Ивайло Йонков: София е оставена да се движи на собствена инерция

Мнозинството от ГЕРБ и „Атака“ е неспособно и некадърно да прави политика, твърди човекът на Иван Костов

Ивайло Йонков е общински съветник в столицата от ДСБ. Той е председател на структурата на партията в столичния район „Лозенец“. Завършил е великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ специалност „Маркетинг“. Йонков е специализирал „Борси и борсова търговия“. Има диплома и от Българското училище за политика към Нов български университет. Известно време пише музика заедно със Стефан Димитров, Богдана Карадочева и Васил Найденов. Шеф е на предизборния щаб на ДСБ в столицата.

Г-н Йонков, шест месеца преди местните избори, кой е най-болният нерешен проблем от кметството и СОС в София?

Шест месеца преди изборите и три години и половина след предишния вот нито един основен, болен проблем в София не е решен. Скоро се зарових и прочетох отново предизборната програма на ГЕРБ и установих, че тя няма да бъде изпълнена 70 на сто. Частично е работено по метрото и детските градини, но всичко останало не е пипано и си е както преди. Вина за това има безспорно администрацията. Но няма и никакви политически действия от страна на управляващите от ГЕРБ.

Предвид членството ни в ЕС кой е най-тревожният нерешен проблем, заради който бихме могли да бъдем укорими и санкционирани вече като европейска столица?

Най-големият проблем въобще за държавата си остават заводите за преработка на отпадъците. Знаете, че преди ден имаше високоотговорна среща на нашата управа с директора на регионалното развитие, отговарящ за страната ни в ЕС. Той отправи изключително тежко обвинение към Столичната община за предпроектирането на завода за боклука. Още преди време от съвета ни казаха съвсем любезно и ясно, че заводът, който възнамеряваме да строим, не струва тези пари, които сме заявили. Това преведено на прост език означава, че ни обвиняват в корупция. И така върнаха проекта за преработка. На дипломатичен език те казаха: „Намалете цената, тя е нереална и висока“. Преди две години ние предложихме горивото от този завод да се използва в тецовете в града, за да подпомогнем някак и губещата „Топлофикация“. От ЕК напомнят сега за това, като подчертават, че е, меко казано, неразумно такова гориво, произведено тук, да се извозва до Варна и то за наша сметка. Това безумие нашите безотговорни общински деятели от властта го бяха предложили в прав текст.

Кой конкретно носи вина и отговорност за този гаф, кажете име?

Заместник-кметицата Мария Бояджийска – директно. Столичната община и ГЕРБ също. Този проект ще бъде преработен и приет, но вече с друга, нормална цена, а не завишена, каквато нагло управниците си поискаха първоначално. За съжаление на ГЕРБ хората им, които са участвали в първата изработка, няма да получат комисионата, която са очаквали. Политическите отговорници за този проект обаче са ГЕРБ и „Атака“, които имат мнозинство в общинския съвет.

Ще поискате ли санкция за виновно отговорните лица от кметството?

Санкцията трябва да бъде за кмета Йорданка Фандъкова. Не може непрекъснато да се прехвърлят отговорностите от нея върху заместниците й – Минко Герджиков, Мария Бояджийска и т.н.

А за какво тогава са й заместници на кметицата, ако тя ще носи цялата отговорност сама?

Фандъкова си е подбрала екипа. Но днес ясно се вижда, че тя е провалена в подбора на екипа си веднъж. И втори път в мнозинството си в съвета. Вижда се, че мнозинството от ГЕРБ и „Атака“ е неспособно и некадърно да прави политика. За справка и за да не бъда голословен – погледнете който и да е дневен ред за заседанията на СОС. Ще видите, че в него водещи са предложенията на администрацията, а не на общинските съветници. Предложенията на градските избраници са едва една десета от всички останали. Което пък означава, че общината се управлява от администрацията, от Бойко Борисов и кръговете около него.

Ако не построим този завод за отпадъци, какви ще са санкциите за нас?

Много тежки – могат да ни спрат финансирането за завода. Още поне 1 година ще се обсъжда новият доработван проект. Толкова е времето, което ЕК предвижда. За мен е много плашещо изявлението на зам.-кмета по екология, че може да се наложи да се търси нова площадка за отпадъците, защото капацитетът на Суходол се изчерпвал.

Когато беше открито това сметище по времето на кмета Стефан Софиянски и на председателя на общинския съвет Антоан Николов, то беше с проектна давност до 2015 година, защо сега пак бият тревога за изчерпване?

