Как ще коментирате доклада на Европейската комисия, чийто проект беше цитиран от световните медии?
– Най-лошото в доклада не са онези 610 милиона евро, които ще загубим по програма ФАР по започнати проекти и 250 милиона евро, които все още не са договорени, не са и 445 милиона, които губим по САПАРД, нито над половин милиард, които ще загубим по ИСПА. Най-лошото е дълбокото съмнение, че България не е готова за следващото финансиране – 11 милиарда евро по оперативните програми и около 4 милиарда евро директните плащания за българските земеделци до 2013 г., които трябва да бъдат реализирани през следващ мандат.
Например за фонд “Републиканска пътна инфраструктура” се казва, че ще може да получава пари от програма “Транспорт”, когато комисията му даде положителна “оценка на съответствието” с нормите на управление и контрол на средствата в ЕС. От януари досега фондът не може да покаже такова “съответствие” въпреки напъна на премиер и дузина министри, двете ревизии от Министерството на финансите, една от независим одитор – KPMG, и плановете за действие…
Най-лошото в доклада на ЕК е, че България загуби доверието на Европа и не е способна да играе по европейските правила. Правителството е в близки връзки с организираната престъпност, президентът има за спонсор бенефициент на европейските пари, участващ в криминална мрежа от компании, обвинени в измами и пране на пари. Тази диагноза означава, че България е черна дупка за парите на европейския данъкоплатец. Безхаберната й администрация и правосъдие ги поднасят на тепсия на крадците с бели якички, а може би ги делят с тях.
Защо сте срещу приетите в края на миналата седмица промени в Закона за концесиите?
– Това е един от най-корупционните закони. С промените се урежда окончателното разграбване на България с публично-частно партньорство, включително и при строежа на АЕЦ “Белене”, “Бургас-Александруполис” и с пълната мутризация на черноморското крайбрежие.
Правителството се опита да ни пробута с чл.18а даване на концесия без конкурс, но парламентарната зала прояви разум и по предложение на ДСБ то не беше прието. Скандални са текстовете, с които се променя тотално Законът за черноморското крайбрежие. Противоконституционно с преходните и заключителните разпоредби на Закона за концесиите се променя друг устройствен закон. Най-опасно е, че се позволява строителство във водата – след като съсипахме плажовете, сега ще съсипем акваторията.
Това правителство непрекъснато генерира корупция чрез законодателната си дейност. Преди време се появи първият частен остров в Несебър за една вечер. Не се намери държавен орган, който да санкционира собственика му и да го премахне. След това изникваха като гъби стотици подобни съоръжения – кое по-близко, кое по-далеч от плажа. Сега не само ги узаконяваме, но създаваме условия за изграждането на “дубайски кули” в българското крайбрежие. Има няколко проекта за такива строежи, които са свързани с управляващите.
На 15 юни британският “Гардиън” съобщи, че огромна инвестиция от над 1 млрд. евро ще бъде направена в местността Карадере в района на Бяла. Проектант на комплекса Black Sea Gardens е известния архитект Норман Фостър, а негов партньор – фирмата Project Ltd. Stanichev, управлявана от архитект Георгий Станишев, брат на премиера. Строителството включва пет курортни градчета с над 5500 жилища на площ 2200 декара, които са в “Натура”. Според “Гардиън”, въпреки че строежът може би ще бъде с по-добро качество в сравнение с “депресиращото нискокачествено бетоново гето”, в което е превърнато българското Черноморие, проектът ще нанесе дълготрайни щети на природата и ще се унищожи най-големият плаж, запазил девствеността си.
Недостойно е, че премиерът се скри зад гърба на брат си, което много прилича на поведението на бившия финансов министър Милен Велчев отпреди шест години, и отказа да декларира такъв конфликт. Братът на Велчев също се казва Георги и за нула време създаде империята “братя Велчеви”, а след няколко години може да говорим и за империята “Станишеви”.
