Водеща Силвия Великова: “Демократи за силна България” имат законопроект, свързан с механизма за отварянето на документите на бившата Държавна сигурност и разузнавателната служба… разузнавателните служби у нас. За това сега ще говорим с депутата от партията Елиана Масева – за шансовете такъв законопроект да стане обединителен за политическите сили, които наистина искат да приключи решаването и изчистването на този въпрос. Добър ден, госпожо Масева.
Елиана Масева: Добър ден. Здравейте.
Водеща: Сега, след толкова много идеи и различни предложения за това какво да се направи, след като стигнахме дотук, смятате ли, че има някакъв шанс политическите сили, забравяйки партиите си, да се обединят в търсенето на един механизъм, за да се приключи с този въпрос веднъж завинаги?
Е. Масева: Повече от очевидно е, че това е проблем, който касае българските граждани, и че интересът, който се проявява към него, е основание за това политиците и особено законодателният орган да имат адекватно поведение. Рефлексът на всеки политик и народен представител в момента е да отговори на този интерес. В Народното събрание ние сме внесли един законопроект, който повтаря добрите практики и на Унгария, и на Чехия, и на Полша, и най-вече румънския проект, който беше приветстван и от европейските експерти като модерен проект, който има за цел да разкрие тайните и да послужи като поука за бъдещите поколения, да не се случват неща, които исторически са останали зад гърба ни. Ето защо нашият проект считаме, че отговаря на тези модерни условия и най-вече на това, че България трябва да скъса веднъж завинаги с тайнството около досиетата, с манипулацията, зависимостта и всякакви спекулации, да започне период, в който да се направи анализ и исторически преглед на това как именно от службите на Държавна сигурност се е родила организираната и криминалната престъпност в България, което ще бъде в полза и на борбата с престъпността – основен прицел на атаките на Европейския съюз и основна пречка за приемането ни в Европейския съюз. Този закон предвижда правила, защото практиката, която министърът на вътрешните работи демонстрира, е напълно погрешна. Селекцията, която се осъществява, изнасянето на имена, след това писането на извинителни писма, се превръща във фарс. Но по-лошото е, че вредите са много по-дълбоки, защото това ражда бездуховност в българското общество и в никакъв случай не допринася за модерността на нашата държава, която има претенции да бъде пълноправен член в Европейския съюз.
Водеща: Как този законопроект обаче, госпожо Масева, решава големия проблем с изчезналите, откраднатите, изгорените досиета, които също са част от тази пълна истина, която всички искаме да научим?
Е. Масева: Веднага бих искала да кажа, че законопроектът предвижда, освен достъп на всички български граждани до личните им досиета, и достъп до досиетата на всички хора, които заемат важни обществени, държавнически, изборни или назначаеми постове. И освен това този законопроект предвижда един независим орган да направи пълен исторически преглед на всичко, което е било прошнуровано, тъй като системата в МВР е била доста стриктна, и да направи анализ на това кои и колко досиета са изчезнали, унищожени, като по този начин, чрез тази ретроспекция, осветли целия процес, който се е развивал в периода след закриване на службите и преди, разбира се, това, на тайните служби в България.
Водеща: Ще отговори ли той на онова, което беше формулирано като страхове от страна на и вътрешния министър, и на представители на службите, че чрез един подобен законопроект и разкриването на истината толкова, колкото е останала, може сериозно да бъде застрашена националната сигурност на страната ни? Как се решава при вас въпросът за добрите и за лошите доносници?
Е. Масева: Това, че разкриването на досиетата, осигуряването на достъп, нарушавало националната сигурност, всъщност е един мит, който се повтаря от тези, които се страхуват, че този процес може да се случи и в България. Междувпрочем ние сме единствената държава от посттоталитарните, която не довърши процеса с разкриване на досиетата на тайните служби. Гаранциите в нашия законопроект са за запазване на доброто име на хората, които са станали жертва и са били манипулирани, но освен това…
Водеща: Заради някакъв личен проблем, който е бил използван, предполагам, това имате предвид…
Е. Масева: Да, да, разбира се. Освен това ние сме предвидили и съдебен контрол, когато се изнасят манипулативно факти и те не се свързват с документи и доказателства, които се намират в архивите. Освен това ние не правим разлика между участниците в този процес – дали те са били в Първо или в Шесто управление. Въпросът е, че те са се включили в една тоталитарна машина, която е потискала и е манипулирала българските граждани. Така че за нас разлика между доносник, по-доносник, и по-малко доносник няма. И тази истина трябва да бъде оповестена. Когато тя бъде оповестена, българските граждани сами могат да направят този извод.
Водеща: Най-атакуеми изглеждате от “Демократи за силна България” с това, че всичко това, което сега говорим, не направихте в четирите години, в които имахте мнозинство, заедно с, разбира се, другите партии от десницата. Как отговаряте на тази критика, че е много удобно като опозиция да предлагаш подобни радикални решения?
Е. Масева: Тези, които твърдят това, че за четири години ОДС не е направило нищо, всъщност твърдят, че не е трябвало нищо да се прави, че не трябва да се отварят досиетата. Искам да ви кажа, че законът, който беше приет през 1997 година, в началото на управлението на Иван Костов, има своите постижения – 78 хиляди досиета бяха открити. Разбира се, имаше периоди, в които действията по разкриването бяха спирани, включително и от Конституционния съд. По искане на депутати, предимно от левицата…
Водеща: От левицата, да…
Е. Масева: …Конституционният съд се произнесе, че определени текстове не могат да действат. Ставаше дума и за картончета, и за някои други, препоръчваше се независим орган, а не министърът и началниците на служби да се занимават с тази дейност. Всичко това беше коригирано законодателно в резултат на препоръките на Конституционния съд с нов законопроект. Но през 2001 година всъщност управлението на Симеон Сакскобургготски спря действието по тези закони, а през 2002 година законът беше окончателно променен със Закона за класифицираната информация. Така че и това е една спекула, за която ние имаме своето обяснение и своите доказателства.
Водеща: Последен въпрос, госпожо Масева, тъй като вчера възбуди вашият лидер любопитството със споменаването на поредното агентурно име. Кой се крие зад псевдонима агент Гоце?
Е. Масева: Ами, знаете ли, това, че ние внасяме законопроект, е точно отговор на този въпрос. Не може да се посочват имена, без това да е станало в резултат на преглед, в резултат на доказателства и изнасяне на факти. Точно затова искаме досиетата да бъдат разкрити.
Водеща: Благодаря ви за този разговор. Ще видим по какъв начин ще реагират и останалите политически сили. Елиана Масева от “Демократи за силна България”.