ГЕРБ се заигра с монополистите в зърнопроизводството

(видео)

Водещ: Председателят на ДСБ – Иван Костов, мой гост в „Здравей, България!“, добро утро.
Иван Костов: Добро утро.
Водещ: Започвам с БДЖ – какъв е изходът, който виждате вие?
Иван Костов: Вижте, БДЖ са в състояние на приемане на оздравителен план, за да не се допусне фалит на дружеството. Това е състоянието по Търговския закон, по търговските закони на ЕС, при невъзможност на държавата да участва със силно поемане на задължения към дружеството, защото ще се започне процедура за наказание на страната за незаконна субсидия.
Водещ: Аз сега питах няколко пъти министъра…
Иван Костов: В този смисъл, вече възможностите вече, за да се намерят решения са се стеснили много повече отколкото, да речем, преди 1 година или преди година и половина, когато са били повече. Изобщо с реформите е така – колкото повече се бавят, толкова по-трудно става условието на задачата, което трябва да бъде решено, защото се елиминират възможности. Така че елиминирани са тези възможности и това трябва да се разбира. Най-важната възможност, която е елиминирана, най-важната е, че преди година и половина ГЕРБ имаше преобладаващата подкрепа на обществото, тъй като управляваше с „Атака“. Сега дали официално коалиция е имало, или не, но „Атака“ ги подкрепяше. И на практика и в парламента те имаха, как да кажа, официално политическата сила, официално мнозинство, с което да приложат мерките.
Водещ: Сега не са по-зле, според мен.
Иван Костов: Сега ситуацията е съвсем друга. Сега ситуацията е такава – те в парламента са подкрепяни от група депутати, т. нар. независими, зад които обаче не стои нито един избирател. В този смисъл, подкрепата, която идва в парламента, не е отражение на подкрепата, която има сред българските граждани. Защо го казвам това?
Водещ: Аз знам защо го казвате – нямат основания и нямат…
Иван Костов: Защото каквото и да се направи сега в реформите, силата която противодейства, като обществено мнение, е много по-голяма срещу тях. Сега, някои неща могат да бъдат приети като действия, да бъдат подкрепени като мерки. Но въпросът е, че това глобално съотношение вътре на доверие и недоверие към управляващите, по отношение на мерките, които ще приемат от страна на хората, от страна на гласоподавателите, не е в тяхна полза.
Водещ: Но не е и вътре в парламента, обаче.
Иван Костов: В парламента – не. Но нали разбирате – това практически няма значение за силата, с която се прилагат мерките, защото силата зависи от доверието. Тя не зависи от това, че някаква шепа депутати, там, те подкрепят, тъй като зад тях, пак го повтарям, няма никой. Просто изборите показаха, че зад тези хора няма никой. В този смисъл те не привнасят доверие в управлението. И по този начин всички задачи за решаване, които застават пред господин Борисов стават с изключително трудни условия.
Водещ: Да се върнем към задачите. Има задача – БДЖ и правителството да намерят едни 15 млн. евро, които са 30 млн. лева, за да може в крайна сметка да погасят част от заема, много мотриси „Сименс“…
Иван Костов: Да, за да не фалират…
Водещ: Откъде да ги вземат тези пари?
Иван Костов: … нали?
Водещ: Да.
Иван Костов: Ето утежняващите условия в задачата, които стават все по-твърди и по-твърди. Откъде да ги вземат, ние можем да разберем само, ако прочетем целия оздравителен план на дружеството, който мярка по мярка, сроковете, в които се извършва, ефектът който се постига и съответно цената, която ще трябва да се плати за всяка една от приложените мерки. Това ние не сме видели досега. Ние сме видели обаче, как ЕС е прочел този оздравителен план. Той се нарича – План за преструктуриране и т.н. Но на практика, той е предпазен план преди несъстоятелност. Това е.

Водещ: Как е прочел ЕС този план? Подкрепя ли го според вас?

