Водеща Диана Янкулова: Фалитът на държавната железница в песимистичния сценарий на протестите може да бъде обявен до дни. Разбира се, надеждата да бъде спасена БДЖ също съществува, надяваме се такава новина да можем да ви съобщим още в рамките на днешното предаване, защото преговорите под ръководството на транспортния министър Московски в момента текат. Очакваме новини от там. Но, за да стигнем до хепиенд, може би трябва да сме по-откровени в разговора за началото. Кога започна източването на БДЖ? Дали в онзи момент, когато се купуваха 25 нови влакове „Сименс“, пилотен проект, наречен през януари 2005 година „Мащабна и амбициозна програма за възраждане и модернизация на българските железници“. Същите влакове, които ще трябва да върнем на германските банки кредиторки, ако до края на тази година не намерим 15 милиона лева за погасяване на задълженията към тях. Този въпрос постави вчера депутатът от „Демократи за силна България“ Иван Иванов, който заяви, че има информация, че през януари 2005 година сме сключили неизгодна сделка за покупката на влаковете. Здравейте, г-н Иванов.
Иван Иванов: Здравейте.
Водеща: Предаването е „Нещо повече“, затова искаме подробности. На какво се основава това ваше твърдение, че министърът тогава на транспорта Николай Василев е сключил договор в пъти за милиони евро по-скъп и неизгоден за страната ни от съществуващи други оферти?
Ив. Иванов: Веднага ще отговоря, че ако Български държавни железници в момента са наистина пред фалит, а може би във фактически фалит, то този път надолу, към бездната, е маркиран от няколко събития през изминалото десетилетие, едно от които вие споменахте, и това е покупката на тези 25 мотрисни влака „Дезиро“, дизелови локомотиви, които бяха закупени за 2,7 милиона евро всяка една от влаковите композиции, и тя съдържаше 103 седящи места, като в немския вариант са били 73, при намаляване на удобства при пътуването за българския вариант те са 103. Ако се раздели цената на влаковата композиция на броя на седящите места, ще се установи, че на БДЖ като купувач цената на едно място в тези мотриси струва малко над 26 хиляди евро. Това е показател, по който се сравняват различните оферти. В същото време именно в периода, когато вие говорите, края на 2004-а – началото на 2005 година, компании, говоря за руската компания „Трансмаш холдинг“ предлага мотрисни композиции с много по-голям брой места за 1,6 милиона евро. Разделени на броя на местата в тези композиции, това прави малко под или нека го кажем директно тогава, хиляда и 600 евро. Цена, която е 15 пъти по-ниска от тази, която е при реализираната сделка. Аз не мога да приема евентуално становище, че се касае за покупка на руски мотриси, защото споменах, че се касае за „Трансмаш холдинг“, тъй като в него участва именно немската компания „Сименс“, която гарантира немското качество на тези мотрисни влакове, за които говоря, че са с цена 15 пъти по-ниска. И на следващо място, тогава беше изтъкнато от тогавашния министър на транспорта, че е осигурена кредитна линия. Днес ние виждаме, че тази кредитна линия изисква заплащането на суми, които са абсолютно непосилни за БДЖ. Ако беше сключена по-изгодната сделка, нямаше да се налага Ивайло Московски да обикаля като просяк в Германия и да настоява за разсрочване или намаляване на дължимата сума.
Водеща: За нашите слушатели ще кажа, че ние веднага ще дадем думата за отговор в тази полемика на ексминистъра на транспорта Николай Василев, но преди това, г-н Иванов, е важно да ви попитам – вие кога разбрахте, че тази сделка не е изгодна, и откъде имате информацията за руската компания? Защото аз също си направих труда да проуча историческите справки, исторически не е може би най-точната дума, говорим все пак за неща, които са се случили преди шест-седем години, но там никъде не фигурира оферта на тази компания. Напротив, говори се, че към покупката на… т.е. продажбата за България на влакове са имали френската „Бомбардие“, „Алстом“, както и китайска компания „Ситик“, но за руска компания никъде нищо не се споменава.
