Евгени Чачев: Трагедията в Бяла беше предизвестена

Водещ Кирил Вълчев: Сега започваме дебата на „Седмицата“. Какво трябва да съобрази властта за пътищата на България? Ще чуем позицията по телефона на депутата Венелин Узунов. Той е от БСП и председател на Комисията за бедствие и аварии. В студиото е Йордан Мирчев от НДСВ, той е председател на Комисията по транспорт и съобщения. Също в студиото е Евгени Чачев от ДСБ, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството. По телефона ще чуем Елеонора Николова, бивш кмет на Русе, впрочем натам води пътят през Бяла от София и Десислав Чуколов е в студиото, той е от „Атака“ и също е от Русе, нали, г-н Чуколов?
Десислав Чуколов: Правилно.
Водещ: Хайде да не говорим изобщо за шофьора Бедри. Него ще го съдят, Бог ще го съди, ще го съди съд, ще се правят експертизи, макар че вече президент и министри го осъдиха, без да са готови експертизите. Да говорим не какво той не е съобразил, а какво трябва да съобрази властта за пътищата на България. Г-н Мирчев?
Йордан Мирчев: Благодаря, г-н Вълчев. Може би трябва тук всички колективно да изкажем съболезнования на семействата, на близките. Днес е погребението и най-важното е да пожелаем и на Михаела, малкото момиченце и на всички, които са в болницата в Бяла, Русе, София бързо възстановяване. Обикновено когато стане тежко пътнотранспортно произшествие, ние винаги започваме… какво било поведението на водача на моторното превозно средство или какво е било състоянието на пътя. Разбира се, че тук влияние е двата фактора имат, включително и лошите експлоатационни условия, лошото време, но винаги изпускаме един съществен фактор и аз мисля, че в случая в Бяла има нещо, което е много важно и това е една слабост на Закона за движение по пътищата. И аз лансирах идеи, и ще предложа оттук нататък, когато пътят е в лошо състояние, трябва да има отговорност на този, който го стопанисва – било Фонд „Републиканска инфраструктура“ или Общинският съвет, когато е четвъртокласна пътна мрежа. В закона, който ние сме подготвили отпреди няколко месеца, Министерския съвет, той не е в резултат на катастрофата в Бяла, на първо четене, но във финалната му част ще предложим и финансова отговорност за тези, които стопанисват пътя.
Водещ: Добре, обаче вие имате…
Йордан Мирчев: Специално в този случай имат вина и други.
Водещ: Добре, ама целият спор…
Йордан Мирчев: Това са предприятията, които извършват обществен превоз на пътници и товари.
Водещ: Каква е вината?
Йордан Мирчев: Аз ще се въздържа от конкретни неща да кажа. Те ще излязат днес предполагам и от заседанието на Министерския съвет и след това, н о този автомобил е на седемнадесет години. Юли месец е минал периодичен преглед.
Водещ: Имате предвид кой автомобил, камиона?
Йордан Мирчев: Товарният автомобил. Ние променихме преди година и половина за автомобили с по-голяма възраст, както е този, заложихме периодичният преглед да се извършва два пъти в годината, тоест на шест месеца, включително и на тези, които извършват обществен превоз на пътници и товари. Тук трябва да се провери периодичният преглед – къде е извършен, дали е извършен…
Десислав Чуколов: Извинявам се, но трябва да се намеся тук…
Водещ: „Атака“.
Десислав Чуколов: Вече е направена тази проверка. Не знам дали от официални източници е излязла тази информация, но ние от „Атака“ имаме информация, че този годишен технически преглед не се е състоял на територията на област Шумен, където би трябвало да се проведе. Този технически преглед е извършен в град Дулово. Всички знаете как се минават годишни технически прегледи на друго място и защо се правят на друго място. Защото просто човекът, който го е направил е бил „наш човек“ така да се каже. Позволявам си само още няколко душ. Позволявам си само още няколко думи да кажа засега. Казвате да не се вторачваме конкретно в шофьора, но вторачвайки се в този автомобил, в шофьора, в транспорта, в това какво той е носил в маршрута му, много неща излизат наяве и вече източници, които пожелаха анонимност, но се свързаха с вестник „Атака“ и днес на страниците на вестника може да се прочетат много интересни неща откъде е идвал този камион, какво е носил, за какво го е носил…
Водещ: Откъде е идвал? Какво е носил?
