– Г-жо Михайлова, защо имахте толкова критики към поправките в Закона за политическите партии?
– Критиките, които имаме към законопроектите за политическите партии, са в няколко посоки. Първо – за нас най-важното в момента е да се направи изборното законодателство и в него да бъдат решени въпроси, които имат политическо естество. Трябва да се предотврати купуването на гласове и да се направи активна регистрация на избирателите, за да може в изборите да участват реални хора и да не се прави този фалшификат, с който се сблъскваме във времето. Трябва да се уреди въпросът въобще кой има право на глас в различните видове избори. В Закона за политическите партии ние съзираме опит да се решат въпроси, които не са най-травматичният проблем за българската политическа система, не че такива въпроси не стоят открити. В самите закони има и добри идеи, но дори и те са облечени по толкова лош начин като текстове, че трудно можехме да гласуваме “за”. От ДСБ гласувахме “въздържал се” за основните законопроекти.
– Предложението ви за въвеждане на активна регистрация какво точно означава?
– Активната регистрация означава, че ще се даде срок, в който всеки български гражданин, който притежава избирателни права, може да отиде и да заяви желанието си да бъде гласоподавател, т.е. да започне да влиза в регистрите на избирателите. Разбира се, този, който не го е направил до деня на изборите, не се лишава от право на глас. В деня на изборите той ще може да отиде и не само да се регистрира като гласоподавател, но и да подаде своя вот, но тогава при критериите, които законът казва кой къде може да гласува. Това ще ограничи в голяма степен гласовете фантоми и гласовете от чужбина, особено от Турция. Няма да може да бъдат откривани предварително стотици секции извън България, защото няма да има предварително заявени гласоподаватели. Наистина българите в чужбина са част от нас като възможни гласоподаватели, но виждаме много злоупотреби, които бяха направени, и то с гласовете на българските турци. Активна изборна регистрация, поне частично, може да предотврати това, което виждахме в годините.
– Какви са вариантите за въвеждане на частична мажоритарност и преференция при избора на депутати и евродепутати?
– Това са неща, които предстои да бъдат решени за парламентарните избори. Самият факт, че вие ми задавате този въпрос в края на октомври 2008 г., а изборите, ако са редовни, ще са в началото на 2009 г., говори за драстичното изоставане на решаване на въпросите на изборното законодателство. Много решения са възможни – може да има преференциално гласуване, което дори да бъде задължително, за да бъде зачетен вотът на избирателя. При евроизборите човек можеше да гласува с преференция за някого от листата, но можеше и да не го направи. Има системи, при които бюлетината е валидна само ако има задължително изразена воля за предпочитание в подреждането на една листа. Това е по-добро решение, отколкото само право на избор, защото по този начин всеки български гражданин ще участва активно в изборния процес, посочвайки мажоритарно кой предпочита от партийната листа. За съжаление все още не знаем как ще се проведат изборите, по каква система – дали ще е чиста пропорционална, дали ще е пропорционална с преференции, или ще има изцяло мажоритарни кандидати. Вече е много късно драстично да се променя една избирателна система, защото чувахме идеи за ново прерайониране дори и при пропорционална система, за нови мажоритарни райони, които може да са 28, може да са 31. Всичко това, за да бъде направено, изисква технологично време веднъж от страна на администрацията и втори път подготовка на самите граждани. Освен това самите партии – участници в изборния процес, ще могат да се подготвят за точния вид избор. Забавянето на този въпрос като решение от парламента означава, че ще се проведат избори по правила, които само управляващите знаят, а българските граждани и опозиционните партии не знаят, а това означава нечестни избори. Ако подобно нещо се направи и без директен умисъл, ще има сериозни предпоставки за изборен хаос.
– Ако все пак бъде избран преференциален вот, необходим ли е праг, за да се изкачи един кандидат по-нагоре в листата?
– При всички положения трябва да има праг. Не може заради един глас да бъдат отнети големият брой гласове, които са подадени от останалите или от политическата сила, която е направила вътрешна преценка как да подреди хората си в определени позиции. Прагът трябва да е разумен, да не е непреодолим. На евроизборите една от критиките към закона беше, че прагът е много висок и не може един от кандидатите да измести друг в листата. Трябва обаче да отбележим, че много късно беше приет и тогава законът и много български граждани не знаеха, че дори имат правото да упражнят преференция. Неяснотата при гласуване води до неточни резултати и поставяне под въпрос въобще честността на изборите.
