Иван Иванов: Трябва да бъде потърсена управленска отговорност за случая във влака София – Кардам

ДСБ обяви, че няма да участва в парламентарната анкетна комисия във връзка с инцидента във влака София – Кардам. По този повод Агенция „Фокус“ разговаря с Иван Иванов, заместник-председател на партията и депутат

Фокус: Защо ДСБ няма да участва в анкетната комисия в парламента във връзка с инцидента във влака София – Кардам?
Иван Иванов: Първо, ние предложихме в обхвата на дейността на комисията да се включи изискването на управленската отговорност. Защото отговорността на висшестоящите лица до голяма степен определя политиката, включително и тази на гарантиране на сигурността на българските граждани в железопътния транспорт. До момента никой не е поел такава отговорност. От поведението на управляващите виждаме, че те нямат никакво намерение да я поемат. На второ място, ние считаме, че ако са представителите на управляващото мнозинство искрени, а не лицемерни, и говорят, че проблемът не е политически, то няма нужда да слагат политическа шапка върху анкетната комисия, защото в сегашния й състав решенията на комисията винаги ще бъдат вземани с гласовете на мнозинство на Трипартийната коалиция. Това ще става с осем на шест гласа. Това предопределя както начина, по който ще протече работата на комисията, така и хората, които ще бъдат изслушвани в комисията, а също и решенията, които ще бъдат вземани от нея. Това са достатъчни аргументи, за да считаме, че анкетната комисия няма да отговори на очакванията на българското общество към нея. В същото време, когато нейният доклад бъде представен в пленарната зала на Народното събрание, ние ще вземем активно участие в разискванията. Не бягаме от нашата позиция. Напротив – ние бяхме първите, които я заявихме ясно, пред всички, които се заинтересуваха от нея.
Фокус: Под управленска отговорност разбирате ли оставки?
Иван Иванов: Разбира се. Вече поискахме оставката на министъра на транспорта и на генералния директор на БДЖ. Трябва най-накрая да има едно достойно поведение на политическо лице във властта, какъвто е транспортният министър и той да поеме тази отговорност. Поне докато текат разследването, което се извършва от разследващите органи, както и работата на комисията, той да не бъде в министерството, защото чрез своето участие там, той до голяма степен влияе върху решенията и действията на органите, а част от тях на служители на Министерството на транспорта. Те са негови подчинени. Как да има независимо разследване при тази ситуация?
Фокус: До каква степен пропорционалният принцип на съставянето на комисията ще предопредели работата й? Смятате ли, че ще се потули случая?
Иван Иванов: Естествено. Имам такива опасения – ще се търси вината в най-низшестоящите като шафнера и други служители от влаковата композиция. Няма да бъде намерена истинската вина, а от там и няма да бъде поета истинската отговорност. Това е най-тъжното, защото по-никакъв начин няма да се гарантира, че подобен инцидент няма да се случи отново.
Фокус: Казахте, че такава комисия трябва да обследва първо конкретния случай и след това да се търси промяна на съществуващото законодателство?
Иван Иванов: Да, от конкретния случай може да се види накъде отива отговорността. Ще се види, че например контролните органи не проверяват шафнерите. Тогава отговорността е на контролните органи. Но кой следи работата на контролните органи – генералния директор на БДЖ. А кой контролира работата на генералния директор на БДЖ – министъра на транспорта.
Фокус: Ще се измести ли фокуса на работа на комисия, ако тя се занимае прекалено с промяна на нормативната уредба?
Иван Иванов: Напротив. По нормативната уредба трябва да се произнесе комисията, но едва след като изясни всички обстоятелства, причините и отговорностите по инцидента.
Фокус: Как ще коментирате, че ДПС оглави анкетната комисия?
Иван Иванов: Това е трипартийната формула – 8 – 5 – 3. Сигурно за тази временна комисия е дошъл ред на ДПС те да са начело.
Цветана ГЕОРГИЕВА