Декларация на народните представители от ДСБ относно договора за отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия” (17-02-2005)

Народните представители от Демократи за силна България предложиха на 18.02.2005 г. да се свика извънредно заседание на Временната парламентарна комисия за магистрала „Тракия“. Правим го, за да преодолеем блокирането на работата й от управляващите. Те бавят комисията умишлено, за да подпишат договора за концесиониране. Действат по същия начин както при неуспешния си опит за приватизация на БТХ.
От съдържанието на този договор става ясна причината правителството Сакскобургготски да предостави най-важната българска магистрала „Тракия“ без търг или конкурс на неизвестен българо-португалски консорциум. Защото съвсем съзнателно нанася огромни щети на българските интереси.
Категорично не сме съгласни със следните клаузи от правителствения договор:
1) увеличаване на средствата за строителство и рехабилитация със 160 до 877 млн. евро, което е напълно необосновано;
2) харчене на 215 млн. евро за рехабилитация на построената от данъкоплатците магистрала София-Пловдив-Оризово, без да има необходимост;
3) вземане на 645 млн. евро кредит, за който само за лихви и банкови такси ще бъдат платени 442 млн. евро;
4) допълнително вземане на 72 млн. евро обслужващ кредит, по който само за лихви и банковите такси ще бъдат платени 60 млн. евро;
5) концесионерът да се задължава да инвестира само 72 млн. евро собствени средства.
6) правото на трите португалски фирми да прехвърлят на акциите в полза на други дружества и дадената възможност една година след завършване на строителството всяко трето лице да изкупи акциите от концесионера;
7) концесионерът да извършва неограничен износ и внос на валута, като държавата поема риска от всякаква промяна на валутните курсове;
8) банковите сметки на концесионера да бъдат в чужбина;
9) да се дадат на концесионера всички права за изграждане на крайпътни комплекси, като от него не се изискват разрешения и такси за ползване.
Припомняме, че досега разкрихме следното. Договорът предвижда скандално предоставяне на държавна помощ. Концесионерът ще получава 35 години компенсации от българския данъкоплатец за над 8 млр. лева. По тази причина Комисията за защита на конкуренцията започна разследване. Правителството предвижда да въведе ТОЛ-такса за магистрала „Тракия“ и едновременно да получава винетна такса. Това противоречи на Закона за пътищата. Освен това:
1) концесионерът ще построи само 160 км. нова магистрала;
2) цената за строителство на километър ще бъде 3 пъти по-висока от действителната;
3) правителството се съгласява с 877 млн. евро инвестиция за довършване на магистралата при положение, че реалната инвестиция не надвишава 280 млн. евро.
Народните представители от Демократи за силна България ще предложим на извънредното заседание на Временната комисия да се приеме проекторешение на Народното събрание. С него ще се спре подписването на договора за концесионирането на автомагистрала „Тракия“ като вредящ на националните интереси и на интересите на всеки български собственик и водач на МПС.