– Какво се случва между ДСБ, ГЕРБ и СДС след събирането на подписката за уволнение на правителството? Имате ли разговори за общи действия и по други въпроси?
– Това, което виждате в публичното пространство, това е и което се случва. Няма други общи действия. Ние имахме общи действия при събирането на подписи срещу това управление. Разбира се, поради нескопосното поведение на министър-председателя относно тази подписка, се наложи трите партии да направят няколко съвместни изявления. Но тук поведението на Сергей Станишев доби комичен вид. Аз, гледайки как реагира особено накрая с кражбата на урната, си задавах въпроса – може ли един министър-председател да се държи като малко дете, което се е уплашило и не може да скрие своя уплах. На мен ми се ще министър-председателят на България, който и да е той, дори и да не му симпатизирам, да седи сериозно като възрастен човек и да се грижи за българските данъкоплатци. В момента има достатъчно много неща, заради които трябва да вложи енергията си – финансовата криза, икономическото състояние на България, предстоящото гледане на бюджета. А той играе една детска игра с крадене на урни. Като казваме детска игра, всъщност децата по-добре знаят какво значи да се крадат урни. За мен беше много любопитен един репортаж по една телевизия, която прави детски коментари на важни събития, чух от децата да казват какво мислят за някой, който прибира урна с бюлетини. Всички еднозначно казваха, че това го правят крадци или някой, който иска да подмени вота, да сложи фалшиви бюлетини. Дечицата на десетина години по-зряло разсъждаваха по тази тема от Сергей Станишев.
– Има ли вариант ДСБ, СДС и ГЕРБ да се явят в обща листа на парламентарни или евроизбори?
– С еднозначен отговор в момента, ако отговоря, може би няма да е точно. Решение за съвместно явяване на този етап нямаме. Говоря основно за ДСБ. По-скоро ние се готвим самостоятелно за предстоящите парламентарни избори. Предстои национално събрание на партията. Там ще бъдат дискутирани всички тези въпроси. Смятаме, че това са важни въпроси за ДСБ, за запазване на своята идентификация, за излъчване на сигнали. Това, че имаме партниране в определени действия с определени партии не трябва да води до отнемане образа на ДСБ. Тези три партии са част от едно европейско семейство и е съвсем нормално да си партнираме в България по определени теми и въпроси. Другото би било ненормално. Ние участваме на много заседания в Европа, организирани от ЕНП, изразяваме становища, много често са в една и съща посока, понякога се разминават, но така или иначе сме част от едно европейско семейство и е най-нормалното да имаме добро взаимодействие поне по някои теми, ако не по всички.
– Как гледате на бъдещата предизборна коалиция между ВМРО, ЛИДЕР и ЗНС? Ваш съюзник ли ще бъде, или ваш опонент?
– Странно гледам, но в българския политически живот сме виждали какво ли не. Не сме видели каква ще бъде тази коалиция. Как да кажа съюзник или опонент, като нямам представа на какво стъпват? Тя е механичен сбор, а такива сме виждали, че понякога много бързо се разпадат. Този въпрос, който задавате, ме връща на закона за политическите партии. Според мен много по-лесно могат да бъдат регулирани партийни процеси през условията за явяване на избори, например за създаването на коалиции. Ние сме готови с такива предложения в изборните закони и смятаме, че там трябва да е цедката, а не да бъдат забранявани партии.
– Какъв е коментарът ви за обвиненията, че през последните седмици ДСБ застава в една коалиция с ДПС и Румен Петков по отношение на уволнението на зам.-председателя на ДАНС Иван Драшков?
– Няма такава коалиция. Ние не заставаме в защита на Иван Драшков. Нещо повече – ние излязохме с предложение за разформироване на ДАНС и търсене на нови управленски решения в областта на сигурността. Това са спекулации, които се опитват да внушават друг образ на ДСБ. Тези спекулации виждам, че идват по-скоро от среди, идентифициращи се вдясно.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.