Евгени Чачев: Трагедията в Бяла беше предизвестена /II част/

Водещ: Добре.
Йордан Мирчев: Това е политиката на управляващите като летища – пристанища, ще продължи да се финансират чрез отдаването им на концесия.
Евгени Чачев: И двата милиарда и половина евро ще станат много скоро пет.
Водещ: Добре. Прагматично …
Йордан Мирчев: Да говорим конкретни цифри, а не така разхвърляно.
Водещ: Чакайте, малко, да ви питам сега за така нареченото обезопасяване на пътища. Защо когато човека мине границата при Промахон, при Кулата, изведнъж вижда как при ремонта, който се прави там – десет километра например, гърците са сложили по цялото протежение в средата, едни заграждения, сложили са светещи мантинели, нощем се въртят лампи, които светят през всеки един метър. Същото може да се види в неевропейска Сърбия – пътят преди Ниш, Пирот – Ниш. Може би 30 км са намерили за необходимо да го обезопасят, така че да не се говори, че не бил съобразил шофьорът нещо. Значи и да иска, и да не иска, шофьорът, когато не може да изпревари заради всички тези заграждения, няма какво да не съобразява. Няма нито един български път, който да е обезопасен така? И никой не отговаря за това. Кой трябва да отговаря?
Йордан Мирчев: Трябва да отговаря Фонд „Републиканска инфраструктура“ и аз тук ще бъда откровен и ще кажа, че ние загубихме пет-шест месеца да спорим къде да бъде Агенция „Пътища“ към Министерство на транспорта или към МВР. Най-накрая ги дадохме към министъра на финансите, разделяйки политиката в областта на пътната инфраструктура.
Десислав Чуколов: 8:5:3 – по тази формула ли?
Йордан Мирчев: Няма нищо общо. Колеги, недейте да говорите!
Десислав Чуколов: В обратен ред – 3:5:8?
Йордан Мирчев: Разделяйки четвъртокласната пътна мрежа към Министерство на регионалното развитие, политиката при автомагистралите и т.н. Аз мисля, че този преходен период завърши. Отговорността трябва да бъде на Фонд „Републиканска пътна мрежа“ – изцяло. И за самото изграждане, за поддържането, за ежегодното поддържане, за рехабилитацията и за …
Водещ: Добре, вие от Калотина, казахте, че вчера сте се върнали. Там няма, то е една
Йордан Мирчев: Снощи в мъглата.
Водещ: … тъмница, няма никаква линия, начертана, няма мантинела – нищо няма.
Евгени Чачев: И това беше олимпийският път на Валентин Церовски.
Йордан Мирчев: Г-н Чачев, говорим за Калотина. Новите участъци, които ги рехабилитараха преди два-три месеца, вече има сложени мантинели отстрани. И там са сложени едни …
Водещ: Но те със светлоотражение ли са?
Йордан Мирчев: Да, да.
Водещ: Къде са сложени?
Йордан Мирчев: Ами, на участъците, примерно от София до Сливница, те основно подмиха пътя, където има мостове, виадукти, т.е. къде е най-износена беше пътната инфраструктура. Там има сложени светлооразители, има маркировка, но останалата част, която беше само закърпена, няма осева линия и няма странична.
Десислав Чуколов: Добре сам казвате, че за да се пусне един път в експлоатация всички тези неща трябва да бъдат поставени, трябва да са налице. Предполагам, че има и отделени пари за това и тези пари са дадени на някой? Така ли е или греша нещо?
Йордан Мирчев: В момента продължава реабилитацията на София – Драгоман.
Десислав Чуколов: Но пътят е в действие?
Йордан Мирчев: Той пътя си е в експлоатация от много време. В момента се рехабилитира и след изцялото завършване до Драгоман това нещо ще бъде направено. Просто в момента тази операция, този процес протича.
Водещ: Разказваха ми в Белгия, например, затварят една магистрала, по която има някакви дупчици за съботи и неделя, и 100 км ги асфалтират за една събота и неделя?
Йордан Мирчев: Няма алтернативен път.
Водещ: А ние какво правим?
Йордан Мирчев: Няма алтернативен път и затова те затвориха едното платно, аз пътувам всяка събота и неделя, затвориха едното платно – рехабилитираха другото.
