При ротацията в правителството, която трябва да се случи на 6-ти март, със сигурност има яснота по отношение на здравното министерство. Още в средата наминалия месец здравният министър проф. Христо Хинков обяви, че няма да продължи да бъде на поста след предстоящата ротация в кабинета. Тогава пред журналисти той обяви, че се оттегля по собствено желание и вече го е заявил пред групата на ДСБ, която го издигна за министър. Аргументите му, усещането, че няма политическа подкрепа. “И тъй като ще има смяна на конфигурацията с политическо мнозинство, именно това политическо мнозинство с реакцията по мои управленски решения ми показва, че би трябвало да се оттегля след ротацията“, подчерта той. По думите на варненският депутат от ПП/ДБ д-р Ивайло Митковски проф. Хинков е един изключително възпитан човек с виждания в медицината, който от много време се върти в тези кръгове като ръководител. Според него обаче, проф. Хинков не е бил оставен да извърши голяма част от идеите, които имаше и най-вече да състави работещ екип.
Всички тези много партии в управлението искаха да поставя свой човек. Специално в здравеопазването не можа да се състави добър екип. За това той не пожела да продължи след смяната на министър- председателя. Но се направиха доста неща. За Варна например е много важно че се стигна до съгласие и започна да се работи по проект за нова инфекциозна болница, което е изключително важно и по време на ковид пандемията видяхме, че е необходимо такова здравно заведение.
До каква степен една нова сграда за тубдиспансера ще реши кардинално проблема?
По отношение на туберкулозната болница тя трябва да функционира на друг принцип. Още като се състави новото общинско управление, аз казах на новото ръководство за каква бомба която цъка става въпрос. Няма как една болница за 12 човека да съществува в този вид и като функция и като местообитание. Няма как заради 12 до 24 човека тази болница да се издържа и да съществува, тя е нефункционална в този си вид и това е от години насам.
Вие казахте, че здравният министър не успя да събере свой екип заради това че много партии имат амбиции да слагат свои хора. Нали идеята беше там да са професионалисти, а не директори на здравни заведения като политически назначения?
Не става въпрос за здравни заведения, а за окомплектоване на екип в министерството. Имайки предвид, че това министерството непряко чрез НЗОК разпределя огромен ресурс в размер на 8 млрд лева, за 6-8 месеца няма как на 180 градуса да се променят нещата. Още повече, че нито една партия в сегашното Народно събрание не може сама да провежда реформите, а трябва да се съобразява и с други. Точно за здравеопазването ние не срещнахме подкрепа от ГЕРБ. Както за идеята частните болници с обществена поръчка да купуват онколекарствата, така и за провеждането на обществените поръчки за не от страна на Министерството, а на НЗОК.
Видяхме какви брожения настъпиха и при гласуването на управител в НЗОК.
Да. Примерно при определяне на управителя, аз участвах в няколко работни групи на изслушвания на различни кандидати и там процедурата бе по-прозрачна. Докато назначаването на подуправител беше доста така еднопартийно и човекът, който беше предложен предизвика сътресения. И това наложи и двамата да са в оставка и да се проведат нови конкурси за управители и подуправител.
Всяка година бюджетът на НЗОК е все по голяма и всяка година парите не достигат за едно или друго. Не се ли въртим в омагьосан кръг?
Мисля че нещата с всяка година леко се подобряват и като оборудване и като заплащане. Друг е въпросът, че в ръководствата на болниците има много проблеми, които сякаш по различен начин виждат своето място и начина на разпределяне на средствата. Примерно миналата година е гласуван един праг на заплащане на лекари и медицински сестри, който не всички болници го достигат и сега ще бъдат принудени да го достигнат, защото иначе ще има рестрикции от страна на НЗОК. Парите наистина са много, но не максимално добре усвоявани и управлявани. Трябва да има приоритети – кое е по-важното – да има средства за задържане, обучение и подготовката на персонала, за закупуване на нова апаратура или за скъпи ремонти, които са нужни, но не са най – приоритетното нещо.
