– Г-н Чачев, до какъв извод стигна анкетната комисия за концесията на автомагистрала “Тракия”?
– Комисията се превърна в прецедент за българския парламентаризъм. Тя проведе само едно заседание, на което думата получи само министър Церовски. През останалото време председателят й Йордан Мирчев с недотам етични процедурни хватки саботираше работата й. Това е единствената комисия, която не изготви доклад за своята работа.
– Какво е мнението ви като бивш министър и строителен експерт законцесията на “Тракия”?
– Договорът е вреден за България. По време на нашето управление създадохме стройна система за обновяване на пътната инфраструктура. Затова успяхме да изградим над 200 км магистрали. В началото концесионирането беше едно от нашите виждания за бъдещето на магистралите. Дори съм провеждал много срещи с водещи фирми, като френската “Буик”, американската “Бехтел” и др.
– Защо се отказахте?
– Още по времето на кабинета “Виденов” беше започнало проучване на трафика по магистралите “Тракия”, “Хемус” и “Марица”. То бе финансирано от ЕС, а чрез търг бе избрана испанската фирма “Аутопистас”
Проучването показа, че трафикът по “Тракия” е много нисък – под 4000 автомобила на денонощие. Същото се отнася и за другите ни магистрали. Това означава, че изграждането на “Тракия” и останалите аутобани на концесия е икономически нецелесъобразно.
Прави ли ви впечатление, че от три седмици правителството наложи пълно мълчание около “Тракия” и министър Церовски беше някъде покрит. Причината е, че с отдаването на магистралата на концесия България постави на карта договора за присъединяване към ЕС. В глава “Транспорт” на договора е записано, че ще доизградим “Тракия” със средства от структурните фондове на Евросъюза. Сега след подписването на договора за концесия с португалците към тези близо 2 млрд. евро от предприсъединителните фондове на ЕС, които не усвояваме, ще се прибавят и парите, които няма да вземем за изграждане на 118 км от “Тракия”. Договорът с португалците е престъпление, тъй като вместо България да построи аутобана с безвъзмездни средства, тя ще загуби тези пари. Нещо повече – ние даваме на концесия “Тракия”, с което ще товарим собствениците на автомобили да плащат скъпо и прескъпо за изграждането й.
– Беше обяснено, че няма да загубим парите от ЕС, тъй като те ще бъдат пренасочени за изграждането на общински пътища и други обекти.
– Това е абсурд. ЕС не дава пари заради сините очи на някого а конкретно за одобрен проект, изработен по условията на съюза и с главен изпълнител, избран на открит международен търг.
Освен това договорът с португалците противоречи на приетите от Европейския парламент на 29 януари 2004 г. две нови директиви за изграждане на големи инфраструктурни проекти, които стават задължителни за България. Той е сключен и в нарушение на няколко наши закона. Концесията е дадена на основание параграф 3б от преходните и заключителните разпоредби на Закона за концесиите. Според тълкувание на Конституционния съд този параграф се отнася само за влезли в сила сделки. Нарушен е Законът за пътищата, според който за един републикански път не могат да се събират две различни такси.
Договорът не зачита и заключението на КЗК, че с даването на “Тракия” на един концесионер се въвежда монопол. Отдавна всички знаем, че държавният монопол е лошо нещо, но малцина у нас са наясно, че частният е нещо жестоко.
– Как би погледнал ЕС на факта, че създаваме монопол на прага на присъединяването ни към Общността?
Като вицепрезидент на Парламентарната асамблея на ЧИС участвах в международна конференция за предизвикателствата на новата архитектура на Евросъюза. Тя се проведе на 8 и 9 април в Атина. Там бяха обсъждани начините на финансиране на големи инфраструктурни обекти в ЕС и страните от ЧИС. На форума Гърция обяви, че през следващите няколко години ще изгради шест автомагистрали с обща дължина 800 км. Главните изпълнители за тях ще бъдат избрани чрез публично обявени в ЕС търгове до средата на 2006 г. Депутати и представители на големи компании споделиха гръцкия опит, според който държавата сама изгражда магистралите след което ги отдава на концесия.
