Елиана Масева: Реформата няма да има резултат, ако прокуратурата и следствието останат в съдебната власт

Водеща: При откриването на 40-ото Народно събрание президентът Георги Първанов призова парламента да приеме пътна карта до членството ни в ЕС, която да съдържа задължителните законодателни инициативи, които трябва да бъдат предприети. Всъщото време продължават сигналите от европейските институции, че ходът на съдебната реформа ще бъде решаващ, за да не се задейства предпазната клауза, и членството на България ще бъде отложено с една година. Ще има ли новият парламент волята и достатъчно време да приеме необходимите законодателни промени, за да приключи съдебната реформа? Отговора на този въпрос сега ще търсим в разговора ни с Елиана Масева, депутат от парламентарната група на „Демократи за силна България“. Добро утро.
Елиана Масева: Добро утро. Водеща: Г-жо Масева, може ли преди темата за съдебната реформа да ви помоля за кратък коментар на водещата новина от вчера, решението на ръководството на НДСВ да отстоява кандидатурата на Симеон Сакскобургготски за премиер в едно коалиционно правителство НДСВ – БСП – ДПС?
Ел.Масева: Това се определя от резултата на изборите. Позициите на политическите партии, претенденти за властта, са ограничени от вота на българските избиратели. Свидетели сме на пазарлъци и на търговия в момента, отказ от предизборни обещания, отказ от програми, отстъпления, съгласия и втвърдяване. Това е процес, който действително съответства на волята на българския избирател да не излъчи победител в тези избори.
Водеща: Какво очаквате всъщност да се случи, все пак НДСВ са с твърда позиция, БСП също по въпроса за премиера?
Ел.Масева: Напълно възможно е тези позиции в това динамично време да бъдат променяни непрестанно докато се стигне до отговора на сложната задача. БСП е решена да използва мандата, който й даде българският избирател на партия с най-много гласове, така че според мен БСП може да отстъпва само и само да реализира своя мандат, тъй като това е единственият шанс на левицата след осем години извън властта да реализира управленски мандат. Що се отнася до НДСВ, мисля, че те също ще бъдат склонни на отстъпление, тъй като в преговорите, в които участват, са всъщност генерално отстъпление от тяхното предизборно обещание да не се коалират с БСП. Считам, че е доста трудно в момента да се прогнозира какво ще се случи, защото няма чисти идеологически позиции, няма принципно поведение, а има по-скоро пазарлъци за участие на всяка цена във властта.
Водеща: И все пак смятате ли, че в петък ще имаме вече някакво конкретно решение и резултат по въпроса?
Ел.Масева: Не мисля, че петък е реалистичният срок. При така развиващите се събития се очаква едно по-дългосрочно пазаруване.
Водеща: Добре, благодаря ви за отговорите по тази тема. Сега, ако можем да преминем и към темата за съдебната реформа. Предстои в края на октомври Европейската комисия да изготви доклад за хода на съдебната реформа у нас. Мислите ли, че новият парламент ще има волята и достатъчно време да приеме необходимите законодателни промени, за да приключи съдебната реформа, имайки предвид, че днес отново еврокомисарят Оли Рен предупреди, че членството ни може да бъде отложено, ако не направим необходимите реформи в съдебната система?
Ел.Масева: Това предупреждение на еврокомисаря Оли Рен се повтаря. Това е един сигнал, че заканата е съвсем реалистична. Четиригодишното управление на Симеон Сакскобургготски не показа воля да реши този проблем. Ние сме оптимистично настроени поради факта, че в предизборната кампания всички политически сили заявяваха, че съдебната реформа е приоритет. Това би трябвало да означава, че седемте парламентарни представени групи в парламента ще подкрепят идеята за конституционна структурна и функционална реформа в съдебната власт, както и при приемането на пакет от закони – нов Наказателен кодекс, нов Наказателно-процесуален кодекс, нов закон за съдебната власт. Впрочем това е нашето основно настояване за включване на текст в декларация, която се изготвя чрез консултации в момента между всички парламентарно представени политически сили. Искаме още в началото на този парламент да сме наясно, че ще има политическа воля съдебната реформа да бъде извършена. За ДСБ това е основен приоритет, тъй като действително касае съдбата на България и пълноправното й членство в ЕС. Освен това ние не пропускаме и другите теми, които еврокомисарят по разширяването и сигналите в докладите на Европейската комисия подсказват – че България все още няма готовност по отношение темите земеделие, екология и други, които са предмет на обсъждане и критики от европейските експерти.
