ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ е мажоритарен кандидат-депутат на „Синята коалиция“ в Кюстендил. Завършил е строително инженерство и финанси и кредит. Бивш зам.-министър и министър на регионалното развитие в правителството на Иван Костов, експредседател на управителните съвети на Столична общинска банка и на банка „Биохим“. Народен представител в 39-ото и 40-oто НС. Бил е вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Черноморската икономическа зона и член на Парламентарната асамблея на Западноевропейския съюз. Строителството на магистрали се бави, за да се уреждат тлъсти обезщетения за отчуждени терени, твърди политикът Евгени Чачев.
***
– Напоследък често говорите за мутросоциализъм – какво означава това?
– Доганизация, галевизация, мутро-социализъм – това са различни проявления на едно и също страшно явление в България – срастването на власт и престъпност. Аз съм мажоритарен кандидат на „Синята коалиция“ в Кюстендил, който се оказа пилотният проект на Георги Първанов за уникален политически „модел“, който превзема страната ни.
– Доганизация, галевизация, мутро-социализъм – това са различни проявления на едно и също страшно явление в България – срастването на власт и престъпност. Аз съм мажоритарен кандидат на „Синята коалиция“ в Кюстендил, който се оказа пилотният проект на Георги Първанов за уникален политически „модел“, който превзема страната ни.
– Защо смятате, че Първанов е архитект на този модел и защо той стартира точно в този район?
– Този проект е замислен още от времето, когато Първанов оглави БСП. А Дупница, както знаете, е българската Мека на дрогата, на синтетичните наркотици. Преди дни бе публикуван годишният доклад на ООН за производството и трафика на наркотици, в който се казва, че България е главен производител на синтетична дрога на планетата. Българската мафия с амфетамина е на път да измести колумбийската с хероина. А помните ли, че бившите антимафиоти братя Галеви са работили през 90-те години в отдел „Синтетична дрога“ – до 1997 г., когато тогавашният МВР шеф Богомил Бонев ги уволнява?
– Този проект е замислен още от времето, когато Първанов оглави БСП. А Дупница, както знаете, е българската Мека на дрогата, на синтетичните наркотици. Преди дни бе публикуван годишният доклад на ООН за производството и трафика на наркотици, в който се казва, че България е главен производител на синтетична дрога на планетата. Българската мафия с амфетамина е на път да измести колумбийската с хероина. А помните ли, че бившите антимафиоти братя Галеви са работили през 90-те години в отдел „Синтетична дрога“ – до 1997 г., когато тогавашният МВР шеф Богомил Бонев ги уволнява?
– Звучите като Петър Христозов, бивш разузнавач, а сега автор на криминални романи, който твърди, че бившите барети се занимавали с амфетамини, а дупнишкият завод „фармация“ наред с витамин С е правил синтетични наркотици.
– Пак ще цитирам Бонев, който по онова време получавал много сигнали, че в НСБОП се вършат безобразия, че началниците на службата го уверявали, че Ангел Христов и Пламен Галев са безценни, но той преценил, че носят повече вреда, отколкото полза, и ги уволнил. Заради рекет над хлебопроизводители, бе официалното съобщение на МВР. После Ганеви станаха бизнесмени и общественици. А точно когато ги обвиниха за рекет, се отвориха вратите на парламента. Президентът Първанов даде проекта за изборния закон – с въвеждането на мажоритарни кандидати, на депутатката социалистка Мая Манолова, и на колегата й от ДПС Христо Бисеров. Те го лансираха в Народното събрание и механичната ръка за гласуване го прие. Галевизацията е чиста мафиотизация на държавата, срастване на власт и престъпност. Това, което се говореше след доклада на ЕК миналата година – че другите държави си имат мафия, а в България мафията си има държава, сега важи още повече. Това е моделът на Първанов