Водеща Лили Маринкова: Нека сега да се обърнем към стореното вчера от “Демократи за силна България”. Г-жа Екатерина Михайлова е в студиото. Добър ден.
Екатерина Михайлова: Добър ден.
Водеща: И става дума за един конкретен договор, който бе предложен от вашата партия, който представлява един друг език да се говори пред изборите. Нека да се обърнем към някои от нещата, които са записани в този договор.
Ек.Михайлова: Да, вчера ние предложихме Договор за силна България на българския избирател – нещо, което за първи път се прави в България. Опитахме се в рамките на една страничка да кажем най-големите, най-сериозните ангажименти, които поемаме към българските граждани и въз основа на което се обръщаме те да ни подкрепят. Това, което предлагаме, е да се върнат смелостта, решителността и компетентността в политиката. Да създадем предпоставки за удвояване на доходите чрез ускоряване на икономически растеж. Да насърчим всички предприемчиви и работливи българи чрез намаляване на данъците и осигуровките и общо съкращаване на преразпределителната роля на държавата. Да разходваме пестеливо, ефективно всеки лев на българския данъкоплатец. Да премахнем имунитета на депутатите и магистратите, да отстояваме българските интереси в Европейския съюз и НАТО. Да се борим срещу изолирането и партийния контрол върху българските турци. Да се противопоставим на реабилитацията на комунистическия режим, на присъствието и неговия репресивен апарат в обществения живот.
И още нещо се задължаваме – задължаваме се честно и открито да следваме следните ангажименти пред българските граждани. Ние ще ревизираме договорите, които стовариха ненужни финансови тежести върху българските данъкоплатци за едно поколение назад. А също така и ще направим необходимото да върнем на българската държава незаконно придобитите от Симеон Сакскобургготски имоти.
Това са задължения и още, разбира се, първата част са 12 точки и още 3 задължения, които поемаме. Това са задължения, които ние поемаме пред българските граждани да отстояваме в следващия, 40-и, парламент. Това е един вид граждански договор. Той е не просто подписан с писалка, а е един честен начин, по който искаме да кажем кои сме, какво можем да направим и именно затова отиваме на избори, а не с едни задкулисни сделки, с лъжи, с измами, с манипулации, със сплетни, с кавги, каквито и преди малко чухме в разговора между двамата предишни ваши участници в студиото.
И още нещо се задължаваме – задължаваме се честно и открито да следваме следните ангажименти пред българските граждани. Ние ще ревизираме договорите, които стовариха ненужни финансови тежести върху българските данъкоплатци за едно поколение назад. А също така и ще направим необходимото да върнем на българската държава незаконно придобитите от Симеон Сакскобургготски имоти.
Това са задължения и още, разбира се, първата част са 12 точки и още 3 задължения, които поемаме. Това са задължения, които ние поемаме пред българските граждани да отстояваме в следващия, 40-и, парламент. Това е един вид граждански договор. Той е не просто подписан с писалка, а е един честен начин, по който искаме да кажем кои сме, какво можем да направим и именно затова отиваме на избори, а не с едни задкулисни сделки, с лъжи, с измами, с манипулации, със сплетни, с кавги, каквито и преди малко чухме в разговора между двамата предишни ваши участници в студиото.
Водеща: Това е коя на брой ваша кампания?
Ек.Михайлова: Лично моя?
Водеща: Лично ваша.
Ек.Михайлова: Това е пета парламентарна.
Водеща: По-особена…
Ек.Михайлова: От 1991 година съм участвала в парламентарните избори, тогава за първи път се кандидатирах. Сега ще ми е за пети път. По-различна е, да. По-различна е, защото тръгваме като една съвсем нова, млада партия. А в същото време много от нас сме хора, които сме извървели доста сериозен политически път. И както казах вчера в изказването си в зала ВИАС, имаше един момент, в който гражданите на България казаха, че искат свое политическо представителство. Казаха, че не намират политическа сила, в която да се вгледат и за която да гласуват. А ние, тези, които се занимавахме с политика, разбрахме, че, първо, най-важното е да бъдем граждани, а не непременно политици. По-важно е да имаме позиции, да ги отстояваме решително и смело и компетентно. А каква позиция ще имаме занапред ще каже българският гражданин. Ние в “Демократи за силна България” сме убедени, че ще имаме решаваща роля в следващия парламент. Поставили сме си висока цел – първа сила в дясното политическо пространство. И, виждайки хората и вчера в зала ВИАС, а и така се случи, че за два дни бях на четири събрания и в момента съм излязла от събранието на 23-ти избирателен район, София, виждам едни много мотивирани, много ентусиазирани хора. Виждам хора, които са застанали в “Демократи за силна България”, много осъзнавайки какво правят, не просто да членуват в партия, а да имат силата да предложат граждански проект за поколения напред.
