Елиана Масева: Предпазната клауза всъщност е за това да влиза в сила, когато нещата не вървят добре

Водещ: Както знаете, еврокомисарят по разширяването Оли Рен днес е на първото си посещение у нас. Целта на визитата му е да прецени напредъка ни в реформите преди подписването на присъединителния ни договор с ЕС на 25 април. Очаква се основната критика на Рен по време на срещите му в София да бъде към свършеното в областта на съдебната система. В следващите минути продължаваме темата за проблемите пред съдебната реформа. Следващият ни събеседник – Елиана Масева, от Демократи за силна България. Добро утро, г-жо Масева.
Елиана Масева: Добро утро, здравейте.
Водещ: Преди около седмица по повод предложената от председателя на парламента декларация вие заявихте, че за пореден път се отчита мероприятие, което цели да заблуди европейските експерти за това, че в България се върши нещо. В момента у нас е еврокомисарят по разширяването. Какво очаквате от това посещение?
Е. Масева: Всъщност нашата оценка не е пресилена. Тя отговаря на обективната истина и на обективираните усилия на управляващите да направят нещо в посока на съдебната реформа. Такава декларация е подписана още на 3 април 2003 г. Междувпрочем Демократи за силна България не възразяват да участват в каквато и да било работна група, която може да даде тласък по отношение на същинската, истинска реформа, която ще доведе до конкретни резултати. Възразихме обаче по това, че не се търси съдържателност и решаване на големите проблеми, свързани с досъдебната фаза, с борбата с престъпността, а са принудени представителите на политическите партии в парламента да препотвърдят нещо, което са декларирали още през 2003 г. Посещението на еврокомисаря по разширяването г-н Оли Рен е много своевременно, тъй като независимо от това, че българският парламент съвсем скоро ще се разпусне, това ще е още една полза и един тласък, посещението имам предвид, за това политическите лидери да уточнят позициите си, да направят всички усилия да постигнат някакъв политически консенсус и, разбира се, и институционален консенсус, за да може в следващото Народно събрание този проблем да бъде решен радикално.
Водещ: Знаете ли, обаче основният упрек на управляващите е, че наистина има декларация отпреди 2 години, но от тогава вече 2 години не е имало реален дебат за хода на съдебната реформа.
Е. Масева: На това изявление бих отговорила така – има отказ от дебат от определени политически сили и парламентарно представени партии.
Водещ: Кои са те?
Е. Масева: Единствено Демократи за силна България продължиха темата за съдебна реформа, която е в дебата още от преди 2-3 години, когато ние поставихме своите 24 идеи, които ще променят конституцията и България. Написахме концепция за съдебната реформа, изготвихме законопроект. Имахме консултации с всички политически сили в парламента. Не постигнахме особен напредък, тъй като всички се въздържаха да изразят своето категорично мнение по този въпрос.
Водещ: Г-жо Масева, кои са политическите сили в парламента, които имат интерес от забавяне хода на съдебната реформа?
Е. Масева: Аз не мисля, че имат интерес. По-скоро ние окачествихме това поведение като страх от тази реформа
Водещ: А защо се страхуват?
Е. Масева: Защото се касае за реформа в институции, които в момента раздават правосъдие, които са правораздавателни. Винаги има смут в политически сили, които не са сериозни, не са твърди и нямат визия за бъдещето, когато се реформират подобни системи, подобни институции. Никой не възрази срещу това, че трябва да има радикални мерки. Но когато на масата бяха поставени тези радикални мерки, никой не посмя да подкрепи Демократи за силна България.
Водещ: От това, което казвате, разбирам, че според вас парламентът има своята вина за забавянето на хода на съдебната реформа, точно както обвини вчера от ефира на Инфорадио правосъдният министър Антон Станков.
