Светослав Малинов: Здравейте! Добре дошли. Една тема с много нива имаме днес – Изборният кодекс. Няколко думи като встъпление. Всички знаем, че през последните години България отбеляза много тежко отстъпление относно свобода на медиите и честност на изборите. Заслуга за това има и предишното управление на тройната коалиция, когато тази тенденция започна, но със сигурност по време на управлението на ГЕРБ тя се задълбочи. Отлично знаете, че след неуспешните, от гледна точка на организация, прозрачност и легитимност, последни избори ОССЕ, която е натоварена чрез свои специални органи да следи именно за честността и прозрачността на изборите, излезе с доклад. Можем да кажем, че това е доклад на демократичната световна общност, претенции към България за това, какво трябва да се подобри. Този доклад вече е достатъчно добре известен и той е основата, върху която трябваше да се извършват подобрения, да се намали корупцията, да се намалят фалшификациите, които се наблюдаваха на предишните избори. . Въз основа на този доклад трябваше и да се ревизира Изборния кодекс. ГЕРБ отказва да извърши тези ангажименти. Между другото българската държава, през своя външен и своя вътрешен министър през тази година пое ангажименти да приеме всички тези препоръки. Нека Ви прочета две от тези препоръки, за да няма никакво съмнение, за какво става дума и защо имаме такава остра реакция в момента от страна на опозицията, а именно:
Препоръка номер две, смея да твърдя по важност – „Изборният кодекс трябва да осигури включването на опозиционни номинации в ръководните позиции на всичките нива на изборната администрация.“
Препоръка номер три – „Заседанията на избирателните комисии трябва да бъдат отворени за обществеността по време на целия изборен период.“
Тъкмо това е в основата на силната и изключително остра реакция на всички опозиционни партии в българския парламент. Отказът на ГЕРБ да се съобрази именно с тази препоръка, отказът да въведе принципа за това в ръководствата на СИК задължително да има един представител на опозицията, отказът да няма копия от протоколите и отказът да няма свобода на придвижване на наблюдателя от секция на секция, всичко това показва само едно – готовност да се фалшифицират изборни резултати. Защото всеки път, когато се намалява прозрачността на този процес, изводът трябва да бъде само един – управляващите се готвят за фалшификация. Още повече такава фалшификация беше направена и при управлението на тройната коалиция. И когато дойдат нови управляващи и не променят тези правила и то изрично препоръчани от международната демократична общност, тогава изводът може да е само един – този, който повторих. Управляващите се готвят за фалшификация. Това произтича от тяхната абсолютна увереност, че те ще загубят следващите избори и затова битката в изборния ден започва по този толкова нечестен начин. Какво смятаме да предприемем ние? Ние ще сезираме ОССЕ, ще изпратим доклад, в който ще опишем намеренията на управляващите и противоречията на тези намерения с препоръките на ОССЕ. Ние ще се обърнем, разбира се и към ЕК, където след случаите с Марковска, Румяна Желева и пр. има много голяма чуваемост към всяка критика, отправена към ГЕРБ, тъй като критиките през годината се натрупваха и се оказваха все по-верни, все по-достоверни и все по-опасни, разбира се като действия от страна на ГЕРБ. Ние, разбира се, ще се обърнем и към Европейския парламент, където в различните комисии за изслушване, съм сигурен, ще получим много голям отклик. И най-накрая ние, представителите на СК, говоря за всички нива както депутатите в българския парламент, така и евродепутатите на СК ще се обърнем към ЕНП и ще ги информираме за действията на партньорската им партия в България. Защото през ГЕРБ, ЕНП може да се превърне в символ на недемократичност и отказ от прозрачност на избори. Аз съм сигурен, че ЕНП не иска това и не заслужава това. А сега за друга част от тази готовност за фалшификация ще Ви уведоми г-н Агов.
