Иван Иванов: Трябва да бъде потърсена управленска отговорност за случая във влака София – Кардам

ДСБ обяви, че няма да участва в парламентарната анкетна комисия във връзка с инцидента във влака София – Кардам. По този повод Агенция „Фокус“ разговаря с Иван Иванов, заместник-председател на партията и депутат

Фокус: Защо ДСБ няма да участва в анкетната комисия в парламента във връзка с инцидента във влака София – Кардам?
Иван Иванов: Първо, ние предложихме в обхвата на дейността на комисията да се включи изискването на управленската отговорност. Защото отговорността на висшестоящите лица до голяма степен определя политиката, включително и тази на гарантиране на сигурността на българските граждани в железопътния транспорт. До момента никой не е поел такава отговорност. От поведението на управляващите виждаме, че те нямат никакво намерение да я поемат. На второ място, ние считаме, че ако са представителите на управляващото мнозинство искрени, а не лицемерни, и говорят, че проблемът не е политически, то няма нужда да слагат политическа шапка върху анкетната комисия, защото в сегашния й състав решенията на комисията винаги ще бъдат вземани с гласовете на мнозинство на Трипартийната коалиция. Това ще става с осем на шест гласа. Това предопределя както начина, по който ще протече работата на комисията, така и хората, които ще бъдат изслушвани в комисията, а също и решенията, които ще бъдат вземани от нея. Това са достатъчни аргументи, за да считаме, че анкетната комисия няма да отговори на очакванията на българското общество към нея. В същото време, когато нейният доклад бъде представен в пленарната зала на Народното събрание, ние ще вземем активно участие в разискванията. Не бягаме от нашата позиция. Напротив – ние бяхме първите, които я заявихме ясно, пред всички, които се заинтересуваха от нея.
Фокус: Под управленска отговорност разбирате ли оставки?
Иван Иванов: Разбира се. Вече поискахме оставката на министъра на транспорта и на генералния директор на БДЖ. Трябва най-накрая да има едно достойно поведение на политическо лице във властта, какъвто е транспортният министър и той да поеме тази отговорност. Поне докато текат разследването, което се извършва от разследващите органи, както и работата на комисията, той да не бъде в министерството, защото чрез своето участие там, той до голяма степен влияе върху решенията и действията на органите, а част от тях на служители на Министерството на транспорта. Те са негови подчинени. Как да има независимо разследване при тази ситуация?
Фокус: До каква степен пропорционалният принцип на съставянето на комисията ще предопредели работата й? Смятате ли, че ще се потули случая?
Иван Иванов: Естествено. Имам такива опасения – ще се търси вината в най-низшестоящите като шафнера и други служители от влаковата композиция. Няма да бъде намерена истинската вина, а от там и няма да бъде поета истинската отговорност. Това е най-тъжното, защото по-никакъв начин няма да се гарантира, че подобен инцидент няма да се случи отново.
Фокус: Казахте, че такава комисия трябва да обследва първо конкретния случай и след това да се търси промяна на съществуващото законодателство?
Иван Иванов: Да, от конкретния случай може да се види накъде отива отговорността. Ще се види, че например контролните органи не проверяват шафнерите. Тогава отговорността е на контролните органи. Но кой следи работата на контролните органи – генералния директор на БДЖ. А кой контролира работата на генералния директор на БДЖ – министъра на транспорта.
Фокус: Ще се измести ли фокуса на работа на комисия, ако тя се занимае прекалено с промяна на нормативната уредба?
Иван Иванов: Напротив. По нормативната уредба трябва да се произнесе комисията, но едва след като изясни всички обстоятелства, причините и отговорностите по инцидента.
Фокус: Как ще коментирате, че ДПС оглави анкетната комисия?
Иван Иванов: Това е трипартийната формула – 8 – 5 – 3. Сигурно за тази временна комисия е дошъл ред на ДПС те да са начело.
Цветана ГЕОРГИЕВА

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Инж. Грети Стефанова: Вместо да закриват нощния...
Спират напълно две нощни линии на градския транспорт в София. Решението е на Столичния...
Атанас Атанасов “затвори с ритник отворената от ГЕРБ...
Лидерът на ДСБ генерал Атанас Атанасов отговори на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви,...
Позиция на коалиция „Демократична България“
“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на...
Атанас Атанасов: Трябва да намалим емоциите и да...
Коалицията ни е стабилна. Имаме еднакви цели, но по различен начин виждаме тяхната реализация....
Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...