Даниел Митов: Първанов отвори вратите на властта за Доган

Водещ: Добър вечер казвам сега на Мая Манолова, член на Изпълнителното бюро на БСП, и Даниел Митов, заместник-председател на ДСБ. Здравейте.
Даниел Митов: Добър вечер.
Мая Манолова: Здравейте.
Водещ: Г-жо Манолова, към вас е първият ми въпрос. По-спокойна ли сте в политически план, разбира се, след днешното интервю за президента, в което той обясни между него и премиера и съвсем не е обхванат от синдрома „Боянски ливади“?
Мая Манолова: Наистина, интервюто на президента през миналата седмица събуди много въпроси. Аз съм по-скоро изненадана от интерпретациите, които бяха направени по повод на това интервю. И ако мога да цитирам вашия анонс, интерпретациите, а не тезите на президента са от долно до до горно до. Даже по едно време аз си задавах въпроса дали всички тези хора, които коментират какво е казал президентът, имат предвид една и съща негова статия. Според мен беше добре, че сутринта той доизясни своите позиции и по този начин ние наистина разполагаме с едно обяснение на това какво искаше да каже. Така че не може да става дума за война между него и премиера. Мисля, че това е очевидно. За никого на „Позитано“, а би следвало изобщо в публичното пространство да не е тайна, че президент и премиер са в добри отношения и всички въпроси, които касаят развитието на България, всички актуални въпроси се дискутират между тях двамата. Но както каза президентът, има въпроси, които не могат да бъдат просто разговор между четири стени, а тогава, когато наистина са глобални, трябва да се представят пред обществото с цялата им сложност. И след като бъдат дебатирани, да се предложат решения.
Водещ: Все пак на кратичко. Как си обяснявате смекчаването на критичния тон на президента Първанов между първото и второто интервю, защото очевидно такова смекчаване има? В първото интервю Първанов говори, че е голяма грешка, че премиерът си позволява да назначава съветници в бордове, че е грешка да се прави PR на неговия гръб. В днешното му телевизионно интервю пред БТВ беше съвсем по-обрано като тон и смисъл.
Мая Манолова: По-скоро и самият президент си даде сметка, че не е бил разбран или че поне не е коректно интерпретиран най-вече в различни медийни изяви на хора, които искаха да яхнат това интервю, за да удовлетворят свои лични амбиции. Различни политически сили, които сме свидетели на това, че се стремят към властта и към предсрочни избори, искаха да използват това интервю в своя полза. Но не мисля, че той е променил мнението си за това, че не би следвало премиерските съветници да бъдат назначавани в бордове, просто уточни и даде посока на тези, които наистина се интересуват от това какви са неговите отношения с премиера. И естествено, че е абсолютно логично, че той е човекът, който застана зад неговото израстване в партията, чийто председател беше, да е един от най-заинтересованите от доброто представяне на Сергей Станишев като министър-председател.
Водещ: Добре, останете на пряката ни телефонна линия. Да чуем и Даниел Митов, заместник-председател на ДСБ. Според вас, има ли напрежение между президентската институция и премиера?
Даниел Митов: Откровено казано от дълго време се говори за напрежение между тях двамата, то е очевидно. Въпросът за мен обаче не стои изобщо така. всичкото това говорене за война между президент и премиер изобщо не ме интересува. И премиер и президент са достатъчно виновни и отговорни за това, че България е сочена като пример за назидание в ЕС, за това, че очакваме много негативен доклад от страна на ЕК юли месец. За това, че са спрени пари от еврофондовете, които в момента можеше да се усвояват. За това, че инфлацията в България е 15%, при инфлация в рамките на ЕС от 3,6 -3,8%. Как е възможно в една Румъния, в една Турция, в една Македония, страни около България, инфлацията да е двойно по-малка? Как е възможно българите, най-бедната държава в Европа, да плащат най-високата цена за енергия? Това са важните въпроси. А това дали Георги Първанов и Сергей Станишев воюват, откровено казано, мен не ме интересува, поради простата причина, че те носят еднакво вината за това. Георги Първанов е архитектът на тази коалиция. Той надяна ризата на Сергей Станишев, на това правителство. Като архитект на тази коалиция, той носи голяма отговорност. И в същия момент Сергей Станишев като човек, който прие ролята на, как да кажа, на политически първокласник, на който му слагат някаква рамка, в която…
Водещ: Вероятно е дошло времето да му се скарат на първокласника?