Иван Костов: Не, не го подкрепя. ЕС казва – този план, имаме сериозни съмнения, че той не дава дългосрочна жизнеспособност на дружеството, казано с едно изречение. Те казват така – планът е разчетен на условия, които ние считаме, че няма да се случат, защото те са твърде оптимистични. Примерно – висок растеж, големи превози и т.н. А пък, ако влезем в стагнацията, в която правителството призна, че ще влезем, на практика, това няма да проработи. И в този смисъл, ние имаме един план, в който ЕС казва, че се съмнява, че е в състояние да проработи и искат да бъде направен много по-убедителен. Защото има опасност той да се приложи и отново да видим пред себе си катастрофило дружество. Но този път вече с още по-тежка задача, защото примерно ще бъдат продаде „Товарни превози“, ще останат само най-губещи дейности и така.
Водещ:„Товарни превози“ на печалба или на загуба е според вас?
Иван Костов: Аз мисля че нещо по-опасно има в железниците. Изобщо и в БДЖ, и пътнически, и в товарни и в компанията за железопътна инфраструктура – там няма надеждно счетоводство отдавна. Там няма статистика. А това е система, която се управлява почти математически. Там за пръв път влизат компютърните системи и компютърните модели за управление – в целия свят. Това са този вид.
Водещ: Как в такъв случай, ако няма система и статистика, вие излязохте с посланието в понеделник, че „Товарни превози“ е на печалба 170 млн., пък искат да го продадат за 200. Нещо, което отвсякъде изглежда като неизгодно. Тази сутрин обаче, министъра каза обратното – напротив, „Товарни превози“ винаги е било на загуба, ще се влеят свежи пари в БДЖ.
Иван Костов: Хайде да видим числата, може ли да ни представят числата? Може ли да видим цялото счетоводство и статистиката на превозите?

Водещ: Вие искахте ли ги?

Иван Костов: Не, няма ги, те не се произвеждат отдавна. Произвеждат в смисъл, отдавна не се наблюдават тези величини, отдавна няма статистически редове.
Водещ: Трябва ли да бъде продадено това дружество или не?
Иван Костов: Трябва, защото не може да бъде управлявана системата. Не може да се отговори на този въпрос, преди да се види какви са точно сметките. Защото според нашата информация, която министъра може пак да опровергае, може да излезе че действително ремонта на железните пътища, е поскъпнал 4-5 пъти в сравнение с преди 10 години. Възможно ли е да поскъпне 4-5 пъти с преди 10 години?
Водещ: Сигурно.
Иван Костов: Е, не е сигурно, защото защо поскъпва? Тук не се влагат вносни материали, няма някакъв главоломен скок на работната заплата. Какво обяснява тези неща?
Водещ: А така ли е?
Иван Костов: Момент, не мога да кажа. Вижте какво казват самите нови управляващи…
Водещ: Гадаете ли или казвате нещо?
Иван Костов: … казаха така – заварихме хаос в системата, нищо не беше ясно, самата организация беше такава, че някакви взаимоотношения вътре, заплетени, и прочие. Защото системата на железниците е ограбвана в продължение на последните 10 години, абсолютно систематично, последователно, товарена е с неизгодни договори, купувани са неща, които не са нужни. Например, мотрисите ние считаме, че не са…
Водещ: Тези новите?
Иван Костов: Тези новите, хубавите, те возят според нашата информация, на кратки разстояния. И цената на едно място, на пътник е около 10 пъти по-висока, да не е и 20 пъти от това, което може да се купи много по-евтино за възможностите на една такава железница.
Водещ: Смятано по този начин – на цена на място на един пътник. Дайте пример за разликата в цените?
Иван Костов: Разликата, не мога да кажа точните числа, но тя е между 10 и 20 пъти за едно място, седящо място.
Водещ: Обаче ситуацията в момента е тази – тези мотриси или ги губим, или отнякъде се намират 30 млн. лева. Дайте изход на тази ситуация, според вас.
Иван Костов: Аз се боя, че не само аз на точно този въпрос не мога да отговоря, не може да отговори и министъра, и ръководството на БДЖ…
Водещ: Да, не можа да отговори.
Иван Костов: … поради отсъствие на автентичен план за оздравяване на дружеството, за преструктуриране, а той отсъства поради липса на информация, поради липса на счетоводство, поради липса на надеждна статистика за това какво точно всъщност става в тези БДЖ. И оттам са подозренията на синдикатите, заради това стачкуват хората – защото видяха, че железниците загиват. Загиват, защото нарочно са източвани с много лоши покупки. С т. нар. загуби на вагони, нали изчезнаха някакви вагони. Едни се продадоха, купиха се по-скъпи. Изобщо такива действия, това става пред очите на тези хора.
Водещ: Изходът? Направете прогноза.
Иван Костов: Нов план, автентичен, истински, прочетен пред парламента от министър-председателя, който да получи…
Водещ: Кога – днес, утре, в петък?
Иван Костов: Веднага. По възможност веднага, да. Това е начина, по който може да бъде преодоляно това. Защото вижте, те може да се разберат нещо утре, както вие създадохте очаквания.
Водещ: Така казаха и двете страни.
Иван Костов: И аз предполагам, че нещо ще се разберат. Но след 1 година ние ще видим дали са се разбрали правилно, или не. Както видяхме 1 година след т. нар. „реформа“, в кавички, в пенсионното осигуряване. Тя доведе до още по-голяма катастрофа, нали? Т.е. това не е било никаква реформа, това са били някакви половинчати мерки. Случило се е по-лошото. Защото ако има истинска реформа, истински план за оздравяване, ще има оздравено дружество, нали? А ако този план, изработен… Нямам нищо против синдикатите, нищо против тристранката и нищо против правителството по въпроса на изработването на такъв план, ама, кой поема политическата отговорност, ако той не сработи? Защото вижте колко е просто – в Народното ни събрание, понеже и новоизбрания ни президент говори за консенсус, без да знае смисъла на тази дума, ще го обясня, така че надявам се да коригира представата си. Ако такъв план се подаде в Народното събрание, той получи политическа подкрепа от депутатите, ще се каже – за този план гласуваха тези и тези. И след 1 година ще се каже – ето тези носят отговорността, защото приеха този план, който не даде резултат. А сега ми кажете – кой ще носи отговорност, ако този план, който се гласува…
Водещ: Ясно е кой.
Иван Костов: Кой?
Водещ: Управляващите, които носят отговорност винаги – ГЕРБ.
Иван Костов: Не, не. Ще уволнят министъра пак, ще уволнят ръководството на дружеството, ще махнат някой синдикален лидер, много важно, нищо няма да се промени.

