ДЕКЛАРАЦИЯ
на ДСБ София относно
задълбочаването на финансовата криза в публичния транспорт на столицата
Въпреки приетия антикризисен бюджет на Софийската община за 2010 г., публичният транспорт на столицата навлиза все по-дълбоко във финансова и управленска криза. Кметът и заместниците му, които отговарят за транспорта и финансите не са в състояние да овладеят нарастващите дефицити и проблеми на градския транспорт.
Израз на тази безизходица е предложението спешно да бъдат взети нови 50 млн. лева заеми, по-голямата част от които да се разходват за погасяването на стари дългове натрупани от текущи разходи в сектора.
С поемането на нови все по-големи дългове заради стари задължения в транспорта, общината няма да реши въпросите на градската мобилност, а ще доведе до нова ескалация на проблемите в него.
Ние общинските съветници на ДСБ предупредихме за опасността от задълбочаването на проблемите в градския транспорт и още на чистотата предложихме пакет от неотложни мерки за промени в организацията на движението. Те бяха насочени към повишаване на средната скорост на обществените транспортни средства, която е в пряка зависимост с разходите за дейността като цяло.
пример:
2008 г. – средна скорост: 14, 25 км.ч., разходи – 66 000 000 млн. лв.
2009 г. – средна скорост: 12,75 км.ч., разходи – 101 400 000 млн. лв.
2010 г. – средна скорост: 11, 75 км.ч., разходи – 135 300 000 млн. лв.
С прилагането на предложените от ДСБ мерки съществено щеше да бъде увеличена средната скорост на наземния публичен транспорт и съответно да бъдат спестени 30 млн. лева годишно. Така кризата можеше да бъде овладяна. Тези мерки обаче, обаче бяха игнорирани от кмета и мнозинството на ГЕРБ.
Припомняме, че през 2007 година управляващите от ГЕРБ увеличиха цената на билета за пътуване с 43% от 0,70 лв. на 1.00 лв. уверявайки столичани, че това трайно ще реши проблемите на транспорта. И тогава, както и сега, ние предупреждавахме, че само с по-скъпи билети няма да се подобри транспортното обслужване на столичани.
Днес отново твърдим, че наливането на пари от заеми в нереформираната система на градския транспорт на столицата задълбочава, а не решава проблемите в сектора.
С приемането на това решение СОС ще натовари общината с 50 милиона лева, а от там и всяко семейство живеещо в София, с над сто лева дълг без никакви гаранции, че транспортните услуги ще станат по-добри.
Припомняме, че разходите за градски транспорт сега достигнат 27 % от собствените приходи на СО, което превръща общината в заложник на погрешната политика и отказа на реформи в сектора.
Изрично подчертаваме, покриването на текущите разходи на транспортните дружества с дългосрочни банкови заеми е опасна за финансовата стабилност на общината.
ДСБ е категорично против такава политика и още веднъж настояваме за незабавни реформи в организацията на столичния транспорт.