Министърът на финансите назначи проверки за управляваните от фонд “Републиканска пътна инфраструктура” европейски средства и за възложените на фирмата “Биндер” обществени поръчки, които завършиха по очаквания начин – не установиха нередности. С това наглостта на правителството при прикриването на корупцията премина всякакви граници. Финансовият министър, който ръководи Управителния съвет на фонда и отговаря за разходването на средствата, провери сам себе си и така прикри злоупотребите и вината на себе си и на още двама свои колеги – Гагаузов и Мутафчиев.
Нескопосано бяха скрити или премълчани отговорите на сериозните обвинения:
– Защо не е проверено разходването на европейски средства по програмата “Транзитни пътища ІV”, където именно формата “Биндер” е печелила проекти;
– Как в половината от спечелените търгове фирмата “Биндер” е била единствен участник и доколко в тези случаи договорената цена от 66,5 млн. лева е била реална;
– Защо се мълчи за конфликтите на интереси между ръководството на фонда и фирмите за надзор на пътните проекти;
– С чие покровителство изпълнителният директор на фонда е нарушавал Закона за обществените поръчки, като е възлагал поръчки на брат си за 120 млн. лева, без да декларира конфликт на интереси;
– Защо три обществени поръчки в Сливен за 5 млн. лева са възложени на “Биндер” без конкурс;
– Защо по програмите на Европейския съюз Министерството на регионалното развитие и благоустройството не изисква от оценителите на проектите да декларират роднинските си връзки с изпълнителите и ръководството на фонда.
Само седмица след дебатите в Народното събрание, министрите лъжат, че се борят с корупцията, като се самопроверяват и оневиняват. Никой в България не им вярва. Няма да им повярват и в Брюксел. Затова медиите вече информираха, че Комисията за разследване на злоупотреби с финансови средства на Европейския съюз (ОЛАФ) вероятно няма да признае резултатите от проверките, защото не са извършени от независим орган.
Демократи за силна България настояваме злоупотребите във фонд “Републиканска пътна инфраструктура” да бъдат разследвани от независим международен одит, определен от Европейската комисия.
София,
29 февруари 2008 г.