Екатерина Михайлова: Това е огромен политически скандал

– Ако всичко, което излиза, се окаже вярно, тогава имаме действия, които са в рамките на извършено длъжностно престъпление. Тук не става въпрос за един обичаен вот на недоверие.
– От политическа гледна точка следва това, че едно правителство или отделни хора в това правителство в подобна ситуация не могат да управляват държавата.
-За нас истината е на първо място.
-Ако той има куража да скочи на всичките тези ченгета, той ще има нашата подкрепа.
-Дневният ред на България започва да се диктува наново от тайните служби.
-Когато прекаляваш, когато четеш от трибуната на НС стенограми от специални разузнавателни средства, няма какво да се чудиш, че е излязло нещо, което може и друг да засегне.
-България трябва да бъде независима не само от бившите служби, но и от руски влияния.

Ще иска ли ДСБ вот на недоверие след всичките тези скандали?

Всичко зависи от това какво от всичко, изнесено в медиите ще се окаже вярно. Ние призоваваме институциите да реагират по най-бързия начин и да бъде изнесена истината, каквато и да е тя, истината. Ако всичко, което излиза, се окаже вярно, тогава имаме действия, които са в рамките на извършено длъжностно престъпление -склоняване към прикриване на контрабанда или на акциза. Или най-точно – използване на служебно положение с цел несъбиране на акцизи и непредприемане на определени действия на определени длъжностни лица, което влиза в категорията на наказателното право

Кои хора влизат в тази категория?

Ами няколко са тези, които могат да влязат. И премиерът, и Танов и т.н. Второто положение – ако всичко това не е вярно и е манипулация, то тогава някой пък е извършил фалшификация на информация. Тоест пак имаме извършено престъпление. Затова ние се обръщаме към главния прокурор по най-бързия начин да се извършат съответните действия и експертизи и разпит на хора, защото всичко вече е в рамките на прокуратурата. Плюс, разбира се, изтичането на СРС-та и начините, по които са правени. Тоест в тези въпроси освен чисто политически ефект има и неща, които трябва да се изяснят, за което следват действия от страна на досъдебното ни производство и органите, които са там. От това зависят и политическите ни действия.

В събота главният прокурор обеща, че до седмица всичко ще се изясни.

Скандалът е много голям и наистина трябва да се изясни. Не можем да стоим в такова състояние на неяснота извършил ли е някой престъпления, къде е и кой е…

Добре, дано не е извършил, но ако е извършил, се получава донякъде и смешно. Значи в такъв случай прокурорът би трябвало да подеме някакво следствие. Всички тези хора имат ли имунитет?

Не, министрите нямат имунитет, депутатите имат такъв. Освен това имунитетът не е нещо, което може да се окаже пречка в случай на предприемане на определени действия.

Да преминем от съдебните към политическите последствия, които също са някак смешни, от една страна, а от друга, никак. Ако бъдат разследвани представители на правителството, то какви ще бъдат политическите последствия?

От политическа гледна точка следва това, че едно правителство или отделни хора в това правителство в подобна ситуация не могат да управляват държавата. Това е логичният отговор, не е и нужно да търсим някаква много сложна политика.

А следва ли и назначаване на служебно правителство?

Вижте, това са следващи неща, но засега са все предположения. Може да бъде направено едно действие, може да бъде направено второ… тоест не можем да даваме отговорите отсега.

Нека да излезем от логичното тълкуване…

Политически това е огромен скандал. А дали ние ще застанем зад един евентуален вот на недоверие или не, е нещо, което предстои да се реши. Днес (понеделник – бел.ред.) националното ръководство реши, че ще свика национално съвещание на ДСБ, отнасяме се максимално сериозно към проблема, защото проблемът е голям. И искаме позицията, която ще изработим, да бъде максимално споделена, обсъдена и приета от организацията, защото тук не става въпрос за един обичаен вот на недоверие, какъвто сме свикнали да виждаме в годините, в който има само отношение към управлението и всички знаят, че няма сериозна последица.

Нека ви обясня какво виждам аз като задънена улица. Недоверие, избори – добре, само че общественото мнение продължава да си поддържа Бойко Борисов. Оттук нататък, дори при едни въображаеми нови избори, пак се стига до задънена улица, хората избират същото управление, какво правим при това положение?

Когото изберат хората – той е. Това е демокрацията по цял свят, така че ние не можем да съдим това и не можем да се сърдим на хората, ако те избират едно или друго. Те имат думата веднъж и това е на изборите.

Нека разгледаме нещата от юридическа гледна точка: хората избират например едно правителство, което е под следствие, има ли такъв вариант?