Десислав Чуколов: Информацията, която на този етап имаме, информация, която забелязвам, че не се изнася в други медии, но това е една от версиите, че той е превозвал зърно от държавния резерв към склад на ДПС, който склад е бил в село Престой. Самият собственик на камиона, родителят на шофьора е член на ДПС и тук се учудвам защо не се влиза в тази материя да се търси…
Водещ: Не, вижте сега…
Йордан Мирчев: Значи нека да не гледаме политически на нещата…
Водещ: Катастрофират хора и от БСП и от НДСВ…
Десислав Чуколов: Политически на нещата ще погледнете след малко, когато кажете, че трябва да се правят концесии, за да са добри пътищата. Това е основна политическа идея на НДСВ, доколкото разбирам и доколкото съм запознат. Това наистина е така. Така че не ни обвинявайте нас от „Атака“, че политически гледаме на нещата, погледнете фактите какви са.
Водещ: Нали не искате да кажете, че този човек е катастрофирал с камиона, защото е от ДПС?
Десислав Чуколов: Не, не искам да кажа това, просто изнасям факти.
Евгени Чачев: Може ли и аз…
Водещ: Евгени Чачев.
Евгени Чачев: За мен това е една предизвестена катастрофа, тъй като преди 13 години се случи идентичен случай и загинаха 29 души.
Водещ: Да, но от тези 13, веднага да вметна, че вие четири управлявахте.
Евгени Чачев: В тези 13 ние четири управлявахме…
Водещ: Две бяхте вие министър.
Евгени Чачев: В 1998 г. този път беше основно рехабилитиран. Не стигнаха парите да се извърши изцяло ремонтът на пътя. Касае се, вие знаете много добре, от Русе до Бяла са 51 км., ако не ме лъже паметта, а от Бяла до Търново са 44-45 км. Касае се за 96 км. път и той беше залегнал в инвестиционната програма на правителството на Иван Костов и трябваше да бъде завършен като магистрала в 2007 г.
Водещ: Магистрала? Имате предвид магистрала?
Евгени Чачев: Точно магистрала.
Водещ: Такава магистрала в смисъл на магистрала, не на нашите пътища, които ги наричаме магистрали?
Евгени Чачев: В смисъл на магистрала. Не, не, не, тъй като това е
Десислав Чуколов: Първокласна пътна мрежа с две плюс две…
Евгени Чачев: Това е една от основните артерии на България и България нямаше да бъде заобиколена в момента от трафика по Виа Игнатия и през Румъния, а България сега щеше да има един първокласен, една магистрала, по която да се осъществи най-директната връзка от северните морета до Гърция.
Водещ: Добре де, но логично е все пак и вас да ви попитам. Като се е знаело за този мост, защо още, когато и вие управлявахте самия мост не го оправихте? Да го разширите него, да се построи втория, даже преди малко си говорехте, казахте, че… Осем – десет милиона съм чел аз, че ще струва…
Евгени Чачев: Не става дума за разширения, мост трудно ще се разшири. Трябва да се построи нов мост, който няма да струва повече от 2.5 млн. лв.
Водещ: Е, добре де, като е толкова евтино защо не го направихте?
Евгени Чачев: В интерес на истината кметът на Бяла е искал и от предишното, и от сегашното правителство пари за построяването на нов мост. Такива пари не са отпуснати. Припомнете си правителството на Сакскобургготски колко пари похарчи за така наречените демонстрационни проекти – къщички на баба Яга, царски пътеки и т.н. Припомнете си колко милиона похарчи Емел Етем и ДПС по бедствията, колко милиона… Припомнете си колко милиона лева преди три месеца разпредели правителството по министерства и припомнете си преди три дни или една седмица колко милиона лева правителството преразпредели отново от „черната кутия“ – бюджетът за 2006 г.
