Евдокия Манева: Търговете за пари от ЕС са нагласени

– Госпожо Манева, случайно ли правителството реши 280 000 бали с боклука на София да отидат в депата в Карлово и в Пловдив?
– Категорично не е случайно. Бизнесът с отпадъци е стабилен и доходоносен и който е заел позиция там, особено ако принадлежи към управляващите, няма да допусне никой да се вмести в неговия периметър. И в медиите излязоха информации, че на сметищата в Пловдив и Карлово има фирми, които са от обръча на ДПС. А решението на правителството гарантира допълнителен финансов поток към тези фирми. Въпреки че технологично за преместването на балите ще е нужна около 1 година. А транспортните разходи няма да са малки и ще се вземат от данъкоплатците. Ние ще плащаме за безумието на управляващите. Или техните корупционни интереси.
– Дали тези интереси пречат проблемът да се реши в рамките на Столична община?
– Ако кметът на общината, както Стефан Софиянски така и сегашният Бойко Борисов, не може да го реши, трябва да се намеси министърът на околната среда. Той трябва да създаде оперативно звено от експерти, които набелязват необходимите действия. Ако трябва, се заседава всеки ден и проблемът се решава за 2 месеца. Очевидно г-н Чакъров не желае да се реши проблемът. Както и кметът Бойко Борисов. Защото, ако имаше искрено желание, нямаше да се лутаме година и половина. Да се съобщават някакви площадки и да се оказва, че там населението негодува. Никой сериозно не преговаря с хората и не се правят опити те да бъдат убедени.
– Кметът Борисов обаче заяви, че причините за кризата със сметта са и политически интереси.
– Ако имаше политически интереси, досега кризата трябваше да намери решение независимо от кого. Тук надделява интересът на съответните групи, които не желаят да отстъпят територия от бизнеса със сметта.
– В кои други области на екологията според вас предстоят кризи?
– България пое много тежки ангажименти към ЕС за опазване на въздуха, в областта на отпадъците, пречистването на води, международната мрежа от защитени територии „Натура 2000“. Няма нито една сфера, в която да можем да кажем, че ще изпълним задълженията си. И България ще плаща санкции за това.
Най-тежко е положението при отпадъците и водите, където са обещани потресаващи неща. До края на 2014 г. всички селища с над 2000 жители трябва да имат пречиствателни станции. Сега 50% от градовете с 50 хил. жители нямат такива. Нито един от проектите, финансиран по програма ИСПА, не върви в срок, а със закъснение от 2-3 г. Трябва да изградим и 32-37 регионални сметища.
– Колко санкции ще плати държавата ни?
– Трудно е да се каже сега точният размер. Но това ще е чувствителна сума, която ще намали средствата, които очакваме от ЕС.
– Каква е причината за забавянето?
– Неусвояването на средствата от фондовете на ЕС. За околна среда по финансовите меморандуми за България са предвидени 600 млн. лв. А от тях е усвоена една жалка сума – около 13%. Правителството вече ни подготвя, че през първата година на членството в ЕС няма да можем да използваме предимството да усвояваме кохезионните фондове. Не сме готови с проекти заради липса на административен капацитет, на знания и на професионализъм при подготовката на документацията. За това вината е и на правителството на Симеон Сакскобургготски и на сегашното. Освен това към тези средства има чисто български апетит част от парите да се откраднат, да се дадат на приближени към властимащите. Правят се всячески опити да се манипулират търговете и процедурите, за да се нагодят парите, така че да стигнат до приближените фирми от съответните обръчи. Много търгове на строителното министерство и на екоминистерството са анулирани от Европейската комисия.
– По какви причини?
– Заради нарушена конфиденциалност, което значи, че е изтекла информация към заинтересувани фирми. Заради недобре представени документи, което значи, че съзнателно до търга е допусната фирма, която не отговаря на изискванията. След отмяна на процедурите обаче не се сключва договор с втората класирана, а се прави нов търг, което означава между 8 месеца и година забавяне. Тук причините са субективни и са отговорност на правителството и на ресорните министри.