Даниел Митов: Очевидно е така. Техните взаимоотношения обаче само вредят на държавата.
Водещ: Добре, коментираме всичко това разбира се, не защото искаме да разберем по колко пъти на ден президент и премиер се чуват по телефона и какво си казват, а защото хармонията в политически смисъл казано между тези две институции носят и стабилност на нашата държава. Споменахте доклада на ЕК, днес президентът…
Мая Манолова: Аз мисля, че…
Водещ: Да, г-жо Манолова?
Мая Манолова: … тези, които очакват един критичен доклад и налагането на предпазни клаузи на България, които направиха всичко възможно този доклад наистина да бъде такъв, ще бъдат много разочаровани. Проблеми има, това е ясно на всеки български гражданин, не е нужно Брюксел да ни го посочва. Но че по тези проблеми се работи, мисля, че премиерът доказа с цялостното си поведение. Правителството предприе различни мерки в различни посоки, с ремонта, който беше направен в правителството и с усилията на вицепремиера Плугчиева. Така че работи се във всички критични сфери и това е нещо, което няма как да не бъде оценено в предстоящия доклад. А че изказването на президента и доклада се очакват от опозицията именно от гледна точка на техните егоистични и теснопартийни интереси, а именно клатене на правителството и евентуално предсрочни избори, това не е тайна за никого. Но да се прави това за сметка на гърба на България, мисля, че е общо взето късогледо политически. И БСП е била в опозиция, но никога не си е позволявала да клевети държавата и да се старае да извлича собствени партийни дивиденти за сметка на нашата страна.
Даниел Митов: Малко е странно всичко това, защото когато се казва, че се работи по определен въпрос, проблеми има, ясно е, че има проблеми. Въпросът е, че ЕС налага санкции, тези санкции бяха наложени именно защото не се работи по тези проблеми. А чак когато започнахме да понасяме санкции, тогава, г-жо Манолова, се случи това.
Мая Манолова: След като няколко пъти светна червената лампа тук и там правителството, да не ви преразказвам плана на действие с всичките конкретни стъпки, които се правят и в областта на правосъдие и вътрешен работи и в…
Даниел Митов: Проблемът е, че стъпките не бяха конкретни.
Мая Манолова: … и в разплащателна агенция, и в област „Земеделие“, и във всички критични зони, така че…
Водещ: Г-жо Манолова.
Мая Манолова: … в момента цялата държава е в едно усилие, всички органи за изпълнителната и на законодателната власт да правят нещата в посоката, която се очаква от Брюксел и която се очаква от всички български граждани. И не би следвало предварително, преди да сме видели конкретните тези, които ще има в доклада на Брюксел, евентуално конкретните санкции, предварително да потриваме ръце и да очакваме, че от това ще последват големи вътрешни сътресения. Мисля, че имаме още месец време, в което да покажем, че сме разбрали критиките и че работим за тяхното преодоляване.
Водещ: Г-жо Манолова, гледахте ли сутрешното интервю на президента?
Мая Манолова: Да, разбира се.
Водещ: В частта си, когато ставаше въпрос за доклада на ЕК, президентът недвусмислено употреби две достатъчно силни думи – едната беше „нелицеприятен доклад“, другата дума беше „силно критичен доклад“. Не смятате ли, че всъщност дори критиките на президента от преди една седмица, в кокетката на това, за което говорите, са провокирани именно от изчерпването на неговото търпение, че прекалено дълго България се мота, ще използвам тази дума, за да започне сериозните реформи и загуби безкрайно ценно време? Не беше ли подтекстът на интервюто на президента именно такъв?
