Интервю на Таня ДЖОЕВА за подмяната u магистралата, край която живеят най-бедните берачи на портокали в Европа
Вие бяхте регионален министър в правителството на Иван Костов, г-н Чачев. Наследниците ви на този пост в кабинета “Борисов” направиха забележителна кариера – Росен Плевнелиев стана президент, Лиляна Павлова е №1 в рейтингите на министрите. Не им ли завиждате от време на време?
– (Въздиша.) За какво да им завиждам? Правителството на Иван Костов с пет пъти по-малко пари, отколкото има сега “апостолът Бойко Борисов”, както го нарекоха старейшините в ГЕРБ, направи много повече.
– Как направихте сметката?
– Когато нашето правителство приключи своята дейност, брутният вътрешен продукт беше 22 милиарда и 846 милиона лева, сега БВП на България е над 80 милиарда. Най-тежкият участък на магистрала “Хемус”, 40 километра с един от най-високите виадукти и последния тунел, ние го построихме и го открихме в средата на мандата. Изградихме Южния пътен възел, пътен възел “Родопи”, 23 километра от магистрала “Марица”, ремонтирахме 26 големи моста. В мандата на Костов бяха основно рехабилитирани над 4500 километра. И най-важното – оздравихме третокласните и четвъртокласните пътища. А какво се получава сега? Зимно време родилките не могат да стигнат от селата до болницата в града. Учениците не могат да ходят с автобус на училище. Инвестиционната програма на Иван Костов за времето си беше много добра и неслучайно три правителства след него нямат своя, обаче България вече има други приоритети. Да вземем за пример Дунав мост 2.
– Точно за Дунав мост 2 щях да ви питам. Лиляна Павлова ви обвини, че през 2000 г. сте сключили неизгоден за България договор с Румъния. Че ние инвестираме повече, а пътните такси са в полза на румънската страна.
– Не един, а двама министри – Павлова и Ивайло Московски, казаха, че се чудели как ще оправят бакиите от 2000 г. Това е откровена лъжа. Бях убеден, че ще ми зададете този въпрос, затова ви нося договора. Там е записано, че приходите от експлоатацията на обекта ще се разпределят пропорционално на вложените суми. Подписът под договора не е мой, а на външния министър – тогава Надежда Михайлова (б. р. – копие от договора се пази в редакцията на “Преса”). Да се върнем на приоритетите. Когато започнахме преговорите за Дунав мост 2 при Видин – Калафат, той беше съдбовно важен за България. Тогава течеше войната в Югославия, България нямаше излаз към Европейския съюз и това беше нашата алтернатива. Успоредно с Дунав мост 2 бяхме осигурили безвъзмездна помощ от 320 милиона екю, което е равно на евро, за изграждане на жп линията от Видин до София. Каква е ползата сега от мост, след като я няма жп линията и не е заложена в националната стратегическа рамка.
– Казахте, че сте построили пет пъти повече. Ако е така, правителството на Борисов умее да се продава по-добре на избирателите, след като общото впечатление е, че сегашните управляващи са строителите на съвременна България?
– Правителството на Борисов е правителство на подмяната. ГЕРБ подмени всичко. Подмени дясното с “калинки”, милиционери и Харизановци (б. р. – има предвид бившия председател на съвета на директорите на “Напоителни системи” Георги Харизанов). Много ми е тежко да говоря на тази тема (прави пауза). Но последствията са за наша сметка. Правителството ще има проблеми с магистрала “Тракия”, ако успее да я открие за изборите, то ще е с цената на компромиси. Там в момента се изсипват милиони левове за отводняване на терена и тези пари се изсипват точно в “Напоителни системи”, а се работи без проекти! Просто се харчат парите на данъкоплатците. Знаете ли колко струваше километър магистрала при Костов?
– Колко?
– .Най-скъпата платена цена е 600 хиляди долара. Най-евтината сега е 2 милиона и 600 хиляди евро. Давам си сметка, че са минали 12 години. Но има и друга причина за разликата.
– Каква?
– “Калинките”.
– Спомняте ли си, че преди три години Синята коалиция имаше предизборен клип, в който за три часа се стигаше до морето…
– Клипът беше на СДС. Но ние заедно, когато ОДС управляваше, сме представяли пътната и железопътната стратегия на България в Гранитната зала на Министерския съвет. Ако не се беше появил Симеон Сакскобургготски, отдавна щеше да е приключена и магистрала “Тракия”, и “Марица”, и “Струма”, и “Хемус”. Бяхме осигурили финансирането за “Тракия”, “Марица” и “Струма” по схема 40:40:20. Още не бяхме член на ЕС, но 40% бе кредит от Европейската инвестиционна банка при нулев лихвен процент, 40% – безвъзмездна помощ от европейските фондове, и 20% – от републиканския бюджет. За съжаление тези пари потънаха незнайно къде и наново се харчи.
– Не е ли срамно, че в България до морето не можем да стигнем безпроблемно, докато в Европа 400-500 километра не се усещат.
– Срамно е. Аз съм минавал за един ден и 1500 километра по европейските пътища без особено затруднение.
– Правителството значи не бърка, като поставя акцент върху инфраструктурата и магистралите?