Този проект е за силна България.
Този проект е за силна България.
Водеща: Може ли да кажете на коя от обяснителните линии на социолозите вярвате – че заедно с ОДС или с Български народен съюз делите един и същ електорат или че вие имате свободни валенции към други избиратели?
Ек.Михайлова: Аз най-много вярвам на тази част от социолозите, които казват, че ние сме може би с най-твърдата подкрепа. Това го дават всички независимо от това какъв резултат. И вярвам, защото го виждам в срещите, които имаме с хората. Ние не се опитваме да късаме парчета електорат, ние се обръщаме към българските граждани, които споделят идеята за силна България със силни институции, за заможни граждани, за намаляване на данъчно-осигурителната тежест. Към всеки, който споделя това България да е силна в обединена Европа, всеки, който се чувства патриот, всеки, който желае със собствени сили да промени България и да доведе Европа тук, защото онзи ден бях в Хасково и дойдоха едни хора от Ивайловград и споделиха с мен неща, които не е за пръв път да ги чувам, но ми направиха голямо впечатление – как хората в Ивайловград не смеят публично да обявят своята политическа принадлежност, защото веднага ще бъдат уволнени или ще започнат данъчни проверки и да бъдат тормозени. Това е слаба България. Това, което тези хора разказват. За да станем истински членове на Европейския съюз, достойно да влезем в него, трябва да се случи и в Ивайловград хората да живеят, първо, спокойно, свободно и освен това наистина да може през икономически механизми да живеят по-добре. Защото не е въпросът само в София да намалее безработицата.
Водеща: Допускам, че така вие се преселвате в неща, които представляват укор да не би да сте прекалено софийско образувание.
Ек.Михайлова: Ами, аз обикалям непрекъснато цялата страна и мога да кажа, че не сме софийско образувание. Ето, казах ви, бях в Хасково, бяха дошли от всички общини. Вчера бях в Пловдив, след това в пазарджишки регион, където има организации в почти всички общини, 240 души бяха вчера на регионалното събрание в Пазарджик. Сега е софийското. Във Варна днес тече също така регионално събрание. Тоест ние днес приключваме един етап, в който излъчваме на своите събрания кандидатите си за народни представители. За разлика от другите политически сили ние не спускаме парашутисти, а по един съвсем нормален, демократичен път имаме кандидатурите на тези хора. След което на тези събрания организацията решава кой на кое място да бъде.
И още нещо искам да споделя за кандидатите ни за депутати. Засега само “Демократи за силна България” са внесли документи за проверка на своите кандидати в комисията ДКСИ, т.е. за чисто минало.
И още нещо искам да споделя за кандидатите ни за депутати. Засега само “Демократи за силна България” са внесли документи за проверка на своите кандидати в комисията ДКСИ, т.е. за чисто минало.
Водеща: Стори ми се, че това трябва да извършат всички.
***
Коментар по замисъла на новия Наказателнопроцесуален кодекс
Водеща Лили Маринкова: Сега, нека да се обърнем към съобщението от седмицата, че правителството е одобрило проекта за нов Наказателнопроцесуален кодекс, това ще извършим успоредно и с други ваши колеги юристи. Така или иначе става дума за следното, че имаме демонстрация на една твърдост, която като че ли изглежда риск в предизборна ситуация, доколкото вдъхновителите на този проект си спечелиха доста силна опозиционна критика от страна на магистратите. Как си обяснявате стартирането на този проект и благославянето му от правителството, г-жо Михайлова?
Ек.Михайлова: Знаете ли, много е странно това, което се случва в последните дни с поведението на правителството за новия НПК. То както е странно, е продължение на нещо от преди една година. Защото преди около една година министър Меглена Кунева е поела ангажименти към Европейския съюз да приемем нов Наказателнопроцесуален кодекс в срокове, които вече изтекоха. Трябваше да е станало април месец тази година. Знаем, че това не се случи. Сега според мен това, което се прави, е предизборен шум. Защото на всички е ясно, че на парламента му остава една седмица – четири пленарни заседания, т.е., ако ще се гледа нов Наказателнопроцесуален кодекс, това ще е в следващия парламент. А следващият парламент ще излъчва ново правителство, ще има ново парламентарно мнозинство. И някак си сега поставянето на този Наказателнопроцесуален кодекс като единствен и безалтернативен и едва ли не, ако не кажем, че той е прекрасен, ние ще сме виновни за проблеми с Европейския съюз, е изключително некоректно политическо поведение. Първо, ние не сме го видели този НПК. Магистратите след много писма и искания към министъра на правосъдието Антон Станков най-после го получиха преди няколко дни. Ние, народните представители, още не сме се запознали с този законопроект. Така че разговорът, който водим, е някак си разговор върху нещо, което не сме видели дори официално в българския парламент.