Мая Манолова: Президентът каза нещо, което ние всички знаем, има много проблеми в България в първата година на нашето еврочленство. Един от основните проблеми, макар да не се поставя на първо място, е липсата, казано на кратко, на административен капацитет. Ясно е, че органите, които трябваше да контактуват с Брюксел и които да играят ролята на един ретранслатор между европейските чиновници и българските органи, не си свършиха работата. Ние сме на ясно с този проблем. Ясно е, че имаше непрозрачно усвояване на средства в редица сфери, но също така е ясно, че в момента се работи по тези въпроси, включително с внасянето на Закона за конфликт на интереси и с всички действия, които бяха предприети от изпълнителната власт за отстраняване на съответните лица и от съдебната власт за търсенето на съдебни санкции. Ето например по този въпрос се работи. По същия начин ежедневно имаме информацията например какво се прави в сферата на земеделието, какво се случва в разплащателната агенция. Т.е. ясно е, че има проблем и никой не си затваря очите. Но докато едни се стараят да работят за решаването на тези проблеми, други просто протриват ръце…
Даниел Митов: Г-жо Манолова, нека ви прекъсна за секунда…
Мая Манолова: Ами, да, критичен ще бъде докладът, нормално е, за една година ние не сме идеални. Важното е какво се случва и каква е посоката, в която вървим.
Водеща: Кратка реплика от Даниел Митов и ще продължим.
Даниел Митов: … и да ви кажа следното. Проблемът не е липсата на административен капацитет. Проблемът е корупцията и сливането на държавата с организираната престъпност. Това беше казано, това беше казано от Европейската комисия и беше показвано много пъти. И българската държава не направи нищо, това правителство не направи нищо, докато не започнаха санкциите и докато не се стигна дотам, че да очакваме такъв доклад, за който да говорим едва ли не някакви конкретни санкции в посока на това България да бъде изолирана за период от време от случващото се в ЕС. Нека видим проблемите такива, каквито са, и в крайна сметка каква е била, този ремонт на кабинета, за който вие казвате, че е действие в посока на коригиране, посока корекция в отношението на правителството към усвояването на фондовете от ЕС. То беше козметично, то беше нищо. Министрите, които отговарят, са пряко отговорни за спирането на парите, останаха на своите постове. Орешарски, Гагаузов и Мутафчиев са все още там. Този триумвират продължава да работи. Там, там е проблемът. Проблемът е, че едва ли нещо ще се случи, докато това правителство е на власт.
Мая Манолова:Вижте промени се случиха и в трите министерства. Беше сменен шефът на Пътния фонд, бяха арестувани няколко служители…
Даниел Митов: Ама това стана след сигнали на опозицията, г-жо Манолова, това стана, след като ние вдигнахме темата.
Мая Манолова: Това са мерки, които се случват за първи път в България, смените всъщност са …
Даниел Митов: Това стана, след като опозицията го направи…
Водещ: Добре, тъй малко се, г-жо Манолова…
Мая Манолова: Човекът, който отговаряше за усвояване на фондовете, вече е само зам.-министър. И просто бяха предприети и редица конкретни персонални стъпки с лицата, които не са се справили по очаквания от тях начин с функциите си…
Даниел Митов: Г-жо Манолова, уволнението на хора, уволнението на хора от администрацията не решава проблема, министрите са там.
Водещ: Г-н Митев, това е много важна тема за европейския доклад. Ще ми се обаче да не гърмим патроните предварително, защото в следващия месец, до 23 юли, когато докладът ще излезе, горе-долу все за това ще си говорим. Надявам се по смислен начин. Малко минути имаме, г-жо Манолова, да прокоментираме промените в избирателната система. Упрек има от президента както към вас управляващите, така и към опозицията, че се е вкоренила, вкопчила в статуквото и не иска да го променя. Шест месеца, казва Първанов, чакам знак от управляващото мнозинство, най-вече от БСП, знак да заяви своите намерения да се промени избирателната ни система. Защо БСП се е вкопчила в статуквото?