Йордан Мирчев: Г-н Чачев, искам малко да ви върна топката. Вие сте един от авторите, които винаги критикувате концесиите на автомагистрали и винаги започвате с риска за държавата от това, че няма трафик. Вие си противоречите. Ако сме слушали внимателно и вчера изявленията от Бяла, през този мост минават над два милиона пътни превозни средства годишно. И вие в същото време говорите, че няма да има трафик и това не е изгодно за държавата. Ето едно противоречие във вашата основна теза защо не трябва да правим магистрали чрез концесии. Разберете това са физически транспортни средства…
Евгени Чачев: Г-н Мирчев, 25 650 автомобила в денонощие трябва да минават, за да бъде концесията…
Йордан Мирчев: Изискването за 10-11 000 на ден е в условни. Ето ви вашето противоречие и когато говорим за концесии и изграждане на автомагистрали, две години водим спора, ако продължим въобще няма да имаме магистрали. Аз съм готов да споря в това студио и с вас съм разговарял. Готов съм с всеки, който казва „Да, ще построим за толкова, ще я построим за такъв срок и ще я построим с еди какви си средства“. Досега ние само рушим и нищо не предлагаме.
Евгени Чачев: А колко милиарда евро не усвоихте от фондовете, г-н Мирчев? Два милиарда и половина евро. Дайте да говорим за реални неща.
Йордан Мирчев: Дайте да говорим за …
Евгени Чачев: И искате да увеличите външния дълг на България с един милиард и петстотин милиона евро за 200 км. от магистрала „Тракия“, която до момента можеше да бъде готова. Много добре знаете, че парите ги има.
Йордан Мирчев: Говорим за безопасност на движението по пътищата на България, където оказват влияние пътищата, състоянието на водача на моторното превозно средство и аз искам да се върна, г-н Вълчев, че тук в този случай отговорността трябва да се търси от предприятието за обществен превоз на товари. Тук колегата подсказа някои неща… Това момче, ако имаше контрол от неговия собственик, не баща му, баща му е дал този автомобил под наем за две години на една фирма с договор
Десислав Чуколов: На друга фирма, на ДПС – „USM 2002“.
Йордан Мирчев: Това момче, ако имаше някой над него, който се интересуваше не само колко бързо да спечели, нямаше да позволи това момче да се качи в автомобила.
Евгени Чачев: Но това е субективният фактор.
Водещ: Чакайте малко сега.
Йордан Мирчев: И второ, няма претоварване на автомобила.
Водещ: Нека да задам сега въпрос. Какво прави българската държава, за да насърчи българските граждани и фирми да карат нови и хубави коли и камиони, а не 17-годишни камиони? Нали сте сигурен, че Бедри не е искал да кара 17-годишен камион, а е искал да кара чисто нов и хубав камион? Какво направи българската държава, за да насърчи тези хора?
Йордан Мирчев: Преди две години в Комисията по транспорт и съобщения ние приехме поправки в Закона за автомобилните превози и по този закон вече въведохме години при превоз на пътници за вътрешно и международно съобщение и при превоз на товари за вътрешно и международно съобщение и при извършването на таксиметрови услуги.
Водещ: Не, вие казвате какво сте забранили.
Йордан Мирчев: Не.
Водещ: Вие казвате какво сте забранили.
Йордан Мирчев: Ние казахме, че един автомобил за товарни превози или автобус за пътнически превози може първоначално да бъде вписан в лиценза на превозвача за обществен транспорт, ако е максимално, примерно до четири или до осем години.
Водещ: Има ли данъчни облекчения в България да се насърчи да се подмени автомобилният парк, а не такива, каквито са за масовите коли – всички хора са принудени да карат стари и лоши коли, защото няма да им бъде признат ДДС, ако си купят за фирмите нови?
Евгени Чачев: И продължават да са принудени, защото няма такива.