и на Ахмед Доган, който се държи и говори като Кръстника. А най-голямата беда е, че мутросоциализмът смазва хората, превръща ги в безгласни букви, които не вярват, че нещо може да се промени. Хората на БСП, на братя Галеви, на Христо Ковачки държат и командват всичко в района, преплетени в здрави връзки. Те решават кой коя поръчка ще спечели, те диктуват цената, какви ще са отчисленията за Партията. Законът за обществените поръчки, който по принцип е слаб, тук изобщо не действа. Христоматиен пример е язовир „Кюстендил“. Той е един от онези 24 язовира за водоснабдяване, започнати още от Живково време и зарязани доникъде. Те бяха включени навремето в инвестиционната програма на правителството на Иван Костов. Предвиждаше се язовирите да бъдат завършени през 2003 г., като за „Кюстендил“ бяха определи 19 млн. лв. След години бездействие едва сега е обявен търг. И знаете ли каква е базисната цена – 83.4 милиона евро! Вие сметнете какво оскъпяване е това спрямо онези 19 млн. лева. При това търгът е насрочен за 7 юли – два дни след изборите. Вероятно, за да може преди съставянето на ново правителство да бъде сключен договор с подходящия изпълнител. Същата схема бе приложена и за двете отсечки на магистрала „Тракия“. Спонсор на президента Първанов – „Трейс груп“ – спечели поръчката за отсечката Оризово-Стара Загора, с оферта за 32 млн. евро, а в крайна сметка получи много повече – 82 млн. Турските строители, доведени от Ахмед Доган, трябваше да построят участъка Карнобат-Бургас за 32.5 млн. евро, а взеха 85 милиона. Вместо да плащат пенали, санкции, защото закъсняха съответно с 1 и 1.5 година с изпълнението, те получиха двойни дажби. За качество няма да говоря изобщо. Ами магистрала „Люлин“? Гледах кадри от последното посещение на Станишев и Плугчиева – те бяха застанали за снимка на новостроящ се мост, където съвсем ясно се виждаха провиснали греди. Ето и друго безумие – ще затворят шосето при Владая, без да има подходящ път, който да поеме трафика. Това трябваше да стане от 1 юли, но го отложиха с 1 месец – заради изборите. Защото след затварянето на пътя и пренасочването ще започнат такива задръствания и катастрофи, че просто не искам да мисля. А и ще бъдат хвърлени пари на вятъра, защото ще се прави козметика на Владайското шосе за 10 млн. лева. Сигурен съм, че козметиката ще бъде възложена на поредния спонсор на властта. А знаете ли, че фирма строи отсечка от магистрала „Марица“ на базата на договор от времето на Тодор Живков, когато дори не е имало Закон за обществените поръчки. Но чрез анекси тази фирма си работи без конкуренция.
– Пак ще цитирам Бонев, който по онова време получавал много сигнали, че в НСБОП се вършат безобразия, че началниците на службата го уверявали, че Ангел Христов и Пламен Галев са безценни, но той преценил, че носят повече вреда, отколкото полза, и ги уволнил. Заради рекет над хлебопроизводители, бе официалното съобщение на МВР. После Ганеви станаха бизнесмени и общественици. А точно когато ги обвиниха за рекет, се отвориха вратите на парламента. Президентът Първанов даде проекта за изборния закон – с въвеждането на мажоритарни кандидати, на депутатката социалистка Мая Манолова, и на колегата й от ДПС Христо Бисеров. Те го лансираха в Народното събрание и механичната ръка за гласуване го прие. Галевизацията е чиста мафиотизация на държавата, срастване на власт и престъпност. Това, което се говореше след доклада на ЕК миналата година – че другите държави си имат мафия, а в България мафията си има държава, сега важи още повече. Това е моделът на Първанов и на Ахмед Доган, който се държи и говори като Кръстника. А най-голямата беда е, че мутросоциализмът смазва хората, превръща ги в безгласни букви, които не вярват, че нещо може да се промени. Хората на БСП, на братя Галеви, на Христо Ковачки държат и командват всичко в района, преплетени в здрави