Водещ: А иначе, ако вие сте подкрепили някакъв такъв план, например…

Иван Костов: Да, ще понесем отговорност.
Водещ: Как?
Иван Костов: С падане на доверие.
Водещ: С изборите.
Иван Костов: С падане на доверие. Това, което най-много ценим. В този смисъл, е важен политическия консенсус. Защото политическите партии и коалиции не подкрепят нещо, което е не жизнеустойчиво. Те няма да си дадат гласа за нещо, което ще има съмнителен резултат.
Водещ: На чия страна сте при другия протест, който вече от няколко дни тече, че и влязоха с комбайните в София – зърнопроизводителите?
Иван Костов: Аз преди една година тук атакувах зърнопроизводителите, тогава министъра ги защити. Истинската причина ГЕРБ да се заиграва с тези… Това са огромни латифундисти. Нека да обясня думата латифундист какво означава. Това са хора, които обработват гигантски пространства земи, които нямат нищо общо с европейското фермерство. Европейската ферма, средната, е около 15 хектара, това е 150 декара.
Водещ: А тук е 15 хиляди декара.
Иван Костов: Аз съм бил на гости на един от най-богатите французи, на най-богатия французин. Неговото лозе беше 200 декара. Да запомнят хората какво говорим в момента.
Водещ: Да, ама, продава скъпо вино, нали така?
Иван Костов: А тук става въпрос за 15 хиляди, става въпрос за 20 хиляди, става въпрос за 1 млн. декара. Разбирате ли за какво става въпрос?
Водещ: Господин Костов, въпросът ми беше – на чия страна сте?
Иван Костов: Как мога да бъда на страната на неконкурентно производство, завладяно от една шепа хора, които са превърнали всички останали, тези които стачкуват, голямата си част от тези, които стачкуват, са наемни работници… Как мога да бъда на тази страна? Защото те какво привнесоха в България? Основната им теза, по онова време, когато ние говорихме тук с вас, беше че българските цени на зърното, трябвало да бъдат като световните.
Водещ: Да.
Иван Костов: И аз тогава ви попитах – къде в света производител на зърно, продава хляба на световна цена? Къде? Защо в Саудитска Арабия бензина не е на световни цени? Защо в Русия не е на световни цени? Защото България е голям износител на зърно, особено на слънчоглед.
Водещ: Значи хората трябва да знаят, че когато бъркат в джоба си, се дава държавна субсидия, трябва да получат по-евтин и по-качествен хляб в магазина?
Иван Костов: Защо изобщо е нужно субсидия? Ако погледнем цялата земеделска…
Водещ: Европейска политика.
Иван Костов: Да, това е друг въпрос – как да бъде насочена тази субсидия. Там е решението. Аз, ако трябва да дам мярката, правителството може да си спре тези веднага. Защо не ги спира?
Водещ: Как?
Иван Костов: Само да кажа защо не ги спира.
Водещ: И после – как да ги спре.
Иван Костов: Защото се разбра с тях преди изборите, получи подкрепата им срещу пари на българския данъкоплатец, с които не разполагаше, които им обеща, че ще им плати, за да гласуват за ГЕРБ. Това е причината, поради която те в момента нямат очи да застанат твърдо с мерки срещу тях. Защото вътре в самия ГЕРБ, има лоби на депутати на точно тези латифундисти. Това беше показано от Комисията за конфликт на интереси. Председателят на комисията…
Водещ: Десислава Танева ли имате предвид?