Водещ: А т.нар. тунел при Топли дол какво го правят? Парно ли му монтират вътре, че две годни вече?
Евгени Чачев: Пазарят се какъв анекс към договора да сложат.
Водещ: Защо е затворен този тунел толкова време?
Йордан Мирчев: Г-н Евгени Чачев по-добре знаете, че тунелите и мостовете са сложни съоръжения и се рехабилитират бавно и трудно.
Десислав Чуколов: Водещият каза, че в Белгия това става за два дена, а тук 8:5:3 формулата, за да се разпредели?
Йордан Мирчев: Няма нищо общо 8:5:3. Тук имаме рехабилитация, и ще започне и след това ще продължи и северната дъга и …
Водещ: Колко време ще се прави тунелът при Топли дол?
Йордан Мирчев: Не мога да дам аз точен отговор?
Водещ: На вас не ви ли прави впечатление като председател на транспортната комисия, че нещо не е нормално това, че на ръка да го боядисваме с четка вътре, ще стане по-бързо, един човек ще го боядиса целия?
Йордан Мирчев: Прав сте. Прави ми впечатление, че всяка сутрин, когато се дава тези места или ограничението за движението, този участък и някой други …
Водещ: И като ви прави впечатление, какво би трябвало да последва, ако България е парламентарна република, г-н Мирчев?
Йордан Мирчев: Би трябвало Фонд „Републиканска инфраструктура“ да се ангажира по-сериозно…
Водещ: Парламентарна комисия в парламента.
Йордан Мирчев: … с изпълнението на тези проекти.
Десислав Чуколов: Аз като народен представител ще задам въпрос на транспортния министър – конкретно да отговори на тези неща.
Водещ: Но той не транспортният…
Йордан Мирчев: Н на транспортния, трябва да зададете на финансовия.
Десислав Чуколов: Транспортният също отговаря за тези неща, защото все пак това е транспорта мрежа.
Йордан Мирчев: Не, Фонд „Републиканска инфраструктура“ е към министъра на финансите, точно това говорих преди малко.
Водещ: Така, ще чуем и позицията на БСП в лицето на Венелин Узунов. Той е председател и на Комисията за бедствия и аварии. Добър ден, г-н Узунов. Вие споделяте ли всеобщата теза, че основаната причина за катастрофата при Бяла, за проблемите по пътищата са в шофьорите?
Венелин Узунов: Абсолютно споделят това мнение, тъй като това, което стана в Бяла и снощи, което се е случило – кажете кой е виновен за това?
Водещ: Ами, например, ако имаше магистрала София – Варна, нямаше при Микре да стават тези неща.
Венелин Узунов: Разбира се, че е така, но …
Водещ: Защо БСП спря строителството на магистрали в България? Защо не изпълнявате проекта на НДСВ?
Венелин Узунов: Не можете да ми задавате такъв въпрос, тъй като, както виждате, не са стрели строителствата на магистрали. Продължават. Преди няколко дни – или месец беше открит нов участък от магистралата.
Водещ: Да, който се строеше при предишното правителство и десет годни се строи?
Венелин Узунов: Вижте, пак ви казвам, не може по този начин да се поставя въпросът защо БСП спря строителството на магистралите. В България магистралите се строят, я си припомнете, кога е започнало строителството на магистрала „Хемус“? Започна 80-те години. И през тези тежки години на прехода, въпреки това, непрекъснато по нещо се строеше и се правеше и сега продължава да се строи.
Водещ: Надявам се не търсите историческите корени в БСП в БКП и Тодор Живков, че е почнал да строи магистрали?
Венелин Узунов: Но вие така тенденциозно го поставихте въпроса. Никой не е престанал през последните от 80-та година да се изгражда.
Водещ: Защо година и половина няма решение за „Тракия“, г-н Узунов?
Венелин Узунов: На този въпрос има министър на регионалното развитие – той достатъчно компетентно може да ви отговори на този въпрос. Аз не мога в момента да го коментирам така компетентно, както него.
Водещ: Нормално ли е, според вас, година и половина България да няма взето поне решение как ще построи основните си магистрали? От това правителство, от това управление, нормално ли е?