– Колко търгове на екоминистерството са върнати от ЕС?
– 7 или 9. Одобрени са договори за 92 млн. лв. при отпуснати 600 млн. лв.
– Сред спечелилите фирми има ли свързани с ДПС?
– Бих казала не само с ДПС, но и с НДСВ. Защото в предишния мандат решенията се взимаха под ръководството на тогавашния министър Долорес Арсенова. Част от търговете са по нейно вре ме-през2004 г., и са отменени през 2005-а. Министър Чакъров пък не сключва договори със следващите в класацията, а прави нов търг. Това значи, че иска да спечели, „когото трябва“.
– На прага на ЕС у нас бяха въведени нови екотакси – за опаковките от стоките, отпадъците от електроуреди. Как ще се отразят те върху бизнеса и потребителите?
– Таксите ще влияят на джоба на потребителите, но това е неизбежно. Трябва обаче да направим така, че бизнесът сам да определи нужните разходи, за да се справи с отпадъците, които генерира. Схемата със сдруженията от фирми е добра. Но и тя се побългари. Тук отново се намеси министерството. Министър Чакъров поиска да определя каква сума трябва да осигури бизнесът, за да събира опаковките си, което е абсурдно. Той започна да упражнява натиск, т. е. да толерира фирми, защото екоминистерството издава лицензите. Сега има само една фирма с лиценз за събиране на отпадъците от бяла техника. С административен натиск се принуждават всички предприятия да членуват в тази фирма. За такова нещо правителството би трябвало да реагира незабавно. Това е административен произвол отстрана на екоминистъра. И би трябвало да има механизми да му се потърси отговорност.
– Да поговорим и за политика. Има ли разцепление в ДСБ, след като един от най-близките хора на лидера ви Иван Костов – Димитър Абаджиев, напусна партията?
– Категорично не, защото г-н Абаджиев нямаше последователи. Освен това, ако той искаше наистина промяна и виждаше недостатъци в партията, имаше начин да го заяви. Събираме се всеки вторник на заседание на ръководството. Месеци наред той не е идвал.
– Костов обяви, че ДСБ може да остане дълги години в опозиция. Кому е нужна партия, която не се стреми към властта, за да реализира политиките си?
– фразата е извадена от контекста й. Съвършено ясно е, че една партия съществува, за да има претенции към властта. Ние не само не се отказваме от нея, а това е наша цел. Но дори да не успеем, ще продължим да отстояваме ценностите си, независимо какво ще ни струва това. Поне това е моят прочит на думите на Костов.
– А как ще разширите влиянието си? ДСБ стои изолирано от лансирания нов общ десен проект?
– Не знам кой е този проект. Не вярвам на г-н Абаджиев, г-жа Капон и Николай Младенов. Това са хора, които години наред са имали позиции в ръководните органи на партиите, били са толерирани и са имали възможност да заявят своето виждане. Но не са го направили. Нямам вяра, че могат да направят нещо и в бъдеще. Мисля, че ключът към тази нова десница са изборите за европарламент. Тук трябва да се разчита желанието на тези млади хора да направят структура, която да участва в изборите за европарламент. Очевидно постът на европарламентарист е съблазнителен. Може би, те не виждат възможност за реализация в сегашните структури и търсят възможност за изява по друг начин.
– Говори се, че част от членовете на ДСБ може да се върнат в СДС, в това число и вие?
– Бях много развеселена, когато прочетох това. (Смее се.) Аз и Кина Андреева бяхме едни от първите боркини срещу фалша в СДС, който сега се ръководи от хората, които бяха носители на този модел. И аз не мога да си обясня това абсурдно упражнение да ни записват в СДС. Това е или „гладна кокошка просо сънува“, или много странно чувство за хумор.
***
Трябва да се намери площадка, която за 3 г. да поеме отпадъците на София. Отварянето на сметището в кв. „Суходол“ не е неразумно решение, защото там има капацитет поне за 2 г. В същото време трябва да се стартира процедура за изграждане на завод за преработка на битовите отпадъци на столицата.