…
Екатерина Михайлова: Аз искам точно темата за конституцията също да повдигна. “Демократи за силна България” предложихме преди половин година промяна на конституцията в частта съдебна власт. Проведохме срещи и консултации с политическите сили, в това число и с премиера Сакскобургготски. Предложихме изцяло изработен проект за промяна на конституцията, по силата на което следствието и прокуратурата излизат от съдебната власт и биват подложени на граждански и парламентарен контрол. Нещо, което е необходимо заради българските граждани, заради върховенството на закона, заради бързия и справедлив процес. А от друга страна, е необходимо и като изискване от страна на Европейския съюз. Вместо да приемат това наше предложение, управляващите Сакскобургготски и Доган направиха това произведение НПК, което, доколкото ми е известно, е силно оспорвано от конституционна гледна точка. Тоест, ако бъде приет дори такъв Наказателнопроцесуален кодекс, вероятността той да бъде отменен от Конституционния съд е много висока. Тъй като това поне, което публично излиза, говори за закриване на следствието, за местене на прокуратурата, без да е правена конституционна промяна.
Вместо да приемат нашето предложение, което идваше от страна на опозицията и беше в края на мандата, т.е. никой нямаше да заподозре управляващите, че се мести власт в тяхна посока, т.е. в посока на управляващите и изпълнителната власт, се предлага нещо, което и тук, в България, се знае, че не може да стане, т.е. нов НПК без промяна на конституция, и в Европейския съюз също се знае, че не може да стане и че ще създаде наистина нерешими проблеми в следващите няколко месеца, когато ще е следващият доклад.
Вместо да приемат нашето предложение, което идваше от страна на опозицията и беше в края на мандата, т.е. никой нямаше да заподозре управляващите, че се мести власт в тяхна посока, т.е. в посока на управляващите и изпълнителната власт, се предлага нещо, което и тук, в България, се знае, че не може да стане, т.е. нов НПК без промяна на конституция, и в Европейския съюз също се знае, че не може да стане и че ще създаде наистина нерешими проблеми в следващите няколко месеца, когато ще е следващият доклад.
Водеща: Все пак на какво са се уповавали авторите, в какво са вярвали, че залагат?
Ек.Михайлова: Според мен е предизборен шум, в който казват “ето, вижте, ние постигаме неща, предлагаме ви да постигнем критериите на Европейския съюз, а вие тук ни пречите”. Само че защо не го направиха по-рано? Защо не го направиха когато и опозицията в лицето на “Демократи за силна България” им казваше “дайте да направим нещо смислено”. Има време да го направим, сега е моментът. Представителите на Европейския съюз, на Европейската комисия в България, с които също се срещахме, разбираха този проблем защо сега, в този момент ние искаме тази промяна и предлагаме едно рационално, разумно решение. Според мен просто управляващите от управлението Сакскобургготски желаят да използват темата Европейски съюз с предизборна цел и да кажат, че всички други им пречат.
…
Водеща: Реплика на Екатерина Михайлова.
Ек.Михайлова: Аз искам да кажа в края на предаването – в предизборната ни програма на “Демократи за силна България” е казано, че е необходима сериозна конституционна промяна в частта съдебна власт, затова следствието и прокуратурата да излязат от нея и да се подложат на граждански и парламентарен контрол. Предлагаме в следващия парламент едно от първите неща, които трябва да бъдат направени, е постигането на политическо съгласие за изменения на конституцията в тази част, след което съгласие относно най-важните неща, които трябва да залегнат в процесуалните закони. Това е пътят, според който “Демократи за силна България” виждат съгласието и начина да се стигне до бърз и ефективен процес, да се стигне до върховенство на закона заради българските граждани, а не заради Европейския съюз само. Това са и стандартите на Европейския съюз. Затова още сега заявяваме позицията си и веднага със старта на 40-ия парламент ще стартираме и консултации в тази посока.