Асен Агов: В рамките на прозрачността и препоръките, които идват от ОССЕ, ние смятаме, че трябва Изборния кодекс да предостави защита на медиите и на свободната журналистика от корпоративен и монополен натиск. С оглед на това ние сме внесли в ИК предложение, което тепърва предстои да се гледа, за това отразяването на кампаниите на парламентарните партии и на подбрани с нарочни социологически анкети, още няколко партии с шанс да влязат в парламента, да става свободно и без да се плаща в медиите. Да се плаща само телевизионната реклама. Ние смятаме, че така защитаваме свободната журналистика. Защото свободната журналистика е онази, която е поела дълга към обществото да го информира така, че всеки гражданин да може да получи ясна представа за своя избор. Да може да направи свободно своя избор на базата на свободната информация, която му представят свободните журналисти. Смятаме, че с критиките към свободата на печата в България това е крайно необходимо. Необходимо е наистина един път завинаги журналистиката да се освободи от оковите на монополни и корпоративни интереси и в крайна сметка териториите на медиите, били те електронни или печатни, да бъдат свободни за свободна журналистика. Така само може да се гарантира свободния избор. Ще Ви дам един конкретен пример. Онзи ден чуваме, че от 200 000 лв. разходи за референдума на един инициативен комитет е вдигнат на 2млн.лв. Това е съвсем естествена покана към медиите вместо да отразяват свободно и да предоставят на хората възможност за избор, те сега да бъдат отново в плен на корпоративни интереси. А тези корпоративни интереси са ясно свързани с развитието на „Белене“. Там има много пари. Така че българската журналистика може още веднъж да бъде купена. Ето затова ние ще настояваме този праг да бъде върнат на нивото, определено в самото начало от ЦИК и референдума да бъде проведен честно така, че хората да могат свободно да дадат своя глас, а журналистите да им помогнат те да направят това нещо. Ще добавя още само един детайл към това, което каза Светльо. На 2 май правителството приема доклад на външния министър, с който се препоръчва всички онези предложения на ОССЕ да бъдат вкарани в един ревизиран Изборен кодекс. На 12.05.2012 г. външния министър се среща с бюрото за демократични институции и човешки права на ОССЕ и съобщава там, че всички тези препоръки на ОССЕ ще бъдат внедрени в поправения Изборен кодекс. Днес виждаме отстъпление на ГЕРБ от тези ангажименти, приети от самото правителство. И аз си казвам, и ние си правим изводите, че правителството се отказва от ангажиментите, които е поело. От тази гледна точка, отказа да се гледа по-нататък Изборния кодекс от страна на управляващите е на практика тотално неизпълнение на ангажиментите, поети от самото правителство. Отказ на правителството от собствените си ангажименти. Въпроси?
Въпрос: Костов ли ще оглави новата десница и ще търсите ли колаборация с ГЕРБ?
Светослав Малинов: СК се яви на предишните избори. Така че не може да мине за нова десница, а и няма претенциите за това. СК в момента е в период на укрепване, надявам се нарастване и възстановяване на своя статут такъв, какъвто го имаше от евроизборите до сега. Що се отнася до позицията ни към ГЕРБ, ние непрекъснато сме обвинявани в това, че като близка в европейски мащаб партия сме прекалено опозиционни и прекалено остри, аз смятам, че ние ще задълбочаваме тази позиция, която бе взета преди няколко години. Да ви кажа аз поне за първи път чувам, че сме твърде близки с ГЕРБ, тъй като всичките ни действия са доказали тъкмо обратното. Но трябва да има първи път и за мен.
Въпрос: Вероятно на европейските институции не им се случва често да се сблъскват с фалшифициране на избори. Какво могат да направят те? Да изпратят международни наблюдатели ли? Какви предложения правите към тях?
Светослав Малинов: Ще кажа нещо много неприятно. На ЕС непрекъснато му се случва да се сблъсква с такива фалшификации на изборите, но на страни извън ЕС. Горчивият опит от Украйна, Беларус прави ЕС свръхчувствителен към всякакви възможности това да се случи на територията на страните членки. Възможностите са огромни. Преди още да се е случило най-лошото – приемането на един избирателен закон най общо казано, който подготвя възможност за фалшификации. Аз лично се надявам, че няма да се стигне до там да бъдат изпращани тук стотици международни наблюдатели, защото ще има желание, ако всичко това, което току що казах се случи, България ще бъде „затрупана“ от международни наблюдатели, защото България не може да отказва подобни неща. Представете си само ситуация, в която този кодекс се приеме, опозицията е изрекла своите аргументи и правителството каже „Не, ние няма да допускаме международни наблюдатели“. Направо ми е неудобно да кажа кой премиер се държа по този начин през последните една две години. Той не е от европейска страна, той направи същото. Така че аз се надявам всичко да бъде предотвратено с натиск, с инициативи, с критика разумна, междуинституционална, вътрешнопартийна в рамките на ЕНП, за да се сложи край на тази заплаха за фалшификация на избори в страна членка.
Асен Агов: Ще добавя само следния щрих. На изборите в края на октомври в Украйна водих делегацията наблюдатели на парламентарната асамблея на НАТО. И когато слушах критиките към техния изборен кодекс, и слушам сега критиките към нашия изборен кодекс, виждам смущаващо много прилики. За наблюдателите, за НПО, за секционните ръководства, всичко това беше отразено в крайно негативен план в заключителния доклад за Украйна. Е, не искам България по никакъв начин да изпада в подобна ситуация.
