Какъв е вашият коментар за кръглата маса в неделя за паркирането в София?
Увеличаването на цената за паркиране в синята зона не е решение на проблемите. Има много други щадящи джоба на софиянци мерки, които общината трябва да използва. Ето защо ГЕРБ трябва незабавно да прекратят обсъжданията за увеличаването на зоните и цените за паркиране,
преди да са изчерпани останалите решения и не обсъдим нашият план за излизане от транспортната криза чрез неотложни промени в организацията на движението в София.
Какви са другите решения?
Засега ще се огранича да представям целия пакет, но преди няколко броя в Вашия вестник описах част от мерките свързани с увеличаването на средната скорост на градския транспорт и те бяха използвани в изказванията на ГЕРБ като техни решения на последната кръгла маса за паркирането в София.
Да не сте имали информация какво са решили ГЕРБ?
Няма да влизам в диалог с бившия кмет и настоящ премиер, но ако те имаха идеи за организацията на транспорта имаха и три години да ги приложат, а не да повторят нашите идеи като папагали, една седмица след като сме ги извадили пред медиите (вестник СЕДЕМ, • б.р..). Така се случи и с детските градини, ние направихме декларация през 2008 в София да се построят 15 нови детски градини и посочихме средства финансиране, а един час по-късно но Бойко Борисов декларира, от трибуната на общинския съвет, че ще построи 20 и знае от къде да намери парите. Това се случва и в държавата и там нямат идея какво да правят с управлението. Идеите ни не идват от “предварителна информация”, те идват от нашата експертиза, от нашия опит и разбирането ни от управление и най-вече от нашата програма, но кой чете програми преди да гласува.
Нека се върнем на паркирането и новите такси, вие намирате ли за правилно увеличаването на цената за паркиране, като мярка за ограничаване на трафика?
Категорично не съм съгласен, има куп други мерки преди да се прилагат рестрикции. Кметът на Лондон загуби изборите защото приложи такава тежка мярка необмислено. Когато се прилагат само рестриктивни мерки не се решават проблеми. Проблеми се решават с баланс между стимулиращи и рестриктивни мерки. Балансът в политиката е изключително важен. Не може да ограничаваме трафика и паркирането, преди да сме решили основния проблем на София – градския транспорт. Защо има толкова много автомобили в София, ясно е – защото е много лош градският транспорт. Това е големият тумор на София и никой не предлага лечение и ГЕРБ се провалиха. Синята коалиция предлагаме единствени ефективни мерки. Не може да не ги приемат и те го, знаят. Проблемът е, че не искат да признаят че идеите идват от нас. Затова ни очакват тежките мерки такса център, непрекъснато увеличаване на цената на билетите и ежегодно увеличаване на бюджетните разходи за градски транспорт. Това ни се предлага, не се анализират правилно цифрите: 50% от софиянци използват градския транспорт, само 22% използват всеки ден личните си автомобили, 10% използват автомобилите си 2-3 пъти седмично, ,7% един път седмично. Мерките, които предлагат от ГЕРБ са насочени само към вторите, към тези които използват автомобилите си. Политиката е сбъркана, приоритет са тези, които използват градския транспорт. Задачата се решава само когато се даде приоритет на масовия градски транспорт за сметка на личните автомобили. ГЕРБ предлагат мерки, които са практика в други Европейски столици и дават примери с Лондон, Стокхолм или Мадрид, но забравят къде е стигнало метрото в тези градове, те са на светлини години пред нас, на светлини години и с вело-системите, с пешеходните зони и с перфектната организация и график на градския транспорт. Като посочват за
пример тези градове и техните зони за паркиране, да бъдат така добри да приемат мерки, които предхождат последните, а не да слагат каруцата пред коня и да имат предвид средната работна заплата там. Увеличаването на средната скорост на градския транспорт е ключът към решаването на транспортната криза. Не може днес в условия на икономическа криза да натоварваме допълнително домакинствата в София, не може да принуждаваме хората да плащат цената за забавените реформи, както и да плащат безплатните карти за градски транспорт, цената се плаща от нас политиците, не от хората. Всяка година ние изливаме десетки милионни в безплатни карти за да субсидираме градския транспорт, който е във фалит, поради липсата на воля за реформа в организацията на движение.
Кога ще представите мерките си на софиянци?
Веднага, софиянци имат право да участват информирано в дебата за реформите в транспорта на София. Ние ще им предложим нашите идеи. Щом като госпожа Фандъкова отказва да ги обсъдим заедно, нека софиянци ги разгледат и изберат сами. А после общината да видим какво решение ще вземе.
Кои точно от вашите мерки бяха цитирани от ГЕРБ?
За бус лентите, за безплатното паркиране на хибридни автомобили в “синята зона”, за вело-ситемата на града.
Но за съжаление те бяха само цитирани, но очевидно няма разбиране, нито защо ги предлагаме, нито как да бъдат реализирани. Ето затова искаме, да ги обсъдим заедно, за да бъдем полезни докрай, а не просто да подхвърляме някакви идеи. Ние имаме цялостно разбиране за пълна стратегическа промяна на транспорта, тази промяна трябва да спре увеличаването на такси, билети и всякакви плащания от джоба на столичани. ГЕРБ трябва да разберат, че само това е пътя. Никакво вдигане повече на цени няма да помогне на никого нито на общината нито на Софиянци и няма да получи нашата подкрепа. Стига сме прехвърляли тежестта върху софиянци, ние сме общинари, нас са ни избрали за да решаваме проблеми, а не да увеличаваме цените.
Вярвате ли, че това ще стане? Кой почва реформи една година преди изборите?
Ами точно преди избори е важно да се види кой си изпълнява програмата. Основна цел на Програмата на ГЕРБ за 2007-2011 в развитието на Столична община е развитие и модернизация на транспорта, улици без дупки, град без задръствания, тротоари за пешеходците, велоалеи за велосипедистите и достъпност за хора в неравностойно положение. Ами ето ние има даваме план как да постигнат, решението е тяхно. Макар, че аз бих искал да е и на софиянци.