Венелин Узунов: На този въпрос го задайте н министъра на регионалното развитие – той е достатъчно компетентен и може да ви отговори на този въпрос. Аз по този въпрос в момента нямам пълната информация, за да отговоря кое е нормално и кое не е нормално. Но така или иначе в момента се строят магистрали.
Водещ: Кой е отговорен за липсата на маркировка по пътищата, за липса на разделителни съоръжения при опасни участъци като при Бяла, така че изобщо да не е възможно на несъобразителен шофьор да му мине през акъла да изпреварва неправилно?
Венелин Узунов: Аз разполагам с информация, която и медиите я огласиха. Ръководителят на пътна инфраструктура, който казва, че всички съоръжения по този път са били на необходимото равнище и са били съгласно изискванията…
Водещ: Вие ходил ли сте някъде из Европа, за да видите как се прави на опасен участък съоръжение. Не може да се изпревари, защото в средата има сложени тараби ли, как да наречем, с отгоре лампи, които светят денонощно и това е разположени десетки, дори няколко десетки километра съм го виждам в Австрия, в Гърция, в Сърбия.
Венелин Узунов: Ама, защо мислите, че други не са ги виждали тези неща?
Водещ: Ами, добре, де, защо в България ги няма? Защо го няма това на смота при Бяла?
Венелин Узунов: Вие много добре знаете в какво състояние е в момента България?
Водещ: В какво състояние? Онзи ден са разпределени 239 млн. лева излишъци?
Венелин Узунов: Не може да не държите отговорен за това къде са разпределени тези пари. Има си правителство Република България – то преценява къде и по какъв начин да бъдат разпределени тези средства. Защото, ако започнем да говорим за армията – вие ще кажете защо за армията е така. Ако започнем да говорим за пенсиите, ще кажете, защо за пенсиите се заделя. Защото възможностите на страната в момента са такива.
Водещ: Т.е. няма възможности да се сложат разделители? Сърбия може да сложи от Пирот до Ниш такива, а ние не можем?
Венелин Узунов: Много тенденциозно коментирате проблема. Много тенденциозно коментирате проблема. Извинявайте.
Водещ: Аз не го коментирам – задавам ви въпрос. Защо няма разделително съоръжение?
Венелин Узунов: Аз мога да ви заведа на участъци, където има разделителни линии, където всичко е направено, както трябва и тук е направено. Но защо тук не задавате въпроса – защо не зададете въпроса от другата страна, по който ваши колеги вчера го зададоха и го коментираха. Че натовареният камион в момента е тежък, колкото един локомотив и този локомотив не може да го спре нито мантинела, нито парапет. Защо не го коментирате така въпроса?
Водещ: Т.е. бил е претоварен?
Венелин Узунов: Защо не го коментирате така въпроса? Че едно момче, което е на 24 години и има само една година опит като водач е седнал на такъв товар – опасен и е предизвикал … и становището на прокуратурата е такова – че една от основните причини е липсата на квалификация на водача. Защо не го коментирате така въпроса?
Водещ: Кой отговаря за квалификацията в България? Какво е регламентите ли е проблемът?
Венелин Узунов: Ако така вече го поставите въпроса – да. Трябва да потърсим възможности, наистина тези хора, които са потенциалните убийци по пътищата и се движат по пътищата, да бъдат отстранени по пътищата. И в това отношение, аз съм, примерно, аз крупни мерки по отношение на това – хора, който не са водачи, които нямат книжка и карат, да се санкционират…
Водещ: Ама, човекът си е имал книжка от три години.
Венелин Узунов: Три години – какво значи три години книжка да имаш?
Водещ: Ама то все някой почва от една година книжка. Какъв да е проблемът?
Венелин Узунов: Като започва – ще тръгне първо с камион, който е с по -малък тонаж, с два тона или с три тона …
Водещ: Това пише ли го в някой закон? Българският парламент приел ли е такъв закон, с какъв тонаж – колко години книжка?
Венелин Узунов: Ами, това ви казвам. Точно тези неща ние трябва да коментираме. Това трябва да се направи в момента, за да се спрат тези ужаси, които стават в момента по пътищата.
Водещ: Т.е. според вас спирането минава през това да се определят тонажите, които според годишната книжка имаш, а не да се правят пътищата?
Венелин Узунов: Има толкова много специалисти в тази област и тези специалисти ще кажат кое е най-доброто. Ние просто трябва да се допитаме и да вземем становища на експертите в тази насока.
