Екатерина Михайлова: Единствено ДСБ бяхме изцяло срещу промените, които сега ни препъват

Водеща: След вчерашните изказвания на парламентарния лидер на левицата Михаил Миков, че поведението на министър Кунева е скандално, се очертава не само нов скандал в тройната управляваща коалиция, но и драма в парламента. Защо приетите от депутатите промени в конституцията, се оказаха нежелани от ЕС и какъв изход може да търси Народното събрание, по тази тема сега ще разговаряме с Екатерина Михайлова от ДСБ. Добро утро.

Екатерина Михайлова: Добро утро.

Водеща: Преди да започнем разговора, искаме да направим уточнението, че искахме днес в ефира да се чуе и позицията на управляващите. Това обаче не стана възможно, защото и от трите парламентарни групи отказаха с оправданието, че се изчаква общата позиция на коалицията. Те са оправдаха и с липсата на информация. Очевидно, г-жо Михайлова, скандалът ги свари неподготвени.

Ек. Михайлова: Явно е така, но знаете ли, това, което ми прави впечатление, не само във вчерашния ден, а и във времето, в което се правеха промените в конституцията, е, че управляващата коалиция отказваше да чуе, отказваше да се вслуша в разумните гласове. Ние, от ДСБ предупреждавахме, че това може да се случи, защото предприетите действия от управляващите и тези, които ги подкрепиха извън тях, искам да напомня, това бяха депутати от БНС и от ОДС, в различни текстове, направиха промени, които наистина засягат независимостта на съдебната власт, засягат разделението на властите, а това е нещо, което трябва да се пази, защото е основна ценност на демокрацията. Сега, в днешния ден виждаме, че основно атаките вървят като че ли към министър Кунева, която има, разбира се, своята вина за всичко, което се случва в преговорния процес, но в конкретния случай най-голяма вина носи правителството и управляващото мнозинство за това, което направи в парламента, а не това, което е написала Европейската комисия.

Водеща: А кой вкара парламента в този капан, защото част от възраженията на еврокомисарите по направените промени в конституцията бяха предвидими от доста време?

Ек. Михайлова: Точно така, аз затова напомням, че и ние, от ДСБ неколкократно и в първото четене, и във второто, и във временната комисия предупреждавахме, дадохме алтернативни текстове, които можеха да решат проблемите. Но никой не желаеше тогава да слуша, бяха заслепени от това, че имат голямо мнозинство. Това мнозинство ще бъде постигнато и никакъв разум, пълно самозабравяне.

Водеща: Само самозабравяне или и заслепяване е причината да бъдат приети текстове, които всъщност са нежеланите от Европейската комисия? Има ли нещо друго?

Ек. Михайлова: И другото, което мога да кажа, е некомпетентност, много висока некомпетентност, която беше проявена от управляващите и от авторите на този законопроект. Само един елемент искам да споделя. Аз ходих на всички възможни конференции, които бяха направени по време на дебата, за разлика от много от управляващите. Но когато някой от тях се появеше и чуваха критиката, те започваха да казват, ама, ние не сме авторите на този законопроект, някой го написа, кой го написа този законопроект, така и до ден-днешен се пази в тайна. Но не е тайна кой гласува за него и това е съвсем видимо.

Водещ: А, г-жо Михайлова, толкова различни ли са от европейската практика текстовете, посветени на правомощията на правосъдния министър в съдебната власт?

Ек. Михайлова: Ами, да, вижте, когато изпълнителната власт в лицето на министъра на правосъдието ще предлага бюджета, когато той ще контролира движението на делата, това означава пряка намеса на изпълнителната власт в независимата съдебна власт. Когато почнеш да контролираш парите, ти контролираш всичко – и кадрови въпроси, и материално обезпечение, а текстовете, които бяха приети, са и още нещо, контрол върху движението на делата. Това включва практически и още много други неща, извън чисто техническите въпроси. Това включва въпроси кой как работи, какво не работи, т.е. контрол, няма независим съд.

Водещ: Да преминем към съществения въпрос, какви са вариантите за изход от ситуацията, защото станалото вече е станало, след като промените в конституцията бяха вече приети на второ четене?

Ек. Михайлова: Това, което в момента може да се направи, е много малко. Практически парламентът се намира на етап между второ и трето четене. По правилата на българската конституция и правилата, която самият парламент е приел, на тази фаза единственото, което може да се прави, е да се приемат редакционни бележки. Не може да се променя смисълът на закона. Не могат да се правят предложения, това приключи на фаза второто четене. Именно затова ние бяхме толкова активни на този етап, за да може там, ако може, нещо да се спаси. Сега единственият вариант е… т.е. бих казала няколко варианта. Единият е въобще да не се приеме този закон на трето четене. Това е възможна опция. Тогава нямаме просто такова изменение на конституцията, защото аз твърдя, че тази промяна е по-вредна, отколкото сега действащият закон.Вторият вариант е да се приеме, ако така реши мнозинството, аз не зная какво им се върти в главата, и след това да очакваме вече от президента и сезиране на Конституционния съд, за да отпаднат текстовете, които са рискови, т.е. почти целият закон. Ще остане омбудсманът. Ще остане може би нещо от имунитетите и може би нещо, свързано с дознанието. Всичко останало би трябвало да не съществува в нашия основен закон.

