Евгени Чачев: Вариантът „Тракия“ в нов търг, не концесия

– Г-н Чачев, зам. строителният министър Савин Ковачев, обяви, че сделката за магистрала „Тракия“ е пред провал. Върховният административен съд (ВАС) – че е законосъобразна, а финансовият анализ, поръчан от регионалното министерство – че е нецелесъобразна. Сега накъде?
– Това си беше предизвестен провал, тъй като БСП спечели изборите м.г. и с предизборното обещание да развали договора за магистрала „Тракия“. И Сергей Станишев просто нямаше друг правилен ход, освен да направи това. Още повече, че България след броени дни става член на Европейския съюз (ЕС) и правилата на играта вече са други. Още повече след като от трибуната на Европарламента бяха призовани всички страни членки на ЕС да не следват примера на България с концесията на „Тракия“.
– Кое е лошият пример – цената или…
– За мен бяха наглост исканията на португалските фирми (трите португалски фирми МСФ, ,Аена“ и „Сомаг“ държат 51% в дружеството концесионер, другата част е на държавните автомагистрали“ и „Техноекспортстрой“ – бел .а. ) да се увеличи цената на км магистрала от 2,7 млн. евро/ км на 3,5 млн. евро/км. Защото реалната цена на километър според концесионния договор е 4,3 млн. евро.
– Но концесионерите за „Тракия“ обявиха, че са ревизирали много от исканията си при преговорите с това правителство.
– Каквото и да ревизират, не могат да вземат кредит от португалската Банка на светия дух без държавна гаранция. И трябваше да дойде независимият одит на „Прайс Уотърхаус Купърс“, за да разберем, че в договора има заробващи условия. Например правителството се задължава да подпише т.нар. гаранционно писмо, според което приема „неотменно и безусловно“ всички задължения на португалските фирми – включително и при техен фалит! А това значи, че тези 730 млн. евро, които ще бъдат взети като кредит, с лихвите стават 1,280 млрд. евро. Накратко: държавният дълг на България се увеличава с тази сума.
– Защо така упорито се крие информацията за договора и анексите по магистрала „Тракия“? Кабинетът ги засекрети, а парламентът ги изиска и…
– …не получи нищо. Цялата сделка за мен е една черна кутия с двойно дъно. На практика парламентът, макар и под формата на секретен материал, получи една много малка част. И трябваше да дойде независимият одит, който премиерът пожела, за да излезе наяве от черната кутия, че има гаранционно писмо на правителството, и други заробващи клаузи.
– Договорът за „Тракия“ датира от предишното правителство, а НДСВ и сега е управляващ партньор във властта. Зад изявлението на Савин Ковачев не се ли крие политическо решение на тройната коалиция, което не е огласено?
– Не е тайна, че магистрала „Тракия“ беше част от споразумението за тройната коалиция. Неслучайно повече от година по проблемната сделка се мълчеше. Течаха дълги пазарлъци за еврокомисар
избра се, както и представител в Европейската сметна палата, и още 30 висши еврочиновници. И пазарлъците в общи линии приключиха. Сега дойде времето и да се разтури договорът за „Тракия“.
– Няма ли да пострадат българските интереси, ако държавата прекрати сделката? Не се ли дължат сериозни неустойки като в случая с авиокомпания „Балкан“?
– Не. Защото правителството постъпи доста далновидно. На португалските фирми беше предоставена възможност да спечелят други търгове на стойност около 60 млн. евро…
– Имате предвид в България?
– Да, в България, по „Транзитни пъти ща4“, по други пътни проекти. Така че на практика те си получиха своето.
– Тоест дори и да са се охарчили, както беше казано преди време, с десетина милиона евро по подготовка на сделката, са „компенсирани“…
– Нагли лъжи! Цялата магистрала „Тракия“ е обезпечена с пълна проектна готовност още от времето на правителството на Иван Костов, а финансовата схема е разработена и по нея се действа и по двата участъка – до Стара Загора и по Карнобат-Бургас, които ще бъдат завършени в близките месеци. Така че не виждам и 100 000 евро да са похарчени за каквото и да било. И отчуждителните процедури са факт.
