоятелна агенция на подчинение на Министерския съвет, ще се изисква ли одобрение на промяната от Народното събрание?
Иван Иванов: Разбира се, защото създаването на фонд “Републиканска пътна инфраструктура” преди три години беше извършено чрез промяна в Закона за пътищата. Така че промяната на структурата може да стане единствено чрез промяна на Закона за пътищата. Но ако ми позволите искам да кажа две неща. Първо, когато беше създаден преди три години този фонд, той беше създаден по думите на министър-председателя, за да гарантира прозрачно, отговорно управление на средствата при условието на взаимен контрол между тримата министри. Днес с новото решение на Министерския съвет за създаване на Държавна агенция всъщност се дава доказателство за провала на този модел и личния провал на тримата министри, защото скандалите в последните месеци показват, че фондът се бе превърнал в една корумпирана институция, обект на силни критики в страната и Европейски съюз.
Водещ: Това означава ли, че сега очаквате да бъде спряна корупцията във фонда?
Иван Иванов: Не, аз не очаквам, защото закриването на една структура и създаването на нова не води автоматично до подобряване на дейността. Считам, че управлението няма да се подобри, ако не се създадат и не се спазват ясни правила за прозрачност, яснота и равнопоставеност на кандидатите за пътните строежи. Без фаворити, било то лични, било корпоративни, било партийни, чийто имена непрекъснато изтичат в ефир и по медиите. И ако ми позволите още нещо, че това решение идва днес, за да се даде сигнал към Европейската комисия в Брюксел, че нещата у нас се променят. Но Брюксел не вярва на сълзи. Не вярва, че разместването на мебелите в правителството ще доведе до тази промяна. И за да ви докажа, че това наистина не може да се случи автоматично ще ви дам примера, когато беше създадена Агенцията за горите и реално Сергей Станишев, създавайки тази държавна агенция пое отговорността. В последните седмици виждате какви скандали избухват в тази агенция.
Водещ: Да, вие обръщате нещата в друга посока, за това имаме минутка. Кажете ни какъв е най-добрият вариант според вас?
Иван Иванов: Най-добрият вариант е като се премахне корупционната практика. След това вече…
Водещ: Това е твърде общо, господин Иванов.
Иван Иванов: Не ви чух?
Водещ: Това е твърде общо казвам.
Иван Иванов: Това е твърде общо, но тази обвързаност, за която ние говорим, на управлението с фирми със съмнителни интереси и най-вече спонсори на управляващите партии, при това положение докато не се разкъса тази пъпна връв между тези партии и съответните фирми винаги ще продължава фонда да преразпределя парите на свои фаворити и да изтичат тези пари по неизвестни пътища и да избухват скандали за батко, братко и за фонда “Пътища”
Водещ: Така е. За съжаление обаче се опитваме да се преборим с корупцията от твърде дълго вече и така и не успяваме. Тук обаче трябва да сложим точката на този разговор, защото идват Новините на “Хоризонт”. Чухте Иван Иванов, депутат от ДСБ и Румен Йовчев, шеф на една от големите пътни фирми и от браншова камара “Пътища”, по проблема какъв да бъде статута на фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. Знаете и от новините, очаква се правителството днес да реши това.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.