– Но не само върху магистралите. “Тракия” отдавна можеше да бъде построена, ако не беше така нареченият грабеж на века с концесията на “Тракия” (бел. ред. – проект на кабинета на НДСВ с португалска компания). Цитирам Сергей Стани-шев. Бях един от най-големите противници на тази концесия и, слава Богу, че тя не се случи, защото щяхме да задлъжнеем с 30 милиарда лева, за да ходим лятото до Бургас. Във всичко трябва да има професионализъм и разум.
– Вие трябва да сте оценили професионализма на Лиляна Павлова, тъй като вие сте я назначили в регионалното министерство?
– Лиляна Павлова влезе в министерството след провеждане на конкурс. Тя е много амбициозна, много чете, учи се в движение. Тя не е “калинка”.
– Автор сте на стратегията на ДСБ в регионалното развитие, говорите за целта да станем транспортен център на Балканите. В какво се разминавате с ГЕРБ?
– Аз лично съм фен на жп транспорта. В нашата стратегия приоритет беше даден на жп линията Пловдив – Свиленград. При правителството на Костов товарите, които превозваше жп транспортът, надвишаваха 20 милиона тона годишно. С турската страна имаше договорка при пускането на Пловдив
– Свиленград през България да минават още 10 милиона тона железопътни товари. Основна част от брутния вътрешен продукт на Холандия се формира именно от жп транспорт. Бяхме осигурили 360 милиона евро за тази жп линия. Дойде царят, направи един фалшив търг, забатачи се строителството и спря. А кабинетът на Борисов отклони средства от тези 360 милиона за козметика на отсечки от жп линията от София до Пловдив и от Пловдив до Бургас, която е най-добрата в България.
– Като ви слушам, се питам знаем ли какво правим?
– Определено – не. За мен България се движи по инерция, на автопилот. Преди около 3 месеца в сайта на Агенцията по заетостта прочетох, че се търсят учители с основна заплата 293 лева. И чистачи с основна заплата 310 лева. Извинявайте… В същото време децата вместо Ран Босилек казват Рамбо Силек. Къде отиваме ние? Ран Босилек и Рамбо Силек…
– Децата са гледали “Рамбо”, не са чели Ран Босилек.
– Да, гледали са “Рамбо”. Като умален модел България се превръща в една асфалтирана магистрала, където живеят най-добрите берачи на портокали в Европа. Най-бедни, най-необразовани, без перспектива.
– През 1999 г. вие, г-н Чачев, подписахте заповедта за разрушаването на мавзолея в София. Не успяхте да го съборите лесно.-Не се ли превръща случилото се в метафора
– десните все се опитвате да бутнете комунизма и все не успявате?
– Права сте, че не се получи от първия път. Заради емоциите, с които се подходи. Трябваше първо да се скенира сградата. Тя представлява четири матрьошки. Отвътре конструкцията е укрепена с железопътни релси. Това е било противоатомното скривалище на правителството и на Политбюро. Имало е и кабинет на Живков, стая за почивки, където партийните ръководители са отдъхвали по време на манифестациите. А метафората ви е сполучлива.
– Но защо така става?
– В първите години властта, включително икономическата, беше в предишните управляващи. Грешка на десницата е, че допусна смяна на правителството на Филип Димитров. Бившите комунисти доведоха и Сакскобургготски. Тогава започна подмяната, която доведе до обезверяване на хората. Те не правят разлика между СДС и ДСБ. Срещат ме по улицата, не знаят, че съм от ДСБ, и мислят, че съм в СДС.
– Ще успеете ли да убедите достатъчно брой избиратели, че вие сте автентичната, а не подменената десница?
– Ние сме десницата от 1990 г. Ние заедно с милиони българи, които сме преживели зловещия 45-годишен комунистически експеримент и няма да допуснем друг подобен чрез реставрацията му от ГЕРБ.
– Но непрекъснато се карате, разделяте.
– Така е. Но да не забравяме, че всички работеха против нас и с всички възможни средства.
– Вие също работехте срещу себе си. Сегашното СДС подменено ли е?
– Как да не е подменено?! То щяло да работи с ГЕРБ. Каква десница е ГЕРБ? С преврата в СДС, с ликвидацията на малкия, средния и семейния бизнес, с наглия избор на Конституционния съд, за което вместо Шенген получаваме нов мониторинг в края на 2013 г…
– С какво ще помогне на ДСБ фракция “Единство” в СДС?
– Ще запази мястото на СДС в десницата. Обнадежден съм от факта, че младежкото СДС подкрепи фракцията. Трябва млади хора да поемат нашите идеи.
– И на изборите тръгвате сами?
– Мисля, че Синята коалиция ще просъществува. Независимо дали с трите букви на СДС или без тях. След избирането на Кабаиванов за лидер трите букви изгубиха значение. Най-важното е синият избирател да се върне на Орлов мост. Заедно с децата, които преди 22 г. бяха там върху раменете им.
Километър магистрала при Костов струваше 600 000 долара, сега – 2 600 000 евро.
Евгени Чачев е роден през 1944 г. в София. Завършва строително инженерство и задочно – финанси и кредит. Бил е председател на управителните съвети на Столична общинска банка и на банка “Биохим”. От тай 1997 г. е заместник-министър, а от декември 1999 г. – министър на регионалното развитие и благоустройството. Депутат в 39-ото НС и 40-ото НС. Един от основателите на ДСБ.
Лиляна Павлова се учи, тя не е “калинка”
Ще загубим 2 милиарда евро за изграждане за пречиствателни станции, които според договора с ЕС трябва да са готови до края на 2013-а. Но за тях няма проекти.