– Десницата ще има ли един кандидат за президент, или вече става все по-трудно да се обедините?
– Много трудно вървят преговорите и това, което виждаме, е нежелание от страна на част от преговарящите да се вслушат в разумни аргументи и заставане на позиция, която води до нерешаване на въпроса за единната кандидатура. Практически имаме две партийни кандидатури – на Веселин Методиев и на Петър Стоянов. Ние предложихме в този конфликт на интереси, защото той е реален конфликт не само между лидери, ами и между електорат, да се потърсят решения. Едното решение беше предварителни избори. Другото решение беше да се оттеглят двете партийни кандидатури и да се търси компромисен вариант. Срещаме отказ от страна на СДС и на двете предложения, които направихме, което ме кара да съм все по-малко оптимист, че ще се намери решение. Желанието на част от преговарящите да превърнат кампанията за президентските избори в битка за дясното не е продуктивно. Целта на тези избори беше да се излъчи единен кандидат, който да спечели и да даде шанс за промяна на статуквото в България.
– Възможно ли е да излезете от преговорите и да се явите самостоятелно?
– Ние се държим изключително коректно в тези преговори, не изнасяме информация и не заговорничим на части. Не се опитваме да привличаме неидентифицирани лица в преговорите. Желаем да спазим ангажиментите, които сме поели към нашите избиратели и Европейската народна партия. Но в едни преговори има повече от една страна, така че всичко зависи от поведението на всички участници. Нашето желание е да имаме единен кандидат и затова предлагаме решения, а не се заинатяваме зад една кандидатура, за която предварително се знае, че няма как да покрие целия десен сектор.
– Вие сте крайно негативни към включването на ГЕРБ, но СДС и “Гергьовден” продължават да гледат и в тази посока…?
– Ето, това са нашите различия и в днешния момент. Това са част от различията, заради които навремето се разделихме със СДС и направихме ДСБ – различното ни отношение към НДСВ, към Сакскобургготски, към тяхното управление. Днес тези различия отново са на дневен ред. Въпреки това смятаме, че в излъчването на един човек те могат да бъдат преодолени, но някак си нещата все повече се задълбочават и затлачват във времето и различията започват да се връщат. Освен това нашият електорат не би възприел сядането ни на една маса с тези хора.
– ДСБ притеснява ли се от Бойко Борисов и претенциите му да е десен политик?
– Не. ДСБ са притеснени от това, че не се решават проблемите на София, че вместо усилията да се насочват в тази посока, се насочват в политически боричкания. Кметът има други функции. Без да му отричаме правото да се занимава с политика, първостепенното е да се решат проблемите на столицата, а не кой, как, кога, с кого би се явил някога на избори.
– Какво е мнението ви за създаването на независим орган над съдебната власт, който мнозинството обсъжда?
– Това би трябвало да е Висшият съдебен съвет (ВСС), поне такава е била идеята, когато е била създавана конституцията. Поначало обаче конструирането на съдебната власт е дефектно, тъй като към нея са не само съдиите, но и прокурорите и в някаква степен следователите. Наистина има необходимост от промяна при конструирането на ВСС, но то е част от голямата тема какво е съдебна власт. Не би трябвало да се променя на парче конюнктурно, а би трябвало да се направи общо изменение.
Не знам какво обмисля мнозинството, но в момента няма необходимост от нова шапка. Разбира се, би могло, и това е една от позициите на ДСБ, този независим орган – ВСС – да бъде избиран по друг начин, примерно от парламента с квалифицирано мнозинство, за да може да се гарантира, че в него има професионалисти, а не партийно услужливи хора.
– В неделя председателят на Конституционния съд Неделчо Беронов заговори за необходимостта от изцяло нова конституция, вие как гледате на това?
– Да, аз съм привърженик на това, защото промените на парче създават много рискове. Когато започнеш да променяш един текст в конституцията, виждаш, че той рефлектира върху няколко други текста и нерядко засяга и правомощия на друга власт. Има необходимост от изцяло нова конституция, но това е голяма тема. Тя е свързана с Великото народно събрание, доколко ще съществува или не, тема, която изисква много сериозна подготвителна работа и достигане до съгласие.
– Кога би могло да се случи това?
– Не виждам в скоро време да се случи подобна промяна. Не мисля дори, че в рамките на няколко години може да има изцяло нова конституция. Поначало мнозинства дори и за едно обикновено изменение се правят трудно, а пък за една цялостно нова конституция ще трябва първо да решим въпроса за Великото народно събрание. Но в никакъв случай не бива да се отхвърля като идея, по-скоро всички идеи за конституционна промяна би трябвало да се набират и да се мисли за цялостен поглед за организацията на българската държава. Петнадесет години съществуване на новата конституция са сравнително добър период от време, за да може да се сложи чертата и да се кажат силни и слаби страни и да може да се търси оптимално решение.