Мая Манолова:Ако следите как се развива процесът с дебата около промените в изборното законодателство, ще знаете, че БСП е единствената партия, която се обяви за въвеждане на мажоритарен елемент в избирателната система, като в момента обсъждаме два варианта. Единият е за преференциалното гласуване с намаляване на прага и въвеждането на повече от една преференции, а другият е със смесена система в няколко варианта. Лично моето мнение, повтарям, лично моето мнение напълно се покрива с изразеното от президента за въвеждането на първоначално на мажоритарен елемент в рамките на 31 мажоритарно избрани кандидати, защото по този начин ще спестим прерайонирането на страната, което винаги създава подозрения към тези, които го правят, дали няма да извлекат някакви партийни конкретни облаги и освен това ще бъде въведен и реално мажоритарният елемент с 30 мажоритарно избрани личности. Но БСП е единствената партия, която се е обявила за въвеждане на този елемент. Ако следите реакцията на ГЕРБ, той е против мажоритарния елемент…
Водещ: Г-жо Манолова, аз следя..
Мая Манолова: (…) НДСВ днес е против, ДПС – против. Реално ние сме единствената голяма партия със сериозно влияние, която подкрепяме идеята за въвеждане на мажоритарност в избирателната система. Единствените.
Водещ: Не, аз следя, усмихвам се на това, което казвате, защото аз следя това, което вие правите и останалите политически партии. Но очевидно президентът не ги е видял тези дебати, за които говорите, за да коментира в прав текст в интервюто, че 6 месеца българският държавен глава чака знак от вас, казва той, от най-голямата управляваща партия в коалицията – това е БСП, ако не бъркам, нали така? Ако той не ги е забелязал тези дебати…
Мая Манолова: Президентът е прав за това, че дебатът можеше да тече по-интензивно и ние вече да сме обявили по-категорично нашите намерения. Прав е за това, че темпото не е достатъчно интензивно, но различен е погледът отстрани и погледът отвътре. Все пак ние сме голяма партия, в която процесите не текат толкова бързо, тези въпроси се дискутират в различни партийни формати. Освен това ние не можем да не се съобразяваме и с мнението на нашите коалиционни партньори. Знаете какво се случи по време на дебатите и приемането на Закона за местните избори, ние бяхме за преференциалната система, за преференциалното гласуване, даже в пленарна зала първоначално се гласува „за“ и след това се наложи да го прегласуваме. Т.е. тука има много неща, които би следвало да се съгласуват, преди да се изказват като категорична партийна позиция. Най-вече с оглед сложната коалиция, в която се намираме. Иначе аз подкрепям това, че трябваше да сме готови с тезите си по-рано и че може би трябваше по-рано да включим в дебата и социолози, и политолози, и представители на гражданското общество, а защо не и президентските съветници, които очевидно също имат добра експертиза по темата.
Водещ: Част от президентските съветници се занимават с други неща, както разбрахме, това е една друга тема. Само секунда. Г-жо Манолова, НДСВ слага ли прът в колелата на тази промяна, за която говорим, като се обявява против мажоритарния елемент във вота, който ще доведе до възстановяване на двуполюсния модел?
Мая Манолова: Честно казано аз съм изненадана от категоричността в тона на Милен Велчев. Но от друга страна пък си давам сметка, че той е заместник-председател на партията, така че едва ли говори несъгласувани позиции. От друга страна в парламента ние, представители на различните политически партии, в друг формат коментираме нужните промени в изборното законодателство и там позицията на техния представител беше по-скоро за въвеждането на мажоритарен елемент. Така че аз лично смея да се надявам, че това не е окончателното становище на колегите от НДСВ, защото давате се и вие сметка и всички български граждани, че когато става дума за вземане на решения, първо разбира се е партийният формат, но след това всяко решение трябва да бъде съгласувано и в коалиционен формат. Но от друга страна изборното законодателство доказа с гласуването и на закона за евроизборите и на закона за местните избори, че в един момент непосредствено преди изборите всяка партия търси да извлече конкретен партиен интерес. Може би затова сега, все пак има още една цяла година до редовните избори, все пак и благодарение на категоричните изказвания и усилия на президента, политическата класа ще преодолее страховете си и в голяма доза егоизма си и ще въведем това, което хората очакват от нас, а именно на терена на изборите да излязат личности, на е просто…
Даниел Митов: Вижте…
Водещ: Кратък отговор – да/не. Тоест вярвате, че НДСВ в оставащото време ще загърби партийните си интереси и ще се присъедини към вашия лагер, на хората, подкрепящи мажоритарния елемент в гласуването? Да?