Иван Костов: Точно нея – не, но двамата й колеги, които внасяха закони в полза на тези хора, срещу които ние протестирахме остро. Ето защо те не могат в момента да се изправят срещу тях. А мерките са прости.
Водещ: Как да ги спрат тогава?
Иван Костов: Ето какви са мерките – мерките са първо, прекъсват възможността да изработват верига по производство на зърно, съхранение, мелнична промишленост и производство на хляб и хлебни изделия. Да, ще трябва да се прекъсне със закон възможност – зърнопроизводител само на зърно. Защото те в момента са изградили цели дълбоки концерни за преработка и по този начин влияят директно цената на зърното на хората. Второ – европейската субсидия трябва да отива за европейски ферми, а не за латифундисти.
Водещ: Хората са, както виждате, с европейски машини, скъпи.
Иван Костов: Вижте, аз съм виждал европейски ферми – никой не кара такива коли. Никъде няма такъв модерен /…/, никъде в Европа. Трябва да отидете да видите как хората произвеждат, как, буквално, вадят от земята максималното с минимални възможности, далеч не сравними с възможностите, които имат българските производители. Тези хора са с огромни възможности както са тези в Аржентина, както са тези в другите страни, където има такова огромно земеделие.
Водещ: Господин Костов, и за пенсионната реформа искам да ви питам. Вчера…
Иван Костов: Т.е. действително трябва да се проведе реформа за конкурентно българско земеделие, в представите и мащабите…
Водещ: Защо /…/ според вас?
Иван Костов: Има, разбира се. Нали говорихме преди 1 година. Кой вдигна цената на хляба? Казва премиера една шепа хора.
Водещ: 5-6 милионери.
Иван Костов: Аз не ги знам точно колко са. Но ако се заинтересувам, ще науча. Ще задам такъв въпрос на господин Найденов.
Водещ: Кои са и колко са.
Иван Костов: Между другото, тогава си спомняха, че изнасяха зърно на кораби, укриваха ДДС. Какво ли не са правили.
Водещ: Вече тръгват камерите към /…/ за новините, а много искам да ви питам – какво мислите за пенсионната реформа? И ще ви кажа защо. Защото вчера като написах вашето име в Гугъл, излиза Уикипедия, не е достоверен източник, но мисля че касае сериозно вас. Ако беше увеличен с 1 година стажа, нямаше да можете да пенсионирате веднага след мандата на този парламент, нали така? А пък сега с по 4 месеца в рамките на следващите няколко години…
Иван Костов: Аз съм университетски професор. Това не важи за мен.
Водещ: По друга линия сте, така ли?
Иван Костов: Тези години там са 65 години.
Водещ: Тъкмо щях да ви питам – услуга ли ви правят управляващите да се пенсионирате навреме или пък, напротив?
Иван Костов: Вдигането на възрастта, за да се платят социални плащания и плащания, които имат форма на социална помощ за хора, които не са дали принос за пенсионната ни система, защото това са хората…
Водещ: С най-ниски пенсии, да.
Иван Костов: Това са земеделските пенсии. Това са хора, които нямат принос, за да взимат пенсии. Тази социална пенсия е всъщност форма на социално подпомагане, на социална помощ. Т.е. да вземат пари от мен и от вас, от нашите вноски, които ние солидарно ги внасяме, за да можем да получим пенсия след време и да ги дадат за социална помощ, е взривяване, нова ракета изстреляна в тялото на пенсионния модел на страната.
Водещ: Добре, благодаря ви.
Иван Костов: Това е пълна глупост.
Водещ: Благодаря ви за този разговор. Успешен ден ви желая.