Има една известна българска поговорка, която гласи – “Не питай старило, а патило” . Сетих се за нея миналата седмица при поредната ескалация на напрежение между изпълнителната и съдебната власт. И ми се иска да предупредя управляващите за опасностите и подводните камъни, с които биха се сблъскали в тази битка.
Съдебната власт като цяло не работи добре. Законът не се прилага еднакво към гражданите. Особено през последните години се наложи принципът на прилагането му в зависимост от финансовото състояние на лицата. А именно, ако си платиш, ще спечелиш делото. Ако си платиш, може и да не ходиш в затвора и обратното. Тази фактическа неравнопоставеност на българските граждани пред закона и съда силно подкопава доверието към демокрацията изобщо. Това състояние на нещата води до високи очаквания на гражданите за основна промяна в сферата на правораздаването. И те изразяват тези свои очаквания основно по време на избори.
Но властта веднъж спечелила изборите, избутва този приоритет някъде назад. Министерството на правосъдието е институция, изпразнена от съдържание. И то не за друго, а защото за министри се избират неподходящи хора. Политически трябва да се отбележи, че НДСВ нанесе непоправими вреди на съдебната система. Явно т.нар. юридически капацитет на царската партия бе насочен в друга посока или просто заложиха на това кадрово да овладеят системата. И затова през последните години от министерството не е излязъл един законопроект, който да не е катастрофирал в парламента.
Най-голям беше бракът на законодателната дейност при Георги Петканов и… за награда го избраха за конституционен съдия. А основното предназначение на Министерството на правосъдието в едно правителство е то да е ковачница на закони. Да произвежда основните законопроекти и да дава експертна оценка за останалите.
За съжаление и сега положението не е по-добро. Екипът на министерството е набързо събран и работи без посока. Внесените оттам законопроекти за изменения на НК и НПК бяха силно оспорвани в професионалната гилдия и някак на инат приети от законодателя.
Това състояние на правосъдната ни система е отдавна известно и на партньорите ни от ЕС. Затова има засилено наблюдение на определени дела, затова има периодични доклади. В тях винаги има какво да прочетеш и често именно констатациите в тези доклади се явяват катализатор за определени промени в нашите закони. Но винаги промените са конюнктурни и недостатъчни.
Всичко това говори за нужда от създаването на силен екип, който да има политически подкрепена концепция за солидни реформи в съдебната система и силата и волята да ги проведе.
За сметка на това виждаме опит да се променя съдебната система чрез експониране на скандали за нея в медиите. Да, истината за мръсотиите на тази част от държавната власт трябва да стават обществено достояние, но управляващите трябва да са внимателни да не бъдат вкарани в капан. Защо?
През последните седмици след конфликта на правителството и парламентарното мнозинство с президента се наблюдава много сериозно раздвижване в средите на бившата ДС. Оттам застанаха нащрек по две причини. Първо, заради опасността да загубят това изключително важно институционално прикритие – президентството. Гоце е един от тях и девет години им служи за специфичен стан. Оттам идваше покровителството за тлъстите далавери, а съответно това беше най-сигурното място за укритие, когато отнякъде десарите биваха подгонени.
На второ място, хората от репресивния апарат на комунистическия режим са в действие, защото новата ситуация е възможност за прекрояване на политическото статукво и завземане на цялата власт отново. Плановете, които кроят, на първо място предвиждат за кратко време правителството да си спечели колкото се може повече врагове. И то от всички страни. В тежката икономическа и финансова ситуация то да бъде нападнато от безработни, пенсионери, синдикати, работодатели и т.н. И да се провокират скандали за противопоставяне на други части от властта срещу правителството.
А хората от ДС ги могат тези работи. Цял живот се занимават само със скритите зависимости в обществото и особено на публично изявените личности. По време на мандатите на Първанов, Сакскобургготски и Станишев тези среди здраво напълниха касите си с пари. Сега могат да изкарат не една, а две кризи, без да ги усетят. Имат с какво и да плащат за мръсни поръчки. Така сега в различни луксозни кабинети от сутрин до вечер пушат пури, пият уиски и кроят заговори. Кой при кого във властта да изпратят, за да направят поредната интрига, която да мобилизира нови противници на властта. Плановете им са прости – има обективни условия за недоволство. Тези обективни условия да се използват и да се нагнети високо обществено напрежение, което да доведе до политическа криза. Предсрочни избори, а междувременно Първанов да назначи служебно правителство. А след изборите новата политическа конфигурация да налага участието във властта на части от старата тройна коалиция.
Това са плановете на хората от ДС. А вече имат и своя обединител, “единствената алтернативата” на днешната власт – Георги Първанов. Да се сменя властта и да престанат тези ревизии, проверки, досъдебни производства и тем подобни. И да се пускат руските енергийни проекти. Това са целите!
И затова, след като ескалира конфронтацията между президентство и управляващи, та чак се стигна до им-пийчмънт, сега трябва срещу правителството да се хвърли последната част от държавата – съдебната власт. А тя е костелив орех. Правомощията и са специ-фични и ако се изправи единна срещу което и да било правителство, може да го катурне.
Като написах в началото “не питай старило, а питай патило”, имах предвид атаката на комунистическите конс-пиратори срещу правителството на Иван Костов чрез скандала “Фил-чевгейт”. Тази мръсна игра тогава беше монтирана от старите десари и хвърли прокуратурата срещу правителството. Публичният скандал нанесе на синята власт непоправими вреди, а службите и институциите бяха дестабилизирани и отклонени от основните си задачи. Днес, както стана ясно, “децата на Филчев” са си в прокуратурата, а и в други части на съдебната власт. Те организирано трябва да помогнат на някои “октоподи”, защото произхождат от общото котило на комунистическата конспирация -ДС. Спасяването на тези специфични мекотели е част от по- голямата задача за дестабилизиране на управлението изобщо.
Затова мисля, че когато Цветанов и Борисов получават различни информации за връзки на този или онзи магистрат с “октопода”, нека да проверяват внимателно източника на тази информация, преди да я споделят с обществото. Правя това предупреждение, защото си давам сметка колко лесно в този момент на напрежение може да сработи една провокация.
А магистратите трябва да бъдат проверявани. Аз бих заложил обаче на проверката на имущественото им състояние. Защо да не се приложат към хората от правораздаването мерките, които застигнаха фолкизпълнители и други представители на културните среди. Знам, че има хора от магистратурата и техни близки, които натрупаха несметни богатства. Накупуваха и построиха имоти у нас и в чужбина. Нека да докажат произхода на средствата за тях и дали са им платили данъците. Нека се даде гласност на тази информация. Едни такива действия на държавата ще прекарат де-маркационна линия между мошениците и почтените хора в магистратурата. А последните са по-голямата част.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.