Водещ: Да питаме г-н Мирчев веднага – защо не сте направили това в парламента, което предлага г-н Узунов?
Йордан Мирчев: Може би г-н Узунов не е добре започнат. Законът за движение по пътищата много ясно и категорично казва как се придобива отделната категория. Момчето е на 24 години, има категория Д, а изискването за категория Д е минимум 21 години. Няма никакви съмнения в неговото свидетелство за правоуправление на МПС-то. При него, г-н Узунов, проблемът е малко по-друг и аз, тъй като вие сте от този регион, свържете се с шефа на предприятието „Обществен транспорт“ – този, който е накарал момчето да седне зад волана с три години и там има купища пропуски, включително и този превоз е нерегламентиран и аз не искам повече тази тема да развивам. Няма никакво претоварване – претоварването само тон и половина, разбира се, съчетано с други неща, но вината трябва да почне да се търси, освен в момчето и в тези, които са му разрешили да седне зад волана. Не искам подробности да разказвам, но ако хората се грижеха и за своите работници, които и по закон трябва да осигуряват условия на труд и почивки, нямаше да позволят това момче да седне зад волана и да управлява този автомобил. Той има други пропуски, които в документа си и в договора си, и да не говоря, там Агенцията за приходите, и Държавната автомобилна инспекция се надявам, скоро време ще разкрият много други неща. Така, че нека предприятията, които извършват обществен превоз на товари, да не гонят само печалбите, а да знаят, че при тях работят млади хора – живи хора и те трябва да им създават условия да са отпочинали. А когато се съмняват в техния опит и квалификация, не трябва да ги качват зад волана и да им казват не един курс, ще ми направиш днес два. Или какви ли не други неща. Нека да гледаме по-човешки на въпроса.
Водещ: Г-н Узунов, Евгени Чачев – реплика.
Евгени Чачев: Държавата трябва да се върне на мястото, което е абдикирала. Защото, ако българската държава не беше абдикирала от проблемите на държавата като цяло, нямаше да се случи „Индиго“, нямаше да се случи и вчерашната катастрофа.
Десислав Чуколов: Но това е в резултат на тези години либерално управление. По-малко държава, казвате, държавата …
Евгени Чачев: Шест години държавата няма инвестиционна програма. Няма ясна инвестиционна програма.
Десислав Чуколов: Г-н Чачев, това е едно частно предприятие.
Евгени Чачев: Имаме едно окепазено летище, скоро няма да имаме магистрала, защото няма политическа воля, защото няма управление. Няма правителство, има регентски съвет.
Водещ: Сега да чуем г-н Узунов!
Венелин Узунов: Много силно са казани думите, г-н Чачев. А пък за това, което каза г-н Мирчев, това е още един нюанс, към всичко онова, което е станало, защото моите оценки и това, което казах преди малко, се базират на изявленията, които снощи чух по медиите на областния прокурор в Русе и това са неговите заключения.
Водещ: Само, че, г-н Узунов, вие лансирахте тезата, че трябва да се променят условията за даване на книжка. Г-н Мирчев ви обяснява, че в закона пише, че на 21 години можеш да получиш книжка да караш камион. Сега, вие смятате, че не трябва да може. На колко години трябва да си, за да можеш да караш камион?
Венелин Узунов: Значи за такива товари, според мене, пак казвам, нека специалистите, да кажат, но такива товари, според мен трябва да имаш по-голяма квалификация. Не да си само на 20 години, а за да стигнеш до този 30-тенен камион, трябва преди това да си минал две или три години на по-нисък клас, след това да си минал на по-висок клас, за да стигнеш до този – най-високия клас. Това ми е за мене посоката, в която разсъждавам. Разбирате ли за какво става въпрос.
Йордан Мирчев: Точно това е разписано в закона. Цялата технология, която вие, г-н Узунов, я казахте, е изписана с закона.
Водещ: То го има. Значи няма какво да се предлага.
Йордан Мирчев: А що се отнася до моята информация за конкретните данни, които аз изнесох, не са мои. Това е цялостно проучване на Министерство на транспорта и на Държавна автомобилна инспекция и ще има развитие по този случай. И ще започне далеч преди автомобилът да стигне до Бяла.