Ив. Иванов: Да, защото самата процедура на обществена поръчка е извършена в съкратен вид и са проведени разговори с предварително избрани фирми. Тя не е открита процедура. Що се касае до това кога счетох, че тази покупка е неизгодна, без да знам тези оферти, които са съществували тогава, но които ги разбрах след разговори с високопоставени представители на Министерството на транспорта и на железниците, но още тогава бях задал и въпрос към тогавашния министър на транспорта г-н Николай Василев, изтъквайки, че има сериозни съмнения, че цената на мотрисите е прекомерно висока. Но аз го упрекнах и за нещо друго – че при това лошо състояние на железния път, каквито и мотриси да бъдат купени и да се вложат пари там, това няма да подобри събираемостта, приходите за железниците поради това, че скоростта на движение на влаковете поради неподдържане на железния път беше намаляла близо два пъти и правеше превозите на пътниците с железниците крайно непривлекателни. Което между впрочем се потвърди в изминалите от тогава вече шест години.
Водеща: Добре, г-н Иванов, останете така на линия. Имаме възможност да чуем веднага отговора на Николай Василев, министър по това време на транспорта в правителството на Симеон Сакскобургготски. Здравейте, г-н Василев.
Николай Василев: Добър ден. И ви благодаря за тази възможност да коментирам и аз темата.
Водеща: Впрочем много е важно да чуем и вашето мнение. Откакто говорим за стачката в БДЖ, за непрекъснато влошаващото се и вървящо към фалит състояние на компанията, чухме всякакви експерти и бивши управници, но вас не сме ви чували. И затова също е важно да разберем как вие коментирате ситуацията. И така,към обвинението за неизгодната сделка с мотрисите „Сименс“.
Н. Василев:… (техническо прекъсване – бел. ред.)… че контактуваме задочно с г-н Иванов, когото, както той сам знае, много уважавам като народен представител, с когото сме работили към осем години в различни качества. Той е много активен член на транспортната комисия по мое време. Чувате нали?
Водеща:Чуваме ви чудесно. И сега е активен.
Н. Василев: Да ви призная… Да, много съм изненадан от това, което той твърди. Да ви призная, всъщност нищо, с нищо не съм съгласен от неговата фактология. Между другото от тогава са изминали седем години и аз съм учуден, че сега някой започва да коментира по този начин неща, които дори и тогава, когато беше процедурата и когато бях министър на транспорта, никой не е казал такива неща.Ще ви кажа с какво не съм съгласен. Най-напред нищо съкратено е нямало в процедурата. Процедурата си е била съвсем открита и ние сме очаквали участници от целия свят. Както знаете, в крайна интерес проявиха четири компании, от които три са абсолютно първокласни. Нали, ако това бяха автомобили, сигурно щяха да звучат нещо като „Мерцедес“, BMV и подобни. Това са трите най-големи европейски, най-вече с германски заводи компании, които имат стотици и хиляди влакове по целия свят, както и една голяма китайска компания, която не беше спечелила. Ние също така…
Водеща: Правилно ли да разбирам, че руска оферта никога не сме има ли за покупка на влакове?
Н. Василев: Не. Всъщност нямали сме източноевропейска изобщо, макар че ние очаквахме много от заводите от бившия Съветски съюз, не самоот Русия, а и от други държави, примерно Прибалтика или Централна Европа също можеха да подадат оферти. Защо не са подали оферти, не мога да ви кажа. В смисъл, знаете, в целия
свят постоянно има процедури и не всички фирми са длъжни да участват във всички процедури. А цифрите, които каза г-н Иванов, много ме изненадват, защото и аз мога да смятам като него. И това, което той казва, означава, че той говори за някакви руски влакове с над хиляда места. Нямам представа какви са тези влакове, дали приличат на метро, дали приличат на трамвай или на нещо друго, но влакове с над хиляда места са всичко друго, но не и мотриси. Вие представяте ли си какво значи влак с хиляда места. Нали, това е нещо съвсем различно, което по никакъв начин не прилича на тези мотриси, нито по размер, нито по технически показатели. Просто това е друг вид продукт. Все едно да сравнявате печатна машина и компютър или нещо друго, нали. Оттам нататък единственото интересно в изявлението на г-н Иванов е,
че той може да извършва операцията деление. Тоест той извършва някакво умножение и деление на брой седалки, което, да ви кажа, нали, звучи интересно, но това е все едно да броим цената на камиона на брой гуми или нещо такова. В крайна сметка ние искахме да купим съвременни, модерни чисто нови влакове с добри технически показатели, които да отговарят на определени условия. Много фирми по света могат да ги произвеждат на всички континенти, без изключение. Имаше наистина четири сериозни фирми, които подадоха оферти. За цената дали са скъпи, сега, ние с г-н Иванов не сме най-големите специалисти на търговия с влакове по света. Мога само да ви кажа, че тогава ние избрахме категорично най-ниската… офертата… от тези, европейските, германските производители, производителя с най-ниска цена, която дори изненада всички участници – и конкуренцията, и самите възложители от БДЖ, изненада с много по-ниска цена, отколкото ние предполагахме. И всъщност се оказа, че ние купихме по-голям влак, тъй като на „Сименс“ влаковете бяха по-големи по размер с, нали, не мога да ви кажа в момента наизуст брой места, но примерно представям си ги с поне 30-ина процента по-големи, отколкото вторият в класирането. Като въпреки това тяхната цена беше значително по-ниска, изненадващо по-ниска от другата оферта на другите, по-малките влакове.
