ДСБ с пакет от мерки срещу монополите

(видео)

Радан Кънев: Здравейте. На днешното заседание на Националното ръководство, като основна точка от Дневния ред, разгледахме продължаващото увеличение на цените на горивата и енергоносителите, както и определените нови цени от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране, и предлагаме на вниманието ви позицията на ДСБ.

Ние с тревога констатираме, че кризата с цените особено на горивата и на енергоносителите се изостря. Приетите увеличения са неоправдани, както от гледна точка на международния пазар и международните цени, така и от гледна точка на известната ни методика за определяне на тези цени. Взетите решения са непрозрачни, те оставят основателни съмнения в гражданите, че не се вземат въз основа на обективни критерии, които могат да бъдат и проверени, а въз основа на пазарлъци и договаряния проведени на тъмно. За пореден път констатираме, че държавните регулаторни органи не изпълняват функциите си. Техните широки права на преценка, които следват да се използват за осигуряване на честна конкуренция и в интерес на потребителите, не се упражняват по този начин. Тук искам да отбележа, че такива широки права на свободна преценка, подобни органи имат в много държави от западна Европа и Северна Америка, но те са именно с цел да увеличат възможностите и да бъдат инструмент за борба срещу монополи. В България те явно се превръщат в инструмент за защита на монополите и определяне на високи монополни цени. По тази причина, ние създадохме комисия и ще предложим пакет от законодателни мерки, чиято цел ще бъде да се ограничи правото на свободна административна преценка и решение на КЗК, на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и на Комисията за регулиране на съобщенията, и въвеждане на ясни законодателни критерии и ясни легални дефиниции за наличие на монополи, за наличие на господстващо положение на пазара и за определяне на цените, които зависят от тези регулаторни органи. Друга точка, която имахме в дневния ред и по която заехме позиция беше казусът по застрояването на над 60% повече от концесионната територия на парк „Пирин“, тази позиция мисля, че ви е раздадена и ние сме на разположение за отговаряне на въпроси по нея.

Веселин Методиев: Само да допълня, че целта на този текст за законопроект от страна на нашата ПГ ще бъде да се постигне консенсус в парламента, тъй като го считаме за особено важно за живота на хората. Това е тема, по която трябва да има съгласие. Тези законопроекти, които бяха приети в навечерието на членството в ЕС съдържаха в себе си норми, продиктувани именно от изискванията за членство, те функционират вече доста време, нуждаят се от своето усъвършенстване. Сега сме на вашите услуги.

Като познавате практиката на работа на Правната комисия оптимист ли сте?

Веселин Методиев: Да, но не от Правната комисия. Оптимист съм, че може на политическо равнище, в рамките на консултация с ръководствата на парламентарните групи, през депутати, които имат авторитет, да се постигне такова съгласие.

Ако имате възможност, ще започнете ли консултации в Парламента с цел постигане на този консенсус и от кои парламентарни групи очаквате подкрепа?

Веселин Методиев: Да, ще започнем в момента, в който вече имаме готов документ, тъй като в случая става дума за детайли от особена важност. Независимо дали е регулация в сферата на електронните съобщения, където са мобилните оператори, дали е регулация в сферата на електричеството и т. н. И понеже всяко нещо е свързано с детайл, затова г-н Радан Кънев каза, че имаме работна група вътре в ДСБ, за да можем да ги изработим тези позиции. След каченото в последната седмица, например ценообразуване на тока и при условие че всички компоненти от гледна точка на горивния сектор са надолу и няма логика никаква в момента защо се качват тези цени. Това беше част от дискусията, но за да може за всеки параметър по отделно, за всеки вид услуга, защото това са все услуги, инфраструктурни услуги, дали ще е вода, дали ще ток, дали ще е комуникация, трябва да се изработват внимателно текстове и чак тогава ще започнем тези консултации.

Юли ще ви стигне ли?

Веселин Методиев: Права сте. Срок не сме си поставили, смятаме, че задачата е от много голям приоритет и трябва максимално бързо. Надявам се този месец да разполагаме с текст.

Смятате ли, че премиерът Борисов трябва да вземе отношение по тези концесии на „Пирин“? И още искам да ви попитам, вече от страна на СДС има ли някакви стъпки водещи към изход за президент? Подкрепяте ли „Атака“, която всъщност поиска миналата седмица оставката на г-н Семерджиев?