Водеща: И отново пак да се върнем на НПК. Смятате ли, че все пак ще има мнозинство в парламента тези промени да бъдат гласувани до края на септември?
Ел.Масева: Мисля, че няма готовност в момента да се представи един пакет и един проект, който да отговаря на реалните изисквания. Ако бъде внесен НПК, който беше подготвен в края на мандата от правителството на Симеон Сакскобургготски, това ще е поредният опит да заблудим Европейската комисия за това, че правим нещо. Според мен няма да има реален резултат, ако прокуратурата и следствието останат в системата на съдебната власт, в магистратурата и ако новият Наказателно-процесуален кодекс не отрази реална реформа, каквато очакват от нас европейците. За това според мен ще е нужно време, което политическите сили да използват за това да очертаят общата си стратегия и да подготвят пълен пакет, с който тази реформа да бъде реализирана в рамките на очакванията и на българското общество, и на европейските експерти.
Водеща: Това означава ли, че трябва да бъде изготвен нов Наказателно-процесуален кодекс?
Ел.Масева: Това означава, че в пакета, който съдържа поправка в Конституцията на Република България, да се съдържа нов Наказателно-процесуален кодекс, нов Наказателен кодекс и нов закон за съдебната власт. Само по този начин може да отговорим и могат по нов начин да бъдат регламентирани изискванията за подобряване дейността на съдебната власт и да отговорим на въпроса, да дадем своята реплика за битката с престъпността.
Водеща: Ако все пак трябва да се изчака да се изготви нов пакет, няма ли да се загуби много време, до септември все пак остават няколко месеца?
Ел.Масева: Считам, че има готовност политическият елит и експертите да подготвят бързо тези нормативни актове, тъй като ДСБ имат готов законопроект за изменение и допълнение на конституцията. Освен това в нашата предизборна програма съвсем ясно са очертани нормативните промени, които трябва да се случат както в Наказателния кодекс, така и в Наказателно-процесуалния кодекс. И ако целта е наистина да има промяна, за България е важно тя да се случи, а не чрез фалшификация да твърдим, че сме постигнали нещо, без да има реални последици за това.
Водеща: Според вас какво бъдеще очаква следствието и прокуратурата оттук нататък, вече масово започнаха следователи да напускат?
Ел.Масева: Според мен рано или късно проектът на ДСБ ще се случи и по-добре е това да е рано, за да може действително ние да отговорим на изискванията на българските граждани и очакванията им тази система да работи ефективно, прозрачно, бързо, да има контрол и да бъде намалена и ограничена престъпността.
Водеща: И вие сте член на временната комисия, която трябва да изработи правилника за работа на 40-ото Народно събрание. Как към момента върви работата на комисията?
Ел.Масева: Това е много важен акт, това е много важен инструмент, който всъщност показва какви са амбициите и политическите цели на тези, които се готвят да управляват. В случая обаче БСП като вносител на този проект не е съвсем наясно дали ще бъде управляваща партия и това е един шанс да се внесе един по-обективен проект, тъй като правилникът за организация дейността на Народното събрание има една много важна задача – да установи баланс между управляващите, управляващото мнозинство и опозицията. Считам, че такъв баланс не е постигнат в този проект, напротив, възможностите опозицията ефективно да участва в работата на Народното събрание са намалени. Според мен това е чрез промяната на текстовете, която въвежда правила за ограничаване времето на задаване на актуални въпроси, на питания, ограничаване на времето за това да се правят изводи по отговорите, включването на заместник-министър вместо министър като възможност да отговаря на актуални въпроси и питания. Според мен това е абсурдно и недопустимо, тъй като парламентарният контрол касае кабинета, изпълнителната власт, излъчена от Народното събрание, а заместник-министрите са част от екипа на министрите. Освен това според нас много важно би било да се приложат европейските практики, като например опозицията да оглавява комисиите по европейски въпроси, а също така и комисията по вътрешна сигурност, тъй като опозицията има най-малко достъп до тази информация, която в общи линии е квалифицирана информация. Освен това не сме доволни от това, че при изказването на парламентарни групи времето е намалено наполовина. Няма ден на опозицията в началото на всеки месец, когато тя може да внася в дневния ред актове. И така ние обаче подкрепяме санкцията за неявяване в парламента, за затормозяване на дейността, подкрепяме и предложението, с което текстове на второ четене, без да има предложения за изменения и допълнения, не следва да се четат в зала. В общи линии започва един коментар и обсъждане детайлно, в което ние активно ще участваме.
Водеща: Благодаря ви много, г-жо Масева за този разговор. Елиана Масева, депутат от парламентарната група на ДСБ.