– Какви са полезните ходове оттук нататък, за да имаме все пак магистрала след 3 г.? Министър Гагаузов беше казал, че е дал 6 варианта на премиера.
– За мен вариантът е един. По изключение ЕС удължи с 2 г. за България и Румъния срока за усвояване на средствата по предприсъединителните фондове ФАР и ИСП А. Така че за довършването на магистралата са нужни максимум 230 млн. евро.
От предишния кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) има един остатък между 40 и 60 млн. евро, финансовият министър най-добре знае колко.
Има клаузи в договора, които предвиждат ЕИБ при същите условия да даде остатъка от парите за довършване на магистралата. А също така и да съдейства пред ЕС за осигуряване на половината от тези средства от предприсъединителните фондове. Така че формулата оттук нататък е 115 млн. евро от ЕИБ и останалите 115 млн. – от ФАР или ИСПА. И е напълно реалистично, ако МРРБ обяви международния търг до края на т.г. през пролетта на 2007-а да имаме избран изпълнител, който в рамките на 24 месеца да приключи с изграждането на магистралата. Така че през 2009 г. от София до Бургас да се стига с добра кола за 2,5 часа.
– Български консорциум има ли шансове за победа на такъв търг?
– Разбира се! И досега навсякъде, където има европейски пари, се провеждат търгове по европейските процедури. Ние провеждаме такива още от 1998-а по задължителните за ЕС процедури на ФИДИК. Българските фирми имат опит.
– Само че вече не става въпрос такъв търг или конкурс да се проведе по Закона за концесиите, дал възможност на предишния кабинет да обяви състезание с един кон.
– Да, вариантът концесия отпада. Защо трябва да си тормозим народа, който и без това е най-бедният в Европа, с едни допълнителни плащания. И точно те са сред най-скандалните неща в договора за „Тракия“ -цената от София до Бургас е 2,5 евроцента на километър. Но това е за първата година на концесията. Всяка следваща година до десетата тази цена ще се увеличава със 7%, а от десетата до 35-ата – с 5% годишно.
И ако първата година едно пътуване от София до Бургас ще бъде 21,50 лв., в края на периода ще е над 70 лева. Това е сериозна сума.
– Кой трябва да понесе отговорността за сделката за „Тракия“?
– Правителството на Симеон Сакскобургготски. Тъй като правителството на Станишев наследи един подписан договор.
– Но чия е вината? Има колективно решение на МС, а тогавашният министър Валентин Церовски днес го няма нито в царските политически среди, нито във властта.
– Доколкото знам, само Николай Василев и Милен Велчев са били против сделката. Но често зад колективното решение се скрива персоналната вина. А Церовски защо да го няма – да не би да е поискал политическо убежище?!
– След като тази сделка върви към разваляне, смятате ли, че ще породи някакво напрежение в тройната коалиция?
– Смятам, че не, тъй като в общи линии на този етап пазарлъците приключиха. Виждате, че НДСВ мълчи по въпроса. Затова смятам, че още утре (бел.а. – днес) може и да очакваме решение на МС по този въпрос.
– Реални ли са, според вас, обявените от правителството намерения по отношение на инфраструктурата до 2009-а?
– Ако има политическа воля, голяма част може да се реализират. Още повече, че това са големи инвестиционни проекти, чиито цикъл трае 8-10 и повече години, те са взети на практика от инвестиционната програма на правителството на Иван Костов. Вече имаме и финансовия ресурс от ЕС. Съмнявам се дали я има политическата воля.
– След като инвестиционната програма е от вашето управление, защо при правителството на ОДС у нас са построени най-малко километри магистрали?
– Някои хора имат много къса памет. Спомнете си кой построи последния тунел на магистрала „Хемус“ и последния виадукт преди Правец? Километрите не са толкова, но не това е най-важното. За мен най-големият успех на правителството ни беше, че имаше много ясна визия за инфраструктурата. И аз никога няма да забравя г-н Костадин Паскалев, който ме наследи в МРРБ, и заяви публично, че изпълнява програмата на Иван Костов във водния сектор и пътната инфраструктура.