Водеща: Г-н Василев, много е важно да уточним, разбира се, не тези технически параметри на начина, по който се е разсъждавало в този конкретен конкурс, по-важно е времето, в което се е случило – това е краят на мандата на кабинета „Сакскобургготски“.
Н. Василев: Да.
Водеща: Логиката според сегашните, защото тези влакове ви се приписват и лично, нали, влаковете на Николай Василев, чували сте как говори за това премиерът Борисов, логиката тогава може да е била и тази – ние… нашето време свършва, да плаща който иска, нали. Сключваме договор без значение имаме ли пари да си го позволим. Можете ли за това да ни кажете…
Н. Василев: Ще ви отговоря, да…
Водеща:…каква беше мотивацията ви?
Н. Василев: Преди това нещо много важно да кажа. Тази процедура… загубилите фирми, попитаха, разбира се, горчиво, огорчено защо са загубили. Ние ги поканихме в министерството и в БДЖ да стоят колкото искат и те дойдоха на много високо ниво, на ниво вицепрезидент на цялата компания в света, за да се убедят дали процедурата е била справедлива. След като престояха достатъчно време в БДЖ, видяха, че изборът е бил абсолютно справедлив, и потази процедура нямаше обжалване. Нали, все пак в България знаете, че е малко спорт всеки загубил винаги да обжалва и да разваля процедурите. При нас нямаше обжалване. И аз все пак да ви кажа нещо съществено – осем години съм бил министър, знаете, в три министерства, имал съм рекордно малък брой обжалвания и нито едно загубено дело по обществена поръчка, което може би ви показва някакъв стил на работа на нашия екип. Сега на другия ви въпрос – действително процедурата беше проведена през 2004 година. Значи, аз бях министър на транспортаот 2003 до 2005, т.е. не съм могъл в началото на мандата да проведа такава процедура, а я проведох по време на своите две години в министерството. Процедурата започна, всъщност аз още веднага, като станах министър на транспорта, си поставих като една от задачите пред екипа да се опитаме да закупим нови влакове или примерно мотриси за БДЖ, защото повечето…
Водеща: Да, при положение че от 60-те години на миналия век не са били купувани.
Н. Василев: Ами, откакто ние сме родени горе-долу, почти, защото има там няколко по-нови влака от 80-те примерно, но като цяло средната възраст на влаковете в БДЖ е била по-голяма от моята. При това положение, разбира се, ние можем да влезем в 21 век с каруци, нали, и със старите влакове от средата на 20 век. Ако смятате, че така е по-правилно… Ние смятахме друго. И това, което питате всъщност – ние закупихме тези влакове, без никаква подкрепа, подчертавам, никаква подкрепа от държавата и от
Министерството на финансите. Ние не срещнахме особено голяма симпатия в Министерския съвет, в смисъл всички се радвахме, че има нови влакове, но нямаше пари за това. Ние се оправихме изцяло с финансиране от самото БДЖ, без държавна гаранция, т.е.,ето, днес например, ако не се платят тези влакове, няма да има активиране на държавна гаранция към министър Дянков, а ние ги купихме, защото кредиторите тогава, както и доставчиците от „Сименс“ и другите участници в процедурата повярваха, че БДЖ е в добро финансово състояние, и може би вие сте забравили, но аз се надявам г-н Иванов да не е забравил, тъй като той е разумен и информиран човек, през втората половина на 2004 година, когато течеше тази процедура, БДЖ беше на печалба. Това сигурно ви звучи малко като виц, но по мое време, прощавайте, за нескромността, но и авиокомпанията беше на печалба.