Йордан Мирчев: Няма такива, но влизайки в Европейския съюз, специално за международните превози на товари, всички товарни автомобили, с които ще се извършват международни превози, трябва да отговарят на Евро 3, Евро 4 и това е залегнало в закона, и по този начин напоследък една огромна част от нашия автомобилен парк за товарни и пътнически превози се модернизира и вървим напред. Тук много често се поставя темата за така нареченото претоварване и – случаят с Бяла. Аз няколко пъти бях и в Княжево, където случаите бяха именно в резултат на претоварване – надолнище, дълго време се употребява спирачка… Тук има нещо подобно, но тук претоварването не чак от такова значение. Министерство на транспорта въведе 17 (…) от няколко дни…
Водещ: Г-н Чуколов иска да пита…
Десислав Чуколов: Искам само това да кажа. Според мен, г-н Вълчев, правилно сте усетил част от проблема, че автомобилният парк в България е много стар. Всички знаем, че в България леките автомобили, това са старите автомобили на Европа, които са в момента тук. Трябва да се направи така, че автомобилите, които са по пътищата на България, да са нови, това е факт. Но трябва да се направи така, че тези стари автомобили просто да бъдат спрени, ако не отговарят на технически изисквания, те да не обикалят пътищата на България и да бъдат едни потенциални убийци.
Водещ: Не, трябва да се дава някаква алтернатива, а не да се спрат всички коли.
Десислав Чуколов: Фактът си е факт.
Евгени Чачев: Трябва да се изгради инфраструктурата.
Десислав Чуколов: Трябва да стане някаква беля в България, за да се фокусираме върху нещо и да се направи нещо. Къщата, която падна преди месеци в центъра на София – какво се направи тогава? Кампанийно се направи един списък на потенциално опасните сгради в България и какво повече от това стана? Нищо. Сега ще се направи може би един списък на потенциално опасните места в България и пак нищо няма да се направи. Казвате, трябват пари, ще се направи в Бяла нов мост, в това съм сигурен. Ще се направи сега, властта в момента да „си измие очите“, както се казва, от това. Но автомобилите да станат по-нови в България или да се спрат старите автомобили – нищо няма да се направи. Конкретни мерки и конкретни действия в тази насока аз не виждам. Комисията по транспорта, сега съм сигурен, че много бързо ще започнат и някакви промени в закона…
Йордан Мирчев: Не, те са направени вече. За товарните и за пътническите превози са направени….
Десислав Чуколов: Те са направени, дават ли резултати?
Йордан Мирчев: Дават резултат, въведени са максимални…
Десислав Чуколов: Резултатът го видяхме оня ден.
Йордан Мирчев: И това, което вие казахте, преди две години направихме за старите автомобили, които ще останат да извършват вътрешни превози на пътници и товари, вместо един път в годината на периодичен преглед, от една година вече минава два пъти в годината, тоест на шест месеца.
Десислав Чуколов: Два пъти в годината в Дулово в сервиза на „нашия човек“.
Евгени Чачев: И резултатите ще бъдат над 1 000 убити по пътищата в края на годината.
Йордан Мирчев: Формалното извършване на първичния преглед е въпрос на контрол от Държавната автомобилна инспекция, но законово въпросът е уреден.
Водещ: Хайде да се върнем сега…
Йордан Мирчев: Ние в новия Закон за движение по пътищата решаваме въпроса и за така наречените леки коли. Един огромен въпрос, защото ние внасяме по 160-180 хиляди…
Водещ: Как го решавате въпроса?
Йордан Мирчев: Решаваме, че с приемането на закона след месец или два всички коли, които се движат в Европейския съюз и имат сертификат за съвместимост, за съответствие с техническите норми, могат да влизат у нас без ограничение.
Десислав Чуколов: Това за Европейския съюз, но този камион, ако излезе в Европейския съюз, просто ще бъде закотвен там, няма да мръдне два метра.
Йордан Мирчев: Момент, говорим за леките коли. А тези коли, които досега се товарят от моргите, идват у нас и пълнят зелените площи на България – слага се край. Ще се забрани без такъв сертификат за съответствие… да се извършва първоначална регистрация.
Водещ: Хубаво, като забраните, хората какви коли ще карат, г-н Мирчев?