Венелин Узунов: Аз съжалявам, че се включих в разговора, преди да съм слушал вие какво сте коментирали вие преди това в студиото и нямам информация каква информация сте изнесли по случая, но за мене засиленият контрол е нещото, което наистина трябва да се прилага по-резултатно
Водещ: Впрочем, само за финал да ви кажа, г-н Узунов, информация на „Дарик нюз“ от Бяла, че от началото на годината до сега на този мост край река Янтра край Бяла, където загинаха сега 18 души са станали общо 150 катастрофи с 33 загинали и над 60 ранени. Това е категорично доказателство, че тезата ви, че проблемът е в шофьорите просто не е вярна. Явно на този мост стават непрекъснато катастрофи и причината очевидно е в тези, които отговарят за пътищата в България.
Йордан Мирчев: И контролът по движение по пътищата.
Водещ: Не може на едно и също място да станат 150 катастрофи и ние да твърдим…, на едно и също място, г-н Узунов.
Венелин Узунов: Много добре искам да бъда разбран. Аз не казвам, че там пътят е идеален. Там наистина се нуждае… необходимостта от второ съоръжение, втори мост е повече от необходима. Там трябва да се заделят целево средства, за да се изгради второто съоръжение, но аз казвам, че в цял свят, когато един път е обозначен, че той е много опасен, че когато той крие опасност, когато стават на година това, което казвате – 30 жертви са дали от началото на годината досега, там шофьорите трябва да бъдат с особено внимание.
Водещ: Там се слага извънредна маркировка. Така се прави в цяла Европа. Това никой не го е направил. Там си има някаква си мантинелка и една осева линия. Това има там.
Венелин Узунов: Вие бил ли сте на мястото?
Водещ: Да, минавал съм оттам. Той нищо не…
Венелин Узунов: Кога сте минавал?
Водещ: Минавал съм преди година някъде.
Венелин Узунов: Ами преди година сте минавал! Минете сега, вървете да видите, че още от мястото, където десет километра
Водещ: Ей сега ще разберем от Елеонора Николова, тя е на другата ни линия, ще разберем има ли по средата слоени…
Венелин Узунов: На десет километра…, слушайте ме. На десет километра преди моста още има достатъчно силна сигнализация, която заявява.., която предупреждава водачите да внимават, да намалят скоростта…
Водещ: Има знаци, искате да кажете. Знакът не е достатъчен за такова опасно място. Да чуем от Елеонора Николова този път разделен ли е, както става в цяла Европа. Тя сега е минала, вероятно ще я включим от Русе. Разделен ли е, както в цяла Европа, с разграничителни съоръжения, със специални светлини? Добър ден, г-жо Николова.
Елеонора Николова: Добър ден. Не, в никакъв случай аз не мога да кажа, че пътят е сигнализиран по начин, който да покаже на шофьорите, че трябва да се движат с много висока концентрация и внимание. Това е част от републиканската пътна мрежа. Това, което мога да добавя е, че пътят Русе-Бяла е „път-убиец“, защото по различните негови участъци непрекъснато загиват хора и причината е това, че пътят е тесен, а изключително много натоварен – с турски ТИР-ове, въобще с ТИР-ове, които влизат от Румъния и това е единственият път, по който могат да се придвижат. Разбира се, при това извънредно натоварване шофьорите губят търпение, изпреварват неправилно и всеки ден, през ден там гинат хора и единствената рецепта е действително да се изгради нов модерен път, който да свърже Русе с (…) Велико Търново.
Водещ: Добре, г-жо Николова, г-н Узунов казва „Това са възможностите на държавата. Ще питате, ми казва той, ама за пенсиите, ама за армията. Като няма пари – такъв път.“
Елеонора Николова: При положение, че ние не можем да усвоим парите, които по ФАР се полагат и с които можеха да се изградят тези магистрали български най-сетне, ще гледаме загинали хора. Аз бях окръжен прокурор 1993 г., когато се обърна турският МАН с туристите от Молдова и Румъния и тази гледка, която видях на местопроизшествието никога няма да забравя. Беше гледка на ужаса.
Водещ: Кой беше наказан тогава?
Елеонора Николова: Моля?
Водещ: Кой беше обвинен и наказан тогава? Някой, който отговаря за пътя понесе ли отговорност?
