Водещ: В два вчерашни всекидневника “Експрес” и “Дневник” водеща новина бе, че Васил Божков е пожелал “Тракия”. Вестник “Експрес”: “Васил Божков пожела “Тракия”. Холдинг “Пътища” дава 200 милиона лева, ако строи магистралата без търг. И вестник “Дневник”: “Холдингът на Васил Божков поиска да строи “Тракия” . Компанията предлага да осигури 200 милиона лева, които държавата ще й връща. Отдавна се говори, че определени бизнес интереси са повлияли или са били по някакъв начин вплетени в интригата около спирането на концесията за автомагистрала “Тракия”. Дали това е така и дали това са точно интересите, които са очаквани отдавна да се намесят, сега ще разговаряме с Евгени Чачев, депутат от Демократи за Силна България (ДСБ), бивш министър на регионалното развитие и благоустройството. Добро утро и добре дошли.
Евгени Чачев: Добро утро.
Водещ: Добро утро.
Евгени Чачев: Ами магистрала “Тракия”, концесията не случайно беше наречена “Грабежа на века”. Ние във вашето студио много пъти сме говорили на тази тема. Слава Богу “Грабежът на века” не се осъществи.
Водещ: Засега.
Евгени Чачев: Засега. Но ако се върнем назад още преди развалянето на концесията, имаше податки от страна на Васил Божков, че български фирми са готови да строят магистралата при същите условия, при които…
Водещ: Португалците.
Евгени Чачев: …португалците.
Водещ: Това по-добър вариант ли е?
Евгени Чачев: За мен бих казал, че е еднакво лош.
Водещ: Защо?
Евгени Чачев: Защото цената от 2 милиона и 700 хиляди евро на километър далеч не е тази, далеч не е тази. И това се доказва сега, тъй като тази цена беше заложена от португалците още в далечната 2004 година.
Водещ: А каква е реалната?
Евгени Чачев: Реалната цена е 1.5 милиона.
Водещ: Може ли да бъде дадена без търг построяването на тази отсечка, какво означава това?
Евгени Чачев: Вижте в момента България бе подложена на такъв мониторинг да се гледа под лупа. Генезисът е заложен в договора за концесия на магистрала “Тракия”, защото още 2004 година председателят на Европейския парламент предупреди всички страни членки на Европейския съюз и кандидат-членките, тогава 12, да не ползват корупционния български модел за концесията на магистрала “Тракия”. Обаче нашите управляващи имат много къса памет.
Водещ: Да, но тук пише, че холдингът ще даде 200 милиона лева, ако строи магистралата без търг, отново към заглавието от вчерашния брой на “Експрес”, значи това е възможно?
Евгени Чачев: И не само на “Експрес”. Как ще е възможно, господин Коритаров, все пак ние вече сме член на Европейския съюз, за нас действа европейското законодателство, а също и по българското законодателство това е един пълен абсурд. И ако управляващите допуснат отново “Грабежа на века”, това ще бъде едно посегателство към българския народ изобщо и ние…
Водещ: А последиците?
Евгени Чачев: …и ние неслучайно започнахме операцията “Чисти ръце”. И ако се върнем на другата новина в днешната преса, това е спирането на 88 милиона и 400 хиляди евро от програма ФАР и те са именно за…
Водещ: Фар и пътния фонд.
Евгени Чачев: …за пътни отсечки и спирането е след одита на KPMG. Забележете този одит веднага беше засекретен, защото в него е казано, че има корупция, че има конфликт на интереси, че българското правителство не упражнява необходимия контрол, че не провежда процедурите така както са заложени в българското законодателство и европейските директиви.
Водещ: Все пак обаче тук пише, че този холдинг иска да строи, не пише, че това вече е разрешено. Имат ли обаче съответното лоби, за да го направят?
Евгени Чачев: Ами след като искат, го имат.
Водещ: Е не следва непременно пряко.
Евгени Чачев: Не случайно господин Божков се свързва с финансовия министър Пламен Орешарски и други членове на правителството, а да не забравяме, че господин Орешарски е председател на фонд “Републиканска пътна инфраструктура”.
Водещ: Това пряко от него ли зависи дали холдинга на Васил Божков да получи право на строителство?
Евгени Чачев: Ами един от основните фактори е именно той, министър Гагаузов и министър Мутафчиев.
Водещ: А вие казвате, че Божков има тези връзки в правителството така ли?
