Г-жо Михайлова вие сте един от вносителите на предложението ДКСИ да проверява кандидат-депутатите за връзки с бившата ДС. Каква е идеята ви?
Направихме това предложение, тъй като считаме, че трябва, както и при предишните избори имаше възможност, политическите партии да направят справка за своите кандидати за народни представители и по тяхна воля да обявят, ако се окаже, че някой кандидат е бил сътрудник на бившите тайни служби. Смятаме, че на изборите трябва да се отиде с хора, които имат безупречно и настояще, и минало. Много е важно в българската политика на най-високите нива да попадат хора, да бъдат избирани хора, които не са обвързани по начин, по който може да бъде манипулирана тяхната полбитическа воля. Добре известно е, че обвързаността на лица с бившите служби е свързана и с това, че те могатда бъдат подлагани на допълнителната зависимост от служители от тези служби. ДСБ направихме това предложение и сме удовлетворени, че в комисията е прието. Сроковете, в които това да се извърши, е въпрос, който ще поставим на следващото заседание на правната комисия, тъй като не е завършило гледането на текстовете от избирателния закон.
Лидерите сега ще имат ли възможност да обявят резултатите от проверките, тъй като не е записано в предложението ви?
Това, което беше по стария закон, който беше отменен от НДСВ и ДПС беше възможност на политическата партия да оттегли тези лица. Друг въпрос е дали това публично да се оповестява или не. По-важното е наистина да могат да бъдат получени тези данни от политическите ръководства и те да могат да предприемат определени действия.
Един лидер има ли все пак правото публично да обяви резултатите от проверките?
Това е проблем, свързан с действащия Закон за класифицираната информация и именно затова ние сме дали своето предложение в рамките на публичността вътре в партията. Тоест партията да може да предприеме съответните действия и смятаме, че всяка отговорна политическа сила би трябвало да го направи. Ние за миналите избори го направихме. Спомняме си, че имаше партии, които не го направиха, например ДПС не поиска такава информация. И това е част от публичността кой как постъпва като политическа сила.
Това ли ли бяха мотивите да се отхвърли предложението резултатите от проверката да се оповестяват публично?
Предложението по принцип е добро. Аз съм “за” да има публичност, но влиза в конфликт със действащ закон и с функциите на ДКСИ.
Комисията ще има ли време, ако сега се приеме разпоредбата да направи тази проверка до изборите?
Според мен ще има време. Ако върнем нещата назад във времето, преди около 4 години се вижда, че тогавашната комисия успя да даде справка. Става въпрос за точно определен кръг лица, това не е всички български граждани да бъдат проверявани, а точно определен брой лица, кото са в листите на съответната партия.
Да, но те са доста повече от 240 например и не са чак толкова малко.
Разбира се, но това не е нещо, което да не може да бъде направено от комисията.
Едно уточнение обаче е необходимо. Проверката физически не се извършва от комисията, а от службите, които й предоставят необходимата информация. Вчера пък беше гласувано да се проверяват връзки със сужбите и сега. Как тогава службите ще са задължени да дават информация за хора, с които работят в момента? Няма ли някакво противоречие?
В крайна сметка това е работа на комисията, на службите и мисля, че при изпълнение на законовите задължения те ще се справят с тази задача. В крайна сметка тази информация наистина е важна. И то най-вече за българските граждани – да имат спокойствието, че избират хора, които не са обвързани и политически, и икономически, и всякакви други зависимости.
Вчера ваш колега се пошегува по време на заседанието на правната комисия, че може да “опустеят” листите. Смятате ли, че ще се стигне да сериозни размествания, след като партиите вече започнаха да обявяват листите си?
Ако партиите се възползват от тази разпоредба, а аз мо гада кажа, че ДСБ ще направят такава проверка, ако това стане закон… Възможно е разбира се да бъдат изтеглени хора, но това не са чак толкова много, надявам се. Мога да кажа, че когато сме правили такива проверки преди, много малко са били случаите, в които е имало сигнали за определени хора, за да се стигне до изваждането им от листите.
Не се ли опасявате, че тези резултати от проверките могат да се използват за предизборни цели?
Разбира се винаги има рискове – във всяка една дейност, но мисля, че всяка от партиите ще е достатъчно отговорна, за да постъпи по един начин, по който да застане пред българските граждани с хора с чисто минало и чисто настояще и в същото време да не си служи с такива средства в предизборната борба. Дори и вътре в рамките на своята политическа сила.
Темата за досиетата идва на дневен ред като че ли преди всички избори. Не смятате ли, че на хората вече им е омръзнала?
Може би на някои е омръзнала, но в същото време съвсем нормално е точно преди избори да се поставя остро този въпрос, за да знаем за кого гласуваме. Това никак не е маловажно – да се знае кой е човекът, как е живял, какво е правил. Ако една политическа сила смята, че най-нормалното нещо е в нейните редици да има бивши ченгета, то това е пак политическо решение, за което избирателят ще трябва да прецени дали да даде своя глас или не. Пак ще напомня – ДПС не се възползва на избори 2001 г. да бъдат отворени досиетата на техните кандидати за народни представители. Може би не е случайно, защото добре знаем от публична проверка, оповестена в парламента, че лидерът Ахмед Доган – самият той е такъв.