С депутата от “Синята коалиция” ИВАН ИВАНОВ разговаря ЛИЛИЯ ЦАЧЕВА
– Г-н Иванов, как ще гласува “Синята коалиция” на поредните рокади в кабинета?
– Няма да подкрепим рокадите в правителството. А и сме притеснени “тежката артилерия на ГЕРБ” да не се окаже черешово топче, което няма и да гръмне.
– А разбрахте ли каква е причината за оставката на Трайчо Трайков – версиите на премиера и други министри се разминаха доста, защо?
– Преди всичко ще кажа, че правителството и Бойко Борисов очевидно не се справят с кризата и премиерът търси спасителен ход чрез смяната на министрите, за да чисти имиджа си. Опита и да изпере решението си през партия ГЕРБ. Едва ли ще се получи – кризата, вместо да се отдалечава, още по-силно притиска и гражданите, и бизнеса, и държавата. И отговорността за това е на премиера заради обещаните, но неосъществени антикризисни мерки. Що се отнася до конкретните причини за отстраняването на министър Трайков – те са още мистерия. Ясно е само, че официалните обяснения на Бойко Борисов се оказаха напълно фалшиви. И той, и Цветан Цветанов излъгаха и това възмущава хората. Докато министър Трайков звучи искрено и честно. Разбра се, че не случилото се в Катар е причината за оставката – вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че е знаел за нея, преди да се проведе въпросният провален бизнес форум.
– А и външният министър Николай Младенов честно призна, че той е организатор на форума.
– Точно така – по тази логика, ако бизнес форумът е причина за оставка според Борисов, то тя трябваше да е на външния министър. Второ – няма никаква логика да уволняваш министър заради забавяне в енергийната политика и за поста да предлагаш заместника му с ресор енергийна политика. Бойко Борисов продължава да дължи отговор защо уволни Трайков. Вземайки повод от двете смени – на Трайков и на здравния министър Стефан Константинов, ще кажа, че не е изключено зад тях да се открият и корпоративни интереси – в енергийния и лекарствения бизнес. Следващите седмици ще покажат къде е истината.
– Първата реакция на десницата след оставката на Трайков бе, че “енергийният октопод” зад АЕЦ “Белене” и другите руски проекти взема превес. Кои са пипалата и кого са “оплели”, за да се стигне дотук?
– Факт е, че по ключови събития в енергетиката министър Трайков заемаше ясна и последователна позиция в защита на националния интерес. Първо – стремеше се да осигури конкурентна среда в енергетиката – знаково е усилието му за сваляне на цената на природния газ от Русия, при това с 10-15%. Това трябва да се случи до края на март. Второ, преди година Трайков сезира Комисията за защита на конкуренцията за злоупотреба с господстващо положение на “Лукойл”, защото, след като им бе отнет лиценза заради неспазване на закона, те спряха доставките на самолетно гориво. Питам: къде е резултатът от тази проверка? С година се забави и проверката на комисията за картел в цените на дизела и бензина. Оказа се, че данни за картел има и затова от ДСБ и “Синята коалиция” настояваме за най-висока санкция за всеки от участниците в него – по закон това е 10% от годишните им приходи. За “Лукойл” това значи глоба от около 330 млн. лв.
– Обвинявате “Лукойл” в монопол, но Валентин Златев отговаря, че кабинетът “Костов” им е продал “Нефтохим”. А премиерът казва – само ГЕРБ им отне лиценза.
– Това е лицемерно изказване на Бойко Борисов. Той трябва да отговори защо, вместо да се приложи законът за данъчните складове и наредбата, която изисква “Лукойл” да монтира измервателни уреди в база “Росенец” още през 2011 г., им подписа 18 месеца отсрочка. За всички други компромис няма – защо? Г-н Златев се държи традиционно безпардонно, когато се отправят критики към “Лукойл”. Преди година обяви, че министър Трайков не може да смята. Сигурно г-н Златев умее да смята, когато играе карти с премиера Борисов. А аргументът с приватизацията не е сериозен. Актът на приватизация не предполага нарушения на закона. Случаи на монопол има и в Западна Европа. Само че монополът става престъпен, когато с него се злоупотребява. Анализи показват, че ако се изключат разходите за суровия петрол, за акциз и ДДС, производствените разходи, за заплати и печалбата на “Лукойл” са в пъти по-големи спрямо други страни от ЕС. Питам защо – в България има по-евтина работна ръка, страната е малка, тоест транспортът не е толкова скъп… Това значи, че или печалбата, или неефективността на производството, или скрити разходи са причина българите да плащат скъп бензин и дизел.
– В началото на мандата “Синята коалиция” обяви, че спирането на АЕЦ “Белене” ще е критерий дали е дясно управлението на ГЕРБ. От онзи ден Бойко Борисов твърди, че “българо-руска централа няма да прави”. Ще му се извините ли за подозренията, че харесва руските проекти?
