ГЕРБ води БДЖ към фалит

Иван Иванов: Здравейте, добре дошли на редовната пресконференция на ДСБ. Повече от 10 дни продължават протестите на работещите в БДЖ. Това е очевиден повод днес ДСБ да заявят своята позиция по състоянието на БДЖ и като цяло на железопътния ни транспорт. За нас железниците са изключително важни за всеки гражданин, защото са неделима част от Националната ни сигурност. Поради тази причина в интерес на цялото общество е Българските железници да бъдат устойчиви и стабилни. Това, което наблюдаваме днес е безсилието на настоящото правителство да реши тези проблеми, които се натрупаха в продължение на цяло десетилетие по време на управлението на Симеон Сакскобургготски и Сергей Станишев. Ще дам само два пример за това по какъв безумен начин само през тези 2 управления бяха източвани Българските железници. По време на управлението на правителството на Симеон Сакскобургготски, вие си спомняте, че бяха закупени електрически и дизелови мотрисни влакове от „Сименс“. Цената на едно място в тези мотрисни влакове е над 26 000 евро. В същото време е имало оферти на абсолютно съпоставими по клас мотрисни влакове, чиято цена на място е била само 1600 евро, което означава, че БДЖ е било принудено да плати цена 15 пъти по-висока от тази, която е била предлагана от конкурентни фирми. Вторият пример от управлението на Сергей Станишев. Именно тогава България продаде спални вагони на цена 40 000 евро на вагон и почти веднага след това купи рециклирани, стари спални вагони 10 години по-стари от тези, които продаде на цена от 800 000 евро на вагон, т.е. 20 пъти по-скъпо. Това, което наблюдаваме в момента е, че правителството на Бойко Борисов продължава политиката на Тройната коалиция. Политика, която е свързана с източването на БДЖ и воденето им към фалит. Ясна индикация, че дружеството се води към фалит е обстоятелството, че товарните превози, които винаги и навсякъде са печеливша дейност, в България са губещи. Нека все пак отбележа, че само за миналата година товарните превози имат приходи от 170 млн. лева, а чуваме вече, че ще се извърши бърза процедура по приватизация на товарни превози на смешната цена от 200 млн. лева, като отново повтарям годишната печалба на БДЖ е 170 млн. лева. По такъв начин, ако тази операция се проведе ще бъдат обезкървени БДЖ и ще бъдат лишени от дейността, която изначално е печеливша, изключвайки това управление, което води и тази дейност към загуба. Оттам насетне се поставя въпроса как, има ли брот има ли начин, дори и пътническите превози, които ще останат към БДЖ да бъдат устойчиви, стабилни. Няма съмнение, че е необходима нова тарифна политика, преди всичко в товарните превози и в не по-малка степен в пътническите превози. Че е необходимо правителството да даде ясни отговори на въпроси, които ние от ДСБ поставихме и в Народното събрание, а те са:

1. Какви са конкретните мерки, които ще бъдат предприети, за да бъдат направени печеливши железниците?

2. В какви срокове ще бъдат реализирани тези мерки? – тема, по която правителството мълчи.

3. Какъв ще бъда ефектът от всяка една от тези мерки – икономически, финансов, структурен?

И не на последно място:

4. Ако БДЖ получи финансовата подкрепа от Световната банка, как този финансов ресурс ще бъде разпределен по отделните мерки и как това ще бъде мотивирано?

На нито един от тези въпроси не беше отговорено, нито министъра, нито министър председателя, нито другите отговорни фактори от управлението не дава ясен отговор. По тази причина ние считаме, че правителството поради липса на ясна визия за управление на железниците, поради това, че продължава политика на предходното управление на източване на железниците и води към фалит, не може по никакъв начин да получи подкрепата на ДСБ със своите действия.

Въпрос: Подкрепяте ли стачката на железничари?

