ДСБ с 19 мерки за повишаване на заетостта

АНАЛИЗ НА УСЛОВИЯТА: Икономическата криза изправи обществото ни пред перспективата на хронична безработица. Тройната коалиция причини тежки структурни дефекти на икономиката, основно голям дял на сивия сектор. Всеобхватната корупция задуши свободната инициатива; създаде враждебни условия за малкия и семеен бизнес, за занаятите и за свободните професии. Нерационални инвестиции се вложиха в безперспективни бизнес инициативи. Програмите за обучение и преквалификация не отговаряха на нуждите на бизнеса и не осигуриха работа на съкратените. Последиците са ниска квалификация и слаба производителност на труда, липса на иновации чрез технологично обновяване и загуба на конкурентоспособност. Първи загубихме пазарите си, а с това работните места.

ГЕРБ не предприе реформи в областта на трудовата и социална политика. Повишаването на праговете за осигуряване на самонаетите лица и противоречивите сигнали в данъчната политика изтласкаха фирми и граждани в сивата икономика. Не бяха насърчени временната заетост, надомния труд и работата от разстояние, които са антикризисни мерки. Отказът да се внесе яснота относно размера и сроковете за плащане на безспорните и изискуеми вземания изправиха пред фалит хиляди предприемачи, които отговориха с уволнения.
Пазарът на труда и солидарните социални системи се стопяват. Очертаващата се депресия изправя пред фалит социалните мрежи. Те могат да бъдат защитени единствено чрез стимулиране на заетостта и извеждането на фирмите и заетите от сивия сектор.

ПРИОРИТЕТИ СПОРЕД ДСБ СА:

І. Създаване на нови работни места чрез насърчаване на малкия и семеен бизнес, занаятчийските предприятия и самонаемането. Мерките за това са:
1. Намаляване до разумни и диференцирани граници на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица;
2. Съобразяване на минималните осигурителни прагове с реалните размери на възнагражденията в секторите, намалени в резултат на криза;
3. Оптимизиране на размера на патентния данък по райони и изравняване на данъка върху дейността на едноличните търговци с корпоративния данък;
4. Насърчаване на стартиращи малки предприятия чрез премахване на минималните осигурителни прагове/минимален осигурителен доход през първите шест месеца от дейността им;
5. Въвеждане на семейна здравна и социална осигуровка в семейните предприятия;
6. Създаване на нормативна база за развитие на семейното фермерство – незабавно приемане на Наредбата за директните продажби.

ІІ. Подкрепа на усилията на бизнеса за запазване на заетостта, защита на работещите и недопускане на мерки, които стимулират нарастването на сивия сектор. Мерките за това са:
1. Бързо въвеждане на гъвкаво работно време, съответстващо на реалния работен процес;
2. Въвеждане на почасово заплащане;
3. Увеличаване границата за полагане на извънреден труд (от 150 на 300 часа годишно);
4. Въвеждане на ясни публични критерии за участие на фирмите в програмите за компенсиране на доходите при непълно работно време, свързани с устойчивост на запазените работни места;
5. Промени в Кодекса на труда с цел опростяване на процедурите по съкращения при трайно намаляване на поръчките;
6. Право на работниците да искат несъстоятелност на предприятието при неизплатени заплати;
7. Въвеждане на единен фиш за заплащане на труда и преформулиране на понятията за брутна и основна работна заплата – възможност работникът да контролира внасянето на всички осигурителни плащания и да бъде запознат с общата цена на труда си;
8. Новата Национална стратегическа референтна рамка залага като приоритет при разходване на средствата по Оперативните програми на ЕС насърчаването на перспективна заетост в малките, средни и семейни предприятия, в т.ч. семейните ферми и занаятчийските предприятия;
9. Приоритетно финансиране на програми, увеличаващи конкурентноспособността на леката, преработваща и хранителна промишленост, особено чрез намаляване на енергоемкостта на производството и разхищението на енергия.

IІІ. Създаване на условия за обучение и квалификация на заети и безработни. Това се постига чрез:
1. Преработване на Националния план за развитие на страната и създаване на нова Национална стратегическа референтна рамка, в които най-висок приоритет има създаването на заетост;
2. Установяване на нуждите от квалифицирана работна ръка в средносрочен и дългосрочен план и задаване на обществена задача на образователната система;
3. Промяна на „ваучерната система“ за професионално обучение и квалификация, позволяваща:
3.1. Финансиране на обучение на новоназначени работници на работното място и насочване на обученията съобразно нуждите на работодателите;
3.2. Възлагане на средните професионални училища програми за обучение и преквалификация на съкратени лица;
3.3. Включване на занаятчийски фирми в програмите за обучение и преквалификация.
4. Уплътняване на работното време при програмите за компенсиране на доходите при непълно работно време с обучение и преквалификация.

ОЧАКВАН РЕЗУЛТАТ И УСТОЙЧИВОСТ НА ПОЛИТИКАТА СЛЕД КРИЗАТА: Постигането на целите ще противодейства на безработицата и няма да позволи тя да премине границата от 11-12 на сто по време на кризата. Ще постави на здрава и конкурентна основа развитието на човешките ресурси на страна. Ще усили постъпленията в солидарните социални мрежи и няма да допусне техния фалит.
Прилагането на мерките ще осигури устойчивост на подкрепата за пазара на труда и бизнеса чрез създаване на механизми, които предоставят облекчения по отношение развитие на предприемачеството и използването на публичните ресурси за създаване на нови работни места и след възстановяване на икономиката. Намаляването на финансовия и административен натиск върху малкия и среден бизнес ще създаде благоприятна среда за свободна конкуренция и инициатива. В тази среда ще се формират и националните приоритети за подкрепа на модерни и иновационни производства, основа на икономиката на знанието.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Бонка Василева: Проектобюджетът на София e реалистичен план...
Проектобюджетът на София e реалистичен план за нашите възможности. Има две неща, които се...
Декларация на ПГ на ПП-ДБ по случай 100...
Днес се навършват 100 години от най-кървавия терористичен акт в историята на България и...
Рискът за помощта за Украйна и неговото възпиране....
Рисков контекст След началото на руската война срещу Украйна през февруари 2022 г., военната...
Радан Кънев за лъжовната кампания, че еврото ще...
„Мисля, че вече всички разбраха, че това не е възможно, а и че никой...
Бонка Василева: Транспортните дружества години наред са източвани....
„И четирите транспортни дружества в София са под властта на ГЕРБ, БСП и ИТН....