Йордан Мирчев: Има достатъчно много коли в България, които са внесени.
Водещ: Въпросът е…, например в България има милиони фирми. Всички те, голяма част от тях са регистрирани по Закона за ДДС. Всички те, ако знаят, че ще им излезе 20% по-евтина колата, биха си купили или биха направили нещо, за да си купят такива коли. Вие правите сега данъчни промени, с които затруднявате вземането на коли на лизинг, поне такива бяха тълкуванията в българската преса. Идеята е как ще насърчите хората те да казват „Абе, изгодно ми е. Ще се напъна малко, ама ще си купя нова кола, защото ми е изгодно, вместо да карам кола от моргата или да ходя в Дулово да я прегледам, за да мина по „втория начин“.
Йордан Мирчев: Просто ще се внасят коли, само които имат сертификат за съответствие. Тези, които нямат, няма да се разрешава първоначална регистрация в пунктовете на КАТ. Тоест вносителите оттук нататък ще знаят тези правила. Това, което се поставя, аз ви казах, че…
Десислав Чуколов: А сега съществуващият парк, който така или иначе…
Йордан Мирчев: Съществуващият автомобилен парк…, ние въведохме ограничение за таксиметровите превозвачи…
Евгени Чачев: Но това няма да реши…
Йордан Мирчев: Но за личните е вече въпрос на лична оценка и поддържане на моторното превозно средство в техническо състояние.
Водещ: Евгени Чачев.
Евгени Чачев: Няма да реши проблема това. Бюджетът за следващата година е отново една „черна кутия“. И всички знаем, че догодина по това време, ще има минимум три милиарда преизпълнение. И държавата има достатъчно възможности да регламентира този проблем. Но аз искам пак да се върна на нашия разговор днес, защото субективният фактор действително действа, може би в случая и той е виновен. Обаче вината е в състоянието на инфраструктурата, защото знаете колко катастрофи станаха през тази година. И по-голямата част от тях са именно заради лошото състояние на инфраструктурата. Аз искам да ви върна на нещо друго. Защо премиерът Станишев не дойде вчера? Не дойде, защото не можа да кацне на летище София. И да не ставам лош пророк, може би следващата катастрофа, ще бъде именно на летище София, защото управляващите, за да пуснат преди 1 януари новото летище, пренасочиха кацането на новата писта, която не е готова. И не случайно хиляди българи дневно се тормозят и кацат къде ли не, нанасят се щети на много фирми, включително се променят и човешки съдби понякога. Аз лично пътувах миналия петък…
Йордан Мирчев: Г-н Чачев, хайде вместо летището да се върнем на нашата тема…
Водещ: Не, само да изчистим въпроса с летището…
Евгени Чачев: Цялата политика, г-н Мирчев, вече шест години на две правителства.
Йордан Мирчев: Не приемам тезата, че само пътищата са виновни и ще го докажа със следните данни.
Евгени Чачев: На две правителства, в които вие сте коалиционни партньори.
Йордан Мирчев: 67% от пътнотранспортните произшествия в България, което означава около 84% от загиналите по пътищата на Република България за тази година са от превишена и несъобразена скорост…
Водещ: Да спрем на този фрагмент. Само да изясним…
Йордан Мирчев: … неправоспособност, употреба на алкохол и навлизане в лентата на насрещното движение.
Водещ: Превишената скорост. Ако България беше построила магистрала „Тракия“, която вие искахте да построите, независимо от възраженията на г-н Чачев, тези, които карат с несъобразена скорост, щяха да бъдат по-малко, защото по магистралата просто се кара по-бързо.
Евгени Чачев: Според г-н Мирчев повече щяха да бъдат.
Водещ: Защо НДСВ се отказа от проекта „Тракия“? Защо си мълчите, траете си вече година и половина?
Йордан Мирчев: Не сме се отказали, ние сме подготвили… И ако за две години беше стартирал този проект при стойност 2.7 милиона евро на километър…
Евгени Чачев: 2.3, г-н Мирчев.
