Димитър Абаджиев: Управляващите носят цялата отговорност за провала на съдебната реформа и за риска тя наистина да доведе до забавянето на членството ни в Европейския съюз.

Водеща: Добро утро, г-н Абаджиев.
Димитър Абаджиев: Добро утро.
Водеща: С вас да започнем разговора там, където го приключихме с вашия колега Младен Червеняков, който вижда елементи на противоречие с основния закон в новия НПК. Вие запознат ли сте със законопроекта и какво е вашето мнение?
Д.Абаджиев: Не съм запознат със законопроекта. Това е най-големият абсурд, че не само съдебната власт, но и Народното събрание по никакъв начин не е запознато предварително. Запознат съм с това, което вие, медиите, ни информирате. Няма как да не противоречи на конституцията това, което се опитват да направят управляващите. Искам да напомня, че основната препоръка на Европейската комисия в множество доклади е свързана с това, че има дублиране функциите в досъдебното производство между прокуратура и следствие. Управляващите се опитват да изземат функциите на следователите в рамките на сегашната конституция, което води до противоречие с нея. Затова категорично искам да заявя, че този Наказателнопроцесуален кодекс, който сега се внася и който и да е друг Наказателнопроцесуален кодекс, който може да се подготви в рамките на тази конституция, няма да… (лоша връзка, не се разбира – бел. ред.)… съдебната реформа, която е нужна на българското общество и за която настоява Европейската комисия. Това трябва да е ясно, категорично.
Водеща: Но до приемането ни в Европейския съюз тя, тази реформа, трябва да бъде извършена. С какви средства, след като на този етап този НПК среща отпори както сред магистратите, сега и две мнения – вашето и на вашия колега, и на депутати, най-вече заради абсурдността, че не сте запознати с…
Д.Абаджиев: Не, среща отпор заради това, че той няма да реши проблема. Трябва да е ясно, че тук не става въпрос за някакъв отпор, а за един прост факт, за който ние апелираме от две-три години. Че и съдебната реформа, по начина, по който трябва да се извърши, за да изпълни целите, за които говорим и ние тук, в България, и за които говорят и нашите европейски партньори, може да стане само чрез промяна на конституцията. Управляващите се опитаха и се направиха, че не чуват за този апел. Излъгаха Европейската комисия, Европейския съюз, че тази реформа може да се извърши чрез нов Наказателнопроцесуален кодекс, и затова сега са в тази смешна и парадоксална ситуация. Ясното е, че съдебната реформа, т.е. премахването на дублирането на функциите между прокуратурата и следствието, може да стане само и единствено чрез промяна на конституцията. Затова е абсолютно безсмислено приемането на какъвто и да е Наказателнопроцесуален кодекс в рамките на тази конституция. Това, което трябваше да се направи, е следното. Да се промени конституцията, да премине следствието, а според нас и прокуратурата към изпълнителната власт, да се направят бързи промени в Наказателнопроцесуалния кодекс съобразно новата структура на съдебната система, за да може тя да заработи в рамките на своето ново структуриране, и да започне обмислянето и подготвянето на Наказателнопроцесуален кодекс нов, което вече можеше да стане в рамките и на две, три години, както правят всички нормални страни. Това трябваше да се направи и това не направиха управляващите и затова те носят цялата отговорност за провала на съдебната реформа и за риска тя наистина да доведе до забавянето на членството ни в Европейския съюз.
Водеща: А този риск е реален според вас?
Д.Абаджиев: Според мен е реален, защото той съвпада с един дебат в Европейския съюз, свързан с недоволство на голяма част от гражданите на Европейския съюз от новите тежести от разширяването му. Попада в контекста на една неблагоприятна ситуация за България, която може да доведе до това все повече политици в Европейския съюз да настояват да се отложи членството и да се приложи предпазната клауза тогава, когато ние даваме повод за това…
Водеща: Благодаря ви…
Д.Абаджиев:…както е в случая.
Водеща: Димитър Абаджиев, депутат от ДСБ.