Евгени Чачев: “Тракия” е златна кокошка за португалците

– Господин Чачев, вие бихте ли подписали концесионния договор за магистрала „Тракия“?

– Българин не би подписал такъв договор. С тази концесия държавата направи дарение на неизвестни португалски фирми. Всички ние за 35 години ще заплатим на концесионера близо 15 млрд. евро. 400 млн. лв. ще получи консорциумът „Магистрала „Тракия“ АД само за една година. Тази сума е достатъчна да се построи аутобан.

– Защитниците на договора ще ви опонират, че държавата не разполага с тези средства и няма откъде да ги набави.

– Пари има. България в момента не усвоява над 2,5 млрд. евро от европейските фондове. Когато правителството на Симеон Сакскобургготски дойде на власт, бяха спрени всички големи инфраструктурни проекти по незнайни за мен причини. За всички тях има изготвени проекти, тъй като европейските фондове не дават и един евроцент, ако те липсват.

– Има ли директна връзка между договора за отдаването на магистрала „Тракия“ и проектозакона за концесиите?

– Понятието „концесия“ в момента се възприема изключително негативно от обществото. Затова беше необходимо правителството да създаде много ясни и прозрачни правила. За да се убедят българите и чуждите инвеститори, че у нас вече наистина има правила на играта. И те трябва да се прилагат. Ако правителството на Симеон Сакскобургготски спазваше българското законодателство, нямаше да се стигне до безобразната концесия на магистрала „Тракия“. Защото има ясно тълкувание на Конституционния съд, че прословутият параграф 3Б се отнася само за заварените положения. Случаят с магистрала „Тракия“ далеч не е такъв. Затова еврокомисарят Оли Рен не само обвини правителството за наличието на една корупционна сделка, но и препоръча на всички европейски държави да не прилагат българската корупционна концесионна схема.

Кой има интерес тази концесия да се осъществи в този вариант?

– Интерес имат не само преките участници. Схемата допадна и на някои политици. И затова сега се пише този закон за концесиите. Чака ни една колосална сума при присъединяването ни към ЕС, която може да се прибере именно по схемата „Тракия“. А и предстоят големи проекти. България кандидатства за домакинство на зимната олимпиада през 2014 г., предстои изграждането на проекта „Супер Боровец“. Не на последно място близо 13 млрд. евро ще влязат в българската транспортна инфраструктура от различните еврофондове. Можем да прибавим към това и около 4 млрд. евро от фонда за регионално развитие. Това е един огромен финансов ресурс. Явно управляващите мислят да усвоят лично немалка част от тези средства. Ето защо договорът за магистрала „Тракия“ е договор за дарение от страна на държавата към португалските фирми. И ако парламентът приеме проектозакона за концесиите, ние ще дарим националната инфраструктура на знайни и незнайни чужди концесионери.

– Какво мислите, че ще постанови ВАС на 28 февруари?

– Ако съдиите са действително съдии и постановяват по съвест, този позорен договор ще бъде отменен.

– Ако това се случи, новата процедура за концесионирането на аутобана ще се извърши вероятно по новия закон за концесиите.

– Именно това е връзката между скандалния договор за „Тракия“ и новия проектозакон. И тук влизаме в един омагьосан кръг, параграф 22. Даже и да бъде отменен договорът, сделката най-вероятно ще бъде реализирана, но отсрочена във времето. Ние навсякъде и по всякакъв повод тръбим, че сме държава на кръстопът. Обаче през всичките тези години на преход не се възползвахме от геостратегическото си положение. В момента всички еврокоридори заобикалят България Ние изпуснахме въздушния трафик. Пропуснахме да станем действителен енергиен център на Балканите. Не сме вече и кръстопът, защото от Истанбул през Виа Игнатия в Гърция се отива към Италия. През последните 5 години, в които ние не строихме, Хърватия построи целия си магистрален пръстен от около 750 км със собствени средства. И от Световната банка ни посъветваха да прибягваме към публично-частно партньорство само ако икономически и финансово е по-изгодно от преките инвестиции на държавата.