Димитър Бъчваров: Стачката и протеста на стачкуващите за нас има два плана, две измерения. От една страна стачкуващите протестират срещу бездействията на сегашното правителство, срещу не потърсената отговорност от предходните две правителства на Симеон Сакскобургготски и Сергей Станишев, срещу не потърсената отговорност от първия министър на транспорта Цветков на правителството на Бойко Борисов, изобщо от прикриване и покриване на огромните злоупотреби извършвани на най-високо ниво от предишните управления, а най-вероятно и от сегашното. Този протест, в този смисъл ние подкрепяме. Подкрепяме също протеста и исканията на хората, да им бъде посочен ясен план за евентуална преквалификация, обезщетение, намиране на работа, не може с общи фрази, че метрото щяло да поеме толкова или един или друг брой хора, защото БДЖ е национална инфраструктурна мрежа и не само в София съществува работници. Искам само да припомня, когато извършвахме най-тежките реформи 1997-2001 година, имаше специален фонд за този оскъден бюджет, изключително при тежки условия, именно за обезщетения, ако си спомняте, за преквалификация, за облекчаване на удара от реформите и структурната безработица. Сега не наблюдаваме нищо подобно, просто на хората им се казва или там трябва 2 или 3 хиляди души да останат без работа, за да уж да били спасени останалите или няма друг изход. Това не е добър начин за водене на такъв тип диалог, това нагнетява напрежение и хората вече 11 или 12 ден стачкуват и създават проблем в цялата страна. Т.е. тези техни претенции подкрепяме. От друга стана няма как да подкрепим исканията през колективния трудов договор или по друг начин на синдикатите, да се запази статуквото в тази система, защото това искане не е решение на проблема, а е част от проблема и го задълбочава. Така, че отговора ни не може да е категоричен и еднозначен и би бил много по-адекватен в положението, ако беше свършено всичко това, за което колегата Иванов говори преди.

Иван Иванов: Ако ми позволите само още една дума искам да кажа и тя е свързана с безспорния факт, че проблемите в БДЖ не могат да бъдат решени на парче. В продължение на 10 години не е полагано никакво усилие за поддържането на железния път в добро състояние. Резултата мога да ви го кажа. При работна скорост от 130 км/ч за пътническите превози, скоростта в момента е намалена повече от 2 пъти, около 60 км/ч, поради изключително лошо състояние на железния път. Що се касае до товарните превози – при скорост разчетна и работна от 88 км/ч е намалена точно 2 пъти на 44 км/ч. Това показва, че правителството, както предишните на Сакскобургготски и Станишев, в същата степен сегашното правителство, са нарушили този баланс, който е необходим между железопътния и шосейния транспорт. Зад приказките на Бойко Борисов за неговата магистрала до морето, се крие липсата на каквато и да е грижа железния път да бъде поддържан в добро състояние, с оглед да отговаря на изискванията за постигане на поначало разчетните скорости при проектирането на железния път. Ето защо необходима е цялостна политика, която ние не виждаме в действията на правителството.

Въпрос: Това означава ли, че трябва да се слеят НК „ЖИ“ и БДЖ?

Иван Иванов: Точно това казах, че политиката в транспорта е обща. Защото вие може да имате изключително луксозна влакова композиция, ако тя се движи с 40 км/ч няма да има пътници, защото всеки ще предпочете по-бързите начини за предвижване и това е основното, което казах – липса на политика изобщо по отношение на българските железници.

Въпрос: Добре, не се ли обезсмисля тогава приватизацията на товарни превози, защото който и да ги вземе ще осъзнае, че няма релси, по които да кара тези вагони и единствената му алтернатива е да нареже вагоните за скрап.