Евгени Чачев: Определено и това го пише…
Водещ: Това само опозиционна теза ли е? Спомняме си, че 2003 година Пламен Орешарски беше отстранен като кандидат за кмет на София на СДС тъкмо заради такава среща с Васил Божков, но това като че ли до ден днешен звучи по-скоро като мълва, не е доказан факт. Ако би бил доказан факт подобна връзка щеше ли да бъде министър?
Евгени Чачев: Господин Коритаров, ако извадим списъка на обектите, които получиха пари от 1 милиард и 400 милиона лева, който правителството похарчи под масата на тъмно и до ден днешен българското общество не е получило отговор къде отидоха тези пари. Ще видите, че специално в пътното строителство около 40% от обектите, на които са дадени средства от бюджетния излишък, са именно на фирми близки до Васил Божков. Това не е ли достатъчно?
Водещ: Ами не знам, ако това е така…
Евгени Чачев: Вижте в България има повече от десет големи пътно-строителни фирми, които могат да изградят магистрала “Тракия”, които изграждат пътната инфраструктура на България, но някои не са получили нищо.
Водещ: 40% казвате вие?
Водещ: Представители на холдинга бяха канени да участват в разговора ни, те отказаха.
Евгени Чачев: Те неслучайно са отказали, тъй като аз ви казвам кой е Васил Божков и по каква процедура той ще даде не става дума за 200 милиона лева, господин Коритаров.
Водещ: Да, а за колко?
Евгени Чачев: Става дума за 350 милиона евро.
Водещ: Добре, защо твърдите, че освен с Пламен Орешарски и с други министри има връзки или е обвързаности, кои биха могли да бъдат те?
Евгени Чачев: Ами аз не бих могъл другояче да тълкувам това, че 40% от бюджетния излишък за пътища е даден именно на фирми на…
Водещ: Освен Пламен Орешарски кои други министри смятате, че имат такива връзки с този бизнес?
Евгени Чачев: Ами на практика всички икономически министри в правителството на Станишев. И неслучайно аз ви казах, че е засекретен доклада на KPMG, защото от него предполагам, че става ясно за кого става дума.
Водещ: Ако приемем, че това е така, тогава опозицията няма ли политически основания да предприеме действия и да поставя въпроси за подобни обвързаности?
Евгени Чачев: Господин Коритаров, ние всяка божа сряда внасяме в дневния ред предложения за създаване на постоянна парламентарна комисия за контрол на парите от еврофондовете.
Водещ: От колко време всяка сряда правите това?
Евгени Чачев: Ами от една година. Но ние сме упорити и последователни и ще продължаваме това до момента, в който действително се създаде. Защото във всички европейски парламенти има такава комисия и неин председател е именно представител на опозицията, за да имаме един действен реален контрол и не само това, ние предприемаме и други законодателни инициативи.
Водещ: Не знам какво предприемате, но това, за което говорите, ако е вярно, е класически конфликт на интереси, зависимости на министри от едрия бизнес или някакви подобни връзки и нищо не се прави, за да бъде разсечен този възел.
Водещ: Още повече, че казвате, че има доказателства, защо не сте ги извадили до този момент?
Евгени Чачев: Господин Коритаров, още на 4 януари, когато България беше блокирана от 5 сантиметра, излязоха наяве тримата братя и златната ябълка- Веселин Георгиев и фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. И ако тогава Сергей Станишев беше проявил малко доблест щеше да вземе съответните мерки.
Водещ: Каква мярка трябваше да вземе?
Евгени Чачев: Трябваше да отстрани моментално тримата министри отговорни за фонд “Републиканска пътна инфраструктура”.
Водещ: Тримата – Пламен Орешарски, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев?
Евгени Чачев: Разбира се. И това сега нямаше да се случи, България да бъде подложена на такъв мониторинг от страна на Евросъюза и да бъде плашилото за другите държави членки. Защото в доклада, който предстои да получим на 23 юли, повярвайте ми, ще бъде убийствен.
Водещ: Ами това е прогноза, която правят доста фактори. Гернот Ерлер при посещение в България направи същата прогноза, ще видим дали ще е така и дали ще има политически мерки.
Евгени Чачев: И аз затова пак се връщам на “Чисти ръце”, защото това е свързано с желанието на всички ни действително да живеем в една по-добра България.
Водещ: Добре, благодаря ви. Евгени Чачев беше гост по темата за автомагистрала “Тракия” и бизнес интересите около нейното изграждане.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.