Аз разказах как у нас беше отдадена на концесия магистрала “Тракия”. Всички бяха изумени, че чрез сключения с португалските фирми договор България на практика въвежда монопол, и то на прага на влизането си в ЕС. Според световната практика една автомагистрала се отдава на концесия не на една, а на няколко фирми. Така се постига по-добро качество на обслужване и по-ниска цена за преминаване. На “Тракия” ще бъдат изградени 33 пункта за събиране на такси. Това означава, че магистралата лесно може да бъде дадена на 4-5 концесионери. Така ще бъде премахнат монополът, от което ще спечелят и гражданите, и държавата.
Една от причините за мълчанието на кабинета е фактът, че той поиска от ЕИБ гаранционно писмо, с което да бъде разрешено средствата за изграждане на “Тракия” да бъдат записани в баланса на португалските фирми, а не в консолидирания дълг на българското правителство. Което е чист абсурд. Едно правителство, което претендира за спазването на евростандартите и за прозрачност, не трябва да погазва тези закони и норми.
– Какво е мнението ви за цената за изграждане?
– Тя е скандална. Надвишава с пъти реалната цена на магистралното строителство в България. Досега най-високата тарифа, по която се плаща, е за изграждането на двете отсечки от “Тракия” Оризово – Ст. Загора и Карнобат – Бургас. Тя е 1,3 млн. евро на километър и е подписана, след като НДСВ дойде на власт. По наше време изграждане на 1 км магистрала, и то в много по-тежък релеф от този на “Тракия”, не надвишаваше 1 млн. евро на километър. Но в стремежа си да оправдае високата цена, на която ще се доизгражда аутобанът от концесионера, кабинетът надува цените на тези две отсечки с анекси. Преди повече от месец отправих питане към министър Церовски за въпросните анекси. По понятни причини отговор няма.
Цената е скандална и заради начина на финансиране. При положение че осигуряваме заеми от ЕИБ по ЛИБОР без надбавка (което е около 6%), кредитите за “Тракия” ще са над 8%. Правителството непрекъснато размахва знамето на публично-частното партньорство. Но частното партньорство на португалските концесионери се изразява в малко над 500 хил. лв. дялово участие в “Автомагистрали” АД. На практика португалците нямат никакви собствени средства. А тъй като те трябва да осигурят 10% собствени средства, вземат т. нар. обслужващ кредит от 72 млн. евро. Само от него за две години данъкоплатецът ще плати 65 млн. евро.
А от основния кредит България ще задлъжнее с 1,2 млрд. евро – заедно с лихвите.
Престъпление е да се товари народът със скрити данъци каквито са таксите за преминаване. Всеки българин ще плаща до морето и обратно 50 лв., и то при подписване на договора. Така народът ще плати за срока на концесията 8,2 млрд. лв. такси за преминаване.
Но по-скандално е друго. В договора са заложени текстове, според които при промяна на трафика с 10% концесионерът има право да увеличи таксите. Ако инфлацията надмине 6% – също. А най-скандалното е, че ако ръстът на БВП надвиши 7%, таксата отново ще се увеличава. Така на практика тези 8,2 млрд. лв. за 35 години може би ще се утроят.
От чисто професионална гледна точка е недопустимо концесионерът да бъде и проектант, и инвеститор, и строител, и независим строителен контрол.
– Договорът вече е подписан. Какво ще се случи, ако следващото правителство го развали?
– Ще плащаме много, тъй като в договора са включени жестоки неустойки при прекратяването му. Държавата ще трябва да плати всички неизплатени суми, лихви, такси, разходи, включително акционерния капитал на концесионера, пропуснати ползи и пр. Тези неустойки са заробващи за държавата. Но лично аз съм убеден, че ЕИБ няма да даде исканото гаранционно писмо. При последното обсъждане на договора за присъединяване на България към ЕС е станал малък скандал. Представителите на Гърция и Италия остро са възразили срещу начина на отдаване на концесия на “Тракия” в нарушение на постигнатите договорености в глава “Транспорт”. Така че аз се надявам ЕС да блокира този заробващ договор.