Димитър Бъчваров: България е единствената страна, която третира парите от ЕС като заплаха

…………….

Водещ Величко Конакчиев: Добре, Димитър Бъчваров – ДСБ. Малко по-бързо да говорим, че не сме в пленарна зала.
Димитър Бъчваров: Ами първо самата философия на бюджета, той, колегата отбеляза какво има предвид под основната цел на този бюджет – запазване на макроикономическата финансова стабилност на държавата.
Водещ: Но това съм го слушал и преди.
Димитър Бъчваров: Знаете ли това на какво ми прилича, аз след няколко години като навърша 60 години да кажа, че основната ми цел в живота от там нататък е да доживея до 50 години. Защото макроикономическата стабилност беше постигната горе-долу преди 10 години, въпросът е оттук-нататък как една политика оползотворява тази стабилност е растеж. Тази политика не прави това. Всъщност първият и единствен приоритет на този бюджет това е бюджетният излишък. Нещо повече, дори се казва, че на едно място в бюджета
, още на първата страница има цитат, тук мога да цитирам точно, но да пестим време, че на парите, които ще дойдат от ЕС трябва да се противодейства, за да не дестабилизират финансово икономиката. Ние сме единствената страна в еврозоната, в ЕС
Водещ: Не сме в еврозоната.
Димитър Бъчваров: Да, не сме в еврозоната разбира се
в ЕС, която третира парите от европейските финансови инструменти като заплаха за финансовата си стабилност, впрочем това е намерило израз и в една опасна симетрия, миналата година примерно парите от ЕС бяха планирани около 1.8% от БВП или малко над 1 милиард лева, а пък бюджетният излишък 2%. Тази година 3% са точно планираните средства за усвояване от ЕС, 3% е планиран бюджетен излишък, това обезсмисля по същество приемането на европейските фондове, това е във вреда на обществото като цяло, а тази политика може да ни изиграе много скоро много лоша шега във външнополитически план.
Водещ: Добре, г-н Бъчваров, вие имахте среща депутати, вие не сте депутат, но от ОДС и ДСБ, със синдикатите. Мисля, че сте на едно мнение с тях.
Димитър Бъчваров: Аз не съм присъствал на тази среща и за това да не давам изявления, но ще продължа нататък по отношение на така наречените приоритетни функции. Числата или фактите, по-скоро, числата в този проектобюджет се разминават с декларациите. Примерно казва се, че образованието е приоритет. Образованието е на седмо място сред приоритетните функции, ако ги подредим по повишение на разходите. Средното повишение на разходите в разходната част е 20.9%, почти 21%.
Водещ: Кое тогава е приоритетът в бюджета?
Димитър Бъчваров: Приоритетът в бюджета е бюджетният излишък, чието повишение, сега ще ви кажа колко е точно, е 78 на сто по план. Това е абсолютният приоритет, а вижте сред неприоритетните държавни функции са здравеопазване, полиция и отбрана, съдебна власт, т.е. точно тези области, в които ние сме уязвими и ни критикуват от страна на ЕС, това показват числата тук. Тук просто не може да има спор. Ако някой от колегите не вярва, ще му дам в табличен вид изведени тези неща. Ето защо казвам, че този бюджет първо с нищо не се различава от преходния бюджет, той няма да реши нито един обществен проблем, но недоволствата в публичната сфера ще продължат, защото те са обективно обосновани. Не може да се трупат излишъци милиарди, най-вероятно тази година ще приключим с бюджетен излишък някъде между 4 и 5% и то при положение, че сега се направят БВП.
Водещ: Колко грубо?
Димитър Бъчваров: Според мен
, ще бъде минимум между двадва и половина милиарда лева, а може би и повече и то при положение, че сега се похарчат по стара лоша традиция в последния момент се излеят просто пари…
Водещ: Всяка година, да, така е.
Димитър Бъчваров: Което пък няма нищо общо с другата заявена философия, че ще се прави програмно бюджетиране, впрочем то е доста карикатурен вид тук дадено. Преди 4-5 години имаше по-добри наченки в това отношение.
Водещ: Добре ще можем по-късно… Милен Велчев. Г-н Велчев, вие имате утре среща с работодателите. доколкото знам били сте на заседанията, НДСВ и вие настоявате за ново трипроцентно намаление на осигуровките.
Милен Велчев: Това е така, поне трипроцентно, тъй като ние смятаме, че за това има възможност и понеже споменахте утрешната ни среща с работодателите, тя започва да се превръща в традиционен за тази част на годината диалог с бизнеса. Подобна среща направихме и миналата година и няма да се изненадам и утре, ако намерим много, много общи точки във възгледите ни с бизнеса, защото ние искаме това, което иска и бизнесът. А иска стабилност, иска по-ниски данъци, по-добри условия за правене на бизнес не като самоцел, а защото това е донесло добрите плодове в развитието на икономиката на България досега. Това е намалило безработицата за последните 6 години три пъти и това може да продължи да я намалява. Утре ние ще разговаряме с работодателските организации и съм сигурен, че те ще подкрепят нашето виждане за понататъшно намаление на осигурителната тежест.
Водещ: 3%?
Милен Велчев: С 3%, да, защото това е реалистичното. Аз мисля, че има ресурси за по-голямо намаление, но политиката, както знаете, е изкуство на възможното. И това ще го отстояваме между първо и второ четене, защото не е записано като текст в проекта за бюджета, излязъл от Министерски съвет (МС). Иначе аз ще опонирам на г-н Бъчваров, който каза, че вече няма нужда да се грижим за макроикономическата стабилност, защото сме я постигнали. Хареса ми една аналогия от преди няколко дни, че макроикономическата стабилност е като фундамент в една къща, който ако липсва, не може да се гради нагоре и къщата въобще не може да съществува. За разлика, обаче от фундамента на една къща, макроикономическата стабилност има нужда да, така да се каже, обгрижвана постоянно, защото заплахите за нея особено от средата на тази година насам са все по-големи и ако ние пренебрегнем нуждата да спазваме макроикономическа стабилност, то всичките ни други усилия ще бъдат напразни.
Водещ: Добре, по-късно ще искам и вашето мнение за ще има ли, трябва ли да има компенсации след въвеждането на 10 процентния плосък данък.
Димитър Бъчваров:
Само секунда. Не твърдя, че макроикономическата стабилност не трябва да се поддържа и обгрижва, това е безспорно. Моят въпрос беше, че след като вече тази макроикономическа стабилност е установена, тя не се оползотворява. Това искам да кажа, разбира се, че макроикономическата стабилност е основата на всяка финансова политика, но не може непрекъсната ние да я поставяме като цел, в този смисъл като постижение, защото в този бюджет от първа страница до последна страница се твърди, че това ще бъде постижението на политиката в това отношение
Водещ: Добре. Кратко.
Милен Велчев: Не аз само исках да добавя, че да, излишъкът е много по-голям от заложения от 2007 година, но както впрочем г-н Бъчваров правилно отбеляза, в някои отношения този бюджет не се отличава. 2008 година не се отличава от този за 2007 година и политиката по излишъка е една от тях. Това, което го отличава е честността и прозрачността, с която се отнасяме към тази политика, докато досегашните бюджети и аз сигурно като бивш министър на финансите имам известна вина за това.
……………..