Евгени Чачев: Парите от излишъка отиват директно в партийните обръчи

– Г-н Чачев, добре ли се справиха министрите с подялбата на голямата коледна баница – рекордния бюджетен излишък?

Излишъкът означава, че правителството е надвзело от всички нас пари – от всеки работещ българин са отнети близо 350 лева допълнително. Сега правителството раздава нашите пари, а аз като обикновен данъкоплатец искам да разбера за какво се харчи моят „данък излишък“ и какво ще подобри.

Какво ще се промени например, като плащат двойно повече за раздути разходи по инфраструктурни проекти? Станишев твърди, че парите за пътна инфраструктура отиват най-вече за разплащане на извършени още през 2006 г. строителни работи. Ако това е вярно, ако са изостанали плащания от 2006-а, защо необходимите средства не са били предвидени в бюджет 2007?
През последните години се установи една изключително порочна практика – да се печелят търгове на ниски цени с предварителната уговорка, че тази ниска цена ще бъде коригирана с анекси. Има драстични примери. Отсечката от магистрала „Тракия“ Карнобат-Бургас бе спечелена от турския консорциум „Догуш-ЕКО“ с цена 45,8 млн. евро, а отсечката от Оризово до Стара Загора – от джойнтвенчъра „Рънуей“ с 48,3 млн. евро. В момента цената за двете отсечки е към 170 млн. евро – на практика сумата е пораснала двойно. Пътят Подкова – Маказа е същият случай. Примери колкото щете. Какво ще се подобри, когато фирми, близки до властта, се поставят в по-благоприятно положение спрямо останалите?

– Кои фирми имате предвид?

– Пак ще ви отговоря с пример. Публична тайна е, че фирмата на Николай Михайлов беше един от спонсорите на президентската кампания на Първанов.

– Говорите за „Трейс груп“, която е един от големите играчи в пътностроителния бранш и работи по доста обществени поръчки?

– Да, и която участва в изграждането на отсечката Оризово-Стара Загора от магистрала „Тракия“. Ясно е, че раздаването на пари по този начин няма да подобри нашето битие, а ще подобри финансовото състояние на обръчите от фирми около управляващите партии.

– Прави впечатление, че фирмите на Васил Божков също печелят много поръчки за ремонт и строеж на пътища. Той самият обяви, че новата му бизнес страст са пътищата и жп секторът…

– Да, той каза, че милионите от хазарта не го интересуват, защото се е насочил към голямата инфраструктура, към пътищата, където наистина в следващите години България ще похарчи милиарди. Министърът на транспорта наскоро се похвали, че само по оперативна програма „Транспорт“ България в следващите 3 години ще получи от ЕС 1 млрд. евро, а като добавим и българското участие, получава се наистина значителен ресурс. Най-тежкият проблем обаче е, че това правителство няма визия за развитието на България. Преди година Европейската комисия върна Националната стратегическа референтна рамка до 2013 г., въз основа на която се правят и оперативните програми. Помните ли защо? Основната забележка бе, че в документа няма ясни приоритети. Защото усилията и ресурсите трябва да се насочат в две, три или четири области – така че държавата, използвайки максимално европейските фондове и собствения си бюджет, за кратък срок да постигне максимален ефект.

Но правителството на Станишев изобщо не си взе поука от забележките на ЕК и това се вижда много ясно – и при разпределянето на огромния бюджетен излишък, и в новия бюджет за 2008 г. То не може да посочи един или два приоритета, важни за цялото българско общество. Лошото е, че с такова управление България ще си стои на последното 27-о място в ЕС. Ще напредва с обезсърчаващи темпове.
– Според вас в какви сфери трябва да се насочват с предимство бюджетните пари?

– Може да се работи по програмата за осигуряване на питейна вода в цяла България. Знаем, че ни очаква сух период, жизнено важно е да бъдат довършени 11-те язовира, които са започнати преди повече от 25 години. Голяма част от тях вече са изградени – между 25 и 60%, но са изоставени и от години се рушат. Всички те можеха да бъдат напълно завършени с пари от излишъка. С този ресурс можеше да се ремонтира цялата водоснабдителна мрежа на България. Или да се изградят 50 000 жилища – апартаменти за млади хора, за крайно нуждаещи се. Можеше наистина да се ремонтира цялата национална пътна мрежа.