Д-р Антон Тонев, който е съветник по здравните въпроси на министъра и на кмета каза, че трябва да се опитаме да трансформираме бюджета по здравеопазване от пожарогасителен в инвестиционен. Има ли такива изгледи?
Тук трябва да отчетем специфичността в българското здравеопазване, че лечебните заведения са един вид търговски дружества и се ръководят от борд на директорите по силата на Търговския закон. Това не мисля, че е най-удачният вариант в този момент, но се съобразяваме с него.
След като правите промени в Конституцията, бихте могли да мислите и за промяна в тази посока.
Точно това се обмисля през тази година в здравната комисия, но там категорично трябва да има отношение и финансовото министерство, защото това са сериозни промени. Към този момент няма изяснено отношение. Категорично трябва да се мисли за бъдещето. Не ако протече покрива на някое ДКЦ днес и веднага сигнал до общината да се отпуснат средства. Впоследствие се оказва, че този ремонт е четири пъти по-скъп. Тръгваме да търсим фирмата, която го е ремонтирала и се оказва, че тя вече не съществува. За това звеното инвестиционна политика трябва да бъде преструктурирано.
Ще ви върна към болница “Света Анна”, защото тя е от голяма важност за региона. Преди година в интервю за БНР- Радио Варна вие казахте, че болница Света Анна е докарана до фалит и проблемът е от началото на прехода. (Припомням, миналата година, пред Радио Варна, изпълнителния директор на болницата д-р Красимир Петров заяви, че средствата от кредита ще бъдат използвани за погасяване на дълговете и за нищо друго. Тогава, според него, най-големите задължения на МБАЛ „Света Анна” са били към доставчиците на импланти. По думите на д-р Петров, медикаментите и консумативи се плащат регулярно, както и възнагражденията на персонал)
Доц. Тонев прогнозира, че община Варна като миноритарен собственик може да понесе имиджови щети заради лошото финансово състояние и няма да може да покрие задълженията си, а цифрите не вещаят благополучие. Наистина ли е толкова драматична ситуацията там?
Ситуацията става дори по-драматична. Имиджовият ефект е най-малкият проблем за общината, здравеопазването и МБАЛ “Св. Анна”. Проблемът там е многогодишен. През 2021 година се проведе конкурс за избор на УС – Борд на директорите и на общото събрание, на което бяха потвърдени, след което община Варна обжалва това решение с единствената цел сегашният директор на болницата да продължи да управлява в кавички. Той беше депутат от ГЕРБ.
Делото беше насрочено за 2023 година. Т.е след 2 години. Този човек си управлява 2 години. Община Врана загуби делото. Общината обжалва в Апелативния съд и на това дело беше сменен единият от адвокатите. И беше сложен юриста на болницата, той обаче представи болничен лист и делото беше отложено за април месец. В същото време след няколко дни той участва напълно здрав в заседанието на избирателната комисия и гласува за отстраняването на кмета на район Одесос.
Хората със сигурност не се интересуват от това, но се интересуват кога болницата може да бъде здравно заведение, в което отиват, за да си решат проблем с модерна апаратура и в модерни условия.
Само ви казах какво преплитане има между политики и политика и то в най-грозния й вид и управление на болница. На болницата беше разрешено да изтегли кредит в размер на 6 млн и половина. Той е изтеглен, усвоен, погасени са само част от задълженията, но този кредит не е инвестиционен. Сега освен задължения към доставчици, болницата има задължения и към банка. За да тръгне изобщо нещо да се случва в “Св. Анна” трябва да бъде сменено ръководството, защото това ръководство доведе болницата до това състояние, в което е. Болницата беше една политическа касичка. Вижте, през последните 10 години ремонтите там са правени от една и съща фирма. Това ви говори нещо, нали? За да има дори просто идея да започне някаква промяна в тази болница, то трябва това ръководство да бъде сменено. Там има един човек, който се хвали единствено и само с това, че е обиколил всички регистрирани държави в света, един пенсиониран професор и една пенсионирана служителка от Министерството на здравеопазването.
Източник: www.bnr.bg