– Г-жо Михайлова, ДСБ отправи най-силни критики към властта за тригодишното й управление. Защо точно сега? Преди година или две нямаше ли повод за критики?
– След три години може много добре да се оцени едно управление. Вече е минало достатъчно време, видяли са се позитивите и негативите му. Освен това ние сме нова политическа формация и за първи път от името на Демократи за силна България можем да дадем цялостна оценка на това управление. Поводът, разбира се, бяха трите години. Решихме да подходим по съвсем различен начин от това, което са правили всички останали партии – освен общата политическа оценка, да се направи и оценка на извършеното от правителството в различните сектори на политиката. Все още не сме завършили оценката във всички сектори. Не е излязла позицията ни в сферата на образованието, която съвсем умишлено оставихме за есента. Предстои да излезе и позицията ни в областта на земеделието, на социалната политика. Като даваме оценка за свършеното и несвършеното от правителството, ние на практика обявяваме какво не харесваме, а оттам много лесно може да се разбере каква политика ще предлагаме.
– В оценките ви обаче се вижда само критика и няма алтернатива.
– Когато правиш оценка на управлението, даваш оценка за това, което се е случило, а не говориш какво ще правиш оттук нататък. Нашите предложения за решаването на проблемите в България ще се съдържат в нашата предизборна програма. ДСБ вече работи над нея много активно.
– Отправяте критиките си към сегашното управление от позицията на безгрешни. Никакви грешки ли нямаше вашето правителство, според вас?
– Не става въпрос за безгрешност. Разликата между управлението с премиер Иван Костов и управлението “Сакскобургготски” е очевидна. При управлението на ОДС имахме силни институции. Те имаха политическа воля да правят реформи, да спазват правилата на демокрацията, да зачитат функционирането на правовата държава и да тласкат страната напред. Всъщност именно в тези четири години на управлението на правителството на Иван Костов България успя да се оттласне от съветската орбита и трайно да заеме позиции към НАТО и ЕС, което в момента започва да се случва. Какво стана при управлението “Сакскобургготски”? Ние не случайно казваме, че това е не просто слабо, а карнавално управление. То прилича на един карнавал, в който маските се сменят, ролите се разменят и, в крайна сметка, не се знае играчите как носят отговорност и какво става с институциите. Свидетели сме на непрекъснати сблъсъци между министри, между министър и зам.-министър, между министър и министър-председател. Миналата седмица видяхме конфликт, който има международни измерения – премиерът се разграничи от външния министър по повод действията на антитерористичната коалиция в Ирак. Управление със слаби институции, с обезсилването на политическите партии, с превръщането им в марионетки, е лошо и вредно управление за България. Именно затова ДСБ поставя на едно от първите места сред приоритетите си запазването на демокрацията. А това означава яснота между власт и опозиция. Работата на опозицията е да е критична, а не да замазва това, което прави правителството и да се превръща в негов придатък. Това унищожава демокрацията. Ние сме против тази практика и възникнахме като партия, защото хиляди български граждани искат спазването на демократичните правила.
– Преди няколко месеца Надежда Михайлова се извини за грешките на управлението на ОДС. Вие смятате, че няма за какво да се извините?
– Аз се гордея с управлението на ОДС, аз съм част от него. И не бих се разграничила. Това, че може да има допуснати грешки, е част от работата. Управлението на ОДС с премиер Иван Костов е успешно и смятам, че тази оценка все повече се споделя от много български граждани. Според социолозите, но и не само според тях, все повече българи правят паралел между това, което се е случвало по време на нашето управление, и това, което се предлага в момента от управлението “Сакскобургготски”. И сравнението е в полза на нашето управление. Имаше яснота на позициите, на пътя, за носенето на отговорности. А това, че някои не издържаха тези отговорности и се препънаха и злоупотребиха, може да бъде обяснено и с времето, в което това се случи – преходът. Ние се разграничихме от много от тези хора. Това е и една от причините да създадем нова партия и да скъсаме с много от онези, които опетниха управлението, в което участвахме. Така че няма да се извиня, напротив, смятам, че това управление преобрази България.
– Голяма част от нещата, за които атакувате властта, обаче не са свършени по ваше време. Например борбата с контрабандата и организираната престъпност.