Водеща: Късата памет е особеното ни качество, което констатираме тези дни. Но понеже премиерът така каза – че милионите за влаковете на Николай Василев сега той трябва да ги плаща, аз съм длъжна в края на нашия разговор да ви попитам. Вие персонално някакво чувство на вина носители към сегашното състояние…
Н. Василев: Не, моля ви се, какво говорите. Аз, ако… ако две неща могада изброя като свои най…
Водеща:…на БДЖ?
Н. Василев:…любими неща, които съм свършил като министър за толкова много години, от две неща със сигурност едното е купуването на новите влакове. Трябва да ви кажа, прощавайте, че няма да бъда особено скромен днес, но ако нашият екип беше продължил да управлява БДЖ, нищо чудно години наред то да беше на печалба след това. Но факт е, че това не стана така.
Водеща: Факт е, че е имало клауза за покупката на още 25 влака, разбира се, при добро финансово състояние…
Н. Василев: Която се случи след мен и нищо лошо няма в това.
Водеща:…на компанията. Останете, моля ви, така на телефона. Знам, че не искате да водите дискусията в ефир с г-н Иванов, но след като изяснихме тези факти от преди шест-седем години, е редно да го попитам. Г-н Иванов, сега чухте министър Николай Василев, ексминистъра, ще му се извините ли след като такава руска оферта никога не е имало и…
Ив. Иванов: Не.
Водеща:…го обвинявате в нещо, което не е правил и даже не е мислил?
Ив. Иванов:Г-н Василев днес има имен ден и затова може би е в приповдигнато настроение. Но аз мога да повторя и даже да разширя моите сериозни критики. Първо, бяха направени вложения в нови мотрисни влакове, които за България трябва да бъдат с много по-голям капацитет за дългите разстояния от София до Варна, София през Пловдив до Бургас и през Карлово до Бургас. Вместо това бяха закупени мотриси само с по стотина места за късите разстояния София – Кюстендил, Пловдив – Пещера и т.н., където се знае, че в целия европейски свят късите разстояния обикновено хората предпочитат да ги минават с личните си автомобили. На второ място беше проведен конкурс с лични покани към тези участници. Но ако хората, които са искали да проведат конкурс и искаха той да бъде на изгодната за БДЖ и за България цена, трябваше да се заинтересуват, защото и в интернет ги има всичките данни, които аз ви ги давам, и трябваше да поканят тези компании, които предлагат значително по-ниска цена. На трето място, когато се тегли кредит за 25 мотриси, кредит, който, ако знаете цената на мотрисата и я умножите по броя, тоест просто действие умножение, ще се види, че ще надхвърли сигурно сто милиона евро, трябва да има ясен план за обслужване на подобни кредити. При падащото, така, финансово състояние на БДЖ беше очевидно, че това не може да се случи и се стига до тази развръзка, в която…
Водеща: Благодаря ви, г-н Иванов. Този разговор със сигурност не може да завърши в ефира на „Хоризонт“, но беше важно да започнем да си припомняме нещата такива, каквито са, защото бързо забравяме. А и вероятно отговорите за бъдещето трудно могат да бъдат намерени, ако не са зададени въпросите за миналото. Разбира се, честит имен ден на Николай Василев, който чухме с отговор на обвиненията на Иван Иванов, депутат от „Демократи за силна България“. Припомням, времето, в което са купувани новите влакове „Сименс“, е било добро за компанията, БДЖ тогава е била на печалба и правителството Сакскобургготски не може да носи никаква вина за сегашното пред фалитно състояние на компанията. А какво ще се случи с БДЖ, надявам се да разберем в рамките на нашето предаване веднага след в новините след 5.