Иван Иванов: Ами може и това да е целта на тази бърза приватизация, но ще я разберем буквално в следващите няколко месеца, защото виждаме подозрителното бързане на правителството с приватизацията на товарни превози. Между впрочем колегата Бъчваров доста ясно заяви, ако беше започнал процеса на преструктуриране още в първата година на това управление, щяха да бъдат реализирани куп съпътстващи мерки. Първо синхронизирана политика в БДЖ и НК „ЖИ“. На второ място специална социална политика по отношение на работниците, които в определен момент трябваше да напуснат системата на БДЖ, чрез курсове за преквалификация, насочване към други дейности, по които те мога да бъдат компетентни. Нищо от това не се случи.

Димитър Бъчваров: Бих допълнил още едно нещо. Трето – нов стандарт на пътническите превози, съответстваш на Европейските норми с нова тарифна политика. В цяла Европа, а и в цял свят, пътуването на пътници по ж. п транспортът е в общо взето луксозна услуга, която има своите предимства. В България знаете е точно обратното. Това нещо е абсолютно недопустимо. Това е грозен популизъм, който показва управленска немощ от друга страна.

Въпрос: Сигурна съм, че знаете кои са лобистите на тези продажби – за покупката на скъпия „Сименс“ и за продажбата на старите вагони. Според мен ще се окаже едно и също. Кажете го кое е. Както и казахте, че има липса на политика от стана на Бойко Борисов, а може би има наличие на лобистки интереси. Всичко е там. Кажете кои са хората.

Иван Иванов: Аз действително не мога да кажа хората, но мога да кажа кои носят отговорност институционално – две правителства с двама министри на транспорта, единият Николай Василев, а другия Петър Мутафчиев, а може би едно и също лице е водило техните действия.

Димитър Бъчваров: Вижте самия факт, че на фона на драмата и проблема в БДЖ, пред който сме изправени и изживяваме по един или друг начин всички, включително присъстващите тук, ние с вас трябва да гадаем, кой е бил отговорен е особено показателен. Отдавна тези неща е трябвало да бъдат публично известни, отговорността трябваше да е ясна, адресът на тази отговорност трябваше да намери своите виновници. Така всички ще платим една цена, без да знаем за какво.

Въпрос: Един въпрос и към г-н Бъчваров и към Вас г-н Иванов, още една тема тресе цял уикенд държавата. Именно, ще влязат ли зърно производителите в София? Каква е позицията на ДСБ относно тези протести? По последна информация довечера в трафика в 22 часа ще окупират „Св. Александър Невски“, Цариградско шосе и Ботевградско шосе.

Димитър Бъчваров: Ами вижте, когато правителството предизборно излъга една голяма, важна група от предприемачи, може би една от най-важните, и производители, се стига неминуемо до подобни ситуации. Разбира се, че няма да се решат въпросите с тракторите в центъра на града, разбира се, че няма да се решат въпросите и с криенето и закъснелите извинения на финансовия министър. За съжаление и правителството и излъганите попаднаха в капана на собствените си сметки. Мисля, че подобни действия не могат да бъдат подкрепени, но трябва да се направят много горчиви изводи и от двете стани.

Въпрос: Това означава, че ги подкрепяте, така ли? Подкрепяте стачката, протеста на зърно производителите?

Димитър Бъчваров: Да.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

LiveПриемна с Бонка Василева
Този петък, 24.01 от 18:00 часа общинския съветник Бонка Василева стартира LiveПриемна - онлайн...
Инж. Грети Стефанова: Вместо да закриват нощния...
Спират напълно две нощни линии на градския транспорт в София. Решението е на Столичния...
Любен Иванов: Корупция, задкулисие, безпринципност – това накратко...
Вчера в пленарна зала бе узаконено едно правителство на задкулисието. Правителство, създадено чрез сделки...
Димитър Божилов: Започваме най-важната, но и най-интересната фаза...
Район Триадица даде старт на конкурс за архитектурен проект на нова училищна сграда. С...
Владимир Славенски: Зададохме питане до кмета за положението...
Ремонтът на училище "Яворов" трябваше да завърши този януари, но бе удължен тъй като...