Проблемите в отрасъл строителство са много тежки и не са от три месеца. Те започнаха в началото на 2002 година, когато правителството на Симеон Сакскобургготски направи рязък завой по отношение на изграждането на националната инфраструктура и по регионалното развитие на страната като цяло. Тогава бяха стопирани Националната програма за регионално развитие, стратегията за финансова децентрализация на общините и големи инфраструктурни проекти и страната ни не усвои около 2 млрд. евро. А регионалното развитие и усвояването на еврофондовете са две страни на един и същ процес. Защото само с тези средства, отпускани от ЕС, ние имаме шанс да постигнем преодоляването на дисбаланса, който съществува в момента между София и по-малките населени места, както и между София и останалите европейски столици. За съжаление това продължи и при новото правителство на тройната коалиция.
А защо бяха спрени тези големи и важни проекти? Отговорът е очевиден – за да се изперат в масовото жилищно и туристическо строителство големи суми, идващи в страната от различни източници. За да стане това, изпълнителната власт игнорира напълно съществуващия ЗУТ, промени наредбите към този закон и на практика създаде условия за презастрояване и за масово незаконно строителство. Задържан бе от управляващите близо 5 години и Законът за българското черноморско крайбрежие – друг важен нормативен документ. След като бе приет най-сетне през 2007 г., този акт имаше отлагателно действие и въпреки изтичането на приетия срок отново не е в сила. Причината е, че се готви нов ремонт на закона. Управляващите искат още три години, за да завършат процесите на пране на пари в строителството, и едва тогава може да очакваме влизането в сила на нормативите, регулиращи отрасъла.
В крайна сметка най-потърпевши от законодателния и нормативен хаос и от корупцията в отрасъла са обикновените потребители, които са взели кредит и за купили скъпо жилище при сегашните цени. Проблемът е, че се строи много некачествено и бързо, в нарушение на техническите и технологичните изисквания. А то не може да бъде друго, след като само в София в момента има няколко хиляди строящи се сгради, комплекси и бизнесцентрове. На практика ние нямаме капацитетни възможности за такова строителство. Всеки обект изисква компетентни хора – технически ръководители, майстори, проектанти, строителен надзор. Но тъй като те не достигат, хора без необходимата квалификация се ползват за тези цели, а това се отразява на качеството на крайния продукт. Да не говорим за хроничния недостиг от квалифицирана работна ръка. Вижте новите сгради и ще се уверите в това. Почти няма строеж, който да отговаря на 100% на изискванията на ЗУТ и другите нормативни актове в бранша, но контролът е слаб и малко от тези нарушения се хващат и наказват.
Искам да поставя и един друг проблем – ние сме в една доста опасна сеизмична зона и в последно време зачестиха случаите на трусове у нас и в съседни държави. Ако, не дай си боже, се случи по-силен трус, действително ще се види какво е качеството на новото строителство. Това засяга живота и здравето на много българи.
Лошото е, че трупаните с години проблеми в строителството и регионалното развитие, корупционните практики и неадекватното законодателство могат да доведат дотам, че от ЕС да ни спрат средствата за регионално развитие, както стана с финансирането по ИСПА, ФАР И САПАРД. А това вече ще е сериозно компрометиране на страната и управлението в първите години от еврочленството. От друга страна, безконтролното харчене на бюджетни средства и еврофондове нанася много големи вреди за икономиката. То променя пазарните условия, проваля финансовата и технологичната дисциплина, отнема на бизнеса конкурентността и способността да расте.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.