Не, но ние говорим все с хипотези дотук, което не е редно. Освен това аз искам да кажа чисто конституционно, че дори и да се стигне до успешен вот на недоверие, това не означава непременно предсрочни избори. Наново започва процедурата по Член 99 от Конституцията, най-голямата парламентарна група има право да предложи министър-председател, той да предложи състав и структура на министерския съвет и да има своето доверие. Аз по-скоро в тази ситуация, ако тя продължава все така неизяснено, бих казала, че логичното действие на министър-председателя е да поиска вот на доверие в парламента, за да види ползва ли се все още от доверието да може да изпълнява своята политическа задача като премиер. Но трябва да имаме яснота. За нас истината е първото, което трябва да излезе. Трябва да знаем. И вече в резултат от това, което знаем, има и политически действия; оставям юридическите – тях си ги гледат институциите.

Но ако националното събрание реши да избере вот на недоверие, тогава вие се сещате, че откликът на управляващите ще бъде:“ Ето, Синята коалиция се нареди заедно до червените“ Вие как ще реагирате при такъв вид пропаганда?

Те и сега ни казват, че се нареждаме до червените, и преди, през годините са ни казвали това, но позицията, която ДСБ има, откакто е учредена, е, че ние поставяме политическата си позиция там, където смятаме, че е правилното й място, независимо от това кой друг къде застава. Тоест не можем да казваме за нещо, че е истина, ако е лъжа, не може на черното да казваме бяло само защото и други казват това. Нашата позиция няма отношение към отношението, което имат другите политически сили, и аргументите, с които заставаме на дадена позиция, често са много по-различни от това, което можете да чуете примерно от БСП или от ДПС Те не са с еднаква аргументация.

Споменахте за възможността Бойко Борисов да поиска вот на доверие, но аз си спомням, че така направи Филип Димитров и затова беше презрян и постъпката му въобще не беше приета като почтено политическо действие, а като неумение да се управлява. Това само го припомням, мислейки да ви върна към по-стари времена, понеже вие сте участвали в целия политически процес на промяната. Какво все пак остана неразбрано от хората от този процес? Питам, защото сегашният премиер каза, че започва всичко отначало…

Ако той има куража да скочи на всичките тези ченгета, той ще има нашата подкрепа. Ние и днес заявяваме, че дневният ред на България започва да се диктува наново от тайните служби, от неясни връзки между хора от ДС, виждаме ръцете и на Георги Първанов, и на Цвятко Цветков, на Алексей Петров също, в цялата тази атака, която се провежда, което не оневинява думите, които чухме в разговора. Но не оневинява, АКО те са истина. Но нека отговоря и на въпроса ви за Филип Димитров. От дистанцията на времето аз все повече виждам, че това е било правилното политическо действие аз знам всички обвинения, които са били отправяни към него в това време, а и след това в годините, но как управлява един министър-председател, който е загубил вече доверието в парламента? Защото, ако това се беше случило тогава при Филип Димитров, първо беше свален Стефан Савов, което стана с мнозинство извън мнозинството на СДС и подкрепата тогава от ДПС. След това беше прието едно решение, с което министър-председателят беше обвинен, че нарушава сигурността на държавата, но то мина през акт на парламента, което доведе до разрушено доверие вътре в парламента, а вие знаете, че парламентарното мнозинство решава дали има доверие за едно управление или няма. В този смисъл казвам, че в цялата тази какофония – ако тя продължава по този начин, е логично действие да се мине през такъв вот, а и още повече че си мисля, че той няма проблем за подобен вот. Но ние така затънахме в хипотези, че някак си не можем да проведем политически нещата, обаче не сме виновни ние, виновни са тези, които прекалиха с подслушването и със СРС-тата. Когато прекаляваш с тези неща, когато четеш от трибуната на НС стенограми от специални разузнавателни средства, няма какво да се чудиш, че е излязло нещо, което може и друг да засегне.

А кое за вас е най-скандалното измежду многото скандали?

Най-скандалното е това в разговора на министьр-председателя.

Това с Танов за шефа на бирената фабрика ли?

Да, защото това някак си е извън нещата, които един министър-председател може да си позволява.

Употребихте израза „Да скочи срещу ченгетата или ДС“, какво значи това?

Да стигне докрай и България да не бъде зависима не само от бившите служби, но и от руски влияния. Ние виждаме преплетена цялата тази верига от скандали – и АЕЦ „Белене“, и „Южен поток“… В публичното пространство излезе, че най-вероятно зад този скандал стоят кръгове, които имат подобни интереси. След като тръгваме да махаме посланиците – бивши агенти на ДС, нека това да бъде направено и на другите нива, нека тези хора излязат от правителството, да се махнат такива областни управители, тоест политическите назначения да бъдат доведени докрай.

Мислите ли за президентските избори или вече вниманието ви се отклони?

В момента не бих казала, че не мислим, но скандалите са толкова много, че естествено темата за президентските избори е отишла малко по-назад. Предстоят обаче решенията и в ДСБ, и в СДС, и в Синята коалиция, надявам се, че ще бъдем заедно като Синя коалиция – поне такива са разговорите ни досега – и за президентските, и за местните избори.

в-к „Седем“, разговор с Иво Беров