Елиана Масева: Купуването на гласове би могло да се патентова като български принос

Фокус: Заинтересовани ли са партиите да спре купуването на гласове?


Елиана Масева: Тази практика не само че не спира, а тя дори увеличава своята резултатност в полза на купувачите и това най-вече се забелязва в частичните местни избори. За да бъде това явление ограничено в България в действителност, един от най-важните фактори е политическата воля. Ако управляващото мнозинство, заедно с опозицията, са убедени, че това явление е пагубно за България, защото то изкривява волята на избирателите, защото то не създава легитимност на институциите, която е необходима, особено в условията на криза и когато трябва да се взимат и ключови решения, свързани с икономика, здравеопазване, образование, тогава това явление значително застрашава националната сигурност и работата в полза на хората от институциите. Това, което искам да кажа, че купуването на гласове би могло да се патентова като български принос, защото след редица разговори и разследване на практиките, че е толкова мащабно и даже рафинирано с ведомости и купуване, не съществува в никоя друга държава, членка на ЕС. Това, което трябваше сега да направят управляващите, е да създадат законови гаранции, защото парламентът е призван да прави именно това. Подписахме и обществен договор с неправителствения сектор, който постави високи изисквания за увеличаване на глобите при купуване на гласове, даже от 100 хил. до 200 хил. лева. Подписа си сложиха всички парламентарно-представени политически партии. До този момент изборното законодателство, санкциите и настъплението срещу купуването не са се осъществили. Това означава, че управляващите искат да се приложи същата избирателна система. Във всички законодателни проекти още от януари тази година сме предложили да бъдат изчистени всички избирателни списъци, за да не може мъртви души да участват в гласуването, само трите имена да са посочени в списъка, ЕГН и всички идентификационни данни да бъдат вписвани от комисията, никой да не се явява с фалшиви карти. Освен това, купуването на гласове щеше да се ограничи, ако изборите бяха две в едно, защото задачата и на купувачите, и на купените, да разпознават две платени бюлетини един и същи ден става все по-трудна. Освен това има и предложение като законодателна техника за ограничаване на явлението – преброяването да не се извършва в секционните комисии, тъй като там купувачите контролират купените и се стига до саморазправа. Знаете, че случаят в Петрич стана нарицателен с побой за неизпълнени обещания. Случаи на купуване на гласове има и в много други избирателни секции в цялата страна. Трябва да има преброителни центрове, където да присъстват хората, да се заснемат от журналисти и да се броят явно. Това са все неща, част от нашите предложения за поправки в изборното законодателство, които трябваше да способстват за намаляването на купуването на гласове или поне ограничаването до минимум на това явление. Това, което разбираме от управляващите, е, че избирателното право нямало да се пипа. Остават като мираж обещанията за мажоритарен избор на депутати, новото райониране и може би стават безпредметни всички тези поправки, които предлагахме ние. Искам да кажа, че нямаше никакво основание да се поправи Конституцията с възраженията на социалистическата партия, ако те имат, както имаме и ние, политическа воля още през месец януари да решат този проблем. Не решавайки конституционният проблем с гласуването две в едно, те казват, че не могат да решават каквито и да било проблеми, свързани с избирателните закони.


Фокус: Какви са най-належащите мерки, които трябва да се предприемат за спирането на пазаруването на гражданския вот?


Елиана Масева: Като се започне от избирателни списъци до броене на гласове, до реалистични, доста строги, но респектиращи, санкции в закона. Може би в Наказателния кодекс и в част от изпълнителното деяние като формулировка трябва да бъде променено, за да може законът да се прилага с по-голяма строгост и разкриването да бъде по-лесно за органите в съдебното производство. Но искам да добавя и нещо друго. Това е престъпление от общ характер, което преведено означава, че полицията и прокуратурата могат по своя инициатива да следят как става купуването и не само в деня на изборите, а много по-рано, защото се знае, че месеци преди изборите се осъществява това явление. Трябва да бъдат на поста си и полицаи, и прокурори, за да може с тяхно съдействие да се разкриват и разобличават извършителите.


Фокус: Трудно ли се доказва купуването на гласове в България?


Елиана Масева: Да. Естествено, че не е лесно. Има две заинтересовани страни да затаяват истината. Това са купувачът и получателят на парите, както е и с най-характерното за корупцията -подкупът. Но и тук успяхме да съобразим това. И при положение, че на този, на който са дадени пари, разкрие организатора и директния платец на сумите по време на избори, да не се наказва с наказанието предвидено в Наказателния кодекс, за това че той е гласувал за пари. Наказанието е до една година затвор и от 1000 до 5000 лева глоба. Това наказание няма да бъде приложено, ако той признае и съдейства на органите на реда за това, че се извършва закононарушение, което всъщност променя конституционните права на българските граждани.