Ивайло Йонков: ГЕРБ се провали в София

След фалита на градския транспорт в София, столичният инспекторат е изправен пред колапс. Затова от ДСБ искаме категорично оставката на директора на инспектората Веска Георгиева. Още преди три години констатирахме отказа на ГЕРБ София да заприлича на нормален и подреден град. Днес ние съобщаваме официално – ГЕРБ се провалиха в политиката и контрола да се наложи ред и правила в София.
Шест години се оказаха недостатъчни за Бойко Борисов и Йорданка Фандъкова да се справят с незаконните реклами, сметищата из целия град, незаконното лепене на плакати, липсата на своевременни мерки за констатиране на незаконното строителство, липсата на последващ контрол при гаранциите на улици, тротоари, пътища и елементи на зелената система, контрола по паркирането, контрола по търговската и рекламната дейност, търговската дейност с вторичните суровини, популацията на уличните кучета и още десетки рецидиви.
Много от елементите на системата на града започват да излизат от строя и това води до огромни, неоправдано високи финансови разходи, които ще се увеличават във времето. Ще дам пример: инспекторатът трябва да контролира гаранциите по ремонтите в града ни и когато констатира, че в гаранционния срок ремонтът е неиздържан, да го протоколира и след това да следи за изпълнението на гаранцията. В огромната част от случаите това не се реализира и плащаме ремонта повторно, нерядко трети и четвърти път, например при „кърпенето“ на дупките в София. Това е заключението на комисията за контрол върху изпълнението на бюджета, на която съм председател, където не бяха представени документи, които да убедят комисията в обратното.
Като софиянец съм разочарован от липсата на действие. Когато говорим за публични пари, т. е. за нашите пари, които даваме за развитието на града ни, няма как да мълчим, защото ставаме съучастници. Така отговарям на думите на г-жа Фандъкова, че „партньорите не разговарят през медиите, а обсъждат проблемите, ако са видели такива проблеми, помежду си“.
Ние виждаме липсата на политика и административен капацитет в ГЕРБ, което се отразява на качеството на взетите решения в общинския съвет. Това доведе до фалита на транспорта и спешното теглене на заем от 50 млн. лв., за да се стабилизират последните три месеца на 2010-а и да се спаси.
През 2008 г. при гледането на бюджета предупредихме настоящия премиер Борисов за драстичното нарастване на разходите за транспорт и за наближаваща криза. За година и половина кризата се задълбочи и се стигна дотам, през април от ДСБ да внесем на вниманието на кмета Фандъкова неотложни спешни мерки за стабилизиране и излизане от кризата и от всичко това не последва действие.
Резултатът е 50 млн. дълг.
Днес говорим за инспектората, където сме изнесли данни за липсата на ефективен контрол още през 2008-а, утре ще говорим за инвестициите, вдругиден ще говорим за инфраструктура и няма да се уморим да говорим истините, докато се говорят лъжи. Това го казваме на г-жа Веска Георгиева, на която се привиждат лични интереси зад исканата и оставка.
Интересите са лични, интересът е лично за всеки софиянец, да ходи по-чисти улици, по качествени тротоари, да кара колата си по-хубави улици, да не го хапят кучета, да може да се радва на зелените площи, да си изхвърля разделно боклука, но всичко това без контрол е невъзможно. Затова точно тя отговаря лично пред всички софиянци.
ДСБ предлагаме пакети от мерки и решения, които работят заедно в един механизъм. Те трябва да заработят едновременно, за да има ефект от тях. Но за прилагането им е необходим контрол.
Пример за решението за справяне с каруците, клошарите, кражбите на шахти, унищожаване на елементи от градската среда и разхвърляните боклуци около контейнерите е преместването на всички пунктове за вторични суровини в индустриалните части на града, съгласно приетия ОУП. Друг пример за решаването на проблема с незаконните реклами, които замърсяват визуално града и задушават софиянци, е изискването за поставяне на номера на договора, сключен с общината върху самата реклама.
Само тези два примера ще донесат финансови приходи за общината от 15 млн. лв.
През следващите месеци ще изнесем данни за състоянието на други сектори в общината, в които кризата се задълбочава и няма план за стабилизирането им.
ГЕРБ ще завършат мандата си с няколко нови спирки на метрото, неразумно скъпи нови детски градини, без два завода за боклук, огромни финансови дългове и почти никакви инвестиции за града ни. Това не е добре за софиянци и София.