Йордан Мирчев: Г-н Чачев, вие разглеждате… Една автомагистрала има изграждане, след това има годишни експлоатационни разходи, има рехабилитация на всеки осем години…
Евгени Чачев: И пълни партийни каси.
Десислав Чуколов: (…) португалски фирми.
Йордан Мирчев: Не са португалски, консорциумът е българо-португалски, колеги…
Евгени Чачев: И банката на „Светия дух“.
Йордан Мирчев: Нямаше да има табелите с участъци с интензивно движение, опасни между Нова Загора и Сливен, където е участък с…
Водещ: Ама добре, защо, вие имате министри…
Евгени Чачев: Защо не я завършихте като имахте парите, проектите и всичко?
Йордан Мирчев: Разбира се, една магистрала, най-малкото на вас трябва да обяснявам за колко време се изгражда. Две години България пропиля, без да има….
Евгени Чачев: Не две, а шест.
Йордан Мирчев: Аз говоря откакто беше подписан договорът.
Евгени Чачев: Шест години, г-н Мирчев.
Йордан Мирчев: Лошото е, че ние сами си навредихме.
Евгени Чачев: От юни месец 2001 г.
Йордан Мирчев: България е факир и голям специалист сама да си пречи по определени проекти. Приемам готови алтернативи – кой, откъде ще има пари, за колко време ще я построи, при каква цена. Когато ми даде някой такива данни… Нямам никакъв риск от трафика за автомагистрала „Тракия“…
Евгени Чачев: Българският бизнес е готов за два милиона евро на километър да изгради всички магистрали в Българя. Така ли е, г-н Мирчев?
Йордан Мирчев: Виждаме как изградихме 16 км. от Чирпан до Свобода и т.н.
Евгени Чачев: Как ги изградихме? Заради системата на търгове и конкурси. Защо не кажете за вчерашния инцидент в Министерството на икономиката и енергетиката?
Йордан Мирчев: Хайде да не развиваме в различни посоки, да не правим сборно предаване. Ние имаме определена тема за безопасността…
Водещ: Нека дадем възможност… Така, г-н Мирчев…
Евгени Чачев: Те са взаимно свързани.
Водещ: Г-н Чачев, моля, ви да задам въпроса на г-н Мирчев! НДСВ готово ли е при това трагично състояние на пътищата, при наличието на свой силен проект, който продължавате да защитавате, да напуснете това правителство и това управление, ако продължава да ви мотае БСП?
Йордан Мирчев: Не, ние няма да напуснем, защото трябва да реализираме политиката, която НДСВ си е гласувала и която е определила, включително …
Водещ: Вашата политика е да има магистрала „Тракия“, а то няма магистрала „Тракия“?
Йордан Мирчев: … изграждането на Републиканската пътна мрежа.
Десислав Чуколов: Точно за българо-португалската фирма.
Йордан Мирчев: Включително и автомагистрала „Тракия“, включително и по-нататък, и магистрала „Люлин“ започна по наше време.
Водещ: Е, вие за „Хемус“ бяхте започнали да говорите с едни италианци?
Йордан Мирчев: За магистрала „Черно море“. Сега друг министър води преговорите.
Водещ: Добре, а вие защо стоите в това правителство, което не иска да реализира вашите проекти, вече му мина една трета от мандата?
Йордан Мирчев: Не може да се каже, че правителството не иска да реализира тези проекти. Правителството обсъжда тези проекти, надявам се скоро да има становище по „Тракия“. И от решението за „Тракия“ ще стартират и останалите автомагистрали. Не случайно от националната референтна рамка на България …
Евгени Чачев: Но не зависи от правителството, а от Регентския съвет – Станишев – Сакскобургготски – Доган.
Йордан Мирчев:… до 2013 година има над 1,6 млрд. евро от Кохезионния фонд за изграждане на транспортна инфраструктура, разделена приблизително – 39% за железопътна инфраструктура по направленията, останалата част е за направленията на Републиканската пътна мрежа и недостигът ще бъде покриван от публично-частно партньорство и концесиониране. Като част от средствата, разбира се, са оставени за изграждане на метрото в София.