Елеонора Николова: Беше обвинен шофьорът, разбира се. Шофьорът на камиона… Там просто обстановката беше идентична, камионът не успя да спре, блъсна автобуса, който падна в същото дере-убиец.
Водещ: Добре, а според вас сега вече, след като се повтарят, трябва ли да се носи отговорност не по най-удобния начин – само с шофьора, а и за тези, които отговарят за пътя?
Елеонора Николова:Аз мисля, че съвършено спокойно можем да кажем, че органите – Агенция „Пътища“, МРРБ, които трябва да придвижат тези проекти в Българя са основните виновници за белята на белянчани и на всички хора, които пътуват по тази отсечка.
Водещ: Добре, благодаря ви. Елеонора Николова пряко от Русе и минала съвсем скоро по този същия път. Последни реплики в студиото. Г-н Чуколов, „Атака“.
Десислав Чуколов: Г-н Вълчев, казвате, трябва да се понесе отговорност. Ами г-н Мирчев преди малко ме контрира, че не бил министъра на транспорта, друг министър бил… Ами хайде да видим една оставка да се подаде и да се понесе отговорност, щом както казвате да не се вторачваме в шофьора, да не се вторачваме в …
Водещ: Ама не, шофьорът ще бъде осъден. Той си носи отговорност, но 150 катастрофи, 150 осъдени на този мост.
Десислав Чуколов: Отговорността не е само негова. Има едни финанси от Европейския съюз, които трябва да се усвоят и които трябва да се използват. Г-н Доган прави семинари на Боровец, как да стане това? Виждаме, че дотам сме опрели – трябва Ахмед Доган трябва да направи такива семинари, да обучи хората как да бъдат взети тези пари и как да бъдат вложени евентуално някъде. Нека някаква отговорност този път, да видим, че има хора в България, които ще си подадат оставката и ще направят този акт. Пък може и да им я приемат, но поне да си я подадат.
Водещ: Евгени Чачев, Йордан Мирчев? Евгени Чачев, ДСБ.
Евгени Чачев: Държавата е крайно време да си влезе в ролята и правителството трябва да си изпълни… Тя прие една стратегия за развитието на транспортната инфраструктура, за мандата и за след мандата и в тази стратегия, включително е записана и магистралата от Русе до Търново. За съжаление обаче правителството нищо не прави. В това отношение и парламентът помага, защото ние приехме така наречения Закон за публично-частното партньорство, в който вместо…
Йордан Мирчев: Такъв закон няма. Такъв закон няма.
Евгени Чачев: Има, има.
Йордан Мирчев: Има Закон за концесията.
Евгени Чачев: И Законът за концесията, където вместо публичен търг…
Йордан Мирчев: Закон за публично-частното партньорство няма и в Европейския съюз още. Ще го има след две години.
Евгени Чачев: … където вместо публичен търг и конкурс въведохме процедурата на състезателен диалог, на състезание с един кон и не случайно този закон не проработи. Не случайно не само, че няма концесия, но скоро няма и да има. Този закон беше приет, тъй като правителството искаше да използва модела за автомагистрала „Тракия“ да построи атомната електроцентрала в „Белене“ и слава Богу, че Европейският съюз се намеси и концесията за автомагистрала „Тракия“ не стана реалност. И няма и да стане, г-н Мирчев. За да бъдем ние бяла държава след 1 януари 2007 г. трябва да има политическа воля, защото ние трябва да имаме европейска инфраструктура, защото нямат цена тези човешки животи. За тази майка на 18-годишното момиче траурът ще бъде до края на живота й.
Йордан Мирчев: Благодаря, г-н Чачев, че самият вие оценихте, че предишното правителство прие стратегия за развитие на транспортната инфраструктура…
Евгени Чачев: Не предишното, а сегашното.
Йордан Мирчев: Предишното правителство я прие още – стратегия за развитие на транспорта в България и мисля, че много от проектите, които се изпълняват – и вашето любимо летище София, и Дунав мост 2, и Пловдив – Свиленград, и автомагистрала „Люлин“, и автомагистрала „Тракия“…
Евгени Чачев: Всичко е „ще“. Нищо конкретно в днешния ден.
Йордан Мирчев: Всички тези проекти са финансово обезпечени. Приемам, че в сегашното правителство, в секторите &l