Въпрос: Можете ли да прогнозирате следващия скандал, който да измести този с изборния кодекс, защото ГЕРБ работят така?
Асен Агов: Ами с оракулска дейност няма да се занимаваме тука, защото скандалите на ГЕРБ са така внезапни и толкова алогични, че няма как човек със здрав разум да отгатне какво ще стане. Много често тези скандали са просто от некомпетентност, което е характерния белег за ГЕРБ. Аз няма да предвещавам следващия скандал, но ще кажа, че съм сигурен, че ще има още поне три скандала до изборите.
Въпрос: Казахте фалшифициране. Премиерът каза, че няма да води никакви преговори. Какво ще направите, ако остане действащ стария изборен кодекс?
Светослав Малинов: Аз казах какво ще направим. Всички тези неща аз казах в началото. В момента опозицията упражни в максимална степен всичките си възможности за натиск, казвайки, че няма да признае най-общо казано тези правила, които готвят управляващите. Аз се надявам, че не само опозицията работи в тази посока, ами и медиите. Става дума за задължителна минимална прозрачност. Ръководствата на комисиите, документацията, наблюдателите. И трите са в процес на тежко нарушаване. Поне тези неща трябва да бъдат осигурени. Оттук нататък ние информираме медиите. Това е силна стъпка. Показваме единство пред тази заплаха. Сега започва международния натиск. Той ще бъде много силен уверявам ви. Г-н премиерът, ще си оттегли думите, може и да не преговаря лично, но позицията на ГЕРБ ще се смекчи и отново ще бъде забравено, че той се е отметнал. Защото силата на премиера е, че толкова често променя своите възгледи и позиции, че това се счита за нещо нормално. Той разбира се ще промени отношението си, макар и може би да избегне тази директна среща с политическите лидери по причини, които само той може да си обясни. Аз пак ви казвам, че няма да стане в страна членка на ЕС да се отиде на избори, при отправени 36 препоръки, приети само няколко и с опасност от фалшификации. Това нещо няма да бъде допуснато от българските демократи и от европейските демократи. И ГЕРБ го знаят и просто ще наблюдавате постепенна „еволюция“ на техните възгледи.
Въпрос: Първо, имате ли определение какво е „опозиционна“ партия. Това е свързано с квотите в ЦИК…
Светослав Малинов: За тези неща ние нямаме претенции. Всеки знае, че нивата, на които се провеждат избори са различни. Аз обаче въведох базисното ниво на прозрачност. И много добре знаете, че това ниво не е спазено. И между другото атаката ще бъде не по линия на това, че не са приети тези изисквания за майчин език, защото те са в края на списъка по йерархия, а това, че базисните не са приети. Колко са ЦИК като пропорция спрямо РИК и ЦИК? Ще видите, че съотношението е едно към сто относно публичност и непубличност. Не може трийсет и няколко РИК и една ЦИК да бъдат противопоставени на десетките хиляди, които няма да бъдат наблюдавани и не са публични. И тъкмо там се готви фалшификацията да ви просветля. Тъкмо в ЦИК се готви фалшификацията. Първо те няма да са публични и второ, отказват да се въведе фигурата на заместник-председател, за да няма три фигури, които да са на принципа на опозицията. Защото ако са две, вие много добре знаете за една опозиционна партия, която от доста време не е опозиционна. Затова трябва да се гарантира. Тук не е казано как, а е казано, че трябва да се гарантира присъствието на опозиция. Председател, заместник-председател и секретар трябва да представляват управляващи и опозиция. Това е нашето предложение. Да се приеме, и после ще видите, когато този принцип се прилага върху цялата секционна мрежа, шансовете ГЕРБ и негова слугинска партия да окупират и трите позиции ще са минимални. Шансовете, ако това никъде не е отбелязано, са огромни. В препоръките на ОССЕ се казва така – предполага се, че в България медиите и активните граждани знаят кои са управляващи и кои опозиция. Предполага се, че и вие го знаете.
Асен Агов: Това с този термин, което използва Светльо за слугинските партии беше изпълнен в Украйна, само че там те ги наричат „технически партии“ – партии, които се използват, за да могат да подкрепят управляващите в секционните комисии. Това са трикове, които са добре известни на цялата международна общност. Бюрото за демократични институции и човешки права познава всички хитрини на недобросъвестни политици. Тези хитрини, ако не бъдат премахнати от българските изборни правила, ще опетнят България и цялата отговорност за това ще падне върху ГЕРБ. Аз се чудя на акъла им – защо искат да нагнетят това зло на България. Благодаря Ви.