Е. Масева: Министър Станков е представител на управляващото мнозинство в изпълнителната власт. Министър Станков не може да си позволява да обвинява парламента, тъй като неговата роля и функции, неговите правомощия са много важни. А той би трябвало да играе ролята на лидер в промяната, в реформата. Би трябвало да оглави една концепция и да внесе такава концепция и в Министерския съвет, дори и в парламента, с която ясно да очертае рамката на една реформа и по отношение на формата, и по отношение на съдържанието. Вместо това в своите документи, концепции, насоки и стратегии, внесени от министъра на правосъдието, разработени от Министерството на правосъдието, няма нито дума за структурни и функционални промени. Нещо повече, говори се за поправки в законите, Наказателен кодекс, Наказателно-процесуален кодекс. А ние сме наясно, че такива промени могат да бъдат осъществени само ако има истинска реформа в досъдебната фаза, която да очертае ясно правомощията на това кой издирва обективната истина, кой събира доказателствата, кой в досъдебната фаза се грижи за това, стигайки до съда, престъпникът наистина да бъде осъден.
Водещ: Как в ЕС гледат на структурните промени, които вие предлагате?
Е. Масева: Не мисля, че Демократи за силна България са в някакъв особен диалог с европейските структури. Ние използваме потенциала и силата на европейските експерти, за да докажем нашите констатации, които са плод, разбира се, на една концепция и в резултат на нашите изследвания на процесите, и то не от една и две години. Ние започнахме реформата в наказателното правораздаване през 1999 г. Тя беше приветствана като много радикална. Но ние сме убедени, че тази реформа замръзна и ние знаехме как трябва да бъде продължена. Затова изготвихме тази концепция, която съвпада с изводите и на европейските експерти. Ние трябва да се възползваме от това и да дадем сили и тласък, защото, аз съм убедена, Демократи за силна България знаят, че тази реформа рано или късно ще се състои. Въпросът е да бъде рано и своевременно.
Водещ: Като казвате въпросът е да бъде рано и своевременно, има ли според вас опасност заради съдебната реформа да бъде задействана предпазната клауза и членството ни в ЕС да бъде отложено с една година?
Е. Масева: Разбира се, че има опасност. И ние от Демократи за силна България нееднократно го заявяваме. Има такава опасност. Този сигнал не бива да се подценява. Първият сигнал дойде съвсем скоро, преди една-две седмици от Румъния, където констатацията беше, че – да, заради това, че реформата в съдебната система в администрацията и реформата, свързана с ширещата се корупция буксуват, Румъния може да бъде наказана. Днес обаче еврокомисарят Оли Рен е на посещение в България. Той ще бъде в парламента. Аз се надявам да се срещне с представители и на политическите сили, и ние ще очакваме констатациите. Разбира се, за Демократи за силна България най-голямото оскърбление и обида ще бъде ако оценките за България бъдат негативни. Ние ще направим всичко възможно, за да докажем, че имаме потенциал да извършим тази промяна.
Водещ: Всъщност, проверката на Европейската комисия за напредъка на страната ни в съдебната реформа предстои през септември. Вие очаквате ли до тогава сериозно да напредне реформата?
Е. Масева: Бих искала да бъда оптимист в тази насока, но наблюдавайки процесите и не от нас, и не от вчера, считам, че при липсата на политически консенсус и септември е много късен срок. Би трябвало процесът да бъде ускорен и това според мен зависи най-вече от политическите лидери, които трябва да поемат този път сериозна отговорност.
Водещ: Ще ви помоля на края за една прогноза. Ще се случи ли задействането на предпазната клауза заради съдебната реформа?
Е. Масева: Аз мисля, че ако има предпоставки, абсолютно да.
Водещ: Има опасност, като познавате в момента политическата обстановка и очакванията за картината след изборите?
Е. Масева: Разбира се, че е възможно. Тази политическа клауза и. . . предпазна клауза за неизпълнение на политическите критерии всъщност е за това да влиза в сила, когато нещата не вървят добре.
Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор. Елиана Масева от Демократи за силна България.