– Има ли вариант самите концесионери да искат промяна на параметрите по договора заради поскъпването на горивата и по-високите цени в строителството?

– Горивата и всички строителни материали поскъпват. Обаче е изключено, след като горивото участва в изграждането на 1 км магистрала със 17%, да се говори, че поскъпването ще бъде двойно или тройно.

– Значи не мислите, че българо-португалският консорциум „Магистрала „Тракия “ АД ще се откаже от договора за аутобана?

– Естествено, че няма да се откаже. Концесията е договор за дарение. Това е една златна кокошка. Ще получат 30 млрд. лв. за 35 години. Представяте ли си да се откажат?

– Какво ще се случи, ако ВАС обяви на 28 февруари, че сделката е незаконна?

– Симеон Сакскобургготски обяви в началото на предизборната кампания, че двете отсечки от магистрала „Тракия“, които се изграждат – Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас, ще бъдат открити за изборите през май 2005 г. Но след като беше сключен договорът за концесионирането на аутобана, умишлено се забави строежът на отсечките. Бяха сключени анекси към договорите, в резултат на което цената им в момента е два пъти по-висока от първоначалната.

– Защо? За да влязат тези отсечки в рамките на концесията ли?

– Тези отсечки така или иначе ще бъдат изградени с български пари. Но ако те бяха завършени с акт 16, правителството трябваше да ги извади от договора за концесия. Затова и в официалната страница на испанската фирма „Сасир Вайехермосо“ е записано, че фирмата изгражда 443 км автомагистрала „Тракия“ в България. Това е дължината на целия аутобан. Дори според последния проект трасето е по-късо. Да не говорим, че в договора за отдаване на концесия на магистрала „Тракия“ такава фирма – „Сасир Вайехермосо“, няма. Оказва се, че тя междувременно е придобила 15% от концесията като собственик на 94% от португалската фирма „Сомаг“. Защо тези факти се крият от българското общество? Нали в новия проектозакон за концесиите се казва, че основната цел е той да даде публичност и прозрачност. В чл. 51, ал. 1 обаче е записано, че всеки кандидат-концесионер може да посочи коя информация от офертата му и последвалия договор трябва да се засекрети. Такава може да е всяка информация, която включва технически или търговски тайни на концесионера. И тази информация остава тайна до изтичане на договора. Кога българите ще научат анексите на концесионния договор за автомагистрала „Тракия“? Най-рано след 35 г.

– Вие виждали ли сте анексите към договора?

– Никой, включително и народните представители, и парламентарната комисия за корупция, в която трябваше да се разглежда концесионният договор, не е виждал анексите по него.

– Нормално ли е дори министри и депутати да не са запознати с анексите, след като изграждането на магистралата е национален приоритет?

– Не е нормално. Авторите на този договор обаче не са се посвенили да запишат същите текстове в „новия“ проектозакон за концесиите. И това е моето доказателство, че хората и мястото, където са писани двата документа, е едно и също. И целите са едни и същи – ограбването на българите. Всичко е под масата, на тъмно.

– Имате ли обяснение защо испанската фирма „Сасир Вайехермосо“ се рекламира с концесията на магистрала „Тракия“, въпреки че сделката е все още в съда?

– Явно имат гаранции, че договорът ще влезе в сила. Защото все пак тази фирма е една от най-големите в Испания. Тя е и собственик на една от най-големите испански банки.

– Може ли да се проследи кои са собствениците на фирмата?

– „Сасир Вайехермосо“ е анонимно дружество. И трудно може да се проследи кой кой е в нея. 33% от акциите са на приносител и не могат да бъдат проследени. Такава уважаваща себе си европейска фирма не би си позволила да се рекламира с изграждането на една магистрала, ако няма гаранции, че то ще стане факт. Тя не би си позволила да запише нещо в официалния си сайт, което няма да се случи.