– Как коментирате идеите на БСП за закон за досиетата? Най-вече намерението при разсекретяването Министерският съвет да определя кой документ застрашава националната сигурност и кой не?
– Знам за работния вариант от медиите. Във всеки случай не би трябвало органът, който ще разсекретява досиетата, да е към Министерския съвет. Така, както и конституцията, и темата досиета мина през няколко опита. Видя се, че когато органът, който преценява, е част от изпълнителната власт, съществуват винаги притеснения и подозрения дали добре е свършена работата, дали няма конюнктурно-политическо решение. Затова редно е така, както е в повечето източноевропейски страни, органът, който разсекретява и преценява, да бъде независим. Проектозаконът на ДСБ предвижда този орган да бъде представен от различните политически сили в парламента на паритетен принцип. Това ще гарантира прозрачност, ще гарантира и сигурност, че няма да има политически злоупотреби при решаването на един или друг случай. Предвидили сме също така възможност за парламентарен контрол на дейността на тази независима комисия.
– Водят ли се консултации между вас и управляващите за този закон? Имаше момент, в който от НДСВ казаха, че най-вероятно ще направят нов закон на базата на вашия.
– В разговори с представители на НДСВ, а и на БСП съм чула добри думи за нашия законопроект и че смятат, че е добра основа. Разбирам, че сега са тръгнали по друг път, изглежда не искат гласно да признаят, че проектът на ДСБ е добър. За мен по-важно е наистина да се стигне до решение, което да е законово и то да бъде такова, което да слага нещата на масата и да имаме знанието за това, което се случва. Затова е много важно наистина да видим какво предлагат БСП – защото, ако те искат нещо, което е само палиатив и мимикрия, за да се скрие голяма част от истината, това няма да е добро решение за държавата. Тогава наново ще започнат да витаят подозренията кой кой е и какво е правил. Много по-добре би било и за политиците, и за националната сигурност, и за държавата да се знае истината. Тогава ще отпаднат рисковете за зависимост и злоупотреба.
– Тъй или иначе в предстоящия дебат за закона всички ще се връщат към въпроса защо не отворихте досиетата, когато имахте възможност – през 1997 г.?
– Защото законът, който приехме, в една немалка част беше отменен от Конституционния съд. И практически цяла категория лица останаха в позицията да не бъдат осветени техните биографии. Ние работим със закони, в крайна сметка не може да се вади нещо и да се обявява, ако няма законова основа. Не може както Румен Петков вади избирателно и части от истината. Това е не само незаконно, то е и неморално.
– Как тогава коментирате обясненията на Неделчо Беронов, че решението на Конституционния съд се отнася само за закона от 1997 г. и в момента е невалидно?
– Точно така – то отменя части от закона от 1997 г. След това през 2001 г. беше направено следващо изменение на закона и тогава започна работа комисията “Андреев”. След това при идването на власт на Сакскобургготски законът беше отменен и практически оттогава досега няма закон, който да дава възможност да се изнася информация. Единствено през ДИКСИ може да се получи информация. Сега това, което предлагаме, е за избора на президент поне това да е публична информация. Особено след всичко, което се случи след случая с “Гоце”, трябва българските граждани, когато правят своя избор, да знаят кой застава пред тях. Публичните фигури трябва още в момента, в който започнат да се занимават с такава дейност, да приемат, че ще трябва да се знае биографията им. Това е част от демокрацията.
– Като споменахте “Гоце”, имаше намеци, че Иван Костов не е оповестил, че знае за съществуването на папката през 2001 г., защото е бил държан с нещо от Георги Първанов.
– Това, което аз знам, е, че не е имало сделка. Това, което излезе като публична информация – имало е знанието, че съществува папка “Гоце”, но по силата на закона това е било невъзможно да бъде оповестено. Нещо повече – самият Петър Стоянов, който тогава беше президент и кандидат за президент, е преценил да не използва тези факти, макар да реши да използва подобен инструмент срещу друг от своите опоненти.
– Вие оптимистка ли сте, че процесът ще завърши по най-правилния начин?
– Смятам, че това е наложително. И тук БСП със своите партньори от НДСВ и ДПС, скърцайки със зъби, ще трябва да го направят. Нямат изход вече. Никой вече няма да се примири с половинчати решения след всичко това, което излезе.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.