Мая Манолова: Лично моето мнение е, че партийният интерес на НДСВ е за въвеждането на мажоритарния елемент, но разбира се това е мое лично мнение. Дебатът предстои, така че ще търсим сближаване на позициите и с колегите и от НДСВ, и от ДПС, а също така и с останалите парламентарно представени сили.
Водещ: Добре, Даниел Митов да чуем за минута. ДСБ защо се е вкопчило в статуквото и въобще какво ще правите с мажоритарния елемент? Цитирам.
Даниел Митов: Доста, как да кажа, смешни са твърденията, смехотворни, за това, че ДСБ се е вкопчило в статуквото. ДСБ откакто съществува този парламент и това правителство, се стреми да промени статуквото. И спирам до тук. Ще се върна на въпроса за изборното законодателство и за предложенията на президента. Едва ли мажоритарният елемент е най-важното нещо в този случай. Аз съм съгласен, че има дебат и че трябва да се сложат на масата, трябва по-бързо да се …
Водещ: За да бъдем коректни, трябва да кажем, че днес всъщност президентът излиза с предложения, които са формулирани в десет точки, за реформа на политическия модел.
Даниел Митов: Точно така.
Водещ: Една от точките е мажоритарния вот, за който говорим тук.
Даниел Митов: Които са предложения, които могат да се обсъждат, те трябва да се обсъждат бързо, защото наистина в България се утвърди практиката да дойдат избори и месец преди тях да се приеме избирателен закон, който по един или друг начин отразява исканията на статуквото, на управляващите. А ще кажа още нещо обаче. Вместо да говорим за това. Вместо да говорим за подобни технически подробности трябва да говорим за корупцията в избирателния процес. Защото изборната корупция в момента се е превърнала в рак на българската демокрация. И ние имахме конкретни предложения за това как да се преодолее, конкретни законодателни предложения, да се увеличи и наказанието, а не когато хванат някой да го глобят с 2500 лева и да го пуснат набързо.
Водещ: Добре, тъй като имаме още точно 30 секунди, ще ви помоля това да е края на вашата теза. Последен въпрос към Мая Манолова. Даниел Митов току-що спомена. Къде ще са гаранциите, че промените в избирателната ни система няма да стане в 12 без пет, както казва президентът?
Мая Манолова: С конкретните действия. БСП ще предложи до края на този месец промяна в закона за политическите партии, които… Това, което говори и колегата от ДСБ, се въведат ясни правила в това как се финансират политическите партии, да направим опит да пресечем политическата корупция. А до края на този политически сезон ще сме готови с основните си тези за промяна в изборното законодателство, а през началото на следващия, т.е. в средата на септември ще внесем конкретни предложения в парламента.
Даниел Митов: Проблемът, знаете ли, само последна реплика.
Водещ: 10 секунди, наистина.
Даниел Митов: Проблемът е, че президентът беше този, които отвори вратите на политическата корупция с вкарването на ДПС в това правителство.
Водещ: Е вие отворихте цяла тема.
Даниел Митов: БСП гласува заедно с ДПС за това изборният туризъм да продължи…
Водещ: Г-жо Манолова, пет секунди за вас и приключваме.
Мая Манолова: БСП всъщност е първата политическа сила, която внесе предложения в парламента и те бяха приети да се криминализира купуването на гласове. Т.е. ние с конкретни законодателни предложения сме доказали, че сме против пазара на гласове и против политическата корупция. Остава законите да проработят.
Даниел Митов: Изборният туризъм беше въпросът.
Водещ: Добре, тук е краят, точка. Мая Манолова, Даниел Митов.