С депутата от “Синята коалиция” ИВАН ИВАНОВ разговаря ЛИЛИЯ ЦАЧЕВА – Г-н Иванов, как ще гласува “Синята коалиция” на поредните рокади в кабинета? – Няма да подкрепим рокадите в правителството. А и сме притеснени “тежката артилерия на ГЕРБ” да не се окаже черешово топче, което няма и да гръмне. – А разбрахте ли каква е причината за оставката на Трайчо Трайков – версиите на премиера и други министри се разминаха доста, защо? – Преди всичко ще кажа, че правителството и Бойко Борисов очевидно не се справят с кризата и премиерът търси спасителен ход чрез смяната на министрите, за да чисти имиджа си. Опита и да изпере решението си през партия ГЕРБ. Едва ли ще се получи – кризата, вместо да се отдалечава, още по-силно притиска и гражданите, и бизнеса, и държавата. И отговорността за това е на премиера заради обещаните, но неосъществени антикризисни мерки. Що се отнася до конкретните причини за отстраняването на министър Трайков – те са още мистерия. Ясно е само, че официалните обяснения на Бойко Борисов се оказаха напълно фалшиви. И той, и Цветан Цветанов излъгаха и това възмущава хората. Докато министър Трайков звучи искрено и честно. Разбра се, че не случилото се в Катар е причината за оставката – вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че е знаел за нея, преди да се проведе въпросният провален бизнес форум. – А и външният министър Николай Младенов честно призна, че той е организатор на форума. – Точно така – по тази логика, ако бизнес форумът е причина за оставка според Борисов, то тя трябваше да е на външния министър. Второ – няма никаква логика да уволняваш министър заради забавяне в енергийната политика и за поста да предлагаш заместника му с ресор енергийна политика. Бойко Борисов продължава да дължи отговор защо уволни Трайков. Вземайки повод от двете смени – на Трайков и на здравния министър Стефан Константинов, ще кажа, че не е изключено зад тях да се открият и корпоративни интереси – в енергийния и лекарствения бизнес. Следващите седмици ще покажат къде е истината. – Първата реакция на десницата след оставката на Трайков бе, че “енергийният октопод” зад АЕЦ “Белене” и другите руски проекти взема превес. Кои са пипалата и кого са “оплели”, за да се стигне дотук? – Факт е, че по ключови събития в енергетиката министър Трайков заемаше ясна и последователна позиция в защита на националния интерес. Първо – стремеше се да осигури конкурентна среда в енергетиката – знаково е усилието му за сваляне на цената на природния газ от Русия, при това с 10-15%. Това трябва да се случи до края на март. Второ, преди година Трайков сезира Комисията за защита на конкуренцията за злоупотреба с господстващо положение на “Лукойл”, защото, след като им бе отнет лиценза заради неспазване на закона, те спряха доставките на самолетно гориво. Питам: къде е резултатът от тази проверка? С година се забави и проверката на комисията за картел в цените на дизела и бензина. Оказа се, че данни за картел има и затова от ДСБ и “Синята коалиция” настояваме за най-висока санкция за всеки от участниците в него – по закон това е 10% от годишните им приходи. За “Лукойл” това значи глоба от около 330 млн. лв. – Обвинявате “Лукойл” в монопол, но Валентин Златев отговаря, че кабинетът “Костов” им е продал “Нефтохим”. А премиерът казва – само ГЕРБ им отне лиценза. – Това е лицемерно изказване на Бойко Борисов. Той трябва да отговори защо, вместо да се приложи законът за данъчните складове и наредбата, която изисква “Лукойл” да монтира измервателни уреди в база “Росенец” още през 2011 г., им подписа 18 месеца отсрочка. За всички други компромис няма – защо? Г-н Златев се държи традиционно безпардонно, когато се отправят критики към “Лукойл”. Преди година обяви, че министър Трайков не може да смята. Сигурно г-н Златев умее да смята, когато играе карти с премиера Борисов. А аргументът с приватизацията не е сериозен. Актът на приватизация не предполага нарушения на закона. Случаи на монопол има и в Западна Европа. Само че монополът става престъпен, когато с него се злоупотребява. Анализи показват, че ако се изключат разходите за суровия петрол, за акциз и ДДС, производствените разходи, за заплати и печалбата на “Лукойл” са в пъти по-големи спрямо други страни от ЕС. Питам защо – в България има по-евтина работна ръка, страната е малка, тоест транспортът не е толкова скъп… Това значи, че или печалбата, или неефективността на производството, или скрити разходи са причина българите да плащат скъп бензин и дизел. – В началото на мандата “Синята коалиция” обяви, че спирането на АЕЦ “Белене” ще е критерий дали е дясно управлението на ГЕРБ. От онзи ден Бойко Борисов твърди, че “българо-руска централа няма да прави”. Ще му се извините ли за подозренията, че харесва руските проекти? – Изявленията на Бойко Борисов са с доста нисък коефициент на достоверност – той сутрин говори едно, на обед второ, вечер – трето. И се учудвам, че посланикът на САЩ Джеймс Уорлик, който отдавна е в България, още не е научил това. През годините Борисов обявяваше всякакви варианти – от незабавно построяване на “Белене”, защото иначе икономиката щяла да фалира, а цената на тока ще скочи 18 пъти, до спиране на проекта. И всичко е предпоследно. Единственото добро решение е този проект да се спре. В момент, в който никой не знае каква е цената му, кой е инвеститорът, как ще се финансира, каква ще е цената на тока, конкурентна ли е тази цена, има ли пазар извън страната – строителството на АЕЦ “Белене” ще е равно на икономическа катастрофа. Всички анализи показват, че цената на централата няма да е под 10 млрд. евро. Това са пари, които бюджетът поколения наред не може да понесе. – А вече платените площадка, реактор – какво ги правим? – Да, веднага ще се намери кой да възрази, че вече са налети 1,4 млрд. лв. в площадката, по-известна като “гьола” – Борисов така я нарича. Но тя може да се използва не само за ядрена централа – защо да не е бизнес парк – съвсем близо до Дунав – едната от вратите ни към Европа. Защо да не бъде построена там паро-газова централа, която да играе роля на компенсираща мощност. Варианти има. Единият вариант за реактора е да се търси възможност да се монтира в АЕЦ “Козлодуй”. Но най-добър е другият вариант – да го препродадем. Такава възможност има, например в страни от Югоизточна Азия, където имат огромна нужда от електроенергия заради изнесеното там производство от Европа – Виетнам, Индия, дори Китай. А най-важната задача на България е да удължи живота на 5-и и 6-и блок на АЕЦ “Козлодуй”. – Само че се говори, че пак сме зависими от Русия – можело да откажат удължаване на живота на реакторите в Козлодуй, ако няма “Белене”. – Целта на тези приказки е да се насади страх у хората, че ако не строим АЕЦ “Белене”, ще останем и без АЕЦ “Козлодуй”. Несериозно е – такъв ход би бил самоубийствен за Русия. Първо – ще покаже, че техните централи могат да живеят само 30 години. И второ – всички държави, които са в преговори за руски реактори, ще разберат, че Русия е неблагонадежден партньор. Освен това в нашия случай не Русия, а Българската агенция за ядрено регулиране дава разрешение за удължаване на лицензите на 5-и и 6-и блок, които изтичат съответно през 2017 и 2019 г. Животът им може да се удължи на два пъти с по 10 г. Те ще дават най-евтиния ток, защото отдавна са изплатени всички инвестиции. След още 20 г. ще бъдат развити възобновяемите източници, ще е изтекъл срокът, в който енергията им се изкупува на преференциални цени, и тя ще е по-евтина. Ще имаме два нови блока в ТЕЦ “Марица-изток 2” с обща мощност 500 мегавата. – Защо Трайчо Трайков намекна, че и преговорите за “Южен поток” може да са част от оставката му? – Защото предложението на Русия е около 60 км от българската газопреносна система да стане част от “Южен поток”. Ако това се случи, България ще загуби 50% от собствеността от своите тръби в този участък – нещо, което не бива да се допуска на никаква цена. Не бива друга държава, а в случая Русия, да бъде съсобственик на част от българската газопреносна мрежа. Ще загубим в полза на Русия и 50% от транзитните такси за газа – от порядъка на милиарди левове. Затова е важно как ще преминат преговорите за “Южен поток”. Ще припомня, че на подобен натиск от Русия устоя дори и Жан Виденов. Третият въпрос – за липсващите междусистемни връзки за газ, също е важен. Аз самият съм критикувал министър Трайков за забавянето им. На последния ни разговор през февруари той подробно ми обясни колко е тромава процедурата за използването на европейски средства и реализацията на тези проекти. Истината вероятно е по средата. Но е факт, че най-силният ни коз при преговорите с Русия щеше да е поне една реализирана връзка, за да знаят, че България има алтернативен път за доставка на синьо гориво на конкурентна цена. За мен беше от ключово значение връзката с Турция – най-прекият път да получим газ от Каспийския регион и от Близкия изток. Прогнозирам обаче, че до края на мандата на ГЕРБ тези връзки няма да са факт и “Газпром” ще се възползва от това в преговорите за доставка на газ, които трябва да приключат до края на годината. – Говори се, че ще сте следващият лидер на ДСБ в София. Щом се връщате на висок партиен пост – да питам, ще я бъде ли “Синята коалиция”? В СДС бъдещето й пак е поставено под въпрос. – Издигната е кандидатурата ми за председател на ДСБ в София, но дали ще бъда избран – думата е на членовете на партията, те ще решат в събота. Колкото до бъдещето на “Синята коалиция” – преговори се водят. Мисля, че ще я има – тя има своите избиратели и това ще запази автентичната десница в България. Визитка Иван Иванов е роден на 24 юли 1947 г. в Пловдив. Зам.-председател на ПГ на “Синята коалиция”. Член на комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм. Депутат в 38-ото, 39-ото и 40-ото народно събрание.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.