Декларация на ПГ на ОДС (ДСБ и БСДП) относно решението на правителството Сакскобургготски за отдаване на концесия на магистрала “Тракия”

На 16.12.2004 г. правителството Сакскобургготски напълно непрозрачно, без търг или конкурс, даде разрешение за отдаване на концесия за 35 години на най-важната българска автомагистрала „Тракия“ на българо- португалски консорциум.
С това си решение управлението Сакскобургготски нанася тежки вреди на интересите на българските граждани и на фирмите превозвачи, защото ги принуждава да плащат несъразмерно високи такси за пътуванията по магистралата. То вреди и на българските национални интереси, защото задължава държавата да плаща на акционера финансови компенсации в продължение на дълги години.
Концесионерът ще построи в действителност по-малко от 160 км път. Останалият е изграден или се изгражда с пари на българската държава.
Договорената от правителството цена за километър е над три пъти по-висока от максималната цена, плащана досега за строителството на километър магистрала.
Инвестицията за довършване на магистрала „Тракия“ не надвишава 280 млн. евро, а обявената от правителството сума е 720 млн. евро.
Концесионерът ще плаща концесионна такса едва след като държавата осигури договорения трафик, а дотогава бюджетът ще му доплаща предварително договорената сума.
Ние, всички български данъкоплатци, ще продължаваме и в следващите години да изплащаме теглените и използвани за строителство на магистрала „Тракия“ държавни заеми.
Разрешението за отдаване на концесия за 35 години на най-важната българска автомагистрала „Тракия“ на българо- португалски консорциум е признание за пълния провал на политиката за изграждане на транспортна инфраструктура. Тя предвиждаше да завърши построяването на автомагистралите „Струма“ – през 2004 г. и през 2005 г. – „Тракия“ и „Люлин“.