– Изявленията на Бойко Борисов са с доста нисък коефициент на достоверност – той сутрин говори едно, на обед второ, вечер – трето. И се учудвам, че посланикът на САЩ Джеймс Уорлик, който отдавна е в България, още не е научил това. През годините Борисов обявяваше всякакви варианти – от незабавно построяване на “Белене”, защото иначе икономиката щяла да фалира, а цената на тока ще скочи 18 пъти, до спиране на проекта. И всичко е предпоследно. Единственото добро решение е този проект да се спре. В момент, в който никой не знае каква е цената му, кой е инвеститорът, как ще се финансира, каква ще е цената на тока, конкурентна ли е тази цена, има ли пазар извън страната – строителството на АЕЦ “Белене” ще е равно на икономическа катастрофа. Всички анализи показват, че цената на централата няма да е под 10 млрд. евро. Това са пари, които бюджетът поколения наред не може да понесе.
– А вече платените площадка, реактор – какво ги правим?
– Да, веднага ще се намери кой да възрази, че вече са налети 1,4 млрд. лв. в площадката, по-известна като “гьола” – Борисов така я нарича. Но тя може да се използва не само за ядрена централа – защо да не е бизнес парк – съвсем близо до Дунав – едната от вратите ни към Европа. Защо да не бъде построена там паро-газова централа, която да играе роля на компенсираща мощност. Варианти има. Единият вариант за реактора е да се търси възможност да се монтира в АЕЦ “Козлодуй”. Но най-добър е другият вариант – да го препродадем. Такава възможност има, например в страни от Югоизточна Азия, където имат огромна нужда от електроенергия заради изнесеното там производство от Европа – Виетнам, Индия, дори Китай. А най-важната задача на България е да удължи живота на 5-и и 6-и блок на АЕЦ “Козлодуй”.
– Само че се говори, че пак сме зависими от Русия – можело да откажат удължаване на живота на реакторите в Козлодуй, ако няма “Белене”.
– Целта на тези приказки е да се насади страх у хората, че ако не строим АЕЦ “Белене”, ще останем и без АЕЦ “Козлодуй”. Несериозно е – такъв ход би бил самоубийствен за Русия. Първо – ще покаже, че техните централи могат да живеят само 30 години. И второ – всички държави, които са в преговори за руски реактори, ще разберат, че Русия е неблагонадежден партньор. Освен това в нашия случай не Русия, а Българската агенция за ядрено регулиране дава разрешение за удължаване на лицензите на 5-и и 6-и блок, които изтичат съответно през 2017 и 2019 г. Животът им може да се удължи на два пъти с по 10 г. Те ще дават най-евтиния ток, защото отдавна са изплатени всички инвестиции. След още 20 г. ще бъдат развити възобновяемите източници, ще е изтекъл срокът, в който енергията им се изкупува на преференциални цени, и тя ще е по-евтина. Ще имаме два нови блока в ТЕЦ “Марица-изток 2” с обща мощност 500 мегавата.
– Защо Трайчо Трайков намекна, че и преговорите за “Южен поток” може да са част от оставката му?
– Защото предложението на Русия е около 60 км от българската газопреносна система да стане част от “Южен поток”. Ако това се случи, България ще загуби 50% от собствеността от своите тръби в този участък – нещо, което не бива да се допуска на никаква цена. Не бива друга държава, а в случая Русия, да бъде съсобственик на част от българската газопреносна мрежа. Ще загубим в полза на Русия и 50% от транзитните такси за газа – от порядъка на милиарди левове. Затова е важно как ще преминат преговорите за “Южен поток”. Ще припомня, че на подобен натиск от Русия устоя дори и Жан Виденов. Третият въпрос – за липсващите междусистемни връзки за газ, също е важен. Аз самият съм критикувал министър Трайков за забавянето им. На последния ни разговор през февруари той подробно ми обясни колко е тромава процедурата за използването на европейски средства и реализацията на тези проекти. Истината вероятно е по средата. Но е факт, че най-силният ни коз при преговорите с Русия щеше да е поне една реализирана връзка, за да знаят, че България има алтернативен път за доставка на синьо гориво на конкурентна цена. За мен беше от ключово значение връзката с Турция – най-прекият път да получим газ от Каспийския регион и от Близкия изток. Прогнозирам обаче, че до края на мандата на ГЕРБ тези връзки няма да са факт и “Газпром” ще се възползва от това в преговорите за доставка на газ, които трябва да приключат до края на годината.
– Говори се, че ще сте следващият лидер на ДСБ в София. Щом се връщате на висок партиен пост – да питам, ще я бъде ли “Синята коалиция”? В СДС бъдещето й пак е поставено под въпрос.
– Издигната е кандидатурата ми за председател на ДСБ в София, но дали ще бъда избран – думата е на членовете на партията, те ще решат в събота. Колкото до бъдещето на “Синята коалиция” – преговори се водят. Мисля, че ще я има – тя има своите избиратели и това ще запази автентичната десница в България.
Визитка
Иван Иванов е роден на 24 юли 1947 г. в Пловдив.
Зам.-председател на ПГ на “Синята коалиция”.
Член на комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм.
Депутат в 38-ото, 39-ото и 40-ото народно събрание.