Мога да съставя дълъг списък с наистина смислени и важни проекти и сфери, но въпросът е какво иска да постигне правителството. Въпросът е да има ясна визия, при това дългосрочна, а не за месец или за година напред. И тази визия да отчита интересите на България, а не на групи от близки до управляващите партии фирми и бизнесмени. Защото това, което се случва сега, не е инвестиране в бъдещето, а е наливане на пари за запушване на дупки – и буквално, и преносно, и то по начин, който създава тежка корупционна среда.
Какво ще се подобри, когато Емел Етем получава над 200 млн. лева за държавния резерв и за борба с бедствия и аварии, след като под нейното вещо ръководство през последните години вече потънаха като вода в пясъка близо половин милиард лева и България при всеки дъжд се превръща в бедстваща страна? Да не говорим какво се случи при първия паднал сняг.
– Случи се нещо безпрецедентно – 3 см сняг блокираха магистрала „Хемус“, а за главни виновници бяха нарочени шофьорите с износени гуми.

– Пълно безхаберие и безобразие. Оказа се, че служба КАТ е спряла движението още в 4 часа сутринта, за да може трасето да бъде изчистено. Но това не е направено, а част от машините, които все пак са излезли да чистят пътя, не са били изправни. Техниката е собственост на прословутата фирма „Автомагистрали“ ЕАД, която заедно с „Техноекспортстрой“ участва в съдружието с португалците за концесионирането на автомагистрала „Тракия“.

– Не е ли странно, че фирма, наречена „Автомагистрали“, не строи магистрали, а рине сняг?

– Тази фирма бе създадена от правителството на Любен Беров през 1994 г. с единствената цел да участва в концесията на т. нар. Трансевропейска магистрала – по направлението Калотина – София – Пловдив – Свиленград. Но тази концесия така и не бе реализирана. Но тя 14 години не е построила нито 1 километър магистрала. При Беров нямаше процедура, а при Сакскобургготски фирмата се оказа участник в две други проектоконцесии – за „Тракия“ и за „Хемус“.

Впрочем в коледното раздаване на излишъка има един скрит подарък за „Автомагистрали“ – в точка 8.2 на приложението за харченето се говори за покупка на имот по решение на МС. Всъщност става дума за няколко опорни пункта по магистралите „Тракия“ и „Хемус“ – терени, бетонови центрове, асфалтови бази и други съоръжения, необходими за магистрално строителство. Искам да ви припомня, че „Автомагистрали“ и „Техноекспортстрой“ са в списъка на фирмите, забранени за приватизация. Но правителството има намерение да ги извади от този списък. И ето, сега им прави коледни подаръци, а догодина някой ще ги купи евтино.

– Това означава, че когато приватизира двете предприятия, държавата ще загуби своите 49% в консорциума с португалците, който изглежда все пак ще подхване довършването на „Тракия“…

– Така излиза. Въобще около тази концесия има много неизвестни. Остава неясно откъде ще дойде финансирането. Многократно ни уверяваха, че кредитирането ще бъде осигурено от световно известната „Креди Сюис Фърст Бостън“ и португалската банка „Ешпириту Санто“ (Свети дух). После се оказа, че има едно скандално гаранционно писмо, с което българската държава поема тежки задължения, за което и до днес управляващите мълчат. После от среди, близки до „Креди Сюис“, изтече информация, че банката била склонна да даде кредит и без държавна гаранция, но ако й бъде осигурен пакет от инвестиционни проекти, в т. ч. и финансиране на българското участие в нефтопроводите Бургас-Александруполис и Бургас- Вльора. Последно се говореше, че банката „Ю Би ЕС“ ще участва в кредитирането на „Тракия“.

В предизборната си програма БСП бе обявила, че концесията „Тракия“ е грабежът на века. Ако БСП беше вярна на обещанията си, магистралата вече можеше да се строи с наши и с европейски средства, без концесия. Бедата е, че това правителство има само една „стратегическа“ цел – да оцелее до края на мандата си. А концесията е залог за оцеляването му, за опазване на формулата 3:5:8. Ето защо е това зацикляне – и да пуснат тази сделка, и да я откажат, все ще има недоволни. Но аз ви гарантирам, че ако концесията тръгне в сегашния вариант, БСП ще изгуби тежко следващите избори. Защото електоратът й няма да може да преглътне тази лъжа.