Питайте ги тях, но аз съм категоричен, че няма вариант, според който за толкова много време да не може да се направи нищо по проблема с отпадъците. В това отношение няма развитие от времето на споменатата от вас управа – тази на кмета Стефан Софиянски и на председателя на СОС Антоан Николов. Всъщност и в много други отношения нищо по-добро не е направено оттогава досега.

А какви бяха тези копки на завода?

Това с копките на завода си беше чист Живковизъм. А нас ни чака отново криза с отпадъците и почистването. М.г. бяха заделени 76 млн. лв. за хигиенизирането на столицата и те свършиха през юли. Вижда се колко е мръсен градът, как не се чисти. А от ЕК ни пратиха срамно писмо, в което казват, че сме един от най-мръсните градове в Европа. Категорично още преди две години ни забраниха да ползваме пясък и луга за зимното почистване, но това никоя от фирмите не го спазва и продължават да замърсяват още повече.

Е, нали уж изгониха предишния концесионер Румен Гайтански-Вълка, за да се чисти по-добре?

Сега не е по-чисто. А градът губи много пари и време от непочистването. Но най-вече това е във вреда на здравето на милиони българи.

Има ли подобрение в транспорта – инфраструктурата, градските возила?

Има тотален провал в транспорта на София. Трети зам.-кмет в този ресор не се справя – Велизар Стоилов, Александър Цветков, който сега е министър, и настоящият Любомир Христов. Има един синтетичен показател, който ясно доказва колко е зле транспортът в София. Това е средната скорост, с която се движат автомобилите. По този начин се измерва качеството на транспорта по целия свят. Колкото е по-висока средната скорост на градския транспорт, толкова той е по-качествен. И се пести повече от общината, както и няма загуби в задръствания и трафик. В столицата тази средна скорост продължава да пада, не да се увеличава. А ние продължаваме да наливаме парите на данъкоплатците във фирмите за превоз. Тази година например даваме 25 на сто от собствените общински приходи за градския транспорт. За съпоставка ще кажа само, че започнахме мандата с 9 на сто от приходите за този ресор. Градският транспорт в София регресира. За да държим града стабилен, трябва незабавно да се направят реформи в това звено. Иначе влизаме във финансова нестабилност. И тук е като в здравеопазването, където си плащаме втори път за здравето. Както в образованието, което веднъж издържаме с данъците си, а втори път даваме пари за частни уроци на децата ни и т.н. Реално българинът плаща най-малко по два пъти за една и съща услуга.

Защо се случва това, и то в общинска фирма, която уж трябва да има преди всичко социални функции?

Става въпрос за цялостно отсъствие на политика в ръководството на общината и дружествата. Ние правим предложения непрекъснато, но мнозинството от ГЕРБ и „Атака“ все едно че не чува. Може пък да имат проблеми и със слуха?! Освен че нямат никакво разбиране за проблемите и управлението на града според мен. Което в по-общ план всъщност е валидно и за управлението на държавата. Няма диалог с управляващите.

Подлезите в града са отвратителни, кой ги стопанисва сега и защо са в това състояние?

Права сте, че изглеждат ужасно и мен като общински съветник ме е срам от това. Следващите управляващи трябва да си дадат ясна сметка за приоритетите, по които ще работят. А не да правят като сегашните, които дойдоха с гръмки заявления и лозунги и нищо не направиха. Един град не може без инфраструктура, не може да се прави като сегашното безумно финансиране и бюджетиране. Ненормално е финансите на столицата да се поверяват в ръцете на провалилата се със завода за отпадъци заместник-кметица по екологията Мария Бояджийска. Всичко се прави хаотично, без план и мисъл за утре. В столицата всичко вече умира.

Защо се случва така?

Защото няма контрол. Има Столичен инспекторат, който е тотално провален. А вече има и общинска полиция. София е оставена да се движи на собствена инерция. Тези 416 човека от инспектората не вършат нищо. Затова и поискахме оставката на шефката на дирекцията Веска Георгиева. Тя не можа да изпълни собствените си обещания, че ще донесе в бюджета от глоби и санкции 6 млн. лв. Внесоха едва 2 млн. лв. Мисля, че на първо време тези хора, щом не искат да контролират, могат да вземат по една метла и да почистят града, за да си оправдаят бюджетните заплати. Никой не дава отговор и на безбройните жалби на търговци срещу тази общинска структура. В заключение мога да кажа, че това управление, прикрито зад гърба на Бойко Борисов, не успя да направи нищо за София. Но то има алтернатива и това сме ние, десните сили.