– За четири години не можеш да свършиш работата за всички години. Нека обаче да направим паралел и в тая посока. Колко престрелки между представители на организираната престъпност имаше по време на нашето управление и колко има в момента? Съпоставката пак ще е в полза на кабинета с премиер Костов. Тогава ги нямаше тези кървави екшъни през ден по улиците на София и на други големи градове. Това, което сега се случва, напомня само времето на правителството на Любен Беров. Само тогава поради безотговорност организираната престъпност шестваше спокойно и в присъствието на управляващите по улиците на София се извършваха такива разстрели. Сега сме свидетели на същото. Статистиката е кървава и характеризира несправянето с престъпността на кабинета Сакскобургготски. И това е логично. Това управление не си постави за приоритет N 1 организираната престъпност. В цялата тази конструкция на съпротива на институциите срещу организираната престъпност не трябва да се забравя и президентът. Той още като опозиционен лидер твърдеше, че държавата на първо място трябва да се бори срещу битовата престъпност, а не срещу организираната. А интерпретациите на казаното от г-н Костов по отношение на организираната престъпност доказват, че от ДСБ се говори ясно, без страх и се възбужда дебат в обществото. Това, че определени медии не желаят да видят истината и се опитват да изопачат всичко и да го прикрият, не променя действителността.
– Казвате, че все повече българи оценяват положително управлението на ОДС, но в същото време рейтингът на НДСВ се стабилизира.
– Стабилизирането на рейтинг около 6-7% на едно управление, което е тръгнало с доверие над 50%, не е голямо постижение. Моето заключение дори е, че то се е провалило. Това, че стои в латентното състояние на безвремието и невъзможността да се оттласне напред, а само се движи по инерцията на зададеното от управлението на ОДС, не е заслуга на настоящото управление. В България просто нещата вече се случват и независимо от Сакскобургготски. Има частна собственост, има предприемчиви хора, има функционираща пазарна икономика. Това е в резултат на предишното управление и на инициативността и предприемчивостта на българите, които взимат живота си в свои ръце и искат да се движат напред.
– Допреди година обаче партиите в парламента гледаха на НДСВ като на партия-еднодневка, а сега я слагат в сметките за следизборни споразумения за общо управление.
– Това е част от политическата колаборация, която върви в България и на която ние сме сериозни противници. Защото смятаме, че трябва да се гледат проблемите на хората във всички сфери и да се дават решения. Кой ще управлява и кой ще бъде опозиция зависи единствено и само от българския избирател. Това, което правят партиите от прехода в момента като се сговарят помежду си и говорят само за коалиране, е неуважение към гражданите на България. Това означава, че те искат да решат нещата помежду си. Защо ще ходим на избори, ако предрешаваме всичко като се сговаряме? Нищо не е предрешено, докато българинът не каже на кого дава доверие и на кого не дава. Има почти година до изборите – в това време ДСБ ще прави силна политика и ще се бори за доверие, а няма да влиза в съглашателство.
– В учредителната декларация на ДСБ записахте, че ще работите за предсрочно прекратяване на мандата на това правителство. Ще внесете ли наесен вот на недоверие към кабинета?
– Есента е сезонът, в който има два основни приоритета – приемане на данъчните закони и на бюджета на държавата. По всички правила на политиката приемането на бюджета е своеобразен вот на доверие или на недоверие, ако бъде отхвърлен. Дали ще има друг вот на недоверие, иницииран от нас, е много по-сложна тема. Причината е, че по силата на конституцията, за да се внесе вот на недоверие, са нужни 48 депутати, а нашата парламентарна група се състои от 28. Така че ние сами не можем да стартираме подобно нещо. Но вот на недоверие ще изразим при всички положения около данъчните закони и държавния бюджет, ако те ни бъдат предложени във варианта, която виждаме в момента като заявка. Но една опозиция, а ние сме такава, в никой парламент не подкрепя бюджета на управляващите. Така че ми се струва, че около бюджета може и да се развият интересни процеси.
– Защо точно около бюджета?
– Защото управляващото мнозинство не се състои от 121 народни представители. Те са по-малко. Вярно е, че законът за бюджета се приема с обикновено мнозинство. Но ако върху него бъде наложено президентско вето, то може да се преодолее само със 121 гласа. Така темата за бюджета ще се превърне в една много добра идентификация кой къде се намира в политическото пространство – не само като гласуване, а и като политически заявки и поведение. Така че ни очаква много интересна есен.