връзки. Те решават кой коя поръчка ще спечели, те диктуват цената, какви ще са отчисленията за Партията. Законът за обществените поръчки, който по принцип е слаб, тук изобщо не действа. Христоматиен пример е язовир „Кюстендил“. Той е един от онези 24 язовира за водоснабдяване, започнати още от Живково време и зарязани доникъде. Те бяха включени навремето в инвестиционната програма на правителството на Иван Костов. Предвиждаше се язовирите да бъдат завършени през 2003 г., като за „Кюстендил“ бяха определи 19 млн. лв. След години бездействие едва сега е обявен търг. И знаете ли каква е базисната цена – 83.4 милиона евро! Вие сметнете какво оскъпяване е това спрямо онези 19 млн. лева. При това търгът е насрочен за 7 юли – два дни след изборите. Вероятно, за да може преди съставянето на ново правителство да бъде сключен договор с подходящия изпълнител. Същата схема бе приложена и за двете отсечки на магистрала „Тракия“. Спонсор на президента Първанов – „Трейс груп“ – спечели поръчката за отсечката Оризово-Стара Загора, с оферта за 32 млн. евро, а в крайна сметка получи много повече – 82 млн. Турските строители, доведени от Ахмед Доган, трябваше да построят участъка Карнобат-Бургас за 32.5 млн. евро, а взеха 85 милиона. Вместо да плащат пенали, санкции, защото закъсняха съответно с 1 и 1.5 година с изпълнението, те получиха двойни дажби. За качество няма да говоря изобщо. Ами магистрала „Люлин“? Гледах кадри от последното посещение на Станишев и Плугчиева – те бяха застанали за снимка на новостроящ се мост, където съвсем ясно се виждаха провиснали греди. Ето и друго безумие – ще затворят шосето при Владая, без да има подходящ път, който да поеме трафика. Това трябваше да стане от 1 юли, но го отложиха с 1 месец – заради изборите. Защото след затварянето на пътя и пренасочването ще започнат такива задръствания и катастрофи, че просто не искам да мисля. А и ще бъдат хвърлени пари на вятъра, защото ще се прави козметика на Владайското шосе за 10 млн. лева. Сигурен съм, че козметиката ще бъде възложена на поредния спонсор на властта. А знаете ли, че фирма строи отсечка от магистрала „Марица“ на базата на договор от времето на Тодор Живков, когато дори не е имало Закон за обществените поръчки. Но чрез анекси тази фирма си работи без конкуренция.
– Вече е ясно, че магистрала „Струма“ скоро няма да бъде завършена?
– Това е скандално, защото тя е от най-важните магистрали – и за България, и за целия ЕС, свързва три държави, от нея тръгва и отклонението за Скопие, което е част от Паневропейския коридор №8. И сега средствата, предвидени за тази магистрала по оперативна европрограма „Транспорт“, се пренасочват за „Тракия“, която си имаше осигурено финансиране от българския бюджет. Две поредни години от бюджетния излишък се предвиждаха сериозни суми за „Тракия“. Само от излишъка за 2008 г. бяха отделени стотици милиони за тази магистрала. Но търговете за строителство се провалиха, защото НАПИ отново опита да пробутва корупционни номера, и Брюксел реагира остро. Завършването на магистрала „Тракия“ се забави много и по друга съществена за управляващите причина. Трябваше да се даде време на техни хора да изкупят на безценица терените по трасето на магистралата и тогава да се пусне строителството, а собствениците на земята да получат огромни обезщетения. Нали знаете, че по протежението на „Тракия“ инвестираха и братята Георгиеви – имам предвид бившия директор на пътния фонд Веселин Георгиев, те изкупиха цели села. И не само те. Станахме държава на братята – братя Георгиеви, братя Галеви… Същото става и с „Марица“. Когато завърши пазаруването на земите, едва тогава ще бъде пуснато строителството. Дори вицепремиерът Плугчиева тези дни се възмути от рекета на собствениците на имоти, а пътната агенция съобщи, че за 8 километра от „Хемус“ трябва да бъдат платени 24 млн. лева компенсации за отчуждаване.