Веселин Методиев: Три въпроса. За оставката на г-н Ангел Семерджиев, ако не бъркам името му, не сме коментирали днес и нямаме позиция. Би трябвало да я съгласуваме в рамките на Синята коалиция, ако става въпрос за политическа обща позиция. Така че не смея да Ви отговоря точно. По отношение на премиера и парка. Това, което бе изразено от колеги от националното ръководство, че ние приемаме много положително работата на г-жа Караджова, която изнесе тези факти за това нарушение. Фактически благодарение на нейното усилие ние разполагаме днес с една фактологична основа, за да взимаме принципно решение. Правителството се е произнесло, от тази гледна точка и министър председателят, със самия текст на законопроекта. Нашето мнение, на хора, които се занимаваме с политика в ДСБ е, че не може да има никакво решение, с което да може да се узакони незаконно нещо преди, няма такъв текст на закон, с който да се постигне такъв ефект. Т.е. да се предоговори концесията, както е в случая. Ние няма да подкрепим такова нещо. Просто законността е на първо място, ако искаме да имам демократична държава трябва да правим закони и да ги спазваме и след това како ги променяме пак да ги спазваме, но не да ги променяме, за да не ги спазваме преди това. В соца имаше такова нещо, да ви напомня, вие сте по-млади хора тука. В соца така узаконяваха незаконно строителство с една глоба. Така, че ето такъв тип посткомунистически упражнения на нас са ни чужди. И трети въпрос беше за Румен Христов. Трябва да дам думата да допълни, да не ги заемам всичките въпроси. Темата е деликатна, от тази гледна точка разговори официални не са водени. Ние очакваме и сме се подготвили за такъв тип срещи. Нека да кажа, че те са неизбежно свързани с местните избори, тъй като днес на 04.07. изтече един срок, в рамките на ДСБ, в който трябваше писмено да се уведомят нашите колеги, за да се изработят общи кандидати и договаряния за явяването на местни избори. В края на седмицата, в тази зала, на 09.07 има среща с нашите председатели на предизборните щабове и с нашите регионални координатори, така че по въпросът за явяването ни на избори в момента се работи. Нямаме за съжаление някаква конкретна информация, която да ви поднесем, за да стане заглавие. Съжалявам, че по този начин не ви помагам за вашата днешна работа.

Радан Кънев: Аз бих допълнил с едно изречение отговора на въпроса за концесиите и ролята на премиер министъра. У така предложеното узаконяване съдържа в себе си един правен абсурд. Затова си позволявам да го тълкувам. Извън предела на концесията, върху територия, която е изключително държавна собственост са построени определени строежи, по смисъла на закона за устройство на територията, определени обекти на собственост. По силата на закона, съвсем безпрекословно тези обекти са станали държавни. С един закон, с обратна сила, те не могат да станат обект на концесия. Затова в нашата позиция казваме, че държавата, представлявана от изпълнителната власт, трябва да встъпи в правата си да и да ги упражнява, да се запознае със закона, да поеме отговорността си на собственик на тези обекти. От тази гледна точка, особено тревожно е това, което чухме от позицията на министър Плевнелиев, който е застъпил промяната в закона с обратна сила, защото пък той по силата на законодателството е призван именно да изпълнява правата на държавната собственост. Как държавата може да се разпорежда със собственост е съвсем отделен въпрос и не е толкова лесно, както си го представят управляващите.

Г-н Методиев, да кажете дали имате представа до къде стигна събирането на подписите за Здравната комисия и ще има ли анкета?

Радан Кънев: Да, имам представа. Събират се подписи. В началото на тази седмица, колегите, които носят тази отговорност в рамките на групата ще се обърнат и към независимите народни представители, тъй като няма само към съответните партийни групи да се търси подписване, но и от самите тях. Даже разбрах, че вече има подписали се хора, независим народен представител, но специално на тях ще бъде обърнато внимание и вероятно в сряда може би в обедните часове ще получите точна информация за всички ПГ, които са подкрепили подписката, за да може да бъде внесена. Необходимия брой не ни е проблем, той е надминат, но тъй като поехме ангажимент към всички депутати, затова искаме да си изпълним ангажимента докрай.

Освен ГЕРБ от други отказ получихте ли?

Радан Кънев: Не знам да има отказ. Да ви благодаря, желая ви приятен ден!

ИЗЯВЛЕНИЕ НА ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ ОТНОСНО НАРУШЕНИЯТА НА СКИ КОНЦЕСИЯТА В НАЦИОНАЛЕН ПАРК „ПИРИН“

Демократи за силна България одобряваме действието на министър Нона Караджова, с което оповести нарушенията на концесионера на ски зоната в Банско, които бяха прикривани от предишните две правителства, и разреши дългогодишния спор между природозащитниците и концесионера.

Ние, обаче, няма да подкрепим в Народното събрание и ще се противопоставим на предложението на правителството за промяна на Закона за концесиите, с което се узаконяват установените нарушения. Намираме за изключително порочна практика и опасен прецедент да се узаконява постфактум направено закононарушение. Това би позволило узаконяването на множество вече направени нарушения и насърчило инвеститорите да превишават правата си, в това число при модернизацията на ски зоната на Витоша.

Призоваваме държавните контролни органи и прокуратурата да разследват всички нарушения от сключването на концесионния договор от министър Долорес Арсенова през 2001 г. до сега и да приложат цялата тежест на закона над всички нарушители, включително държавни и общински органи на властта. Според чл. 278в от Наказателния кодекс на Република България повреждането на защитена територия е престъпление. При последното изменение на НК през април т.г. Синята коалиция предложи увеличаване тежестта на наказателната отговорност точно в такива случаи на повреждане на защитени зони, което беше отхвърлено от управляващите.

Държавата следва да встъпи в правата си върху всички имоти и съоръжения, изградени извън концесионната територия върху национален парк и изключителна държавна собственост, като ги упражнява при стриктно спазване на действащото законодателство.

Готови сме да участваме в изработването и да подкрепим пакет от законодателни мерки, с които да гарантираме предотвратяване на подобни нарушения и цялостна защита на обществения интерес – опазването на природата като национално богатство.