Водеща Даниела Якова: И представител на още една политическа сила. Екатерина Михайлова от ДСБ изрази мнението си за предстоящите дебати по изборния кодекс.
Репортерка: А вие, г-жо Михайлова, надявате ли се да убедите управляващите между двете четения на законопроекта да се съобразят с това, което вие, от “Синята коалиция”, предлагате, например да се въведе плаващ мандат?
Екатерина Михайлова: Това е свързано със следното, да обясним на нашите слушатели: да има по-равномерно разпределение на гласовете по избирателни райони, тежестта да бъде еднаква във всеки един от районите независимо от това дали са големи или малки, докато в някои други избирателни райони може да бъде доста по-малко в пъти.
Репортерка: Това ще се изчислява в проценти съобразно броя на гласувалите.
Ек. Михайлова: Да.
Репортерка: Другото, което вие предлагахте, е да се борите с мъртвите души в списъците чрез активната регистрация. Дали това няма да направи по-тромав избирателния процес?
Ек. Михайлова: Не, няма да го направи по-тромав, но трябваше много по-рано да се приеме избирателен кодекс, за да може да получим активна регистрация на избирателя. Тя отнема време. Нещо повече, към активната регистрация добре би било да бъде направено и с избирателни книжки, но според мен за тези избори това е нереално да се случи дори и поради това, че ще се приеме кодексът в началото на следващата година.
Репортерка: А преференциалното гласуване не изисква време, то може да се наложи отсега.
Ек. Михайлова: Да, преференциалното може, то не е свързано с организационно-техническа работа. Преференциалното гласуване практически за националните избори се обезсмисля, което беше по идеята сега да се въведе. Досега нямахме. Този висок процент от 20 процента е, защото не бяха променени избирателните райони, нямаше смелост от управляващите да направят стъпка в тази посока. При това положение те са почти безсмислени в рамките на 20 процента.
Репортерка: И за едни други цифри трябва да ви попитам, за прага на даренията.
Ек. Михайлова: Прагът на даренията е тема с продължение. Казвам го, защото и миналия път, когато гледахме избирателния закон, много време се дискутираше какъв да е прагът. Колкото е по-нисък, толкова по-прозрачен е процесът, толкова по-малка е възможността да бъдат купувани или поставяни под зависимост политически партии. Затова в рамките на разумното, в рамките на една средна работна заплата е нещо, което ние предлагаме от “Синята коалиция”.
Репортерка: Може би управляващите смятат, че 5 хиляди лева е средната работна заплата.
Ек. Михайлова: Не е, да направят справка.
Репортерка: Или поне да се поинтересуват от опита на другите страни – Франция, Великобритания.
Ек. Михайлова: Където праговете са ниски.
Репортерка: Много ниски.
Ек. Михайлова: И всичко това се прави точно с тази цел – да се спре контролираното влияние през финанси на партии. Не е само размерът на даренията. Още миналия парламент, когато дискутирахме, аз лично застъпвах тезата си да приложим модел, близък до френския, където имаме постоянно действаща изборна администрация, каквато за съжаление сега не стана, ще имаме пак политическа ЦИК. И ако имахме обаче постоянно действаща изборна администрация, да й бъдат възложени истински контролни функции и да могат да разследват всички дарения, за които има сигнали, че нещо нередно се получава при тях.
Репортерка: А какви са аргументите срещу изборната администрация?
Ек. Михайлова: Практически нямаше сериозни аргументи. Аз чух такива най-вече от страна на БСП и за съжаление обаче не се получи този закон нещо много по-различно от това, което имахме досега. Защото имаме ЦИК на базата на парламентарни избори, съставена като състав, пропорционално при това. И единственото е, че има 5 години мандат, което няма голямо значение. Досега и различните ЦИК-ове, които се правиха, в тях влизаха почти едни и същи лица, така че горе-долу същото. И можем да наблюдаваме на следващи избори подобни неща на това, което се случи например на последните парламентарни избори, когато се попречи на “Синята коалиция” да отиде на избори и трябваше съдът да ни регистрира.
Репортерка: По всичко личи, че този законопроект ще бъде приет във вида, в който е предложен от управляващите. И каква е вашата прогноза за изборите?
Ек. Михайлова: Да се надяваме, че поне за част от аргументите те ще чуят нашите думи и ще ги възприемат.
Репортерка: Вие сте оптимист.
Ек. Михайлова: Аз сега съм на една кръгла маса за темата за избираемостта или не на районните кметове. Тук присъстват кметове както на “Синята коалиция”, така и на ГЕРБ, така че много е интересно да се чуят аргументите им и надявам се да се вслушат управляващите в аргументите за избираемост.
Репортерка: Оптимист ли сте?
Ек. Михайлова: Ами, трябва да сме оптимисти, иначе няма смисъл нищо да предлагаме
Репортерка: Защото на кръглата маса е едно, там може да се доближат мненията, но в залата е друго.
Ек. Михайлова: Разбира се. Не, не, вижте, и на кръглата маса чух странни неща, например, че Будапеща, която имала районни кметове, се развивала по-зле от София, което не е аргумент, който мога да приема насериозно. Наистина колкото по-голяма е отговорността на хората, толкова по-добре може да се работи. Избираемостта предполага отговорност, назначаваемостта предполага политически пазарлъци. Ние сме правили тази грешка да правим назначаеми, видели сме какво се случва и сме извървели своя път за това, че трябва да има избираемост на районните кметове.
Водеща: С Екатерина Михайлова говорихме за изборния кодекс. Проектът влиза днес в пленарната зала на парламента на първо четене.
БНР, “Хоризонт”, “12 плюс 3”, стенограма БТА