– Това е скандално, защото тя е от най-важните магистрали – и за България, и за целия ЕС, свързва три държави, от нея тръгва и отклонението за Скопие, което е част от Паневропейския коридор №8. И сега средствата, предвидени за тази магистрала по оперативна европрограма „Транспорт“, се пренасочват за „Тракия“, която си имаше осигурено финансиране от българския бюджет. Две поредни години от бюджетния излишък се предвиждаха сериозни суми за „Тракия“. Само от излишъка за 2008 г. бяха отделени стотици милиони за тази магистрала. Но търговете за строителство се провалиха, защото НАПИ отново опита да пробутва корупционни номера, и Брюксел реагира остро. Завършването на магистрала „Тракия“ се забави много и по друга съществена за управляващите причина. Трябваше да се даде време на техни хора да изкупят на безценица терените по трасето на магистралата и тогава да се пусне строителството, а собствениците на земята да получат огромни обезщетения. Нали знаете, че по протежението на „Тракия“ инвестираха и братята Георгиеви – имам предвид бившия директор на пътния фонд Веселин Георгиев, те изкупиха цели села. И не само те. Станахме държава на братята – братя Георгиеви, братя Галеви… Същото става и с „Марица“. Когато завърши пазаруването на земите, едва тогава ще бъде пуснато строителството. Дори вицепремиерът Плугчиева тези дни се възмути от рекета на собствениците на имоти, а пътната агенция съобщи, че за 8 километра от „Хемус“ трябва да бъдат платени 24 млн. лева компенсации за отчуждаване.
– Министър Плугчиева ви е предоставила прясна справка за усвояването на еврофондовете?
– И данните надминават и най-лошите ми очаквания. На разположение на България са 16 130 695 308 евро – това са предприсъединителните фондове и седемте оперативни програми. От тези над 16 млрд. евро реално усвоени са само 2.666 млрд, или 16.52%. Като подчертавам, този процент включва и ФАР, ИСПА, САПАРД, които са програми за подготовка на страни – кандидатки за ЕС. България вече трябваше да ги е изчерпала и забравила – все пак от 2007 г. сме част от ЕС. Но дори по тези предприсъединителни фондове България е усвоила под 50% и се очертава да изгубим милиарди. Брюксел ни даде отсрочка да използваме тези средства до 2010 г., но и този срок се оказва недостатъчен.
– И данните надминават и най-лошите ми очаквания. На разположение на България са 16 130 695 308 евро – това са предприсъединителните фондове и седемте оперативни програми. От тези над 16 млрд. евро реално усвоени са само 2.666 млрд, или 16.52%. Като подчертавам, този процент включва и ФАР, ИСПА, САПАРД, които са програми за подготовка на страни – кандидатки за ЕС. България вече трябваше да ги е изчерпала и забравила – все пак от 2007 г. сме част от ЕС. Но дори по тези предприсъединителни фондове България е усвоила под 50% и се очертава да изгубим милиарди. Брюксел ни даде отсрочка да използваме тези средства до 2010 г., но и този срок се оказва недостатъчен.
– Не можете да отречете обаче, че Еврокомисията напоследък стана по-благосклонна – размрази 115-те млн. евро по ИСПА за магистрала „Люлин“, разреши на пътната агенция да сключва договори по оперативните програми. Как си обяснявате „затоплянето“?
– Убеден съм, че е плод на лична договорка между Станишев и председателя на ЕК Жозе Барозу – Брюксел отхлабва финансовата хватка, София подкрепя Барозу за нов мандат начело на комисията.
– Убеден съм, че е плод на лична договорка между Станишев и председателя на ЕК Жозе Барозу – Брюксел отхлабва финансовата хватка, София подкрепя Барозу за нов мандат начело на комисията.
– Не прекалявате ли с мнителността? Все пак ЕК е колективен орган, освен председателя има и други комисари, и на тях ли Станишев е обещал нещо?
– Нали забелязвате, че освен добри новини от Брюксел идват и лоши. Оказа се, че в София е пристигнало предупреждение, че могат да ни отрежат 180 млн. лева по САПАРД за селски пътища – заради дефекти при обществените поръчки. Опасявам се, че ще е необходим цял мандат на едно следващо правителство – без БСП и без Доган – да изчисти България от мутросоциализма. И призовавам всеки, който се чуди дали да гласува и за кого, да помисли добре дали братя Галеви, криминални типове и кресливи шоумени, могат да изведат България от икономическата криза.
– Нали забелязвате, че освен добри новини от Брюксел идват и лоши. Оказа се, че в София е пристигнало предупреждение, че могат да ни отрежат 180 млн. лева по САПАРД за селски пътища – заради дефекти при обществените поръчки. Опасявам се, че ще е необходим цял мандат на едно следващо правителство – без БСП и без Доган – да изчисти България от мутросоциализма. И призовавам всеки, който се чуди дали да гласува и за кого, да помисли добре дали братя Галеви, криминални типове и кресливи шоумени, могат да изведат България от икономическата криза.