Защо сте против преобразуването на фонд “Републиканска пътна инфраструктура” в национална агенция към Министерския съвет?
– Промяната цели да се заметат следите от безобразията и злоупотребите, които са вършени във фонда. Втората цел е да бъде продължена сегашната порочна практика през следващите пет години, защото мандатът на надзорния съвет на агенцията е пет години. Негов член може да бъде сменен само при смърт или трайна физическа невъзможност да изпълнява задълженията си. Агенцията не може да бъде подчинена на премиера, защото той нито има възможността, нито квалификацията да я наблюдава. Пътният фонд трябва да се върне на мястото си в министерството на регионалното развитие, където бе дълги години. Иначе колективната безотговорност ще продължи.
Какви са вашите аргументи да заявите, че докладът на KPMG посочва мащабна схема за източване на пари от фонда?
– KPMG дава възможно най-лошата оценка, която един одитор може да направи в своя доклад – т.нар. отказ от мнение. Това не е просто нежелание на KPMG да се ангажира с оценка, както ни лъжеха министрите Пламен Орешарски, Асен Гагаузов, Петър Мутафчиев и премиерът Сергей Станишев. Това означава “отказвам да се произнеса, тъй като са унищожени документите, тъй като парите по ФАР и ИСПА са раздавани без правила, без задължителната документация и в нарушение на българските закони и европейските правила”.
Посочени са приближени до управляващото мнозинство фирми, които са изпълнители на проекти за десетки милиони евро, без да отговарят на необходимите условия. Има фирми, спечелили търгове и конкурси, а в документацията изобщо липсват техните оферти. От доклада на KPMG излиза, че фирми са получавали пари по спечелени проекти, без изобщо да са кандидатствали. Плащало се е, без да има подписани договори и анекси към тях, плащало се е за неизвършена работа.
За мен са шокиращи изброените от KPMG нарушения, свързани с липсата на най-различни документи: липсват договори, липсват анекси към договори, липсват сертификати за плащания, липсват контролните листове на ЕС по ФАР и ИСПА, липсват паричните гаранции на фирмите, участвали в търговете, липсват доказателства за основанията за избор на победителите в търговете, липсват одобренията на ЕК по някои от промените в договорите – увеличение на цени и на срокове за изпълнение. Има съмнения за безпристрастността и независимостта на оценките, защото в процедурите са участвали компании, които не отговарят на условията на процедурата, но печелят. Одитът е установил и липса на необходимите застрахователни полици и гаранции за добро изпълнение.
От доклада на KPMG се оказва, че всички държавни агенции, които усвояват средства от еврофондовете, задължително трябва да спазват Практическото ръководство за договорни процедури, прието с директива на ЕС от май 2003 г. В него е посочено, че конфликт на интереси е налице в случаите, когато безпристрастното и обективно изпълнение на функциите на даден служител е поставено под съмнение поради наличие на отношения от семеен, емоционален, политически, национален, икономически или друг общ интерес.
Наличието на една от тези съставки е основание за незабавно отстраняване на лицето. Има наръчник за изпълнение на проекти с пари от ЕС и ръководство за предлагане и избиране на членове на комисии за провеждане на тръжни процедури. Подобни текстове има и в българския закон за пътищата и в закона за държавния служител, в постановление 121 на Министерския съвет от 31 май 2007 г., в закона за обществените поръчки, Кодекса на държавния служител и в Търговския закон.
Възмути ме, че във фонд “Републиканска пътна инфраструктура” има приет етичен кодекс, подписан от министрите на финансите, транспорта и на регионалното развитие, по предложение на бившия изпълнителен директор Веселин Георгиев. В кодекса е записано, че служител на фонда не може да участва при обсъждане, подготовка и вземане на решения и неговото изпълнение, когато той или свързани с него лица са заинтересувани от вземане на съответното решение. Кодексът забранява на служителите на фонда да използват служебното си положение за осъществяване на свои лични или на семейството си нужди.