Водеща: Така, очаквате ли да започнат нови консултации, нови разговори между парламентарните групи за уточняване на евентуални стъпки за това какво да се направи на трето четене за промените в основния закон?

Ек. Михайлова: Така чух по новините вчера, че заявяват управляващите, но следейки стила им на поведение, когато се приемаше на първо четене, още когато беше внесен законът, тези консултации от тяхна страна се изразяваха в следното: ето ние това сме произвели, подкрепете го.

Водеща: Много интересно нещо се получи, г-жо Михайлова, изведнъж всички излязоха много изненадани от това, че сме пред свършен факт, че едни нежелани промени в конституцията са били гласувани с огромно мнозинство от народните представители от управляващите парламентарни групи и някои от опозицията. Все пак кой стои зад тези фатални грешки и не трябва ли някой да поеме отговорността за стореното?

Н. Михайлова: Не всички са изненадани, искам да кажа. Нас, в ДСБ не ни изненада това, което се случи, защото, пак ще кажа, предупреждавахме, буквално и предишния ден на конференцията за корупцията наново развихме тази теза, че промените, които са рискови, могат да доведат до много нежелателни последици.

Водеща: Само министър Меглена Кунева ли е обаче отговорна за това, че…

Ек. Михайлова: Не, разбира се, това щях да кажа нататък, отговорност за това носят, разбира се, и г-жа Кунева, защото тя е човек, който е преговарял и в предишното, и в настоящото правителство. Но отговорно в много висока степен, бих казала на първо място, разбира се, е цялото правителство, начело със СимеонЕ Сергей Станишев. Грешката между другото със Симеон Сакскобургготски, която току що направих, не е случайна, всичко започва още от неговото управление. Разбира се, и парламентарното мнозинство, и бих добавила тук и всички други депутати, които подкрепиха текст, за който имаше предупреждения, не само от нас, от ДСБ. Това предупреждение го имаше в доклад, който беше раздаден, от европейски експерти. Това предупреждение беше казано от испански и италиански професори по конституционно право. Това предупреждение беше казано от коалицията по законодателството, дадена от председателя на Народното събрание в специален доклад, в който пункт по пункт беше казано, всички тези поправки, че са противоконституционни и нарушават основни правила на демокрацията. Тоест, предупреждения имаше. Имаше предупреждения от страна на ВСС, който също излезе с позиция за тези промени, че те в едната си част влизат в разрез с конституцията. Така, че отговорността е на мнозинството, отговорността е на правителството. Но проблемът е, че се застрашават интересите на България. България, ако това, което се чува, че ще се случи, предпазна клауза по глава „Правосъдие и вътрешен ред“, означава, че няма да е силна България в Обединена Европа. Означава България в изолатора. България – член на ЕС, но на практика без възможности да бъде пълноправно член на този съюз, защото няма да се прилагат решенията на българския съд. Това влияе веднъж върху честта и достойнството наистина на страната, но на второ място и върху икономическите отношения.

Водеща: А това не е ли повод, г-жо Михайлова, ДСБ да поиска вот на недоверие към правителството, заради този гаф за европейското ни членство през 2007 г.?

Ек. Михайлова: Разбира се, и до това можем да стигнем, но на този етап, аз говори в момента от свое име, на този етап трябва просто да изчакаме все пак крайния доклад на комисията. А ако има накрая точно това, което се очаква, а именно предпазна клауза, не само вот на недоверие, аз ще очаквам друго, сложени оставки направо в парламента, без да е необходимо да тръгваме през вот на недоверие, скандалът е огромен, несвършената работа е огромна. Нека не забравяме, че тази безумна тройна коалиция беше създадена с гръмкото име за европейска интеграция.

Водещ: А след като парламентарните групи на управляващите ще се събират, за да обсъждат скандала, от опозицията възнамерявате ли да се съберете също по този повод?

Ек. Михайлова: Опозицията в конкретния случай е на различни мнения. Ние бяхме срещу тези поправки, докато от ОДС и БНС подкрепиха текстове. От БНС в голямата си част, почти всички текстове, ОДС подкрепи специално текстовете, които са свързани с правомощията на министъра на правосъдието.

Водещ: Вие споменахте, че доста критики са били отнесени към министър Кунева предимно от левицата. Възможно ли е драмата да доведе до разрив в управляващата коалиция?

Ек. Михайлова: Знаете ли, това, което вчера наблюдавам, е паника и търсене на виновника. Виновникът обаче не е само министър Кунева. Виновникът са хората, които сътвориха това недоносче, хората, които явно абсолютно некомпетентно и самозабравено проиграват интереси на България.

Водеща: Какъв ще е отговорът на парламента, тепърва ще разберем при третото четене на промените в конституцията. Интересно ще бъде и какво ще пише в доклада на Европейската комисия, който се очаква също съвсем скоро. Благодарим ви за този разговор, Екатерина Михайлова от ДСБ.